עבור מרביתנו הרוכבים על אופני הרים לסוגיהם המזלג (“הבולם הקדמי”) והבולם האחורי הם כמעין קופסא שחורה שקרביה עלומים ומחוץ היא עטורה בשלל כפתורים וידיות שתפקידם לא נהיר. אז מה יש שם בפנים? ואיך זה עובד? אלון שפר מ SingleTrack-Fox יעזור לנו להבין את הבולמים שלנו טוב יותר בסדרת מאמרים.

גילוי נאות: SingleTrack-Fox הצטרפה לאחרונה לנותני החסות הראשיים של BIKEPANEL, והיא תומכת בתרבות האופניים בישראל. אתם מוזמנים לקרוא את כתבת הפרופיל ובמיוחד – לטפל בבולמים שלכם כדי לא לאבד את איכות השיכוך.
ביקשנו מאלון לעזור לרוכבים ולרוכבות להבין את עקרון פעולת המשככים שעל אופניכם. כיבואן של FOX RACING SHOX בישראל הוא ישתמש במושגים מעולמה של FOX אולם העקרונות דומים גם במערכות אחרות, ואין בכוונתו לנסות לשכנע אתכם לרכב על FOX דווקא. יש בשוק מזלגות ובולמים מצוינים של חברות שונות ויש משותף לכולם: כיול נכון, תחזוקה נכונה והתאמה לסגנון הרכיבה שלכם ימקסמו עבורכם את חווית הרכיבה. לטעמם של רבים השפעתה של מערכת שיכוך המתפקדת כהלכה על הרכיבה חשובה לעין ערוך ממספר גלגלי השיניים שבקסטה האחורית או 200 גרם פחות בשלדה.

מושגי יסוד בשיכוך, בולמים ומזלגות

בכל מאמר אגע בחלק מעולמם של מערכות השיכוך השונות. מי שיעקוב אחר המאמרים יוכל להסביר לחבריו הרוכבים מה משמעות האותיות המפארות את מדבקות המזלג או הבולם שלו, ומה שיותר חשוב הוא ידע כיצד להשתמש בפונקציות אותן הן מסמלות, ויבין מה מתרחש בקופסא שפעם הייתה עבורו קופסא שחורה ועכשיו היא קופסא שקופה. נכיר את אופציות הכיול השונות ונפיק מהן עוד כמה תפקידים חוץ מלעשות רושם על חברינו הרוכבים המאובזרים קצת פחות, או לייצר לנו צורך בתירוצים והצדקות מול בני הזוג להשקעה בשדרוג הבא.

Inside Fox 3

לא תמיד הוא היה שם, השיכוך

אופני ההרים הראשונים שנולדו משלדת ברזל וגלגלי אופנוע מוטוקרוס אי שם בשנות השבעים היו חסרי שיכוך, לא קדמי ולא אחורי. עד כמה שזה ישמע מוזר, מערכות השיכוך לאופני הרים שהיו מזלגות בלבד עם מהלך מדהים של כ-32 מ”מ נולדו רק באמצע שנות התשעים. בתקופה הזו רוכבים תחרותיים רבים התנגדו לרכב על אופניים בעלי שיכוך קדמי (bumper) עקב משקלו הרב, ורק משנוכחו שחבריהם בעלי המשכך הקדמי הפרימיטיבי שהיה למעשה לא יותר מקפיץ וחתיכת אלסטומר (גומי קשיח) מנצחים אותם בנקל בכל מרוץ, רק אז תפסו מערכות השיכוך תאוצה וחדרו אל עולם אופני ההרים הבתולי.

אופניים בעלי מזלג ובולם אחורי (שיכוך מלא) נולדו רק לקראת אמצע שנות התשעים ומהר מאד הבינו גם היצרנים וגם הרוכבים שיש בעיה גדולה: בובינג (נענוע של המתלה עם תנועת הדיווש). שלל סוגי המתלים המוכרים היום, ועוד תכנוני מתלה שונים כולם נועדו למנוע את הבובינג הידוע לשמצה. את מי נאשים בבובינג אם לא את הבולם האחורי שאינו מבטל את איבוד האנרגיה כמובטח? אז זהו שזה לא בדיוק ככה, ולמה? על כך עוד נלמד בכתבות הבאות.

אגב, מרבית הבולמים המורכבים על רכבים, מטוסים, רכבות וכן הלאה הם בולמים בעלי מערכת סגורה שמגיעים עם כיול אופטימאלי מהיצרן ומיועדים לתפקד מספר שנים עד להחלפתם. הטענה של רוכבים רבים שבולם אחורי בודד לאופניים עולה כמו זוג בולמים של מאזדה 3 היא משוללת כל יסוד. לגודל ולחומר במקרה הזה אין כל משמעות (תחשבו לרגע על הסלולארי שלכם ככל שהוא קומפקטי ובעל יישומים רבים ערכו עולה – בדיוק כמו במזלגות ובולמים של אופניים). בולם של אופניים, אופנוע, מכונית מרוץ או ג’יפ הוא מוצר משוכלל ביותר בעל אפשרויות כיול וכיוון מגוונות, בניגוד לבולם של רכב פרטי שהוא מוצר בסיסי ביותר מבחינת הטכנולוגיה המרכיבה אותו.

