כש DAA יבואני PowerTap הציעו לי לבחון את הגלגלים שלהם, עם מד הוואטים הזה, שמחתי במיוחד: נושא הוואטים כבר הפך בסיסי בתורת האימון, ובשיחה של אלה שמתאמנים ברצינות. אנשים מדברים סביבך במונחי וואטים, ואני? אני עדיין תקוע בדופק… הנושא הזה עניין אותי עיונית וחברתית, והייתי סקרן לגביו. בהתאם – זה לא הולך להיות מבחן מפורט והשוואתי של יתרונות וחסרונות למול מדי וואטים אחרים. כאלה מבחנים עושה אצלנו מומחה הוואטים שלנו – אופיר גלאון. המטרה פה היתה לשאול – רוכב רגיל, שלא היה לו מד וואטים עד היום – האם הוא צריך את זה? ואיך החוויה?

אז לקחתי בשמחה את הגלגלים האלה מדגם PowerTap G3 46mm שהם למעשה גלגלים המבוססים על הנאבות של PowerTap משודכות לחישוקי Reynolds. הצהרת היצרן היא 1590 גרם לזוג הגלגלים. במציאות המעשית במעבדות DAA הקדמי שקל עם הפנימית והצמיג של קונטי 1.04 קילו, והאחורי עם קסטת דורה אייס 2010 (10 הילוכים): 1.5 קילו.

5-008

מחירים

להלן המחירים המעודכנים של מוצרי פאוורטאפ:

  • נאבת G3 על כל סוגיה (כולל נאבת שטח) עולה לצרכן 3,899 ₪.
  • גלגלי אימונים 32 שפיצים עם נאבת G3 עולים לצרכן 4,399 ₪
  • גלגלי קרבון קלינצ’ר עם נאבת G3 ע”ב חישוקי רינולדס עולים לצרכן 9,999 ₪.
  • גלגלי קרבון עם נאבת G3 ע”ב חישוקי ENVE בכל הגרסאות (קלינצ’ר/טובולר ו/או 45 מ”מ או 65 מ”מ) עולים לצרכן 12,499 ₪.
  • גלגלי קרבון עם נאבת G3 ע”ב חישוקי ENVE  Smart System בגרסת טובולר (3.4 או 6.7) יעלו לצרכן 17,999 ₪.
  • מחשבון  ג’ול GPS עולה לצרכן 1,299 ₪ ללא רצועת דופק.
  • רצועת דופק/וואטים POWERCAL עולה לצרכן 499 ₪.

כמה עובדות על המוצר

בלב הגלגלים האלה נמצא המוצר עצמו של CyclOps\ PowerTap – הנאבה, שאפשר לרכוש אותה בנפרד ולבנות סביבה איזה גלגל שתרצו  עם 24 או 32 שפיצים (כלומר אפשר לבנות גם גלגל אימונים חזק או קל).

מה שחשוב הוא לבחור חישוק סטנדרטי (לא של שימנו – שהם בנויים בצורה לא סטנדרטית. נסיון לאלתר פה יגרום לשבירה חוזרת של שפיצים). חישוקים של חברות כמו Enve, Zip, Reynolds, DT – כל אלה יתאימו.

אפשר לעבור פה בין קסטות 10 ל 11 או בין לב שימנו וקומפניולו מאוד בקלות – אם אתה רוצה קסטה אחת לעליות ואחת למישורים – לא צריך שום כלים וזה פשוט נשלף החוצה! מה שמחזיק את המערכת הוא רק הסגירה של ה Quick Release. כל המערכות פה – מתבססות על סטנדרטיות. אין משחקים ועניינים ייחודיים שתוקעים אתכם רק עם חלקים נלווים של החברה. סוללה מחזיקה המון המון זמן. חודשים.

מבחינת הליין – זה ה G3 והיא המוצר העיקרי והמוביל היום של החברה. יש בעתיד השקה מתוכננת של נאבה ברמה שמעל לזו בשם GS שאין עוד הרבה פרטים עליה, אבל ידוע שהיא למעשה נאבה של DT עם יחידת המדידה של PowerTap, והיא לא סטנדרטית (במבנה השפיצים – ללא ברך). ה G2 זו נאבה מהדור הקודם שיוצא מהליין. מי שיש לו G2 – מומלץ לשדרג ל G3, מה שיתן ללקוח מוצר יותר אמין ויותר מדויק, וקל בהרבה לתחזוקה וטיפול.

אגב, גל סלבדור מ DAA מספר שהטיפול מתבצע במתקן בדיקה מיוחד עם משקולת של 512 פאונד שמייצרת את הכח מול הגלגל ומאפשרת לעשות קליברציה מדויקת למד הוואטים. 10 דקות במעבדת DAA וזהו. שירות ואחריות – שנה על הנאבה, והכל נעשה פה בארץ.

חשוב לדעת – מומלץ להשתמש בזה רק בסוללות של אנרג’ייזר – שהיא הכי אמינה וללא נפילות מתח אחרת סובלים מבעיות בקריאה. 1-480

כלים משלימים – מחשבון, סלולרי, ותוכנת ה PowerAgent

העולם עובר לכיוון מגניב וחדש: המגמה היא שהכל ירוץ דרך הטלפון שהוא יהיה המוח, ועל הכידון תהייה יחידת תצוגה רזה שרק משקפת את מה שקורה באפליקציה בסלולרי. זה נעשה באמצעות שידור ב Bluetooth4 במקום ב Ant+. בהיות הסלולרי מקושר תמיד, וכולל GPS –  זה יאפשר שידור ב Live Streaming באמצעות הסלולרי ישר לאתרים כמו MapMyRide ואחרים. מי שכבר יש לו G3 יוכל לעבור בקלות לשיטה הזו באמצעות החלפת ה Powercap – רכיב אחד בלבד בנאבה הקיימת שיוחלף ואתם, שכבר קניתם את המוצר לא תשארו מאחור עם התקדמות הטכנולוגיה.

JouleGPS- מחשבון חדש של החברה שאפשר לרכוש כאלטרנטיבה לגרמין. הייחוד שלו, ועוד לא בדקנו אותו – הוא באופציות רבות ייחודיות המותאמות לעבודה עם וואטים. למשל – הפרדה בין הרגליים ותצוגה של הכח מכל אחת מהן בנפרד, ועוד הרבה פונקציות שאנחנו מקווים לבדוק בהמשך. הוא טיפה יותר גדול מה 500 של גרמין ויש בו גם מפה בתצוגה.

הכלי העיקרי לניתוח התוצאות הוא ה PowerAgent – זו תוכנה להורדה למחשב, שמהווה את הכלי העיקרי שלהם לתצוגה וניתוח, והוא האמצעי לעידכוני גרסה, ואפילו מאפשר סנכרון אוטומטי לאתרים חיצוניים המציגים ומשתפים רכיבות. בתור חדש לעניין אני מסתפק בהתנסות הזו בממשק ה Online שמספק לי הגרמין. את רמת הניתוח הנוספת והירידה לפרטים נראה לי שנכון לעשות עם מאמן (עוד נייחד כתבה מתישהו לעניין הזה בפני עצמו).

אין לך מאמן, אתה צריך מד וואטים?

לא כל אחד עובד כירורגית עם מאמן. הרוב, למעשה ממש לא עובדים כך, לא רוכבים בקבוצות, לא מתחרים באיגוד.. אם אתה הרוכב שאינו מתאמן בטירוף כל היום מול נתוני הדופק או והוואטים שלו לקראת מטרה מאופינת היטב – האם מד וואטים רלבנטי עבורך בכלל?

את השאלה הפרובוקטיבית משהו הזו שאלתי את אופיר גלאון, המאמן והמומחה שלנו לוואטים, והתשובה שלו היתה מפתיעה – כי אופיר הוא מאמן מקצועי שפונים אליו במיוחד בשביל תוכניות אימון וניתוח מדויק ואיכותי של הנתונים, עם יישום שלהם למציאות ולרוכב. אז לשאול אותו שאלה כזו? ברור שהוא יגיד שצריך מאמן בשביל זה לא? ממש לא:

“אם אתה שואל אותי כחבר וכמישהו שאוהב ציידת מהסוג שמנטר- לא צריך מאמן. אם היית קונה אופונוע היית מתקשר למאמן כדי להבין את מד הטורים שלך? כשקנית לראשונה בשנות ה-90′ מד דופק, התקשרת למישהו? לא נראה לי… לאט לאט למדת אז שב- 186 דופק אתה נשנק ובש-7000 סל”ד ברכב הוא יתפרק….זה ממש אותו דבר פה.

