אני רוכבת בחו”ל. בזרימה מדהימה בין מסלעות, בולדרים, מרבדי סליקרוק וברמים, בנופים עוצרי נשימה ובמוחי מתנגנות מילות השיר “מעבר להרים ולמדבר, אומרות האגדות, ישנו מקום, שאיש ממנו חי עוד לא חזר, והוא נקרא הסלע האדום”. אני יודעת שחיים חפר כתב את זה על מקום ממש אחר, ולרכיבה בסדונה בטח יאה יותר פסקול שלקוח מדיסק של ACDC או הביסטי בוייז. אבל מה לעשות זה מה יש בראש שלי ואני לא יכולה לחשוב על תיאור יותר מדויק של סדונה וחווית הרכיבה שם – אז תזרמו איתי עם זה בבקשה.

כתבה וצילמה: שרון שחר

1. סדונה- היא אחת המכות של אופני ההרים

שווה להגיע לסדונה- מכה לרכיבת שבילים לא רק בארה”ב, גם בקרב רוכבי אופניים בכל העולם. היא בעיקר ידועה בזכות הסינגלים הסופר טכניים על גבול החולניות. אני בטוחה שרבים מכם מכירים את הסרטון הבא או גירסה שלו (חכו לשניה 29). כן, אותו “סינגל” למתאבדים בלבד שמידי פעם משגע את הרשת. הוא נקרא white line, וכשמו כן הוא פס לבן ברוחב של אולי צמיג וחצי. אז אני יכולה להעיד שזה אמיתי והסינגל קיים, ראיתי במו עיני שרוכבים אותו (לא, לא אני, לפחות לא בשלב זה). 

כשהסרטון הזה רץ ברשת לפני שנתיים זה היה מספר ימים אחרי שסגרתי על חופשת הפשרה קצרה מהחורף הקר של שיקגו. חברתי להרפתקה קצת נלחצה: “תשמעי שרון, אני רוכבת מתחילה, לאן בדיוק את לוקחת אותי”. בקול בטוח אני מבטיחה לה: “כן בטח בסדונה יש רכיבות לכל הרמות” (בתוכי קיוויתי שזה גם נכון… לא רק בשבילה- גם בשבילי). הביקור הראשון היה כל כך ממכר שחזרנו לסדונה ובגדול – כלומר עם אופנים אחרים בעלי מהלך גדול יותר. הנה כל הסיבות מדוע להגיע לסדונה:

סדונה

הו הסלע האדום… האדום!

2. 320 ק”מ של סינגלים משובחים

סדונה היא עיירה קטנה בצפון מדינת אריזונה עם פחות מ-15,000 תושבים אבל עם מעל 200 מייל (כ-320 ק”מ) של סינגלים משובחים (וסינגלים חדשים נבנים כל הזמן). בניגוד למקומות אחרים בארה”ב בהם מאיימים לסגור גישה לאופניים, העיירה רוצה לעודד תיירות אופניים, ושירות היערות המקומי חבר לקהילת האופניים המקומית ויחד הם משמישים שבילים ישנים והופכים אותם למודרניים ומתאימים יותר לרכיבה של ימינו. מישהו אמר flow ו-ברמים?

גם הכבישונים שבחבורה לא יצטערו אם ככה במקרה או בשגגה יפגישו את הצמיג הצר שלהם עם האספלט בסביבה.

הרכיבה בסדונה היא לא למשוגעים בלבד: יש מסלולי רכיבה לכל הרמות. תלוי במצב הרוח, הכושר, וכמובן ביכולות הטכניות שלכם. תוכלו לבחור בטיול אופניים בין סינגלים רגועים וזורמים (מסומנים במפה בירוק), לבינוניים (כחול) לטכניים פלוס (ניחשתם את הצבע). אבל יש כמה סינגלים שהם חובה לבעלי יכולות רכיבה ממוצעת ומעלה. Mascal, Aerie ו-Chuckwagon הם לבעלי יכולת בינונית ואילו ה- Hog, Hiline, Slim Shady ו-Broken Arrow-Chicken point למתקדמים. חובבי האקסטרים שחיים על הקצה, אם כי קצה רחב יותר מזה של ה-white line, חייבים לנסות את ה-Hangover. הרכיבה לא מומלצת לבד ובניגוד לשם, רצוי להיות ברמת ערנות מירבית ולא תחת ההשפעה.

