לפני מספר חודשים קיבלתי הודעה באתר מוזיאון האופניים bikemu.com בזאת הלשון: “אהלן אלון. מה שלומך? אני מעצב תעשייתי ומרצה לעיצוב. יש לי מספר שלדות ייחודיות שיצרתי והייתי מעוניין לתרום למיזם המוזיאון שלך. השלדות הינן פרי מחקר שאני עורך בנושא מאז 2012. בהנחה וזה רלוונטי אנא צור איתי קשר במייל לטובת פרטים נוספים” המשך יום נעים.

מאת: אלון וולף
צילום: עטר ברוש

ההודעה סיקרנה אותי ויצרתי קשר. את ההודעה שלח עטר ברוש מתל אביב. מרצה בכיר ליצירתיות, חומרים וטכנולוגיות במחלקה לעיצוב תעשייתי מכליל, במכללת הדסה, ירושלים. עטר סיפר שהשלדות הן חלק מפרויקט מחקר בעיצוב הנקרא סיפור מסגרת. מטרת הפרויקט היא להמציא מחדש את האופן שבו מיוצרות מסגרות האופניים ולהראות את הקשר של טכנולוגיות קוד פתוח בתרבות ‘עשה זאת בעצמך.

ב 15 השנים האחרונות היה מעורב עטר  בדרך כזו או אחרת עם אופניים. בהתחלה מתוך סקרנות על איך פועלים אופניים, לאחר מכן על ידי תיקון תקלות ופירוק האופניים לחלקים הקטנים ביותר והרכבתם. פעולות שהיו הזדמנות מצוינת לקבל הבנה מעמיקה יותר של האופניים, והאינטראקציה האינסופיות של הרוכב, הכביש, המסגרת וחלקיה.

את השלדה הראשונה בנה עטר עם מגבלת תקציב, לכן נאלץ להשתמש בחומרים זולים יחסית שהיו בהישג יד כמו עצים ובמבוק, מחברים וצירים מחלקי רהיטים ישנים. לא היה באפשרותו לממן לימודי מכונאות אופנים, מה שהביא אותו ללמוד תוך ניסוי וטעיה. בשלב מאוחר יותר יזם את הפרויקט והעביר לתלמידים את הידע שרכש.

עטר ברוש

העבודה כשליח רכוב

עטר מספר שעבד כשליח על אופניים מדלת לדלת (בכל רחבי גוש דן) עבודה שהחל לפני כ -8 שנים. זו עבודה קשה בין 10 ל-20 שעות בשבוע, בגשם ובחמסין. לדבריו המאמץ הגופני והמנטלי שיפר את יכולת המיקוד שלו לטובת ביצוע מחקרי עומק. התנהלות מעט קיצונית ודי הפוכה לשגרה של מרצה באקדמיה. למעשה בזכות העבודה הזו התאפשר לו להמשיך ולבצע מחקרים באופן עצמאי ללא מימון של גורם חיצוני. כל סיבוב של פדל תורגם לתקציב מחקר. “במחקר שדה ניתנה לי הזדמנות לבחון את השלדות שבניתי תחת עומסים שונים. חלק גדול מהתובנות שיישמתי בפיתוח ה שלדות השונות נוצרו כתוצאה משעות רבות של רכיבה על כל אחד מהפיתוחים, כולל מספר תאונות והתרסקויות” שהוא מאמין שהם חלק בלתי נפרד מהסיפור. עטר טוען שזמן רכיבה ” זה הזמן הטוב ביותר מבחינתו לחשוב על המשך פיתוח רעיונות.”

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הלימודים במחלקה לעיצוב תעשייתי מכללת הדסה ירושלים

עטר מלמד ומרצה את הקורס המכונה האנושית במסגרת החוג לעיצוב תעשייתי מכליל. זהו קורס ממוקד לתואר ראשון שנמשך שנה, בהיקף של 3 נקודות זכות אקדמיות. לטובת הקורס עומדת מעבדת מחקר הכוללת סדנת מכונאות אופניים. בנוסף מדפסות תלת מימד, רתכות cnc3, מכונות לייזר לחיתוך ועוד חומרים רבים. בסיום הקורס יוכלו הסטודנטים לתכנן, לעצב וליצור שלדת אופניים, להרכיב עליה את המכלולים השונים עד לבניית אופניים שלמים ואף לרכוב עליהם.

