״כמה טיפוס יש אצלך בגרמין?״, ״זכרת להפעיל את הגרמין?״, ״הטענת את המסלול בגרמין?״ אלו רק כמה דוגמאות לשאלות שאני שומע כמעט כל רכיבה. לא חשוב שאני רוכב עם המחשב רכיבה החדש של Lezyne כבר למעלה מחודש, חברים עדיין שואלים אותי את אותן שאלות. כמו פלאפון או ג׳יפ גם גרמין כבר מזמן הפך לשם גנרי למחשב רכיבה לא חשוב אם זה פולאר, סונטו או שעון סטופר פשוט של קסיו.

ת׳אמת, בצדק. Garmin היו הראשונים שהצליחו להביא את כל הפיצ׳רים שחשובים לנו, רוכבי האופניים, ארוזים בחבילה קטנה, יעילה ואיכותית. עם מסך ברור וקריא, חיבור למכשירי המדידה (דופק, קאדנס, מהירות, וואטים וכו׳), זמן סוללה ארוך, יכולת ניווט בסיסית ועוד. בנוסף, גרמין מצטיינים בתחום התוכנה לא פחות מאשר בחומרה. גם זו של המכשיר וגם האתר המוצלח שלהם שמרכז ושומר את כל היסטורית הרכיבות שלנו. וזה לא עניין של מה בכך. חברות רבות, ביניהן גדולות ומנוסות, ניסו ונכשלו. אבל יכול שנתנו להם כצרכנים להצליח יותר מדי?

מאת: אורי ניצן
צילום: אורי ניצן ואסף פורת
——————————
מנוי BIKEPANEL- מגזין האופניים הטוב בארץ, חינם: https://goo.gl/4tGh4F
——————————
image1

Lezyne – מחשבון רכיבה ב-800 ש”ח לעומת סביב 2000 ב-Garmin המקביל!

חברת Lezyne ידועה בעיקר בזכות ציוד כמו משאבות ופנסים לאופניים. בתור חברה צעירה יחסית (נוסדה בשנת 2007) שנכנסת לשוק תחרותי ורווי היא צריכה למצוא את הייחודיות שלה. החברה חרטה על דגלה לספק לרוכבי האופניים אביזרים “מעוצבים הנדסית” (Lezyne – Engineered Design) באיכות לא מתפשרת. בליין המוצרים שלהם אפשר למצוא כמה מוצרים שנראים כאילו יצאו ממגזין אופנה, ומנסיון אישי הם גם עובדים נפלא. המוצרים הבולטים של Lezyne כוללים אולרי כלים, משאבות (מיני ורצפה), פנסים ונצנצים מסוגים שונים וכלי עבודה מקצועיים לחנויות אופניים.

לאחרונה Lezyne נכנסה לתחום מחשבי הרכיבה ושעוני הריצה. עוד תחום תחרותי ורווי הנשלט ע״י גרמין, פולאר וסונטו, כשהמכשירים של גרמין ללא ספק הנפוצים ביותר (לפחות בקרב חברי לרכיבה). אז מה עושים החבר׳ה ב Lezyne על מנת לבדל את המחשבים שלהם משאר המתחרים בשוק? במילה אחת: מחיר. בשתי מילים מחיר ומלא אופציות. הם מציעים לא פחות מחמישה דגמים שונים של מחשבי רכיבה (ועוד שני דגמים של שעוני ריצה) וכל זאת במחיר הנמוך בעשרות אחוזים מהמתחרים הישירים. לשם השוואה, הדגם שקיבלתי למבחן Lezyne Super GPS עולה רק 800 ש״ח כשהמתחרה הישיר שלו, הגרמין Edge 520, עולה סביב ה- 2,000 ש״ח. שמעתם נכון, פי שלושה מהג׳יפיאס היקר ביותר של Lezyne (כן 3! גם אותי זה הפתיע). האם ישנה הצדקה לפער מחיר שכזה? הישארו איתנו.

image6

הדור הראשון של המכשירים של לזיין יצאו בשנת 2015 וסבלו מהרבה חבלי לידה ומחסור בפיצ׳רים. הליין החדש של המכשירים שהושק השנה נקרא Y10 ומציין 10 שנות פעילות של לזיין. עושה רושם שהמהנדסים למדו הרבה מהנסיון של הדורות הקודמים והמוצרים החדשים מראים הרבה יותר בגרות ובשלות.

 

אני רוכב עם מכשירים של גרמין משנת 2008. בהתחלה עם שעון הריצה שלהם ה- Forerunner 305 ואז עם ה- Edge 500 (שהיה אחד המחשבים המוצלחים ביותר שגרמין הוציאו) וכשהגיע זמנו שידרגתי ל 510 (שלא כל כך אהבתי בגלל המסך הגרוע והאיטיות) ואז ל- 520 (שוב, דגם מוצלח מאוד). וככה, כל שנתיים בערך אני בולע את הצפרדע ומוציא כמה אלפי שקלים על מנת לקבל את המכשיר החדש שיספק לי את הצרכים באימונים ובתחרויות.

image5

האם מכשיר שעולה שליש (!) מגרמין יכול לספק את כל מה שאני צריך?

האם בשליש מחיר אפשר לקבל מכשיר שיהיה עמיד, שהסוללה שלו תחזיק מעמד גם ברכיבות ארוכות כגון הצ׳ימיצ׳ורי, שיתחבר למד וואטים, שיהיה פשוט וקל לתפעול וקיסטום, שיציג לי את כל המידע שאני צריך תוך כדי רכיבה באופן ברור ושיאפשר לי להעלות את הרכיבה שלי לסטראבה ול Training Peaks וגם לגולדן צ׳יטה, ושיראה טוב?

באופן מפתיע למדי, המחשב של Lezyne מספק כמעט את כל הדרישות הנ״ל. ה Super GPS מצטיין כמעט בכל תחום: הוא עמיד, ועשיר בפיצ׳רים, ומתחבר למכשירי מדידה גם בתקן +ANT וגם ב Bluetooth Smart החדיש. יש לו אפליקציה מעולה למובייל שמאפשרת שידור בלייב, קבלת התראות מהנייד, הטענת יעד לניווט וסינכרון בסיום הרכיבה. הסוללה שלו מחזיקה ומחזיקה שעות. הג׳יפיאס שלו מתחבר גם לרשת הלווינים האמריקאית וגם הרוסית (GLONASS) לקבלת חיבור מהיר ומדוייק יותר. יש לו מד גובה ברומטרי ומד טמפרטורה מובנים. בקיצור, כל מה שצריך. אז למה כמעט? מכיוון שדווקא בתחום העיצוב, הלזיין מאכזב.

image2

יתרונות מבדלים

המכשיר של Lezyne מפתיע לטובה בכמה חידושים מעניינים שלא קיימים בדגמים המקבילים של המתחרים. למשל, היכולת, תוך כדי רכיבה, לפתוח את האפליקציה בנייד, להכניס כתובת, לקבל מסלול ולשלוח אותו למכשיר לניווט מיידי. כל זאת מבלי להפסיק את הפעילות הנוכחית. דמיינו לעצמכם שאתם בחופשת רכיבה באיטליה ואחרי הפסקת אספרסו בעיירה מקומית החלטתם שהגיע הזמן לחזור למלון. הבעיה היא שאתם לא בדיוק סגורים על הדרך. פשוט פותחים את האפליקציה בנייד, מכניסים כתובת של המלון, מקבלים מסלול ושולחים אותו למכשיר שמכווין אתכם ליעד Turn-by-Turn וכל זאת מבלי לעצור את ההקלטה של הרכיבה.

חידוש נוסף ש Lezyne הכניס למכשיר הוא חיישני תנועה שמזהים שאנחנו בהפסקה (למשל עצירה למים או לקפה) ומכניסים את המכשיר למוד שינה אוטומטי שמאריך את חיי הסוללה ומאפשר עד 24 שעות של פעילות.
image4

ואיך חוויית המשתמש, אתם שואלים?

ובכן, למי שרגיל לגרמין דרושה תקופת הסתגלות קצרה. אבל אחרי 2-3 רכיבות (או 5-6 אם אתם זקנים כמוני) הממשק של ל Lezyne מרגיש אינטואיטיבי וזורם. אמנם למכשיר רק 4 כפתורים (לשם השוואה בגרמין 520 יש 7 כפתורים) אבל מעצבי הממשק של Lezyne הצליחו לנצל כל כפתור למספר פעולות ע״י שימוש בלחיצות ארוכות ובהתייחסות לקונטקסט. למשל, במהלך פעילות לחיצה על כפתור הלאפ תסמן סיום של אינטרוואל, אולם בתוך התפריטים אותו כפתור משמש כחץ למטה לניווט פשוט ומהיר בתפריט. בסיום הפעילות ליחצו לחיצה ארוכה על אותו כפתור ממש על מנת לשמור את הפעילות. דוגמא נוספת: כפתור האנטר משמש להדלקת האור בזמן פעילות בחושך בנוסף על בחירה של אפשרות בתפריט.