לתפירת מסלולים, גשו לאחת מחנויות האופניים המקומיות והם יסמנו לכם על המפה. החברה מ-Over the Edge ישמחו לעזור (אני בטוחה שגם בשאר החנויות). רצוי לרכוש את מפת הסינגלים המקומית- היא כוללת גם מסלולים מומלצים, ואפשר פשוט לעקוב אחר המסלולים שם. השבילים מסומנים טוב, אבל אפקט ההנאה יגרום לכם להחמיץ לפחות שלט אחד אם לא יותר. ואם זה קורה, טוב שתהיה לכם זמינה האפליקציה Trailforks עם מפת אריזונה להתמצאות קלה יותר בשטח. פניה לא נכונה יכולה לעלות לכם ברכיבה אפית שכוללת חציית מעברי מיים לא מתוכננים ויום ארוך על האוכף או בתוצאות דרסטיות …. לכן רצוי שלא לרכוב לבד ולוודא שהבטריה בטלפון הנייד שלכם טעונה.

רכיבה בסדונה

3. נופים עוצרי נשימה

מבני סלעים אדומים מאפיינים את האיזור וכשתעזבו הבגדים והאופניים שלכם יהיו מלאים בפודרה אדמדמה והפנים בחיוך רחב. הנופים הידועים של סדונה שימשו רקע לסרטים רבים, בעיקר אם אתם חובבי ז’אנר המערבונים.

4. מזג אויר נוח כל השנה

הזמן האידיאלי לבקר בסדונה הוא באביב בין מרץ למאי או בסתיו בין ספטמבר לנובמבר. בחודשים אלו הטמפרטורות אידאליות – בין 16 בלילה ל-26 מעלות ביום. בקיץ הטמפרטורות מטפסות ל-35 מעלות בשיא היום ובחורף הטמפרטורות הממוצעות ביום נעות בין 12-13 מעלות, ככה שגם בעונות אלו ניתן לרכוב בסדונה ואף להנות.

נסו לתאם את הביקור בסדונה עם אחד ממספר הפסטיבלים שהיא מארחת, זאת תהייה הזדמנות מצוינת להנות גם מעבר לאופניים. כמובן שאם “תיפלו” על פסטיבל אופני ההרים של סדונה בתחילת מרץ הרווחתם (מה? בהמשך הכתבה…).

5. טיול-מחנה אימונים מרוכז

אזור סדונה הוא מה שנקרא מדבר גבוה (כ-1370 מטר מעל פני הים) מה שאומר שהריאות שלכם תעבודנה טיפה יותר קשה. אז יש גם ✔ על שיפור הכושר. היא ממוקמת כשעתיים נסיעה מפיניקס, אריזונה. זה גם שדה התעופה הנוח ביותר להגעה בטיסה. אם אתם רוצים למקסם את החוויה בסדונה, שכירת רכב בשדה מומלצת. אומנם ניתן לצאת לרכיבה ישר מהעיירה, אבל רוב המסלולים הטובים ידרשו נהיגה קצרה של כעשר דקות או רכיבה מנהלתית על הכבישים- אבל מי רוצה ג’נק מיילס כשהשטח כ”כ משובח?

שנייה רגע: הצטרפת כבר לערוץ הטלגרם של בייקפאנל? זה פה: https://t.me/BIKEPANEL

בטלגרם BIKEPANEL

מבחינת מגורים, האפשרויות מגוונות ומתאימות לכל כיס וסטייל: החל ממלונות ספא 5 כוכבים ועד קמפינג מליון כוכבים. כיאה לעיירה חובבת אופניים רוב בתי המלון ידידותיים לרוכבים ולאופניהם. תבחרו במלון/מוטל לאורך כביש 89A הכביש הראשי החוצה את סדונה. לאורכו תמצאו גם שפע מסעדות, בארים, חנויות וכו.

6. האווירה

לסדונה יש הרבה להציעה מעבר לאופניים. את הסלעים האדומים תוכלו לחוות גם מעל גבם של סוסים כמו במערב הפרוע או על ג’יפים ורודים (ולא לא המצאתי את זה, הם באמת ורודים), ממבט אווירי בתוך בלון פורח או הליקופטר, או אפילו אולד סקול – בשני רגליים.

