4 שנות פיתוח של החברה המובילה בשוק למדי דופק, ג’י פי אסים ומחשבוני ריצה ואופניים, הגיעו לקיצן. מד ההספק , ה GARMIN VECTOR יצא לשוק.

נכון ששמענו על השקתו של מד הוואטים המסקרן הזה, כבר בשנה שעברה  ונכון ששמענו על המיזוג עם Vector  ותחילת העבודה כבר לפני 4 שנים, ונכון שיש מוצר מתחרה של Polar שהתמודד ראש בראש ממש על אותה פינה, אולם אז, 24 שעות לפני ההשקה המיוחלת, החליטה ההנהלה הבכירה של החברה, כי המוצר לא מוכן לא אמין ולא בסטנדרט לו היא פיללה. לאחר התנצלות קלה, חזרו המהנדסים לשולחן ולמעבדות והמשיכו במלאכה. החברה שלראשונה הציבה את הסטנדרט מעולם ההייטק בעולם האופניים ורכשה את האלגוריתם המתמטי מחברת Vector, החליטה שהבשורה והחדשנות שלה לעולם האופניים תיהיה מדידת ההספק שמייצר רוכב אופניים באופן ישיר וממכלול שמותקן בצמוד לפדל. Garmin מחשבת וואטים על ידי  מדידה של הכוח שמפעיל הרוכב על ציר הפדל, ובעזרת האלגוריתם של Vector מביאה לרוכב את הנתון החשוב והמרכזי ביותר- ההספק.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

טכנולוגיה על קצה המזלג

על מנת שתוכל למדוד את עצימות הרכיבה שלך עם המוצר, Garmin מחייבת אותך לרכוש ממנה פדלים. בתחילת הדרך השת”פ בענין הזה נוהל מול חברת הפדלים LOOK הנפוצה והמקובלת, אולם זו סגרה עם המתחרה, והמוצר הסופי של החברה מגיע עם פדל של… התואם במראה ובאופן החיבור את דגם ה KEO של לוק. על כל אחד  מצירי הפדל שלה מיקמה Garmin שמונה מדי עיוות/פיתול (Strain gages) וחיישן טמפרטורה אחד. מדי העיוות, מודדים את הכוח שמפעיל הרוכב בזמן הדיווש בשלל המישורים וצירי התנועה בנקודות הסיבוב השונות. חיישן הטמפרטורה מיועד לכייל את המוצר למשך כל זמן הרכיבה ולבודד את השפעת מזג האוויר בסביבת האופניים, אשר התחילו את היום בטמפרטורה מסויימת  והתחממו משמעותית כעבור מספר שעות.

בנוסף לפדלים, מספקת ערכת ה Vector מעגל אלקטרוני אשר אחראי על איסוף הנתונים המתקבלים מהפדל. המעגל האלקטרוני מתחבר בזמן הברגת הפדל לזרוע הפדל (הקראנק) מצידה החיצוני ומהווה כמעין יחידה נפרדת אשר מסתובבת בצוותא עם הפדל והקראנק בזמן הדיווש. את כל הנתונים כולל עיבוד שלהם, הפעלת האלגוריתם וחישוב הוואטים שולחת מערכת האלקטרוניקה בעזרת פרוטוקול הקשורת הספורט של ANT+. מכשיר זה (כמו כל האחרים בשוק) הוא רק חיישן של וואטים ואינו מגיע עם מחשבון אופניים אותו יש לרכוש בנפרד כולל פרוטוקול תקשורת מתאים.

2

אריזה

אוי אוי אוי… איך שהמוצר הזה נארז… כיאה וכיאות למכשיר שעולה כמו אופניים שלמים, לא רעים בכלל… כולל כלוב לבקבוק. הקופסא המלבנית השחורה עם נגיעות כיתוב בכסף יוקרתי, כל כך מוקפדת, נקייה ומחרמנת שזה מדהים. פתיחה זהירה ואיטית שלה מגלה, את 2 הפדלים שמוכנים בשקע יעודי וספוגי. לצד כל אחד מהם שוכב לו בנעימות פוד האלקטרוניקה, באמצע מגרעת לטובת ספרון ההדרכה, ובטווח קופסא נוספת אשר בתוכה הקליטים, השייבות (ספייסרים עליהם ארחיב בהמשך) והדונגל של ה-ANT.

