הקרב היה בין ניבאלי לרוגליץ’. אף אחד מהם לא זכה. ריצ’ארד קָארַאפַּז (מוביסטר), בן 26 מאקוודור, אשר הגיע לג’ירו הזה כדי לתמוך ברוכב אחר בקבוצתו, הוא הזוכה הגדול של הג’ירו ד’איטליה 2019. נבדוק כיצד זכה קאראפז בגראנד טור הראשון שלו.

מאת: אורן ארד

ריצ’רד קָארַאפַּז

קאראפז הוא הרוכב האקוודורי הראשון שזכה בגראנד טור, או באיזה שהוא מרוץ חשוב לצורך העניין. חיפוש קצר בגוגל של עיתוני היום באקוודור מראה שכל הכותרות במדינה הדרום אמריקאית עוסקות בבן ארצם המתחרה באיטליה. ממשלת אקוודור אף שילמה לחברת הלווין שמשדרת שם את הג’ירו רק למנויים בתשלום לפתוח את השידור לכלל האזרחים.

אחרי שהשיג מקום רביעי בדירוג הכללי, ומקום שני בדירוג הכללי לצעירים בג’ירו דאשתקד הביאה קבוצת מוביסטר הספרדית את המטפס האקוודורי המוכשר לקבוצה כדומסטיק רב עוצמה בשביל לתמוך במוביל המיועד מִיקֶל לאנדה, אבל מהיום הראשון הוא היה חזק יותר.

קאראפז מול לאנדה

בנג”ש הראשון בבולוניה היה קאראפז מהיר מלאנדה ב-20 שניות. בשלב השלישי הפסיד 46 שניות אך לא היה מודאג מזה, הוא לא היה ב-GC. לאנדה שמר על הזמן וזה מה שהיה חשוב. בשלב הרביעי היתה התאונה הגדולה שבין השאר הוציאה את טום דומולן מהמירוץ. קאראפז היה מהבודדים שלא הושפע מהתאונה וניצל את ההזדמנות לנצח את השלב. לאנדה הפסיד לו 54 שניות באותו היום. בשלב 9 – הנג”ש הגדול – שוב היה האקוודורי מהיר ממוביל קבוצתו, כך שכאשר התחילו ימי ההרים מכריעי הדירוג הכללי, מיקל לאנדה – מוביל מוביסטר היה מדורג שלישי בתוך קבוצתו והדומסטיק האקוודורי עם יתרון של יותר מדקה.

בשלב 13 ניסו מוביסטר להחזיר את לאנדה למשחק. במהלך מורכב הצליחו לשגר את הרוכב הבאסקי קדימה מהפייבוריטים וינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה) ופרימוס רוגליץ’ (יאמבו ויסמה) אשר כבר הובילו עליו בדקות ארוכות בשלב זה של המירוץ. לאנדה הצליח לברוח במעלה הלאגוּ סֶרוּ המושלג והחזיר לעצמו כמעט 2 וחצי דקות מהפייבוריטים, הישג מרשים ביותר אבל עדיין היה יותר מ-5 דקות במורד הדירוג הכללי.

שלב 14- היפוך התפקידים

בשלב 14 ההררי תקף קאראפז את קבוצת הפייבוריטים כ-27 ק”מ מהסיום וברח קדימה. מהלך מוביסטרי טיפוסי שכולם מכירים כאשר דומסטיק נשלח קדימה להמתין למוביל קבוצתו שיתקיף בדקות הקרובות. לכן הבריחה שלו לא הדאיגה את הפייבוריטים שראו את המהלך והבינו מזה שלאנדה מתכוון לתקוף. זה לא קרה. המטפס מאקוודור, אשר היה ממוקם 1:57 דקות בלבד מרוגליץ’ (יאמבו ויסמה) שציפה לסיים את היום בורוד, פתח פער שהלך וגדל ככל שהקילומטרים לסיום אזלו. לא ניבאלי ולא רוגליץ’ נראו מודאגים מרוכב מוביסטר שהולך ומתרחק, הם היו עסוקים במעין מלחמת אגו על הכביש כאשר הסלובני יושב על הגלגל של האיטלקי וזה נותן לו להפסיד את המירוץ, לא מודע שברגעים אלו ממש הוא עצמו מאבד את הג’ירו. קאראפז ניצח את השלב וקיבל את המגליה רוזה – החולצה הורודה. הוא ילבש אותה עד וורונה.

מִיקל לאנדה – הדומסטיק הנצחי

ב-2017 לבש לאנדה את מדי סקיי והוביל את מוביל קבוצתו דאז כריס פרום לניצחון השלישי שלו בטור דה פראנס. רבים סברו אז שלאנדה נראה חזק מפרום ואילו ניתנה לו האפשרות היה מצליח להשיג יותר מהמקום רביעי בפריז באותה השנה. ברשתות החברתיות החל קמפיין הומוריסטי שנקרא Free Landa, אשר קורא לסקיי לשחרר את רוכב הבאסקי ולאפשר לו לרכוב עבור עצמו. כמובן שבסקיי לא היתה האפשרות הזו ולכן עבר לאנדה למוביסטר אשר הקימו את הרכב “שלושת האמיגוז” שכלל את לאנדה יחד עם ניירו קינטנה ואלחנדו וולוורדה שניסו לנצח את הטור-דה-פראנס יחד אך ללא הצלחה. לאנדה קיבל את החופש שלו אבל לא הוכיח את ההבטחה עם ביצועים שלא התעלו בהרבה (אם בכלל) מתקופתו בסקיי. בימים האחרונים של הג’ירו הזה חזר הרוכב הבאסקי לתפקיד הסופר דומסטיק ורכב ללא עוררין וללא סייג עבור מוביל קבוצתו  – ריצ’רד קאראפז.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

ניבאלי נגד רוגליץ’

וינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה) לא בא לג’ירו הזה בשביל פודיום. בתוך מנצח הג’ירו פעמיים מיקום אחר מהראשון יהיה עבורו ירידה ברמה. אחרי שהצליח בשבוע האחרון להרחיק מעט את מי שהחשיב לאיום הגדול ביותר עבורו פרימוס רוגליץ’ (יאמבו ויסמה), הוא מוצא עצמו באופן לא צפוי ממוקם שני בדירוג הכללי כמעט 2 דקות מאחורי קאראפז (מוביסטר). במעלה המורטירולו האימתנו בשלב 16, שם תיכנן האיטלקי לבצע את המהלך שיקפיץ אותו קדימה הוא הנחית את המכה שהצליחה לסדוק את שיריונו של רוגליץ’, אבל קאראפז נשאר דבוק לגלגלו ונראה שעושה זאת ללא מאמץ מיוחד. הכריש ממסינה תקף ותקף לאורך השבוע האחרון אך לא הצליח לנער את המטפס האקוודורי. בשלב 20 היתה ההזדמנות האחרונה לשנות מעט את הדירוג על מנת להגיע לנג”ש של שלב 21 האחרון במצב יותר טוב.

שלב 20 – הזדמנות אחרונה

בבוקר השלב השלישי אשר כולל כ-5500 מטרים של טיפוס על פני 195 ק”מ דרך 5 פסגות מדורגות 1 או 2, היו ממוקמים רוגליץ’ 2:16 דקות אחרי קאראפז, וניבאלי 1:54. האיטלקי עדיין היה מודאג מהסלובני אשר מסוגל בהחלט לקחת לו 22 שניות בנג”ש המסכם בוורונה. אבל הוא עדיין חיפש דרך להחזיר לעצמו זמן גם מהאקוודורי, אפילו דקה, שתאפשר לו סיכוי, אמנם קלוש, לדלג מעליו בנג”ש ולנצח את הג’ירו.

אחרי שהראה קשיים בטיפוס המרכזי של השלב הפאסו מָנגֶן, נאלץ ניבאלי לשבת בקבוצת הפייבוריטים שנשלטה ביד רמה על ידי מוביסטר. את המהלך שלו הוא עשה במקום בו הוא מצטיין, בירידה התלולה והקצרה שבין שתי העליות שמסיימות את השלב. בירידה לקח הכריש כל סיכון אפשרי כדי להיכנס לעליה האחרונה ללא המחתרים שלו. את רוגליץ’ הוא מצליח להרחיק אבל לא את קאראפז. ניבאלי טס את 7 הקילומטרים של העליה האחרונה של הג’ירו, תוקף שוב ושוב, אבל קאראפז, מצויד בחליפה חסינת כרישים, לא קיבל אפילו שריטה.

אין פרס ניחומים

יחד איתם נשאר גם מיקל לאנדה (מוביסטר) אשר תכנן לפצות את עצמו לפחות בניצחון השלב אחר שעבד עבור קאראפז כל היום, וויתר עבורו על הובלת הקבוצה. בקילומטר האחרון לפני הקו הגיעו ניבאלי, קאראפז, לאנדה ושארית הבריחה של היום, אליה חברו הפייבוריטים. לאנדה פרץ קדימה לספרינט כצפוי, מי שעוד ניחש שזה יקרה היה פֶּלאוֹ בִּילבַּאוֹ (אסטנה) אשר יצא מיד בעקבות רוכב מוביסטר ועבר אותו לפני קו הסיום, מונע ממנו את הסטייג ו-4 שניות בונוס (שממילא לא היו עוזרות לו בנג”ש למחרת). בסיום היום הצליח לאנדה להדיח את רוגליץ׳ מהפודיום אבל רק ב-23 שניות אשר לא יספיקו לו כדי להשאר לפני הסלובני בנג”ש.

הגביע האינסופי – האִינפִינִטוֹ טְרוֹפֵאוֹ בורונה

אמפי הארנה בוורונה נצבע ורוד, הרוכבים נכנסו אחד אחד לתוך המבנה העתיק ישירות מקו הסיום של הנג”ש, הוא קו הסיום של הג׳ירו כולו. בסופו של דבר הדברים קרו כצפוי. לאנדה חזר למיקום הרביעי אחרי שרוגליץ׳ – בהופעה בינונית יחסית לעצמו – חזר למקום השלישי כשסיים עם 8 שניות בלבד לפני הבאסקי ממוביסטר והעניק לו חויית דה ז׳ה וו נוספת מאותו הטור ב-2017, שם היה במרחק דומה של נגיעה מהפודיום. ניבאלי נתן הופעה טובה אבל  הצליח לקחת מקאראפז פחות מדקה – וכך שמר על המיקום השני בדירוג. וריצ׳רד קאראפז, האקוודורי הראשון לנצח גראנד טור, רכב כמיטב יכולתו וזה בהחלט הספיק לשמירה על הובלה וחריטת שמו על הגביע האינסופי – האִינפִינִטוֹ טְרוֹפֵאוֹ.

ההפתעה היחידה ביום היתה שרוגליץ׳, שהיה צפוי לנצח את הסטייג׳, לא היה המהיר ביותר והשיג מקום עשירי בלבד. מנצח השלב הוא האמריקני צ’אד האגה, אשר העניק לקבוצתו סן ווב פרס ניחומים מתוק אחרי המירוץ המזעזע שעברו מאז פרישתו של מנצח הג’ירו מ-2017 טום דומולן.

גיא ניב מקדימה

שלב 18 היה יום חשוב מאוד לקבוצה אשר רצתה להכין את הניצחון לצ’ימולאי בספרינט ההמוני האחרון בג’ירו. רוכבי הקבוצה ניראו בקידמת הפלוטון רוב היום מושכים ומנסים, בהצלחה חלקית, לשלוט בבריחה שמקדימה. בלט בנוכחותו הישראלי היחיד בקבוצה בג’ירו גיא ניב, אשר משך בעצמו את הפלוטון זמן רב. קבוצת בורה הנסגרו היו מעוניינים בניצחון באופן דומה, ואפילו יותר מפני שפסקל אקרמן היה זקוק ל-13 נקודות בלבד כדי להחזיר לכתפיו את חולצת הניקוד – המגליה צ’יקלמינה שהיתה אצל הצרפתי ארנו דמָאר (גרופמה FDJ). עם זאת בורה השאירה לאקדמי את רוב העבודה מקדימה. הספרינטרים תפסו את הבריחה ממש על קו הסיום כאשר דאמיאנו צ’ימה (ניפו-ויני-פאנטיני) אשר היה בבריחה כל היום מצליח לגנוב את הניצחון מאקרמן שמגיע שני. הספרינטר הגרמני של בורה הנסגרו היה מאוכזב מההפסד אבל הצליח להחזיר לעצמו את ההובלה בקטגורית הניקוד. צ’ימולאי מהאקדמי הצליח להשיג מקום שביעי אחרי מרדף נואש בקילומטרים האחרונים אחרי הבורחים.

והאקדמי

היעד העיקרי לא הושג – רוכבי האקדמי לא הצליחו לנצח שלב בג’ירו, אבל הקבוצה הישראלית הראתה שיפור ניכר בנוכחותה בג’ירו הזה יחסית לשנה שעברה. הספרינטר האיטלקי דוידה צ’ימולאי הגיע לעשיריה הראשונה בכל אחד מהספרינטים שהיו במירוץ. המטפסים רובן פלאזה וקרִיסְט נָיילֶנדְס נלחמו על ניצחון בבריחות והשיגו מקומות רביעי (פלאזה – שלב 6) וחמישי (ניילנדס – שלב 17).

הקבוצה הצליחה אפילו לטפח אושיית מדיה חברתית בדמותו של אלוף אירלנד קונור דאן, אשר הפך עצמו למפורסם בזכות הפוסטים הכנים והמשעשעים שלו באינסטגרם, ובזכות טור יומי מרתק בעיתון האינדפנדנט האירי. מה שהפך אותו לדמות מבוקשת בראיונות ובכך לפנים של הקבוצה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Conor Dunne (@conordunne1) on

גיא ניב עמד במשימה והגיע לוורונה ללא תקלות, בכך סגר את החשבון הפתוח שלו עם הג’ירו (ממנו נאלץ לפרוש בשנה שעברה בשלב החמישי) והפך לישראלי השני שמסיים גראנד טור. ניב מסיים את המירוץ במקום ה-113 בדירוג הכללי, ה-28 בדירוג הכללי לצעירים ומדורג רביעי בין 8 חברי הקבוצה.

הדירוג הכללי הסופי

  1. ריצ’רד קאראפז (מוביסטר)                90:01:47
  2. וינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה)            1:05
  3. פרימוס רוגליץ’ (יאמבו ויסמה)            2:30
  4. מיקל לאנדה (מוביסטר)                    2:38
  5. בוקֶּה מולמה (טרק סגפרדו)               5:43
  6. ראפאל מייקה (בורה הנסגרו)             6:56
  7. מיגל אנגל לופז (אסטנה)                   7:26
  8. סיימון ייטס (מיצ’לטון סקוט)               7:49
  9. פאבל סיבאקוב (אינאוס)                   8:56
  10. אילנור זאכארין (קטיושה אלפסין)       12:14

הקטגוריות הנוספות

  • הדירוג הכללי לצעירים – מיגל אנגל לופז (אסטנה)
  • ניקוד (ספרינטים) – פסקל אקרמן (בורה הנסגרו)
  • מלך ההרים – ג’וליו צ’יקונֵה (טרק סגפרדו)
  • קבוצתי – קבוצת מוביסטר (ספרד)

רוצים גם לרוץ? הצטרפו לאתגר הריצה של RUNPANEL