פיצ׳ר נוסף, שדורש הסתגלות, אך לטעמי יעיל ושימושי הוא שבלחיצה על Lap מופיע מסך סיכום שמראה את נתוני הלאפ האחרון באופן קריא וברור. הנתונים שמוצגים הם: זמן, מרחק, מהירות, קאדנס וואט ממוצעים. זה נוח באימון אינטרוואלים כשרוצים לדעת איך עמדנו באינטרוואל האחרון. למה דורש הסתגלות? מכיוון שהמסך נשאר שניות ארוכות או עד שלוחצים על כפתור ה Back.
image3

חסרונות

הוא לא מצטיין בעיצוב. כן, כן. החברה שנושאת בגאון את דגל העיצוב וחוויית המשתמש פישלה. המראה מגושם, הוא עבה וכשהוא מחובר לסטם הוא בולט באופן משמעותי ולא זורם. מזל שניתן לרכוש בנפרד גם תושבת קדמית שמשפרת באופן משמעותי את המראה של המכשיר על האופניים.

חסרון בולט נוסף של ה Lezyne GPS הוא התצוגה. המכשיר מאפשר להציג במקסימום חמישה מסכים ו 4 שדות במסך. אין לי בעיה עם 5 מסכים, זה די והותר. אבל 4 שדות במסך זה גבולי עד כדי לא מספיק. אתן לכם דוגמא: כשאני עושה אימון אינטרוואלים אני מגדיר מסך שמציג זמן, מהירות, וואטים, דופק וקאדנס. כשאני מטפס אני אוהב להוסיף גם שדה שמציג אחוז שיפוע. בגרמין שלי אין שום בעיה להציג 6 שדות קריאים וברורים.

זה לא שהמכשיר קטן ולכן לא ניתן להכניס יותר שדות. להפך, המכשיר דומה בגודלו לגרמין 520, והמסך גם כן די דומה אולי טיפה יותר קטן. פשוט עושה רושם שהמסך לא מאוד איכותי ובעל רזולוציה נמוכה למדי. כשמציגים 4 שדות המספרים קריאים וברורים, יתכן שאם היו מציגים שדות נוספים ולשם כך מקטינים את הפונט, זה היה הופך בלתי קריא. פתרון אפשרי לבעיה זו הוא שימוש במעבר אוטומטי בין מסכים. המכשיר מאפשר להגדיר מצב שבו הוא עובר בין המסכים השונים באופן אוטומטי בפרקי זמן קצובים.

כאמור, המכשיר מאפשר לקסטם עד 5 מסכים כשבכל מסך עד 4 שדות. ניתן, כמובן, לבחור פחות שדות במסך ופחות מסכים למי שלא זקוק לכל החמישה. בנוסף למכשיר מסך שישי המציג סטטוס נוכחי של הג׳יפיאס ושל כל האביזרים שמחוברים אליו (אפילו את מצב הסוללה בטלפון ובמד הוואטים שלכם!). מסך שימושי מאוד בתחילת הרכיבה כדי לוודא שהכל מחובר וטעון (קרה לכם שנגמרה הסוללה במד וואטים באמצע רכיבה?), אבל לא ממש במהלכה. חבל שלזיין לא נותנים אופציה להסתיר את המסך הזה במהלך הרכיבה.

image7

לסיכום – יש אלטרנטיבה 

לזיין מציעים 5 דגמים שונים של מחשבי רכיבה ברמות מחיר שונות החל מ- 540 ש״ח לדגם הפשוט ביותר. הדגמים שונים זה מזה בגודל וביכולות (טבלת השוואה בין הדגמים השונים). רובם מיועדים לעבוד בפרוטוקול Bluetooth Smart ורק הדגמים היקרים יותר כגון זה שבחנתי מדברים גם +ANT. הדגם היקר, אם אפשר לקרוא למחשב רכיבה שעולה 800 ש״ח יקר, מאפשר גם יכולות ניווט מתקדמות.

החשיבות של הכניסה של Lezyne למחשבוני רכיבה וההתקדמות שעשתה בדור הזה היא הרבה יותר משמעותית כשמכניסים את אלמנט המחיר. ברמת המחיר הזה כמות הפיצ’רים והיכולות היא מדהימה והתמורה ללא תקדים כמעט.

הוא לא מושלם – אבל בהחלט מערער את התפיסות הקיימות לגבי כמה צריך לעלות מחשבון רכיבה ומה אפשר לצפות ממנו!

צילום: אורי ניצן ואסף פורת
מאת: אורי ניצן
אורי ניצן התחיל את קריירת הרכיבה שלו על אופני 26 ריג’יד מפלדה כשהיה חבר בנבחרת אופני ההרים של הטכניון בשנות ה – 90 המוקדמות. מאז ועד היום עברו תחת רגליו המגולחות למשעי זוגות אופניים רבים ומגוונים כולל BMX, סינגל ספיד, גראבל, פרירייד וכביש. לרוב תמצאו אותו מקיף עצמו לדעת בשעת בוקר מוקדמת בראש ציפור.
מנוי חינם

קבל את BIKEPANEL – מגזין האופניים הטוב בישראל פה: https://goo.gl/4tGh4F
מנוי למגזין הריצה RUNPANEL (חינם): https://goo.gl/Auzkl9

הגיבו מה דעתכם – זה סוף המונופול?