בנוסף להיותה מוקד עליה לרגל לנו רוכבי ההרים, סדונה היא גם מֶכָּה לאותם אלו המחוברים לצד הרוחני שלהם, בזכות נקודות ה-Vortex המצוײת באזור. נקודות ה-Vortex, כך מאמינים המאמינים, מקנות אנרגיות מיוחדות וחובבי המדיטציה והיוגה נוהרים אליה לסדנאות. המקומיים ישמחו לצייר לכם על המפות את נקודות הוורטקס. לא יודעת אם זה נכון או לא, אבל עבורי הרכיבה בסדונה יצרה אפקט דומה. 

חובבי אמנות ימצאו גלריות רבות שכן העיירה מושכת אליה אומנים רבים. קחו את הזמן להנות משפע החנויות המיוחדות באזור.

Sedona

אחת מנקודות הוורטקס (הסלעים ברקע).

7. המקום ערוך לחופשת האופניים שלכם

כיאה למכת אופניים, סדונה משופעת בחנויות אופניים כמו: The Fat Tire Bike Shop,  Absolute Bikes,

Bike & Bean כולן מציעות אופני הרים להשכרה, שירותי מכונאי וכו. אישית אני הכי אהבתי את Over the Edge, שירות מכונאי מעולה, אופני השכרה ודמו ברמה גבוה, צוות ידידותי שאף הזמין אותנו לרכיבה, ואתר עם הרבה אינפורמציה על האזור והשבילים.

אם אתם מעוניינים במדריך מקומי שיוביל אתכם או בסדנת רכיבת טכנית, אני יכולה להמליץ על Hermosa Tours, מצויין למתחילים או לקבוצות שרוצות למקסם את זמן הרכיבה ללא התברברויות. שווה לציין את הסדנה של VIDA המיועדת לנשים בלבד וכוללת במחיר כניסה לכל 3 ימי הפסטיבל, יום סדנה אחד ורכיבות מודרכות בשאר הימים, שיעור יוגה יומי, וטי שירט – כי אנחנו באמריקה ☺.

עבודה על דרופים ומדרגות טכניות בסדנה

8. פסטיבל אופני ההרים של סדונה

פסטיבל אופני ההרים של סדונה מתקיים מידי שנה בעונה האידיאלית לביקור, תחילת חודש מרץ, משישי ועד יום ראשון. במחיר מצחיק של כ-$100, תקבלו 3 ימי רכיבה עם מסלולים מומלצים, שאטלים ל- ומ- תחילת מסלולי הרכיבה, ימי דמו של מיטב יצרני האופניים, רכיבות מאורגנות, הדרכות טכניות ואפרה’-בייק מצויין שכולל בירה (איך לא?), food trucks (זה כמובן בתשלום נוסף), ובידור במהלך היום ובערב. בהחלט נדיר.

זאת לא תחרות, אין זמנים להשיג, אין שעת התחלה או סיום, אין cut-off. אם בא לכם תרכבו בשנטי ואם בא לכם תצטרפו לקבוצת נותנים בראש. כל זאת בהסתייגות אחת, למיקסום הדמו חינם אם אתם בשוק לאופניים חדשים, תכננו את זמנכם בחוכמה, התורים יכולים להיות ארוכים.

לגבי אוכל

גם כאן שפע בכל רמה וכיס. והינה כמה החביבות עלי. Cafe Paleo Brio הפך לספוט של אחרי הרכיבה, Famous Pizza  לפיצה ובירה מקומית, Tortas Del Fuego מקום טוב לאכול בשעה שOver the Edge מטפלים באופניים שלכם. לארוחת בוקר Coffee Pot. ולארוחת ערב: על הצד היקר אבל שווה, ולפחות תעצרו שם לקוקטייל לפני השקיעה בשביל הנוף, Mariposa, בשביל השם והעיצוב – Outlaw Grill.  הרשימה ארוכה במיוחד אם אתם חובבי אוכל מקסיקני.

סוף העולם שמאלה

כתבה זאת היא הראשונה בסדרה בה אציג בפניכם פנינות רכיבת הרים ברחבי ארה”ב שהן ידועות פחות, לא בדיוק נוחות להגעה אבל שוות יותר מגיחה. הכתבה הראשונה היא סוף העולם לייט, מה שנקרא נחיתה רכה. להמשך- מגיני ברכיים מומלצים בחום.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים