סדרת התוכן “איפה רוכבים” של BIKEPANEL באה לתת לכם סקירה מאסיבית של אטרקציות הרכיבה המעניינות ביותר בישראל. בד”כ נתמקד בסדרה הזו במסלולים והסינגלים המנוהלים והבנויים שהוקמו בארץ, כי אנחנו אוהבים אותם – הם פותרים לנו התלבטויות וחוסכים לנו זמן: לא צריך לתכנן מסלול, לא צריך להכיר יותר מדי. יש שילוט, יש מרחק, יש גובה מצטבר… וכל מה שצריך זה להגיע לחניה בבוקר ולהכנס לשביל.

הדר איפה רוכבים-002

שביל אופניים קצר וקל בפארק הירדן

מיקום הכניסה של הפארק הזה מצניע אותו, ושומר עליו מעט בלתי ידוע, למרות שהוא ממש במרכז אחד מאיזורי הטבע והפנאי העמוסים במדינה. צמוד לחופי הכינרת נמצא פארק הירדן- ליד אותם חופים שהופקעו מהציבור לטובת עשרות אינטרסים פרטיים. הכינרת שסובלת משטחי נדל”ן שאינטרסנטים שמו עליהם ידיים, איזורי חוף שנחסמו בגדרות בצורה לא חוקית, או חוקית וחסומה לכלל הציבור… בכל זאת יש פה איזה פינת טבע יפהפיה, בפארק מתוחזק וזמין לתיירים, המחכה שתבקרו בו.

כעת הושק שם מסלול אופניים חדש. הכתבה הזו הוכנה כבר לפני מעל לשנה, מעט לפני שסיימו את הסימון והשילוט והיו אז בעיות התמצאות קלות. כעת דיווחו לנו שסיימו את זה, ואנחנו מקווים שאכן יהיה אפשר לרכוב שם בצורה קלה בלי לחפש את המשך השביל. בגדול מדובר במסלול קל, עם מעט קטעי סינגל טרק בתוכו. מרחק קצר יחסית, וגובה מצטבר לא משמעותי שהופכים אותו ליעד חביב לרכיבה משפחתית שהעיקר בו הוא לראות את הפארק במקום והסביבה.

וכעת, יש שם גם שביל אופניים. הנה הסרט- לחצו Play:

 

וככה הוא נראה על המפה:

איך מגיעים?

צמוד לחופה הצפוני של הכנרת – ממשיכים מזרחה על כביש 87 (זה המוביל בהמשך ליהודיה), מגשר אריק עד שמגיעים אל צומת הT עם כביש 888 הפונה צפונה אל צומת בית המכס. פונים שמאלה וצפונה, לכיוון היישוב חד נס, אולם לפני שמגיעים אליו פונים שוב שמאלה- אל פארק הירדן. הפארק הוא אתר משותף של קק”ל ומועצה אזורית גולן המנוהל על ידי החברה הכלכלית לישובי הגולן, ויש לו גם מספר טלפון: 04-6923422.

 7

מה יש בפארק הירדן חוץ ממסלול אופניים?

אתר הפארק מספק כמה פיסות אינפורמציה על המקום: פארק הירדן משתרע על פני כאלף דונם, בפינה הצפון מזרחית של הכנרת, לצד אחד האפיקים הראשיים של הירדן, וטומן בחובו שפע של מים וירק, חיי בר שוקקים ואתרים ארכיאולוגיים.​ בפארק ניתן לקיים פעיליות מיוחדות למשפחות ולקבוצות המשלבות אתגר, טבע ומים.

בפארק יש אזורי קמפינג – מדשאות רחבות ידיים המותאמות להקמת האוהל שלכם, יש בו גם חדרי אירוח למשפחות ולנופשים, וכן איזורי עגינה לקראוונים – הטרנד המתחזק בתיירות הישראלית. אגב, הקרוונים פה אינם מרוכזים במקום אחד וניתן לכל אחד לתפוס פינה אחרת ברחבי הפארק ולהנות מהפרטיות, מספר אבי ליברמן מנהל הפארק.

 

3

 

תמצאו פה מים, מים ועוד הרבה מים זורמים ושוצפים. צידי האפיקים והאיים הקטנים שביניהם, מכוסים בסבך צפוף של צמחייה, בעיקר של קנה מצוי ועצי ערבה, היוצרים “יער” של גדות נחלים. מלבד הערבה בולטים כאן צמחי גדות אופייניים כמו: שיחי הרדוף הנחלים הפורח בקיץ בפרחים ורודים ולבנים גדולים, פטל קדוש המניב בקיץ פרי כהה וטעים. במרחק מה מן המים צומחים בעיקר עצי שיזף מצוי. ברחבי הפארק חורשות של מאות דונם עצי אקליפטוס מזן המקור ומזנים נוספים ועץ שקמה יפהפה, עתיק שגילו מוערך במאות שנים. בסבך הצמחייה נחבאים עופות כמו אנפה וסופית ובמים שוחים צבי ביצה ודגים רבים.

9

 

חורבת בטיחה הנמצאת בצפון הפארק, נחשבת לאחד מריכוזי טחנות הקמח הגדולים ביותר בארץ. באזור זה פעלו בעבר לפחות 12 טחנות קמח שפעלו בכח המים.

6

 

תל בית ציידא הוא אחד התלים הגדולים בארץ ונמצא בתוך הפארק. בית ציידא היתה, ככל הנראה, עיר מבצר הנזכרת במקרא בשם צר, והיתה בתחום ממלכת גשור המקראית ולה קשרים מיוחדים עם ממלכת דוד. דוד נשא את מעכה בת תלמי מלך גשור ובנם היה אבשלום. בית ציידא נזכרת כמה פעמים במקורות בתקופת בית השני. בספרות התלמודית נזכרת בית ציידא כעיר שעמדה ליד הדרך הראשית המוליכה מבבל לארץ ישראל וכאזור עשיר בדגה. לפי המסורת הנוצרית בעיר זו נולדו לפחות שלושה שליחים של ישו: פטרוס, אנדריאס ופיליפוס. כמו כן, כאן ביצע ישו שני ניסים חשובים: נס הלחם והדגים ונס ריפוי העיוור. מהברית החדשה: “אוי לך כורזין, ואווי לך בית ציידא”.

2

 

ומה ההסבר לריחוקו של התל מן הכנרת? מחקרים הוכיחו שלפני כחמשת אלפים שנה, שטח הכנרת היה גדול מכפי שהוא היום והים כיסה את פני כל בקעת בית ציידא. רעידות אדמה שהתחוללו לאורך קו השבר הסורי אפריקאי גרמו למפולות ולגלישות עפר שנשטפו לכנרת, יצרו את הבקעה והרחיקו את החוף בהדרגה דרומה. לפני כאלפיים שנה נותרו לגונות בין העיר לחוף הים שהלכו והתייבשו במשך השנים ויצרו את קו החוף של ימינו.

1

מסלול האופניים

ירון לוי שניהל את הקמת השביל ואבירם צוק מנהל האיזור של קק”ל לקחו אותנו לסיבוב במסלול. מה שהתגלה לנו הוא מסלול, שעבור רוכבים בינוניים או מתקדמים לא יהיה קשה במיוחד ולא ארוך במיוחד, מה שמציב אותו כיעד מתאים יחסית למשפחות וילדים (בוגרים יחסית). כ 8 ק”מ אורכו והוא ברובו מישורי למדי. תצברו בו כ 250 מטרים מצטברים.

10

 

שתי עליות בכל זאת יגיעו לפניכם, ובשל השיפוע בהן יתכן שחלק מהרוכבים המתחילים ילכו מעט ברגל: העליה הראשונה היא ממש בתחילת המסלול – אל תל בית ציידא, והעליה השנייה היא בחלק האחרון של המסלול – עת עולים מאפיק הירדן אל גבעה הצופה אל האיזור.

5

 

גם המסלול הוא ברובו לא טכני, ולמעשה רובו אינו סינגל, כי אם… שביל. ישנו מקטע אחד של רכיבה טכנית יותר, אשר בה המורכבות נובעת בעיקר מאבני הבזלת הפזורות בשביל והמחייבות רכיבה מודעת בתשומת לב לאתגר.

4

 

חוץ משתי העליות, ומקטע איטי יותר פה ושם, רובו המכריע של המסלול מישורי למדי, וקל לרכיבה. האטרקציה העיקרית היא רכיבה לאורך הנחל בתוך צמחית גדות עבותה המייצרת מעין מנהרה בתוכה רוכבים. מדי פעם נגלה הנחל עצמו אל הרוכבים.

8

 

לאחר שמטפסים אל החלק הגבוה במסלול מתגלה ערוץ הירדן במלוא הודו, ואפשר לתצפת אל הכנרת ואז לגלוש בקטע סינגל חזרה אל האיזור המרכזי של הפארק ובו בריכות המים ותחנות הקמח. לאורך המסלול יש מקומות שאפשר להתבלבל בהן מעט בכיוון הסינגל, ואני מקווה שמאז שהוכנה הכתבה (לפני יותר משנה) הספיקו בקק”ל לשפר שם את השילוט ולעשות את השביל ברור יותר לרוכבים.
כמסלול רכיבה בלבד הוא לא דומה לסינגלים המוכרים וקטע הסינגל שם מהווה חלק קטן מהשביל. הערך שלו הוא ערך נופי בעיקר על שום המקום בו רוכבים. מזווית של רכיבה בלבד לא הייתי נוסע לשם במיוחד, אבל אם אתם באיזור, ויש לכם שעה לסיבוב קצר, או שעתיים לשניים-שלושה סיבובים, אפשר לבקר. כמו כן זה יופי של מסלול למשפחה עם ילדים ברמת רכיבה סבירה שיכולים להתמודד עם רכיבת שטח של 8 ק”מ. כהשלמה לקמפינג משפחתי בפארק- זה כבר ממש בילוי מצוין.

מאת: גיאחה
בשיתוף eירוק של קק”ל.

סוגר איפה רוכבים
איפה רוכבים ב BIKEPANEL? לאט לאט נמשיך ונכסה עוד ועוד יעדי רכיבה מומלצים ואיכותיים. בינתיים יש לנו כמה מסלולים נוספים שאולי יעניינו אתכם על אופניים…צפון

מרכז

דרום

 

באנר לוח בייקפאנל פייסבוק

לחצו על התמונה למעבר ללוח!