ב-2 המקרים, אחרי שבועיים של התנסות, כבר יהיו לך אומדנים, הבנות ותחושות לגבי המנוע ולגבי האופן שבו עומד השעון שמציג נתונים. זה כולה מד טורים. תרכוב, אתה המנוע. אם הכל סבבה ואתה בקצב דיבור ואין לך עומס על הרגליים ואתה יכולך להמשיך בקצב הזה 7 שעות בלי למצמץ-אז זהו זון 2- נפח. זה קורה בין מספרים מסוימים (הרשה לי להעיר שאצלך זה 180-200 וואט). אבל פשוט תלמד ת’מערכת ותבדוק שתמיד בשביל אותה אינטנסיביות תחווה את אותם מספרים- זה אדיר ופאור טאפ מתמחים בזה. העקביות שלהם בין רכיבות פשוט ראויה להערצה.”

2-003

…”אין בעיה לעשות אחרי שבועיים כל מה שאתה צריך- טסטים, טיים טרייל, אימונים ספציפיים לטריינר- אנחה אותך בהכל-  אבל עכשיו, קודם כל לרכוב, להבין מה הולך פה, להתחבר לרגישות ולתזזתיות בצג. איך אתה קולט נתונים- גרמין? ג’אול? תתקין ת’תוכנה של POWER AGENT, זה אדיר.

תוך כדי ההתלמדות , תתחיל להוריד קבצים למחשב שלך. זה כיף לסכם רכיבות וגרפים- במד וואטים כשהחיבור אליו מתחיל להתפתח, יש שינויים- כל רכיבה יכולה ללמד אותך על דברים חדשים ומספרים מתעדכנים תכוף, גם בגלל שיפור וגם בגלל סיפורים שמתחבאים בקבצים. כל רוכב צריך כזה כמו שהוא קנה פעם מד דופק. זה פשוט יקר. אם יש לך ת’כסף, אל תחשוב פעמיים-לא רציני לרכוב בלי זה. חוצמזה שזה חשוב, בעולם המערבי נחשב כבר מסתכלים עליך עקום אם אין לך אחד כזה- שאל את נימי על הברוקלין מאסטרס- הוא היה היחד בלי מד וואטים בקבוצה שכונתית שלמה.”

(זו גם היתה הצצה לתובנה הכי חשובה של המבחן הזה, שניתנה לי עוד לפני שהתחלתי אותו, וגם לתובנה צדדית, שאינה קשורה למה אופיר גלאון הוא מאמן שאנחנו ועוד המון אנשים כך כך נהנים לעבוד איתו!)

3-004

התקנה:

באמת קליל ומהיר: מרכיבים את הגלגל על האופניים ויש מד וואטים… כלומר, אם להשוות לכל פתרון אחר כמעט הרי שאין דבר קל מזה. לא צריך להחליף שום דבר. לא צריך כלים מיוחדים. זה פשוט כמו חיבור הגלגל לאופניים שלכם, ולי, כלקוח זה מעולה. דעה נגדית יכולה לאמר שגם אם יש מורכבות מסוימת במדי וואטים אחרים, הרי שזה לא סיפור – נותנים למכונאי שמבין משהו להתקין, או לחנות היבואן, ויוצאים עם מד וואטים תקין. וואלה-  גם בזה יש משהו. אבל אני מתחבר לפשטות הזו שמייצר מיקום המד בנאבה.

אחרי שהגלגלים מורכבים עושים קליברציה עם המחשבון – גם זה בדיוק דקה. הוא קולט במהירות את ה Ant+ שמשחררת הנאבה לעולם, מוסיפים את השדה לתצוגה במקום המתאים לכם בגארמין 500 או המחשבון קורא הוואטים האחר שיש לכם כבר, וזהו.

רכיבה ראשונה – גראן פונדו ירושלים והתחרות בנס הרים

ברכיבה הזו באופן כללי התבוננתי במד הוואטים, בדופק ובמהירות. מד הוואטים לא אמר לי הרבה ברכיבה ראשונה חוץ מבקטע אחד של נפילת כח שבו הבחנתי באיתות שלו להתאפס על עצמי מבלי שום צורך להבין יותר מדי: כשאתה יורד מאיזור ה 300 קבוע ברוב העליה ל 150-200 אתה לא צריך דוקטורט בוואטים בשביל להבין שהתוצאה שאתה רוצה לעשות מתרחקת ממך…

למול הוואטים הסתכלתי גם על הדופק והמהירות – הדופק אותת לי משהו שעדיף היה להתעלם ממנו (מותך קרב) – רכבתי את זה בין דופק של 172 ל 186, הרוב על 181 רק 5 פעימות מהמקסימלי שלי, והמהירות היתה המסגרת האמיתית שלי – כי להשתדל לא לרדת ממהירות של 13 קמ”ש בכל הקטע התלול של נס הרים.

מד הוואטים מגלה שבהתחלה הרבצתי אותה כדי להתגבר על המהמורה התלולה בהתחלת העלייה – ושם יש קפיצה אל מעל 500 וואט, ירידת וואטים ושמירת אנרגיה מסוימת בקטע המתון אז התייצבות על ממוצע של 300 בערך (עם מעברים בין 280 ל 350) רוב העליה, וספרינט סיום בקפיצה אל כיוון ה 700. עוד גיליתי מהגרף זה 4 נפילות מתח אל מתחת ל 200 וואט. מעניין!

שיא נס הרים בוואטים דופק וקאדנס

הנה רק המקטע של נס הרים מגראן פונדו ירושלים מחמשת הגרפים שמוציא הגרמין

במעבר על הנתונים בממשק הגארמין, אני מגלה לפתע גם את הקאדנס שלי – כן המכשיר נותן קאדנס מבלי צורך במד נוסף. הרי הנאבה עם הסנסורים האלה יודעת מה מהירות הסיבוב של עצמה, אבל איך הם יודעים מה הקאדנס? הרי את ההילוך שאני נמצא בו הם אינם יודעים! מתברר שהם עשו תרגיל חכם שלמעשה מזהה את הקאדנס על ידי זיהוי ההתנהגות שלכם בתוך הסיבוב. יש תבנית חוזרת של העברת כח בכל נקודה בסיבוב, ולפי התבנית הזו, אפשר להסיק מה הקאדנס. מתברר שהקאדנס שלי הוא בד”כ סביב ה 100, וכן שיש לי נטייה להתחיל בקאדנס מהיר ולאבד מעט מהירות בהדרגה עד סוף הרכיבה עם העייפות:

8-קאדנס גראן פונדו

וואטים ברכיבת אינטרוולים

קצת אחרי הגראן פונדו ובשבוע שלפני האפיק ישראל רציתי אימון אינטרוולים קצר שבו לא אהרוג את עצמי ב All Out, אבל אתקדם בכל זאת לכיוון האפיק בתוך מסגרת של טאפרינג… הורדת מרחקים ועצימות.  רק 45 דקות לרכיבה זריזה במתכונת אימון ספינינג קצר – שתהייה האחת מבין שתיים בלבד באותו השבוע שבין המדיו פונדו (שלא היה רכיבה קשה חוץ מאותו קטע תחום בנס הרים) לבין האפיק ישראל.

זה מאמץ מתוחם – לא רציתי לקרוע את עצמי אבל כן רציתי לגרות קצת את השרירים. הורדתי קאדנס בכוונה לאיזור ה 90 כדי להרגיש יותר כח, ובאינטרוולים ניסיתי להגיע רק לכיוון הסף האנארובי שלי בהדרגה ואז לעצור. מבחינת תאור התחושה הסוביקטיבית שלי ברגליים – זה לא All Out אלא נע בין 70% בתחילת האינטרוולים עד ל 90% באחרונים. הנה הדופק – שבאינטרוולים האחרונים מגיע בדיוק לסף האנארובי שלי, כנראה באיזור ה 160 פעימות.

9-דופק אימון אינטרוולים קצר

בתור חדש לעולם הוואטים אני מאוד נהנה לגלות את המתאם בין הדופק, התחושה, והוואטים שאני מוציא. אני מודה שהעיסוק הזה עושה לי את זה. זה מעניין, ואין לי ספק שבתוך מסגרת אימונים קבועה, לאורך זמן, זה יכול ללמד הרבה על מצבו של הרוכב, כשהוא לוקח את אותו האימון ומשחזר אותו כמה פעמים לאורך תקופה. ניתן ללמוד על ההתקדמות בצורה מאוד יפה וגרפית, ויותר מכך – ניתן לסמן ייעדים במונחי וואטים, ולנסות להגיע אליהם. וגרפים זה כיף!