הקופסא גדולה במידותיה לעומת התכולה, אולם היא כל כך ראויה לכך. Garmin מכירה בעובדה כי מד וואטים הוא מוצר יוקרתי וכך היא מתייחסת  אליו. מליון דולר בייבי במוצר של 1300 ליש”ט…

3

התקנה

רוכבים  יקרים, בואו ונתחיל בעובדה בסיסית וראשונית. מד וואטים (כל מד וואטים), הוא אינו מוצר פשוט. זה לא מד דופק שההתנהלות בו כוללת את הלבשת הרצועה ויאללא בלאגן. צריך פה זמן (במקרה שלנו כ-30-40 דקות של התעסקות), סבלנות ובעיקר עבודה מוקפדת לפי הנחיות היצרן.

לאחר שליפת הפדל ופוד האלקטרוניקה מהקופסא, מבקש ספר ההדרכה ליצור חיץ בין ציר הפדל, הפוד והקראנק באמצעות השייבות אשר סופקו. ישנן גם הנחיות מפורטת למרחק הנדרש בין השרשרת לבין יחידת האלקטרוניקה וכרגיל בעניני פדלים, מצון בבפירוש גם הצורך בגירוז ההברגה. Garmin גם מבקשים מפתח פדלים עם מד מומנט שיביא להידוק ולחיצת הפדל על הקראנק עד לכוח של 34 ניוטון. מכשיר שכזה אינו מצוי בארגז הכלים של הרוכב הממוצע (לנימי יש כזה אבל הוא לא רוכב או איש או משהו ממוצע…) ולהפתעתי גם אינו מצוי בחנויות האופניים. בסרטון ההדרכה שלהם, Garmin מוותרים במודע על המכשיר הזה ומבקשים בזמן ההתקנה להדק את בורג הפדל היטב ואסרטיבי אך לא באטרף… לא הנחיות מי יודע מה מדויקות למכשיר שכזה אבל לישראלי שכמוני זה עבד…

לאחר ההתקנה של הפדל והאלקטרוניקה, מגיע שלב ההכרות והחיפוש של מד ההספק עם  מחשבון האופניים שלכם. בעקרון, בדומה למד הקדנס שלכם, או למד המהירות, המחשבון שלכם יעשה סריקה ויחפש בעזרת פרוטוקול ה-ANT את חיישן הוואטים של Garmin.  באופן כללי אין בעיה עם הפרוצדורה הזו.

 6

אנחנו קיבלנו מהיבואן בצוותא עם הפדלים את המחשבון החדיש של החברה מדגם ה-510. זהו הדור החדש של מחשבוני האופניים של Garmin אשר נולד ביחד ועבור מד הוואטים הזה. כל זה שריר ונכון וקיים כל עוד גרסת ה Firmware שמעודכנת במחשבון ה 510 תומכת בכל הסיפור הזה… גרסת Firmware מדור ישן יותר (כמו שקרה לנו), תביא אתכם לחפש וואטים במקום אחר…לא על הצג. לאחר תיאום הגרסה, תוכלו להנות מכל הפיצ’רים המגניבים והמיוחדים של מד הוואטים החדיש ובעיקר לקבל נתונים מ-2 הרגליים כסכומם, ואת האיזון וחלקה של כל רגל כמדד נוסף.

בזמן שקיבלנו למערכת המגזין את ה Vector  למבחן הזה, רכשו רוכבים שונים את ה Vector  מהיבואן ונתקלו בקשיים בהתקנה. כמגזין עיתונאי שנולד מתוך ועבור הרוכבים, התגייסנו כולנו למציאת פתרון הבעיות ללקוחות גרמין ישראל… חלק מהבעיות נבעו מהתקנה שלא לפי הסדר הכרונולוגי של הפעולות אותן ביקש היצרן לבצע. חלקן הגיע מאי עדכון הקושחה העדכנית במחשב האופניים. אפילו יצרנו בתהליך קשר עם נציגי Garmin ברחבי אירופה כדי ללמוד מנסיונם, ולמיטב ידיעתי, שלב ההתקנה עבר בהצלחה בכל המקרים בהם היתה בעיה מהסוג שתואר.

במקרים שבהם זרוע הקראנק (בעיקר מתוצרת LOOK), לא איפשרה את הנחת השאייבות או את המרחק הנדרש בין פוד האלקטרוניקה לבין השרשרת, ההתקנה לא עבדה. זה קורה בשימנו ופה צריך לשים לב לממשק בין הפדל לזרוע הקראנק הספציפי שלכם ולפי זה להחליט האם להוסיף שייבות. הנה הסבר מגרמין ועוד כמה טיפים בפנים לגבי ההתקנה:

כיול

כמו בכל מכשיר שכזה, גם בVector יש לבצע כיול. כל עוד הגרסה המותקנת  על המכשיר תואמת ומעודכנת, הענין קל לביצוע. לאחר שסיימנו את תהליך ההיכרות בין המחשבון ובין סנסור הוואטים, יש להאיץ את הפידול שלנו על גבי האופניים מ-70 סל”ד ל-90. לאחר מכן נדווש אחורה למשך 5 סיבובים והמכשיר מכויל עם 0 יציב וברור. פעולה שכזו נדרשת בתחילת כל רכיבה (!) ואין בה, לטעמי, כל קושי או מועקה או הצקה שכרוכות לעיתים להליכי כיול, אבל אני יכול לדמיין רוכבים שעבורם זה יחשב מעיק ובעייתי.

