דור חדש לדגם הרידלי הליום וכעת הוא נקרא SLX – מבחן לאופני האול אראונד ועליות של רידלי

יש לי חיבה למותג הבלגי הצעיר. לא ברור לי ממה בדיוק היא נובעת. אולי היא קשורה לחיבור העמוק בין הבלגים למרוצי אופניים, אולי זה קשור לחיבה שלי למירוצי סייקלוקרוס בהם הרוכבים הבלגים שולטים ביד רמה. איך שלא יהיה, בלגיה מייצגת עבורי את ספורט האופניים התחרותי בצורה הכי טהורה שיש. בלגיה, עם דרכי הפאבה, הבוץ, מזג האוויר הסגרירי  והעליות הקצרות והכואבות גידלה כמה מהרוכבים הגדולים בעולם. כל שנה היא מארחת אלפי ילדים שמתחרים במרוצי אופניים מקומיים כשכל חלומם הוא לגדול ולהיות הבונן הבא או המרקס הבא. בשבילי בלגיה זה אופניים, ורידלי זה בלגיה.

בייקפאנל בטלגרם: שווה להציץ פה

image4-001

אופני ה Helium SLX של Ridley הם אופני תחרות טהורים. הם מככבים במרוצי כביש בכל העולם תחת רגליהם הקשוחות של רוכבי לוטו-סודאל הבלגית. דגם ה SLX קל יותר וקשיח יותר מקודמו אך אינו מוותר על יציבות ונוחות. האופניים שנוצרו לטובת ניצחונות בסטייג׳ים הרריים בטור דה פראנס, מספקים חוויית רכיבה מפנקת גם על דרכי הפאבה בפאריס-רובה או הטור של פלנדריה.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

הם הוכרזו רשמית בטור של אוסטרליה (Tour Down Under) על ידי אדם הנסן האוסטרלי. אותו מרוץ אופניים מפורסם שמתקיים בעונה ההפוכה של השנה. חברות רבות מנצלות אותו כפלטפורמה להציג טכנולוגיות חדשות שישמשו את הרוכבים במהלך עונת התחרויות. הנסן ידוע ביכולות הטכניות-הנדסיות שלו. הוא עיצב ובנה לעצמו נעלי רכיבה סופר קלות מקרבון, ובין השאר אחראי על כתיבת התוכנה שמשמשת את קבוצתו, לוטו-סודאל, לניהול הלוגיסטי של התחרויות. הוא גם הרוכב הראשון בהיסטוריה שסיים 18 גראן טורים רצופים – ג׳ירו איטליה, טור דה פראנס, וואלטה אספניה אחד אחרי השני כל שנה במשך 6 שנים ברצף! עדכון חם מהשטח: בימים אלה הוא סיים גראן טור נוסף – וואלטה 2017 – מספר 19 ברצף.

אדם טען שה Ridley Helium SLX הם האופניים הטובים ביותר שרכב עליהם. Ever. גם אם לוקחים בחשבון שרידלי הם הספונסרים של הקבוצה של אדם, ומוסיפים לשקלול את העובדה שמשלמים לו על מנת שירכב על האופניים האלה. עם הידע הטכני, ההנדסי והרזומה העשיר שלו, אי אפשר שלא להתרשם שיש לפחות קצת אמת בדבריו.

גיאומטריה

מבחינת המידה, הלכתי לפי המלצת היצרן והזמנתי XS. כרגיל, אני נופל בין 2 מידות וההתלבטות היתה בינה לבין ה XXS. בדיעבד, כנראה שעל המידה הקטנה יותר הייתי מרגיש קצת יותר בבית, בעיקר בזכות צינור הראש הקצר יותר. מצד שני, הגאומטריה הטיפה יותר נינוחה שנוצרה מהמידה הזו עבורי תורמת לנוחות ברכיבות ארוכות.

image12

כמו ילד בחנות ממתקים

בחנות Rock n’ Road בלטרון חיכתה לי שילדת הקצה של ה- Helium מאובזרת במערכת מכאנית מלאה של שימאנו ברמת אולטגרה. את החבילה השלימו סטם וכידון איכותיים מאלומניום של מותג הבית של רידלי שנקרא Forza (או בקיצור 4ZA), מוט כיסא מקרבון ואוכף גם כן של 4ZA. ולסיום גלגלי Fulcrum Racing 5. רידלי מציעים את ההליום בכמה רמות של שילדה (כולל שלדת אלומניום עם מעצורי דיסק) וברמות אבזור שונות. דגם הקצה (ה SLX) באבזור שציינתי עולה 22,650 ש״ח. אם חשקה נפשכם במערכת חשמלית תאלצו להיפרד מ 4,750 ש״ח נוספים. כל המחירים הם מחירי מחירון לפני אי אלו מבצעים והנחות.

כשגיאחה הציע לי לבחון את הרידלי עבור BIKEPANEL מיד קפצתי על ההזדמנות. ההליום היו אצלי ב Short List לפני שנה כשהחלטתי לחזור לכביש באופן מלא ושמחתי על ההזדמנות להכיר אותם קצת יותר לעומק (מעבר לסיבוב בחניה שעשיתי לפני שנה). וזה היה עוד לפני שידעתי על כל השידרוגים שאזכה לקבל עם אופני המבחן. לרוב אני מוצא את עצמי בין 2 מידות, וברידלי ה- 51 הרגיש גדול וה- 48 קטן (האופניים הפרטיים שלי הן במידה 49).

image7-001

כשהגעתי לחנות Rock n’ Road בלטרון לאסוף את אופני המבחן עשיתי את מה שרוכבים רבים עושים במעמד קנייה של אופניים חדשים – שידרגתי את הגלגלים.

הרידלי הגיעו עם גלגלי אימון בסיסיים למדי (כבדים ופחות אוירודינמיים לרוכב התחרותי, קהל היעד של האופניים האלה). מכיוון ש Rock n’ Road הם גם היבואנים של מוצרי FSA וגלגלי Vision בחרתי להרכיב על האופניים סט גלגלי קרבון בעלי פרופיל עמוק ואוירודינמי מדגם Metron 55SL. גלגלים ורסטיליים מאוד וקלים מאוד יחסית לקרבון קלינצ׳ר בעומק 55 מ״מ. יתרונם של הגלגלים שהם יכולים לשמש גם לתחרויות וגל לרכיבות אימון יומיומיות. הם קלים מספיק לטיפוס, רחבים מספיק על מנת לקבל צמיג 25 מ״מ באופן ששומר על האווירודינמיות של הגלגל ומהירים מאוד במישור. משקל הסט המלא 1,540 גרם, ומחירו 9,200 ש״ח.