שלדה זאת לדוגמה שנבנתה לרכיבת עיר אגרסיבית עם הילוך אחד נבדקה במעבדה בתנאים ולחצים קיצוניים. היא עשויה מחומרים זמינים כמו שעם, במבוק, וסיבי פשתן. בנוסף נעשה שימוש בחלקי מתכת המשמשים לבניה בתעשיית העץ ואפילו ציר משולחן איקאה ישן.

להימנע מתשלום קנס על כבודה?

שלדת במבוק פריקה תוכננה כך שניתן יהיה לפרק את המשולש האחורי לטובת שינוע קומפקטי. לאחר פירוק המשולש האחורי (מחברים בין תומכות הכיסא ו תומכות השרשרת לצינור הכיסא) ניתן להכניס את האופניים כולל מכלולים אל תוך מארז סטנדרטי.

חלקי מדפסת תלת מימד

בניית שלדת במבוק זאת נעשה ניסיון ראשון לשלב מחברים וחלקים בהדפסת תלת מימד. השיטה מציעה שליטה גדולה יותר של יישור המסגרת ודיוק, תוך שמירה על תכונות מבניות. בעבודה עם חומרים מתחדשים וסיבי קרבון. יש כאן ניסיון ליצור מאותם חומרים 80 אחוז מכלל האופניים. כולל: אוכף, מושב, כידון, מזלג קדמי. כמו כן לפתח קבוצה של כלים ותבניות במיוחד עבור כל אובייקט.

השלדה הזאת עוצבה ונבנתה מבלי לעזוב את הבית, בעזרת תוכנות מאתרי שיתוף  p2p, בהם בעלי מקצועות, מעצבים ומתכננים מעבירים מידע ונעזרים זה בזה. היא בנויה מקרבון ויש לה בולם אחורי מובנה מקפיץ טיטניום.

ביקור של עטר בחדר מיון עם בתו נתן את ההשראה לבניית אופניים אלה. השלדה מיישמת עיקרון חבישה לטובת איחוי שבר סגור. שימוש בתחבושת סיבי זכוכית ספוגה בדבק פוליאוריטן חד רכיבי.

במבוק

בדומה לתחבושת גבס.

בשלוש השלדות הבאות ניתן להדגים את תהליך הגמר בטכניקה של חיבור הצינורות תוך שימוש בבדים מודפסים (ג’ינסים, מדים וכו’) המוטבעים בתהליך למינציה. יצירת אפשרויות ייחודיות אינסופיות של גרפיקה וטקסטורה מאפשרת ההתאמה האישית. הזמן הכולל של הייצור מצטמצם בחצי בשל המעבר למערכת ג’יגלס בצורה של מיקרו במקום מתקן תעשייתי כבד.

פרוייקט  מואב- m.o.a.b

מואב הוא פרויקט אופניים בבניה עצמית, המקדם פתרונות עשה זאת בעצמך בשיטת plug and play  ,המאפשרים לרוכב לאמץ כל תקן ממשק מכני בשוק. ההרכבה ללא צורך בכלים או הכשרה. מדובר באופני טנדם שהגיאומטריה והעיצוב  נעשו במחשב בעזרת תוכנת ,תלת מימד בשילוב עם טכנולוגיות ייצור וחומרים ברמה גבוהה.

לדוגמה צירפתי קישור לסרטון מסכם על פרויקט מואב, שנה של תהליך פיתוח.

עולם שלם של עיצוב, תכנון וייצור

ההיכרות עם עטר ברוש והפרויקט שלו, פתחה בפני עולם שלם של עיצוב, תכנון וייצור שלדות. אני שמח מאוד על תרומת השלדות למוזיאון. כל שילדה היא סיפור בפני עצמו ואשמח להדגים, להמחיש ולספר את הסיפור למבקרים במוזיאון. למי שמתעניין בנושא ושלא מתאפשר להגיע למוזיאון האופניים . יכול להיכנס לאתר הפרויקט.  

שאלתי את העטר איפה הוא רואה את עצמו בעתיד?  עטר השיב שלגבי העתיד, הוא מעוניין להמשיך במחקר עיצובי אשר תומך בתכנים האקדמים אותם הוא מעביר לסטודנטים ולפתח תרחישי הרכבה עבור משתמש קצה.