במהלך המבחן השתמשנו בפדלים בשלל זוגות אופניים והעברנו אותם לאחרים. זו הפונקציה או היכולת שנדמה לי שGarmin הכי גאים והכי שמים בפרונט כשהם מציגים את ה Vector. בפועל, הם צודקים: פעולת ההסרה וההתקנה מאופניים לאופניים הינה פשוטה ואפשרית ובעצם ההתכנות הזו יש בשורה של ממש- לראשונה, עולם האופניים נחשף למד וואטים שיכול להיות מועבר בין זוגות אופניים, בקלות. שימושי ויומיומי? לא בטוח. חידוש? בוודאי שכן.

1

הרכיבה

את החלק הזה נחלק לשניים: רכיבה בחוץ, בכבישים, בעליות וירידות אמיתיות, ובמעבדה- על טריינר מול מדי וואטים אחרים שיש לשוק להציע ומול טריינר וואטי אחד אגדי.

ה Vector ברכיבה בחוץ

נדמה לי  כי המחמאה הגדולה ביותר שאפשר לתת לVector, היא הכנסתו כחבר לגטימי בהיצע מדי ההספק הקיימים היום. השוק שופע היום במכשירים אדירים כפי שכתבתי בסקירת השוק של עולם ההספק, וגם הGarmin הוא כזה, פשוט אחלה מד וואטים. ההרגשה היא כי Garmin לא באו לשחק כאן עם אף אחד. הם ידעו שעל החדשנות בלבד הם לא יחיו ולא יבססו מוצר. הוא חייב להיות טוב, אמין, מדויק, עומד ברעשים, רוחות והשתוללות מצד הרוכב- והוא כזה- מד וואטים אדיר!

השעה הראשונה או הרכיבה הראשונה או אפילו השבוע הראשון עם מד וואטים הוא לא פשוט. העסק קופצני, רגיש ומוזר בתחילה. לוקח לרוכב זמן להבין את מד הטורים החדש שצץ לו על הכידון. אבל מנקודת המבט שלי אחרי שחוויתי וניתחתי את התפקוד של כל מה שיש היום בחוץ, לפנינו מערכת טובה ושווה. בתחילה, ובמהלך כל המבחן, יש מעין הרגשה כאילו המספרים הנומינליים שנותן ה Vector מעט נמוכים יותר משאר המכשירים. אין בנתון הזה כל חסרון או יתרון כלשהו לVector כי הרי הדבר החשוב ביותר באספקט הזה היא העקביות- תמיד נרצה לראות את אותו מספר עבור אותה עצימות ברכיבה ואת זה הGarmin מספק בגדול- הוא עקבי ומכויל למשך כל זמן הרכיבה.

תופעה נוספת שהעלתה חשש לחיסרון היתה המספרים הנמוכים שנצפו בזמן רכיבה במהירות גבוהה בירידות. כמובן שכשהסל”ד מתאפס אז גם הוואטים יצביעו על 0, אולם כשמנסים ללחוץ בירידות, נראה כי המערכת אינה מגיבה מספיק טוב. בארצינו הקטנטונת, אין מספיק זמן ירידות כדי שהנתון הזה יהפוך למכריע. רכיבה עם בעיה שכזו באלפים ובדולומיטים  של אירופה, יכולה להפוך לבעיה מסוימת. העורך, לא איפשר לי בדיקה שכזו…ניסיתי ומחיתי…לא עזר…

באופן כללי, כמאמן, הקבצים שמייצר רוכב על המכשיר הזה, נראים לי טוב. המספרים יציבים, ברורים ללא הפרעות ורעשים ומשקפים היטב את הטופוגרפיה ועצימות הרכיבה. כרוכב, פשוט אהבתי. בעליות ובמישורים הארוכים ניתן להחליט איך אתה אוהב את התצוגה שלך. האם אתה בוחר שהמסך יתעדכן כל 3,5,30 שניות. כמה תזזיתית אתה אוהב את המערכת שלך. מדויקת ועצבנית או רגועה וב-DELAY מסוים? המספרים נראים טוב. כשקמים ללחוץ הערכים עולים ונשארים כאלה עד שמתחלפת האגרסיביות בתנועה עגולה וזורמת שהמכשיר מזהה.

לראשונה, Vector  ו Garmin כמחשבון ותוכנה מציגים את הוואט הכולל ברכיבה ובתוכו כמה אחוז מהעבודה מספקת כל רגל. הנתון הזה עובד ללא הפסק על התצוגה( אם תבחרו בה), ונראה מענין. השאלה את מי? כדי לעבוד על יעילות הדיווש לא זה יהיה הנתון שיעזור לרוכב באמצע הרכיבה. בהתחלה, כרוכב זה שיגע אותי והרגיש חסר תועלת אז העלמתי אותו מהתצוגה. אני נאבק פה בעליה פסיכוטית, אז מה אכפת לי מה אני יכול לעשות בנוגע לעובדה שרגל שמאל שלי תרמת עכשיו רק 40% מהעבודה הכוללת? כשנרגעתי, החזרתי את הנתון הזה לתצוגה… במישור הוא ממש ניתן לשליטה. אתה רואה שאחוזי התפוקה באחת הרגליים ירדו,מתחיל לפדל עגול ומשפר את הנתון הזה. לא רע בכלל!

5

ה Vector ברכיבה על הטריינר במעבדה

אחרי החוויה המשובחת בכבישים, לקחתי את הGarmin Vector למרתף העינויים. חשבתי, שבסביבה סטרילית שכזו, אוכל לבדוק את הערכים שהוא מציג ואת הקונסיסטנטיות שלהם מול 2 מדי וואטים בולטים. הניסוי הראשון נעשה בעזרת טריינר רגיל וסטנדרטי. על גבי אופניים מתפקדים גלגל ובו נאבת POWERTAP שמשדר את הנתונים למחשבון הJoule של חברת CYCLEOPS  (אשר אחראית על פיתוחם ויצורם של השניים), ומצד שני, ה Vector שלנו משדר כהרגלו ל-510 לאחר עדכון הגרסה שלו.

בניסוי השני הרוכבו אופניים ללא גלגל אחורי על גבי טריינר ה-ATS-BT  האוסטרלי. זהו טריינר עם התנגדות מניפה אשר פותח באוסטרליה לפני שנים לטובת הנבחרת האולימפית שלהם והוא זה שמהווה את האורים והתומים של מדד ההספק. לפי המספרים שהוא מציג, כל חברות ההספק מכילות את מוצריהן. בניסוי זה איתגרתי את ה Vector מול המספרים של טריינר הוואטים המקצועי. גם את 2 האתגרים האלה כבש ה Vector בלי למצמץ. ברכיבה מול גלגל ה  PowerTap2 המכשירים הציגו מספרים נומינליים כמעט זהים (עד כדי חשד מה…) וגם  זמן ומידת התגובה שלהם לשינויי קצב ואינטנסיביות היו זהים. מדהים ומענין. בעמידה, בישיבה בסל”ד גבוהה ובישיבה בסל”ד נמוך, 2 מדי הוואטים הראו עקביות טובה ובעיקר מדדים כמעט זהים. ברכיבות המאוד מאוד עצימות, מהירות התגובה והעליה במספרים הראו לראשונה שוני בין השניים,  אולם, כשהגיעה הנקודה בה התייצבתי על המספרים הגבוהים, שוב חזרו השניים להראות נתונים, כאילו הם תאומים שהופרדו בלידתם.

אל מול הטריינר האוסטרלי הGarmin, תפקד נפלא (בעיקר בעקביות וביכולת זיהוי המגמה בעצימות הרכיבה), רק במספרים נמוכים יותר. כשהאוסטרלי הראה 220 וואט (ברכיבה על 90 סל”ד), ה Vector  נתן 195. כשהאוסטרלי נתן 180, ה Vector הראה 150 בערך, וכך נשמר פער ה-15% הזה לאורך כל סוגי העצימויות וסיבובי הרגליים השונים. ברגע שהפער יציב ועקבי, אין עם ההפרשים הללו כל בעיה.

ניתוח הקובץ

כמה דברים שכדאי לחדד כשמנתחים את הקובץ. העליה הבולטת היא של 10% במנרה וההילוך הקבוע שנבחר לקחת אותנו עד למעלה הוא 38/25. רוב העליה בחנה את ה Vector  בעמידה והוואט הממוצע עמד שם על 300. בעליות של 5% הרכיבה היתה בישיבה בלבד בסיבוב אחיד ונעים ללא דרמות על 250-260 וואט. הפונקציות להצגת נתונים במכשיק הזה היא כמעט אי סופית- וואט ממוצע/מנורמל/מקסימלי כל 3,5 או 10 שניות, חלוקת עומס בין הרגליים- אדיר לחובבי הממספרים.

4

חסרונות

אל תנסו לחתוך פינות בתהליך ההתקנה ועבדו בדיוק כמו שה Manual מבקש מכם וזה יעבוד. אולי לא תאהבו את  הצורך לכייל בתחילת כל רכיבה אבל מדובר בפרוצדורה של דקה שעושים כבר על האופניים. הרגישות הזו יכולה לגרום לבעיות בקריאה ואובדן הוואטים – למי שלא מפעיל את המוצר כמו ייקי בדיוק כמו שהמניואל מחייב – לא מתאים לממהרים, חפפנים ולבעלי הפרעות קשב וריכוז.

בנוסף- כשGarmin הציגו את ה Vector  לראשונה, הוא היה חלק משת”פ עם לוק ופדל הקאו שלה. זה לא המקרה הסופי. הפדל אינו של Garmin והבדלי המשקל בינו ובין הלוק ניכרים ומבאסים. הייתי רוצה פדל קל ואיכותי יותר על הוצאה כספית שכזו.

המחיר- הוא חלק מהחסרונות מאחר ובפרמטר הזה הGarmin אינו נושא בשורה. המחיר אותו מבקש היבואן עומד על 8200 ₪. חתיכת הוצאה! אם אתה גם רוכב ללא מחשבון, לפניך עוד כ-2000 ₪ של הוצאה. זה המון, וזה הופך מוצר כל כך חשוב להרבה פחות נגיש עבור המוני רוכבים, תריאטלתים ואנשי ברזל. לאור זאת נשאלת שאלה אמיתית מדוע להעדיף את המוצר הזה על פני המתחרים שלו, ודומה כי התשובה היא שהוא מתאים במיוחד למי שצריך לעבור לא מעט בין כמה זוגות אופניים. זה יתרון גדול אבל עבור ציבור קטן יחסית של רוכבים.

המשפט הבא נכון לגבי כל מוצר ולא רק לגבי הגראמין: מי שהחליט להיות “מאמץ מוקדם” והראשון לקנות מוצר וטכנולוגיה חדשה – כדאי מאוד שיהנה מהראשוניות אבל יזכור את משמעותה: אתה חלק מהקהל שהמוצר הזה מתגלח עליו. בשל ככל שיהיה, יש להניח שהיצרן ילמד עוד הרבה בהמשך והמוצר שבידך עוד יקבל גרסאות מעודכנות יותר בעתיד עם פחות בעיות וכמה שיפורים למחלות הילדות שאתה תצטרך להתמודד איתן.

סיכום

לפנינו עוד מד וואטים שמתפקד, כל עוד אתם יורדים לפרטים ומתחזקים לפי הדרישות, טוב לפחות כמו כל המוצרים היפים והמוצלחים שיש לנו כיום בשוק. בשונה מהאחרים, פה יש טוויסט כפול:  ראשית, הוא אוסף כוח אמיתי מכל אחת מהרגליים ומציג את הנתון הסוכם את שתיהן ובו זמנית את חלקה של כל אחת מהן, ושנית הוא מאפשר להחליף במהירות זוגות אופניים. ההסרה והחלפת חיישן הוואטים בין זוגות אופניים- זה עוד לא היה לנו…וזה עובד. לראשונה, יש פה מערכת המשדרת בפרוטוקול הנפוץ של ANT המודדת הספק דרך הפדלים. זהו שינוי מרענן לשוק שידע עד כה להתמקד עד כה בקראנקים ובציר הגלגל האחורי.

אופיר גל-און -איש אופניים ומאמן ותיק, ניקרא ע”י מאומניו וחבריו “אופיר ג(ל)און”. אימן את נבחרת ישראל באופני הרים 3 שנים, ואינספור פרוייקטים וקבוצות. אליו פונים לתוכניות אימון על מנת להשתפר ברכיבה ולהגשים חלומות. מרכז את פרוייקט אופניים לכולם במחוז צפון ורוכב על אופניי קאסטום של ARI. יזם וניהל חברת סטארטאפ שפתחה מדי וואטים לכל כיס וקראנק. כותב על פיזיולוגיה, מוטיבאציה ומיקוד, תורת אימון ואיך לא- על וואטים…