את סטיבן ברייטשטיין איש ה Vitus פגשתי לראשונה במוזיאון האופניים לפני מספר שנים. את הכינוי אני הדבקתי לו מכיוון שהוא מחזיק אוסף נדיר של אופני ויטוס בביתו אתם רכב והגיע להישגים ופודיומים רבים.

הוא הגיע לביקור במוזיאון  בעקבות המלצה של חברים ומאז אנחנו בקשר. סטיבן בן ה 74 נראה צעיר וחזק. הוא עדיין בכושר רכיבה טוב ומסוגל לרכוב מרחקים. מאז שקיבל את זוג האופניים הראשון שלו בגיל 8, בפרבר של לוס אנג’לס, הוא לא הפסיק לרכוב. סטיבן עלה לארץ בגיל 27 ובגיל 34 החל בעבודה כצולל במכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה, שחייבה אותו לשמור על כושר גופני טוב. הוא החליט לרכוב יום יום לעבודה באופניים, על אף שהתגורר בכרמל ועבד למטה בעיר התחתית של חיפה.

מאת: אלון וולףimage2

תחרויות והישגים

משום שרכב שלושים שנה יום יום לעבודה, בחיפה הכירו אותו כ”האיש על האופניים”. מועדון הדוושנים הזמין אותו  להירשם ולהשתתף בתחרויות כדי לזכות את האגודה בנקודות. הוא השתתף באליפות ישראל ב 1988 בגיל 44 ואת המירוץ הראשון. על אף חוסר ניסיון והעדר מוחלט של הדרכה או מאמן, סיים במקום השלישי בקבוצת  ותיקים א’ מעל גיל 40. ההשתתפות במירוץ גרמה לו לחלום על אופניים טובים יותר. בשנת 1993 ראה בחלון הראווה של חברת פרג בתל אביב, שלדה של Vitus FCK Carbone. הוא רכש את השלדה, והשלים אותה לאופניים שעליהם רכב לניצחון באליפות ישראל לוותיקים ב’ (מעל גיל 50) ב 1994.

בהמשך באליפות ישראל סיים במקום שני ב 1996, 1997 ובמקום שלילי ב 1998. בסובב גליל סיים במקום שני ב 1994, מקום ראשון ב1995, מקום שלישי ב 1997 ו 1998 – הכל במרוצים בקבוצת ותיקים ב’. ב 1994 סיים במקום ראשון באליפות ישראל לספרינט טריאתלון – שליחים כאשר השלישייה שלהם, מעל גיל 50 כולה, והשיג תוצאה יותר מהירה מהמנצחים בני 40 ובני 35. כל המרוצים על ה Vitus. ב 1996 ניצח במרוץ נגד השעון 40 ק”מ לאורך כביש 2, שוב בקבוצת וותיקים ב’.image5

אופני Vitus  

הויטוס ייצרו במקור ע”י חברת Atellers de la Rive  שליד St. Etienne בצרפת. החברה החלה פעילותה ב 1931 בייצור צינורות לבניית אופניים. במהלך השנים ייצרו צינורות מסדרות Rubis ו Durifort שהיו מעובי דופן אחיד (Plain Gauge). מאוחר יותר החלו לייצר צינורות בעובי דופן משתנה ( Double Butted) מהסדרות Debutante  ו Vitus , סדרות אלה היו מיועדות להתחרות בתוצרת של Reynolds מאנגליה.image1

בשנות ה 70 Atellers de la Rive השיקה סדרת צינורות חדשה:171 Chrome-Moly Double Butted. פיז’ו היתה הלקוח העיקרי של צינורות אלה.  

במשך השנים המוצר השתבח קו מוצרי צינורות הפלדה עם הסדרות Vitus 171 ו971. כל סידרה עם דופן יותר דק ולכן פחות משקל. כל ייצור צינורות פלדה נמשך מול תחרות הולכת וגוברת מ Reynolds  ו Columbus עד אשר הופסק בשנת 1999.image6

יחד עם צינורות פלדה החלה Vitus, בשיתוף עם חברות Bador  ו CLB-Angenieux לייצר שלדות אופניים מאלומיניום מסוג Duralinox כאשר הצינורות היו מודבקים לתוך המחברים (lugs) עם דבקים מתעשיית המטוסים, כדי להימנע מהחימום של הלחמה שמחלישה את המתכת.

הדגם הראשון היה ה Vitus 979.  הרוכב Sean Kelly רכב על דגם זה למספר ניצחונות ובכך האיץ את המכירות של האופניים.

כבר עם הדגם הראשון היו לשלדות  Vitus מאפיין ייחודי של הובלת כבל הבלם האחורי בתוך הרמה. ב 1986 Vitus החלה לייצר אופניים מאותו סגנון גם מצינורות מפחמן. הדגמים הראשונים היו Vitus Carbone 3 ו Vitus Carbone 9. דגמים ראשוניים אלה זכו בפרסום רב בכתבה מחמיאה מאוד בגיליון של הירחון Bicycling מדצמבר 1985. ב 1992 Vitus השיקה את הדגם Vitus 992 שנבנה מצינורות אלומיניום אליפטיים כדי לתת מענה לתלונה ששלדת ה-979 גמישה מדי. זה היה הדגם האחרון מאלומיניום.image3

ב1993 הגיע לארץ פריט אחד של ה Vitus Carbone Kevlar FCK שאף הוא היה הדגם האחרון של סדרת האופניים מפחמן. סטיבן רכש שלדה זו ורכב  עליה לכמה ניצחונות.

בדרך לדגם זה היה גם ה Vitus Carbone 976 ומאלומיניום ה Vitus 787 Futura בעל עיצוב מיוחד ב Seat stays .

שלדות מתוצרת Vitus יוצרו ושווקו תחת מותגים אחרים כמו Bertin ,Decathlon ועוד.

בשנות ה 90 של המאה הקודמת אופני פחמן בשיטת ההדבקה יוצרו על ע”י  ALAN שדגם המפורסם היה ה Super Carbonio. גם פריט מדגם זה נמצא באוסף של סטיבן.

הכניסה של טכנולוגיות ריתוך באלומיניום והשלדות פחמן מסוג  monocoque ,הובילו להפסקת ייצור אופניי Vitus  עד שנת 2000.

המותג עדיין קיים ושייך היום לחברת Chain Reaction Bicycles באנגליה. באוסף של סטיבן הדגמים: 979, 992, 787 Futura , 976 Carbone ו Carbone FCK. יש מעטים מדגמים אלה בארץ.image4

היה לי לכבוד להכיר ולכתוב על סטיבן ברייטשטיין “איש הויטוס”. אחד הרוכבים הטובים והמעניינים ביותר  שפגשתי בארץ. אדם שחי ונושם אופניים, מכונופן  מומחה,  אספן וידען, ספורטאי בנשמה שהפך את הרכיבה לדרך חיים. טייל בכל העולם, השתמש באופניים ככלי תחבורה. נוסף על כך זכה להישגים רבים כרוכב ותיק.

מאת: אלון וולף

 


מנוי חינם לRUNPANEL – מגזין הריצה הטוב בישראל: https://goo.gl/Auzkl9
מנוי לBIKEPANEL מגזין האופניים הטוב בישראל פה: https://goo.gl/4tGh4F