Inside Fox 2

עקרונות בסיסיים במערכות שיכוך

לפני שנתחיל אדגיש שאני מתייחס רק לבולמים ומזלגות העובדים ומשככים באמצעות שמן.  יש לי את מלוא הכבוד למזלגות הבסיסיים המופיעים על אופני כניסה ואני בטוח שרבים מאיתנו טעמו את טעמה הראשון של רכיבת שטח כשהם מקפצים על קפיץ\אלסטומר מלפנים, אבל על מנת להבין את מהות פעולתם של בולמים ומזלגות אני חייב להתייחס לשיכוך העובד באמצעות שמן. בולמים אחוריים העובדים על קפיץ בלבד אינם ראויים להתייחסות , הם לא יותר מצעצוע.

ישנם שלושה מושגים שהכרתם היא המבוא להכרת עולם הבולמים. שלושת המושגים האלו הם הבסיס לפעולתו של כל בולם העובד עם שיכוך שמן באשר הוא, בין אם מדובר בבולם על אופניים, משאית, מכונית פורמולה או בואינג 747:

  1. עומס התחלתי– Preload – העומס ההתחלתי נועד להתאמת מצב הבולם במנוחה, למשקל הרוכב. הוא מתאר את העומס המופעל על קפיץ הבולם: ככל שמשקל הרוכב והאופניים המועמסים על הקפיץ גדול יותר מהלך הבולם יתקצר בהתאם. הקפיץ יכול להיות קפיץ אוויר או קפיץ פלדה, לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות ואופן פעולה פיזיקאלי שונה (פירוט במאמרים הבאים).

  2. שיכוך כיווץ – compression– מתאר את ויסות פעולת הבולם או המזלג באמצעות מערכת של בוכנה ושימסים. שימס הינה דיסקית קפיצית האוטמת את מעבר השמן דרך חרירים שבבוכנה. ככל שהדיסקיות עבות יותר או רבות יותר נצטרך להפעיל יותר אנרגיה כדי לדחוף את הבוכנה דרך השמן בתוך הצילינדר. הדיסקיות מסודרות כפרמידה הרחבה למטה והקטנה למעלה ניתן לשנות את עובי הדיסקיות (במאיות מלימטר). אפשר להוסיף או לגרוע דיסקיות מהפרמידה וכך לשנות את ה-compression ולהתאימו לסגנון רכיבה כזה או אחר. ככל שמהירות הדחיסה של הבולם \ הבוכנה הנעה בתוך השמן גוברת כך עולה גם ההתנגדות (ויסקוזיות) ,בבולמים ומזלגות בעלי אפשרות לכיול  ה-compression ישנו כפתור או ידית שלמעשה משנה את קוטרם של מעברי השמן שבבוכנה וכך מפחיתה או מגבירה את ההתנגדות ואת מהירות התנועה של הבולם בעת דחיסתו.
    במונחי תחושה פשוטים ה-compression קובע את המהירות בה נדחס הבולם או המזלג. בולם או מזלג עם כיול compression מהיר ירגיש רך ומהיר יותר –  כיול כזה מאפיין רכיבת XC מהירה ותחרותית. כיול compression איטי יותר ירגיש מסורס לרוכב ה-XC, אולם רוכב אגרסיבי המפעיל הרבה אנרגיה על הבולם בעת נחיתה מדרופ או מדרגה גבוהה יהנה מספיגת אנרגיה טובה יותר ותנועה מבוקרת של המזלג או הבולם גם בעת מכות קשות. הכי קל להסביר את ה-compression כההיפך מה-rebound עליו נדבר בסעיף הבא.

  3. שיכוך ההחזרה – rebound – הוא מהירות החזרה של הבולם או המזלג למצבו המקורי לאחר דחיסתו. גם כאן כיול ה-rebound נעשה באמצעות דיסקיות וכיול קוטרם של מעברי השמן שבבוכנה. במונחי תחושה – בולם שחוזר מהר מדי יתן תחושה תזזיתית אחרי שיכוך ויחייב את הרוכב לספוג חלק מהעוצמה החוזרת הזו, הגלגל יתקשה לעקוב אחר תוואי השטח ויקפץ על פני המהמורות במקום להתגלגל עליהן. ברכיבה מהירה או בעת עיקול מהיר אנחנו מסתכנים באיבוד אחיזה של הגלגל הקדמי ונפילה. rebound שחוזר לאט מדי יתן תחושה ספוגית ולא יפתח למהלכו המלא בעת רכיבה על רצף מהמורות.

12-012

כללי אצבע פשוטים לכיול נכון של הבולם \ מזלג

עם ההתקדמות והבנת הפונקציות השונות של מערכות השיכוך, אוויר או קפיץ נתקדם גם בכיול המערכת, כל אחד בהתאם לאופניו ולסגנון רכיבתו ונבין את המשמעות של שלל הכפתורים ואפשרויות הכיול המקשתות את הבולמים שלנו. שלוש התכונות הבאות מושפעות בדיוק משלושת המושגים שתוארו לעיל:

SAG – – מושפע מכיוון עומס הקפיץ ההתחלתי

בשלב הראשון עלינו להתאים את ה-SAG באמצעות כיול עומס הקפיץ ההתחלתי למשקל הרוכב ולסגנון רכיבתו. ה-SAG הוא מידת שקיעת הבולם או המזלג כשהרוכב ישוב על אופניו עם ציוד מלא בתנוחת רכיבה. באופניים מסוימים ה-SAG יכול להשפיע על העברת ההילוכים מלפנים ולפעמים גם מאחור, במידה ומוביל הכבל קצר מידי ותנועת המתלה מותחת ומשחררת את הכבל.

רוכב תחרותי הרוכב על מתלה קצר בעל מהלך של שמונים עד מאה מ”מ ירצה כ-25% SAG. רוכב שבילים כ-30% עד 35% SAG ורוכב אגרסיבי כ-40% SAG. את ה-SAG  ניתן למדוד באמצעות טבעת גומי או אזיקון על הבוכנה: יש לעלות על האופניים בעדינות, רצוי כשחבר מחזיק בהם או בין משקופי הדלת ולהתיישב עליהם בתנוחת רכיבה. לאחר מכן יש להוסיף או להפחית את לחץ האוויר בהתאם לסאג שתרצו, או לשחרר או לדחוס את הקפיץ (אין טעם לכווץ קפיץ יתר על המידה זה לא יעזור: אם הקפיץ רך מידי או קשיח מידי יש להחליפו, מדוע? על כך בכתבות הבאות).

שיכוך כיווץ – מושפע מכיוון ה- Compression

את שיכוך הכיווץ יש לכוון באמצעות הכפתור המתאים. לא לכל הבולמים או המזלגות יש את אפשרות הכיול הזו, ובמידת הצורך ניתן לשנות אותה אצל מעבדת בולמים מוסמכת. לפעמים זהו תהליך קצר ופשוט כמו שינוי לחץ החנקן בבולם אחורי או שינוי צמיגות השמן, ולפעמים זה הליך מורכב של בניית הבולם מחדש בהתאם לדרישות הרוכב. בבולמים של FOX יש סימונים המעידים על רמת השיכוך ושיכוך ההחזרה איתם הגיע הבולם מפס הייצור.

כלל אצבע לכיול שיכוך הכיווץ: רכב על האופניים במורד המוכר לך היטב, שנה את רמת שיכוך הכיווץ וראה \ ראי היכן הרכיבה מרגישה זורמת ונשלטת יותר –  זה יהיה הכיול הנכון. בכל מקרה רוכב XC תחרותי יכייל את המזלג לשיכוך כיווץ מהיר, רך וקל. ככל שהרכיבה נעשית אגרסיבית יותר עם מדרגות, דרופים וכדומה, נעלה את רמת שיכוך הכיווץ.

שיכוך ההחזרה – מושפע מכיוון ה Rebound

שיכוך ההחזרה הוא אחד מאופציות הכיול החשובות: כיול נכון שלו מאפשר שליטה טובה ואחיזת גלגל קדמי אופטימאלית. אם השיכוך מהיר מידי לגלגל הקדמי תהיה נטייה להתנתק מאחיזתו בקרקע עקב עלייה בלתי מבוקרת של המזלג. התוצאה היא לא פעם איבוד אחיזה של הגלגל הקדמי ונפילה.

רבים נוטים לכייל את שיכוך ההחזרה כך שהמזלג עולה לאט מידי. במקרה כזה המזלג נדחס ולא מצליח לשוב ולהיפתח למלוא מהלכו טרם המהמורה הבאה. התוצאה היא רכיבה על מזלג מסורס שתקוע באמצע מהלכו ולא משכך כיאות. גם כאן הדרך הטובה ביותר היא לרכב עם המזלג במורד מוכר ולשוב ולרכב אותו שוב ושוב ברמות כיול שונות עד שלפתע אנחנו חשים שזהו המזלג מכויל כיאות. היות שמרביתנו לא נעשה זאת אעניק לכם תשר קטן שאולי יעזור: סגרו את כפתור ה-rebound כשלושה תקתוקים ממצבו הפתוח – עליכם לחוש כמעין רכות בעת שובו של המזלג למצב פתוח. יתכן ותתלווה לעליית המזלג כמעין איוושה – זהו צליל תקין המלמד על מעבר שמן נאות במערכת של ה-rebound שבבוכנת המזלג. על המזלג לעלות חזרה מהר מספיק כך שלא תוכלו ממש לראות בעין הבדל בין המצב הפתוח לגמרי למצב בו אתם נמצאים אבל עדיין תחושו כמעין רכות בעת עלייתו – ברוב המכריע של המקרים זה יהיה הכיול הנכון! יש לזכור שלחץ אוויר גבוה או נמוך בצד של שיכוך הכיווץ משפיעים על ההתנהגות של שיכוך ההחזרה ואם שיניתם אותו רצוי לשוב ולבדוק גם את שיכוך ההחזרה..

רכיבה נעימה,

מאת: אלון שפר, THE SINGLE TRACK