לא מעט שואלים אותי על כניסה לעולם האופניים, והאמת שאנחנו כבוחנים מנוסים אוהבים להתנסות בציוד יקר וקל. אבל המבחן הזה- לסקוט האלה מדגם SCOTT Aspect 950, הוא כנראה מבחן חשוב יותר מלא מעט מבחנים אחרים במגזין האופניים BIKEPANEL – כי הוא לאופניים בתקציב שאפשר להכנס עמו לעולם הרכיבה. מחיר המחירון שלהם הוא 2900 אולם הם כעת במבצע של אופני סקוט ב 2050 ש”ח.

מאת: גיא חלמיש
צילום: גל בן יעקב, גיא חלמיש

סקוט – מותג מוערך בעולם האופניים

אם אתם רוצים להכנס לעולם האופניים, אתם בוודאי עוד לא מכירים את כל המותגים בסביבה הזו. לכם נאמר שסקוט היא חברה מוערכת בעולם האופניים. אם דיברנו על אופניים שעולים כמו רכב, הרי שסקוט נמצאת בשפיץ של היצרנים של הדברים האלה. על האופניים של Scott רוכב נינו שורטר- אלוף העולם הדומיננטי ביותר בשנים האחרונות באופני הרים בסגנון קרוס קאנטרי (XCO).

על אופני סקוט רוכבים בטור דה פראנס, והחברה הזו היא חדשנית, רצינית ומותג חזק מאוד. כמובן שדגם הכניסה הזה אינו ברמה, במשקל או במחיר של האופניים של המקצוענים, אבל הוא מפתיע בכך שהוא בהחלט לא רק לכניסה לאופניים- אפשר למשוך איתו לא מעט גם אחרי שנכנסים לתחביב.

לסקוט יש בישראל שתי חנויות דגל שביקרנו בהן בעבר (כנסו): סקוט תל אביב, ובצפון נמצאים אופני סקוט ביגור: 

סקוט אספקט 950 – הפרטים הטכניים העיקריים

מדובר באופני אלומיניום, עם גלגלי 29 בעלי נפח גבוה ו”בלוני” יחסית. יש להם בולם זעזועים אחד במזלג מלפנים – בולם עם מהלך תנועה של 100מ”מ מדגם XCT של SR Suntour, בר נעילה עבור רכיבה בכבישים או דרכים חלקות יחסית.

מלפנים יש להם 3 גלגלי שיניים ומאחור קסטה של גלגלי שיניים בת 8 הילוכים, מה שמביא אותם לסך של 24 הילוכים. המעצורים הם מעצורי דיסק הידראוליים, וידיות ההילוכים משולבות עם ידיות המעצור. הן ההילוכים והן המעצורים הם מתוצרת שימנו- חברה יפנית מובילה בתחום הזה, מה שאומר – שחבילת האבזור פה איכותית. לשימנו יש רמות שונות של אבזור ופה יש את רמות הכניסה שלה.

האבזור שבמגע עם הרוכב: אוכף, כידון, גריפים, הוא מתוצרת סינקרוס – שזה מותג האבזור המוצלח של סקוט עצמה והרגיש מצוין.

הצמיגים הם צמיגים רחבים יחסית בעלי נפח גבוה (של חברת Kenda אותה גם מייבאת סקוט ישראל, מסוג שיש לו חוט מתכת בנקודת המגע עם החישוק) והפנימיות הוחלפו בקנייה לפנימיות עם חומר סותם פנצ’רים – משהו שכדאי לכם מאוד לעשות גם כן.

הפדלים הם “פלאטים” (כלומר שטוחים) עשויים פלסטיק עם שיניים קטנות המיועדות לתפוס את סולית נעלי ההתעמלות שלכם. כשתתקדמו אולי תחליפו לפדלים שנתפסים לנעל רכיבה מיוחדת, מה שמשפר את העברת האנרגיה והפידול. 

עוד באבזור הוספנו רגלית איכותית שמתאימה במיוחד לאופניים ומתחברת בצורה אלגנטית בין השלדה למעביר ההילוכים האחורי. למרות שרגלית ברמה גבוהה היא נוחה- או שתוותרו עליה בכלל (כמו רוכבים מתקדמים שלא שמים אבזרים לא הכרחיים על האופניים) או שתשקיעו ברגלית ברמה גבוהה יותר, כמו זו שפה שאינה מקרקשת ומפריעה ברכיבה בשטח. אפשר גם לכוון את האורך שלה.