פה מתגלה ההתאמה שלי, לוואטים – באותו מקום שבו הדופק נתקע על 160 בערך אני באיזור 500 וואט כנראה. מעל ל 600 וואט אני כבר צריך להתחיל לחפור חזק לכיוון של All Out. עד ל 600 וואט אלה עדיין ספרינטים שאני יכול לעשות כמה כמוהם בתוך רכיבה ארוכה ולהתאושש די מהר. המתאם הזה אפשרי ויפה מאחר ומדובר פה על אימון שאני מבצע במצב של התאוששות מלאה מהאימון הקודם. אם הרגליים היו עייפות, או הייתי רוכב יום אחרי יום המתאם בין הדופק לוואטים היה משתנה כנראה.

10-וואטים אימון אינטרוולים קצר

הצצה בוואטים ברכיבת נפח רגועה וארוכה

אחרי שהתאוששתי שבועיים מאפיק ישראל הגיע הזמן סוף סוף לחזור לשגרה, ואין כמו יעד חדש וכתבה שצריך להכין על התנסות במסלול הגראן פונדו של ים המלח. קיבצנו חברים ויצאנו לבדוק את המסלול החדש והשונה מהגראן פונדו הקודם שהיה שם – שמארגן הראל נחמני. המטרה – רכיבה קלה, רגועה יחסית, אבל קבועה ואפקטיבית כרכיבת נפח. חלק ניכר מהרכיבה נעשה אל מול רוח פנים, אבל בעולמי החדש זה לא מעניין – יש פה מד וואטים, והמטרה להשאר רוב הרכיבה באיזור ה 180, מה שמאפשר לקשקש ולדבר וגם לעשות אימון נפח אפקטיבי. פיקים קטנים נראים במעלה עקרבים שבו עצרתי לצילומים, ואז לחצתי כדי לחזור לקבוצה למעלה, וכן בנקודת הסיום של מלך ההר שם אני ואלעד ניסימוב לחצנו בקטנה – אבל לא all out אמיתי (המקצה התחרותי שיהיה בגראן פונדו הזה, ויביא אתכם למקטע ארוך של 75 ק”מ תחרותיים ללא הפסקות – מהערבה ועד לאיזור ערד!).

אני מגלה את מה שכבר ידעתי – תחזית ה 180-200 הוואטים שאופיר גלאון אמר לי שאתן ברכיבת נפח עוד לפני שראיתי קריאת וואטים אחת מימי מתגלה כמדויקת. הוואטים מאפשרים למאמן לקרוא אותך כספר פתוח והוא די מהר כנראה יידע להגיד בדיוק מה הפוטנציאל שלך למול עצמך ולמול אחרים ברמת דיוק שהיא פשוט מגניבה. בטווחים האלה הדופק שלי סובב לו באיזור ה 130-140 לאורך הרבה שעות רכיבה.

גראן פונדו ים המלח

חסרונות

ברמת התצוגה – ייצור הוואטים האמיתי הוא קופצני מאוד. זה מעט מקשה להבין כמה אתם באמת עושים לאורך זמן. מצאתי שעדיף דווקא לא להציג וואטים אמיתיים בזמן אמת, אלא לחפש נתון כגון וואטים ממוצעים לאורך 3 או 10 שניות – שירגיע מעט את הקפיצות האלה. ככה אפשר לשבת קבוע על רמת וואטים מסוימת כמטרה ולכוונן את המאמץ בקלות.

מחיר – כרגיל. כמעט כל מדי הוואטים עדיין יקרים מדי בשביל שהרוכב הספורטיבי ירכוש אותו סתם כדי לראות גרפים יפים בממשק הגרמין שלו. המחיר הגבוה הזה משאיר את המהפכה רק לאלה שמתאמנים מאוד ברצינות עם מאמנים, ועבורם זהו כלי כמעט הכרחי.