ניצלתי את מעמד ה״קנייה״ להחליף גם את האוכף למשהו שיותר מתאים למדותי. Rock n’ Road מייבאים את המותג Prologo ומחזיקים מבחר מרשים ביותר של אוכפים בכל המידות והצורות. בחרתי באוכף צר ושטוח יחסית שנקרא Nago Evo ברוחב 134 מ״מ. הנאגו נמצא בין הזירו השטוח לגמרי לבין הScratch העגלגל. בחרתי בדגם שכולל את ה PAS ומשלב חריץ במרכז האוכף המיועד להפחתת עומסים מהאזורים הרגישים. לאוכף מסילות מסגסוגת ייחודית שנקראת Triox שאמורה להיות קלה מאוד ולהפחית את הדיפורמציה שנפוצה במסילות שעשויות קרבון מלא. האוכף שוקל 225 גרם ועולה 542 ש״ח.image17-001את סרט הכידון המקורי החלפתי בסרט שנקרא Power Touch של חברת FSA. הסרט מגיע במספר רב של צבעים עזים ולא רק בשחור ולבן סטנדרטיים. בחרתי סרט בצבע כתום עז שמתאים מאוד לנגיעות הכתומות של הצביעה של האופניים. הסרט עשוי גומי מחוספס עבה למדי. הוא מאוד נוח למגע ומחזיק מעולה גם בתנאי רטיבות (מי אמר לחות?) מה שהופך אותו לאידאלי למי שמעדיף לרכוב ללא כפפות. מחיר לצרכן 149 ש״ח.image11-001משהו תפס את עיני לפני שיצאתי מהחנות. היה זה הקיר של פירלי. Rock n’ Road החלו להביא באופן סדיר צמיגים של היצרן האיטלקי הוותיק פירלי וארגנו קיר תצוגה מרשים בחנות. הצמיגים מגיעים ארוזים בקופסה מהודרת שנותנת להם מראה איכותי ויוקרתי. עיצוב איטלקי עד הפרט האחרון. כמו ילד מתלהב, הורדתי מהקיר שני צמיגים והוספתי לחבילה. בחרתי את ה P Zero Velo 4S ברוחב 25 מ״מ. צמיג אול ראונד שעשוי מאותו הגומי של הצמיג התחרותי יותר אך מעט יותר כבד ואמור להיות עמיד יותר. צמיג זה מקביל למעשה ל- 4Seasons של קונטיננטל אך מרגיש רך ונעים יותר למגע. הגומי הרך תורם גם לקלות שבה הצמיג עולה על החישוק, ללא כלים וללא מאמץ. נראה בהמשך איך הצמיג מבחינת מהירות גלגול, אחיזה ועמידות כמובן. משקל כל צמיג 220 גרם (מעט יחסית לצמיג 25 עמיד יחסית), מחיר 259 ש״ח ליחידה.

image14-001

לאחר התאמת גובה האוכף והרכבת פדלים בסיסיים של שימאנו יצאתי לסיבוב ניסיון קצר בחניה של החנות. גיליתי שהכידון קרוב מדי, אז חזרתי לחנות  והחלפתי את הסטם, שהגיע במידה 90 מ״מ, לאחד זהה באורך 100 מ״מ.

מבחינה עיצובית – לרידלי הליום עיצוב קלאסי, מינימליסטי ואפילו קצת שמרני. משולש קדמי גדול עם צינור עליון ישר וכמעט ללא סלופינג. תומכות אוכף דקיקות ותומכות שרשרת מסיביות. השילדה מורכבת מצינורות דקים וישרים ובלי יותר מדי התחכמויות. מוט האוכף בקוטר 27.2, די סטנדרטי באופניים מהז׳אנר הזה, ותורם את חלקו בשיכוך מהמורות הדרך. הקטע היפה והייחודי באופניים האלה, הוא צביעת המט האפורה היפה עם הנגיעות הכתומות. בכלל, מי שעוקב אחרי המותג בשנים האחרונות לא יכול שלא לראות שיפור דרמטי באיכות הגרפיקה של רידלי. אהבנו במיוחד את המיקומים המקוריים של לוגו החברה – במקום בצד הצינור התחתון כמו כולם, שמו את זה בחלק העליון והתחתון שלו, ועם תוספות קטנות ועדינות יותר על צינור האוכף ותומכות השרשרת.

המזלג – דק וישר יותר מקודמו. זה החלק שהכי פחות אהבתי בדגם הקודם, ויתכן מאוד שהוא גם יותר אווירודינמי בשל כך. כמובן שיש הולכה פנימית של כבלים שמשפרת את נקיון המראה.

image9-001

משקל – 7.2 ק”ג בשער החנות

עד לפני מספר שנים שלדת אופניים במשקל נמוך מ- 800 גרם נחשבה לסופר קלה ואקזוטית. גיאחה, במבחן המקורי של ה Helium SL, היה צריך לשכנע את הקוראים שאופניים יכולים להיות קלים מאוד אך גם קשיחים ועמידים. היום כבר ניתן למצוא שילדות בייצור סדרתי שיורדות אף מתחת ל- 700 גרם. ובכל זאת, שילדה של 750 גרם ומזלג של 300 גרם זה עדיין שילוב קל מאוד. בהשקעה לא גדולה אפשר, די בקלות, לרדת מהמשקל החוקי של ה- UCI. בבניה יותר יקרה, עם מערכת SRAM Red eTap וגלגלים קלים של מותג הבית המצויין 4ZA האופניים מגיעים למשקל נוצה קליל של 6.3 ק״ג. עם חלקים אקזוטיים יותר (ויקרים הרבה יותר) ניתן אף לרדת מתחת לרף ה – 6 ק״ג.