עוד תוספת שאסור לשכוח הוא כלוב הבקבוק המחובר לצינור התחתון באופניים, מוריד את משקל המים מתיק הגב, ומאפשר גישה מהירה ונוחה לשליפת בקבוק הרכיבה הייעודי (שגם אותו חשוב שתקנו).

 

עיצוב וסקסאפיל: מהיר

האופניים נראים בדיוק כמו שהייתם מצפים מאופניים שעולים… כפול או אפילו יותר מהסכום שתשלמו פה. הם פשוט נראים טוב: מודרני, מהיר, ויפה. אין שום דבר שמרגיש “מתחילים” בלוק שלהם. הלוגו של סקוט מוסיף לסקסאפיל, והכל יושב ונראה מעולה.

(עוד טיפ סטייל שאנחנו לא ממליצים לכם עליו: רוכבים מתקדמים מורידים את הפלסטיקים שמכון התקנים מחייב: הפלסטיק בין הקסטה האחורית לציר הגלגל ומחזירי האור הכתומים – כל אלה ממילא אינם מחזיקים מעמד ברכיבות שטח קשות ואם ישברו, גם יזהמו את השטח וגם יקרקשו ויפריעו לרכיבה).

מאתגר את האופניים בכרמל

התוכנית המקורית היתה לרכוב איתם בעיקר בפארקים עירוניים, בטיולים נינוחים על דרכי עפר – במקומות שרוב הקונים ישתמשו בהם. אבל צילומים למבחן אופני אנדורו אגרסיביים הביא אותנו לאחד המקומות הקשוחים ביותר לאופניים: מרכז מיר”ב בכרמל. זו היתה כניסה לא פשוטה לאופני כניסה, אבל אם הם יצלחו את המבחן הזה- הם יכולים הכל.

 


מגזין האופניים הטוב בישראל:
לחצו פה לקבל את ערוץ BIKEPANEL בטלגרם! 


 

 

דרך הגישה אל היער היא בעפר סלול וטוב יחסית – אולם בעליה ארוכה ומתונה יחסית. הרכיבה עם האופניים במסלול השטח משתנה לטיפוס. הוא מתון יחסית, ואני מרגיש מעולה עם האופניים – האחיזה טובה, התנוחה- בדיוק כמו של אופניים מתקדמים יותר.

ההפתעה היתה בתוך הסינגלים: רכבתי, נהנתי, ועברתי במקומות שהם בהחלט ברמת קושי גבוהה בהרבה ממה שהייתם מצפים. הבולם תפקד ברמה מאוד מפתיעה יחסית לרמת המחיר פה. על האופניים שלי יש שני בולמים שכל אחד מהם עולה יותר מהאופניים האלה, ועדיין – רמת השיכוך שהמזלג נתן פה היתה מצוינת. היא מתאימה בעיקר לדרכי ג’יפים ומסלולים זורמים, אך יכולה להתמודד עם יותר מכך.

המעצורים והצמיגים – שני היבטים קריטיים לרכיבה במקומות יותר מאתגרים תפקדו לא רע גם הם. החסרון העיקרי שחשתי פה הוא בלחץ האוויר- כשרוכבים עם פנימיות חייבים לנפח הרבה יחסית, ומאבדים כך מהשיכוך והאחיזה שמאפשר לחץ אוויר נמוך יותר. האופניים קופצניים יותר ובסלעים השליטה פחות טובה וצריך להאט.

יחד עם זאת, בכל זאת- יש הבדלים משמעותיים מאופניים יקרים בהרבה – עליהם בפרק הביקורת בהמשך.

רכיבה עירונית אל הפארק

הרבה פעמים שואלים אותי האם לקנות אופני הרים או אופני כביש כאופניים ראשונים, ואני תמיד עונה שעדיף בהרבה אופני הרים: התנוחה נוחה וזקופה יותר ונותנת לרוכב מתחיל רמת שליטה טובה יותר. מסלולי הרכיבה האפשריים מגוונים יותר ובטוחים יותר. לצד רכיבות טיולים בסוף השבוע, אופניים הם כלי מעולה לשמירה על כושר.

למטרה הזו רוב הרכיבות הן מפתח הבית, בסביבה עירונית ברמה כזו או אחרת. כרוכב שמורגל ברכיבה עם קליטים היה משהו מאוד מרענן באפשרות לקחת את האופניים עם נעלי ההתעמלות, עם מעט התארגנות, ופשוט לצאת לרכיבה. זה נוח במיוחד לרכיבות משפחתיות עם הילדים אל הפארק. נוח לא להיות עם נעלי רכיבה (שהן פחות נוחות להליכה), ולהיט שיש רגלית במצבים האלה!