פעם אחת בלבד לאורך קילומטרז’ ארוך מאוד ה PowerTap לא קרא את הוואטים נכון למשך עלייה אחת של 20 דקות. לשמחתי זה לא קרה שוב עד סוף המבחן.

ביצועי הגלגלים שנבנו על בסיס החישוקים האלה של ריינולדס לא הרשימו במיוחד. הם מאוד יפים, ולמרות שהם מצוינים בנוחות, ובתנאי העדר רוח גם מרגישים מהירים ואווירודינמיים (תחושה…לכו תדעו), ברגע שהמהירות עולה מאוד ונוצרת רוח חזקה (בירידות מהירות), או בתנאי רוח כלשהם, הם מאבדים מעט מהיציבות הכיוונית שלהם ביחס לחישוקי פרופיל עמוק מעודכנים יותר – המבנה שלהם צר וכבר פחות מודרני ביחס לגישה הרחבה הנפוצה היום, וגם איכות העצירה שלהם לא עומדת בהתקדמות שמציגים יצרני חישוקים אחרים מקרבון. בכל מקרה, ניתן לרכוש את הנאבות בנפרד ולבנות גלגלים לפי צרכיכם. אם הייתי קונה סט שלם מ PowerTap, אין ספק שכבר הייתי עושה עוד מאמץ קטן ובוחר את החבילה שלהם ובה מד הוואטים המשובח הזה עם חישוקי ENVE הנחשקים. בעיני אם כבר מוציאים סכומים כאלה, שווה להתאמץ עוד קצת וללכת על הרמה מעל.

4-007

סיכום

מד וואטים, כמו מערכות אלקטרוניות, זה משהו שמחירו ירד בהתמדה, והוא יחלחל מהחברה שמתאמנים ברצינות עם מאמנים, אל הרוכב הרציני שלאו דווקא הולך לעשות בזה שימוש מדעי ולהחזיק מאמן-מתמטיקאי. זה יחדור ויתווסף לעוד ועוד רוכבי אופניים בשנים הקרובות ככלי לניטור בסיסי – כמו שמד דופק היה הכלי שכל רוכב או אצן מתחיל רכש די מהר עד היום.

כמשתמש שמעולם לא חווה מד וואטים קודם לכן, החוויה מגניבה. זה כיף לראות את הוואטים תוך כדי הרכיבה, זה מעביר פידבק אמיתי ונכון על מצבכם, וזה מאוד מעניין לחפור אח”כ בגרפים – בעיני זה מוסיף מימד לחוויה. עוד היבט קריטי הוא מציאת התנוחה, גובה האוכף, והמיקום שלך על האופניים שהוא הטוב ביותר להפקת מקסימום הוואטים. אתם יושבים קדימה מדי? אחורה מדי? הנוחות היא היבט אחד שעליו אולי אתם יכולים לענות בצורה אינטואטיבית, אולם כדי לענות על השאלה איך תהייה יותר מהיר – ולאיזה תנוחה כדאי להתרגל, צריך מידע מדיד אמיתי.

מאחר ואני לא מאמן, ולא רוכב עם קבוצה תחרותית אין לי שום רפרנס לאף אחד אחר בגילי, או במשקלי. אין לי מושג אם אפשר להוציא ממני יותר יכולת בספרינטים או בעליות, וכמה? אבל מה שחשוב הוא – שאני נהנה מהמשחק.

השיחה החדשה מתגלה בין חברים והדיבור הטיפוסי של הרוכב העילאי והמתנשא הוא כבר מזמן לא “אני בדופק מנוחה פחות מ 60%” אלא “אני רק מגלגל רגליים לא עובר את ה 200 וואט”…

CycleOps או PowerTap – זה מד וואטים שהוא בשפיץ של השפיץ בתחום הזה. אמין במיוחד, נוח לתחזוקה וטיפול, ופשוט נמצא שם ברקע ועושה את העבודה. לא צריך להתעסק איתו, לא להשקות אותו ולא להאכיל אותו. הוא פשוט יהיה שם בגלגל שלכם ויתן לכם את הוואטים שאתם רוצים לראות כמו סוס עבודה אפקטיבי, והכי חשוב – אפקטיבי ואוביקטיבי. אין לו תירוצים לא בכי ולא נהי. הוא אומר רק את האמת תמיד!

 צילום: גל סלבדור וגיאחה

מאת: גיא חלמיש