אבל משקל זה לא הכל. רידלי הקפידו לא לוותר על קשיחות השילדה במקומות הנכונים. תומכות השרשרת מסיביות, אזור הציר המרכזי מעובה ומחוזק וצינור הראש הולך ומתרחב עד שמגיע לחיבור עם המזלג. רידלי עושים שימוש בקרבון ברמות של 30T, 40T, 60T שזה קרבון בעל יחס חוזק/משקל מעולה (עד 60 טון למ״מ רבוע) ובכך יכולים להשתמש בפחות יריעות קרבון, מה שמוביל לפחות אפוקסי ולהפחתה כוללת במשקל מבלי לפגוע בקשיחות ובעמידות השילדה. התוצאה הסופית מרשימה למדי. שילדה קלילה שלא משדרת סימני מצוקה תחת עומס גבוהה – גם לא תחת רגליו האימתניות של אנדרה גרייפל, הספרינטר של קבוצת לוטו-סודאל.

image3-001

נוחות

אמנם ההליום מוגדרים כאופני Performance ולא כאופני נוחות, אבל הם מפתיעים לטובה גם בגזרה זו. למעשה, אם חושבים על זה, זה לא מפתיע. האופניים עוצבו ונבחנו באזור הפלמי של בלגיה שנקרא Flanders. אזור משופע דרכי פאבה, דרכים כפריות משובשות ועליות קצרות וכואבות. רידלי מודעים להילה שעוטפת את חבל פלנדריה הבלגי והגדילו לעשות כשעל השילדה ליד ה- BB הדביקו מדבקה של האריה של פלדריה ולידו כתובTested on Pave.

והאופניים לא מאכזבים. מוט כיסא בקוטר 27.2 מ״מ יחד עם תומכות אוכף דקיקות משככים הרבה מתחלואי הכביש. גם צמיגי ה 25 מ״מ תורמים למאמץ. אספלט משובש, בורות קטנים וחריצים נבלעים ע״י הקרבון והזעזועים שמגיעים לגבו של הרוכב מופחתים. שלא תבינו לא נכון, עדיין מדובר על אופני תחרות קשיחים וקשוחים. הזעזועים אמנם משוככים אבל עדיין מורגשים.
image1-001

רכיבה ראשונה

משכתי את האופניים מלטרון ביום שישי. בשבת בבוקר כבר הצטרפתי לרכיבת קבוצה עם הרידלי. המסלול היה מישורי ועבר דרך נחשון לכיוון יבנה ומשם לגדרה. בדרך חזרה תרגלנו קצת סימולציות בכביש בין מסמיה לזכריה – גבעות מתגלגלות, שינויי קצב, כביש משובש – ממש אזור המחיה הטבעי של ההליום.

הרושם הראשוני חיובי מאוד. האופניים מהירים, במיוחד עם גלגלי המטרון 55. הם מאיצים נפלא, שומרים על מהירות גבוהה בקלילות ויציבים מאוד. רידלי עשו עבודה טובה עם הגיאומטריה של ההליום, והצליחו לייצר אופניים תחרותיים ומהירים שמרגישים נוחים ויציבים ללא עצבנות מוגזמת. האופניים משדרים סוג של נינוחות שעוברת ישירות לרוכב ומשרה המון ביטחון.

רכבתי עם האופניים במשך כשלושה שבועות במסלולי הבית שלי – ראש ציפור, שוהם, המשולש. אני אוהב לרכוב עם אופני מבחן במסלולים שאני מכיר היטב. זה עוזר לי לעמוד על ההבדלים בין הזוגות השונים שלפעמים יכולים להיות דקים מאוד, כמו במקרה של ה Helum SLX.

image5-001

אחרי רכיבת התרגלות אחת או שתיים גיליתי שברכיבה שגרתית, למשל ברכבת מהירה בראש ציפור, או בפלוטון של דינאמו, אני כמעט ולא מבחין בין הרידלי לבין הטרמק הפרטיים שלי. אם לא חשבתי באופן מודע על זה שאני בוחן אופניים חדשים ושאני צריך להיות ער להבדלים לא הייתי מרגיש בהם. ההבדלים התבטאו בעיקר בנוחות וביציבות. הרידלי הליום נוחים יותר מהספשלייזד וזה הורגש בעיקר כשנכנסתי לקטי אספלט משובש או שעליתי על מפגע בכביש. ההליום גם מרגישים יציבים יותר – יותר בקלות שומרים על קו ישר ויציבים יותר בפניות מהירות בירידה. אפשר לומר שהם פחות חדים מהאס וורקס שלי או שהם קצת יותר מעודנים, וזה נכון גם בהשוואה לכמה דגמים של אופניים נוספים שבחנו בבייקפאנל לאחרונה: ה KTM Revelator, הסקוט אדיקט, ועוד שהם עצבניים יותר מהרידלי ופחות משככי ויברציות. הם כנראה דומים יחסית בהיגוי ל Cannondale SuperSix Evo ורק ה Trek Emonda יציבים יותר מהם בדיסנדינג וסיבובים מהירים.

בעליות, ספרינטים ובסיבובים חזקים, הקשיחות הצדית תורמת לתגובתיות של האופניים וליציבות הכיוונית שלהם בעומס צד הנוצר בסיבובים.

סיכום

הרידלי Helium SLX הם אופניים תחרותיים שמגיעים ממסורת ארוכת שנים של מרוצי אופניים. הם עברו סוג של עידון עם השנים והיום מציעים חבילה מאוד מאוזנת. אם בזמנו הם היו אופני תחרות סופר קלים ועצבניים, היום הם הפכו לאופניים מאוזנים יותר. המשקל שלהם כבל לא מפיל לסתות (פשוט כי האחרים סוגרים לאט לאט פערים) אבל עדיין נמוך מאוד. הקשיחות טובה מאוד מבלי לוותר על נוחות והיציבות מרשימה.

חסרונות? הגלגלים המקוריים בחבילה ראויים לשדרוג. אישית – ברמה האישית חסרה לי מעט התרגשות וטירוף באופניים האלה שעושים הכל כל כך נכון ובטוח.

image6-001

היתרון הגדול שלהם הוא בוורסטיליות – הם כמעט מוכיחים שלא צריך הפרדה בין קטגורית האנדיוראנס לקטגורית העליות מאחר והם גם נוחים וגם קשיחים קלים ומגיבים. הם יותר יציבים כיוונית משורה של אופניים שבחנו לאחרונה (למעט זוג אחד), ולכן מהווים פתרון מעולה לרייסר אמיתי וחובב טיפוס, שרוצה אופניים לשעות אוכף ארוכות. אם אתם מחפשים אופני תחרות שישמשו אתכם גם לטיולים בחו״ל, גם לגראן פונדו וגם לרכיבות שבת עם הקבוצה או החברים, הרידלי לגמרי בשבילכם.

מאת: אורי ניצן
צילום: אורי ניצן וגיאחה
רידלי הליום SLX - מבחן לאופני הקשיחות-משקל-עליות של Ridley
משקלנוחותקשיחותיציבותעיצוב נקי ומדויק
גלגלים מקוריים ברי שדרוגמחיר
87%ציון BIKEPANEL
סקסאפיל ועיצוב85%
קטעי דיווש ועליות90%
ירידות90%
סיבובים ושינויי קצב90%
אבזור וחלקים85%
תמורה למחיר80%