עוד דבר שתעשו בו שימוש בתנאים של רכיבה על כבישים או במסלולים החלקים הוא לנעול את הבולם- אין צורך בתנועה שלו לשיכוך כשאתם על מסלול חלק, ויעילות הרכיבה עולה. זה גם מאפשר לכם לעשות משהו חשוב: לעבור מדי פעם לרכיבה בעמידה, מבלי שהחלק הקדמי מתנדנד. חשוב לעבור לרכיבה בעמידה קצרה כל כמה דקות. זה משחרר לחץ מהישיבה על האוכף, מגוון מעט את השרירים שעובדים, ומאפשר לכם לרכוב יותר זמן בלי כאבי עכוז.

ביקורת- או ההבדל בין אופניים למתחילים לאופניים יקרים

בכל זאת, יש סיבה למה כל כך הרבה אנשים משקיעים כל כך הרבה כסף כשהם נכנסים לעומק התחביב הזה:

  • משקל- את ההבדל מאופנים יקרים אני מרגיש בעיקר במקומות התלולים ביותר- אלה שבהם כל קילו נוסף למשקל האופניים משפיע. האופניים שקלו 15.5 קילו (עם הרגלית, פנימיות עם חומר ומחזיק בקבוק). חלק מהסיבה למשקל היא החומרים מהם עשויה השלדה, ומשקל כל החלקים השונים על האופניים. 
  • הילוכים- שלושה, שניים או אחד מלפנים? המגמה היום היא לרדת לפחות מעבירי הילוכים וגלגלי שיניים מלפנים. כשתעלו לרמות מחיר של 4000 ש”ח ומעלה (בגדול) כבר תקבלו מערכות עם שני גלגלי שיניים מלפנים ו 11 גלגלי שיניים מאחור. תהייה הרבה פחות התעסקות עם ההעברות ההילוכים, וגם חוסכים קצת משקל. ברמות המחיר הכי גבוהות כבר עברו ל 12 הילוכים בלבד ללא מעביר קדמי.

  • לחץ אוויר בצמיגים- כאמור כאשר עוברים לאופניים מושקעים יותר, חלק מהמעבר הוא לחישוקים וצמיגים המאפשרים לרכוב “טיובלס” – ללא פנימית. זה מאפשר להוריד לחץ אוויר מהצמיגים ומוסיף רמה של נוחות, אחיזה ומהירות, במיוחד במקומות משובשים. הלחץ הגבוה שנאלצתי לשים בגלל הפנימיות ברכיבה בכרמל הוא משמעותי ומאט אתכם. עם טיובלס גם יש הרבה פחות פאנצ’רים.
  • שיכוך כפול או קדמי בלבד- ככל שתשלמו יותר כך תקבלו מזלגות משוכללים וקלים יותר שמקלים על מעבר במקומות טכניים ומשובשים. ברמות מחיר של (בערך, אין פה חוקים חד משמעיים) מעל 8000 ש”ח כבר אפשר לשקול שיכוך כפול לעבירות ונוחות משופרות עוד יותר – אבל אם אתם הולכים לרכוב במקומות רגועים יחסית ובדרכי 4*4, אין בזה שום הגיון. 

סיכום – גם אופניים למתחילים זה כיף!

כשרוכב שרגיל לרכוב על אופני קרבון יקרים שעולים כמו רכב, עולה על אופניים כאלה, הוא מקבל דווקא תזכורת לדבר מאוד בסיסי: אופניים זה כיף אדיר. לא משנה כמה תשימו על האופניים שלכם, החוויה היא הרכיבה, והיא הדבר הטוב ביותר והעיקרי שאתם יכולים להרוויח מכניסה לעולם הזה, ולא משנה מה הציוד שתבחרו בו. זכרו – הרכיבה עצמה, על כל אופניים, היא העיקר!

זו הסיבה שהכתבה הזו לא חופרת בהיבטים הטכניים, שלטעמי הם הרבה פחות חשובים ברמת המחיר הזו. הדרך הנכונה למי שמתלבט לגבי איזה אופניים לרכוש –  היא קודם כל להפסיק להתלבט ולהצטרף אלינו לתחביב המעולה הזה, שיש בו רק דברים טובים: פעילות גופנית, יציאה אל הטבע, חברה וכיף עם המשפחה או חברים. לאחר מכן, אחרי שאתם שנה שנתיים בעניין – כבר תפתחו טעם והעדפות, וקשר עם החנות המקומית שלכם, והשידרוגים של הציוד עוד יבואו…

מאת: גיא חלמיש
צילום: גל בן יעקב, גיא חלמיש

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים