עומר שפירא מנצחת באליפות ישראל 2017 בזכות התקפה אמיצה ומכריעה על עליית המים בסיבוב הרביעי והאחרון, ומוכיחה שהיא כרגע הרוכבת החזקה בישראל. למרות שהמירוץ לא התפתח בכיוון שלה, ולמרות שלא הצליחה ליצור סלקציה משמעותית לפני העליה האחרונה, עומר מוכיחה כי היא קורצה מחומר מיוחד, חומר של אלופות.

כתב: יניב שור
לסיקור אליפות הגברים של אסקרוב לחצו פה: https://bikepanel.com/p/41228

אם לא לחצתם PLAY למעלה – הנה הוידאו:

מקצה עילית נשים באליפות ישראל 2017 התעלה לרמה גבוהה. עומר שפירא (Giusfredi Bianchi), רותם גפינוביץ’ (WM3 Pro Cycling) ושני בלוך (Velo Concept) שרוכבות בקבוצות מקצועניות הבהירו מהסיבוב הראשון שאין להן כוונה לשייט אל הכרעה בסיבוב הרביעי (כמו בשנה שעברה), והמירוץ היה רצוף התקפות מהתחלה. פז בש (IGP) השלימה את הרביעייה הדומיננטית במירוץ עם התנהלות נכונה, וקצרה את הפרות בסוף. image3סיבוב ראשון – מפרקות את החבילה של דינמו

עם חמש רוכבות של דינמו בזינוק (לכתבה על קבוצת הנשים דינמו-Focus), המטרה הראשונה של הרוכבות החזקות הייתה להוציא מהתמונה את הפקטור הקבוצתי הזה. מיד בסיום הירידה מקו הזינוק, הרוכבות המובילות מתחלפות מקדימה והקצב גבוה. המהלך מיועד למנוע מדינמו-Focus בריחה מוקדמת וזה אכן עובד.

image10

מרים בר און מנסה לעודד את הבנות של דינמו לתקוף, אבל ההתקפות בסיבוב הראשון נסגרות בקלות. ההגעה הראשונה לעליית המים מייצרת סלקציה נוספת, ומלפנים נשארת רביעיה שרוכבת ביחד את הסיבוב השני: שלושת המקצועניות ביחד עם פז בש.   

image7

סיבוב שני – Garbage Time

הקצב במהלך הסיבוב השני עולה ויורד. שני עובדת הרבה, אולי יותר מדי, בחלק הראשון של הסיבוב. זה שומר את הקצב על רמה סבירה אבל יפגע בה בהמשך. בהגעה לסיבוב של בית גוברין הקצב יורד, וזה מאפשר לבנות שנשמטו קודם לחזור. עליית המים בסיבוב השני מחדשת את הסלקציה, אבל הפער לא גדול, ההרגשה היא שהמהלך המכריע בין ארבעת המובילות מתעכב לסיבובים הבאים. הבנות לא מסגירות הרבה, צריכות לעבוד ביחד כדי לשמור את הקצב מספיק קשה, אבל נזהרות לא להתאמץ יותר מדי.

image4

סיבוב שלישי – מפגש מיותר עם מקצה הספורט

הסיבוב השלישי מתפספס במידה מסוימת: באמצע הסיבוב, פלטון הספורט תופס את פלטון הנשים ששוב מונה רק 4 רוכבות. לארבעת הרוכבות שהיו מקדימה אין ברירה אלא להיכנס לפלטון הספורט. הן מנסות לא להתערבב, רוכבות בצד אחד ואחר כך בשני, אבל זה לא ממש אפשרי. בנוסף, החיבור בין הפלטונים מאפשר לרוכבות שכבר כמעט יצאו מתמונת המירוץ לחזור לעניינים – חוזרות גם מרים בר און (דינמו) וגם הילה יצחק (500 וואט). מרים טוענת אחרי המירוץ כי הן לא עשו דרפטינג על הגברים ופשוט עבדו קשה כדי לחזור; אבל מעדויות שפורסמו ברשתות החברתיות יש טענות אחרות. גם ללא דרפטינג, הרכיבה בתוך פלטון מספקת פייסינג ואין ספק שהיא עוזרת. מיד כשהצליחו לחזור לקבוצת הנשים שהזיעה מקדימה, בלי להתבלבל, מרים עוברת משמאל ומתקיפה! רביעיית הנשים עילית הגיבה מיד וההתקפה נסגרה, אבל הסיטואציה הזו כולה לא היתה צריכה להתרחש אלא להמנע באמצעות ארגון ושיפוט נכון יותר של המירוץ – בנקודה הזו לא היתה התערבות שיפוטית.

image5

קבוצת הנשים נבלעת לכחמישה קילומטרים קריטיים בתוך פלטון הספורט, כולל עליית המים השלישית. מה שמתחיל כבעיה ספורטיבית שיפוטית הופך על קו הסיום לבעיה בטיחותית כאשר פלטון הספורט עוצר אחרי שלוש הקפות והנשים צריכות להמשיך עוד הקפה. בקו הסיום אותו חוצות הנשים, עומר צועקת בכל כוחה על הקהל והרוכבים שעוצרים להם על המסלול בלי לקחת בחשבון שהתחרות ממשיכה על המסלול. בירידה מקו הסיום היא נאלצת לצעוק על אופנוע משטרתי כדי להימנע מהתנגשות.

את כל האירוע המיותר הזה היה אפשר למנוע אם השופט היה מפריד את הקבוצות כבר כשנפגשו – בין לוזית לעגור. לחלופין, הפער בהזנקה היה צריך להיות גדול יותר. אם אחת הרוכבות שהגיעו עם הספורט הייתה מצליחה להוציא התקפה מכריעה ברגע הזה, הייתה נוצרת כאן בעיה שיפוטית קשה.    

image9

סיבוב רביעי – עומר שפירא All Out בדרך לאליפות ישראל

כבר בכניסה לסיבוב הרביעי המירוץ הופך אגרסיבי יותר. מיד אחרי הירידה מקו הזינוק יוצאת התקפה שמשאירה את פז בש מאחור. בירידה הרוכבות מאטות ומתחילות לבדוק אחת את השנייה לקראת החצי השני המכריע. ההאטה מאפשרת לפז לחזור, ואחריה מגיעה גם מרים, שלא מוותרת.

מרים מוציאה כמה התקפות במישור, בידיעה שאין לה מה לתת על העליה האחרונה. ההתקפות לא חזקות מספיק אבל אם שמים את הסיפור של הסיבוב השלישי בצד, הנחישות בהחלט מרשימה – האלופה היוצאת לא מוותרת עד הסוף.

image2

בכניסה לעליית המים, ולמעשה כבר 500 מטרים לפני הסיבוב של עגור, עומר שפירא לוחצת, ומכריעה את המירוץ כמעט מיד. רותם מצליחה להישאר אתה כמה שניות אל תוך עליית המים, אבל אחר כך מאבדת גלגל ויורדת מעט אחורה אל שני. עומר מקדימה לא מביטה אחורה – אול אאוט אל תוך הקילומטר השני של העלייה, בלי להאט ובלי להשאיר שום אופציה לסגירה. בנקודת חלוקת המים כבר מוחאים לה כפיים, זה שלה!

image1

מאחור המאמץ של רותם ושני נותן את אותותיו. פז בש מגיעה מאחור ובקצב אחיד סוגרת על רותם ואחר כך על שני. בתוך האמבטיה שני מובילה את פז לספרינט, ופז לוקחת את ההזדמנות בשתי ידיים ומסיימת שנייה. ניהול מירוץ מושלם מבחינת פז הניב את התוצאה האופטימלית מבחינתה.  

image6

זינוק קדימה של רכיבת כביש נשים השנה – ומה בהמשך?  

על קו הסיום אנחנו מוצאים את שני בלוך, מקום שלישי, בסך הכול מרוצה. היא הגיעה לארץ לשבועיים כדי לחזור עם חולצה ועשתה את זה עם אליפות הנג”ש. המטרה השנייה שלה הייתה להעלות את הרמה של המקצה וגם את זה היא עשתה בגדול, ביחד עם עומר ורותם שהביאו לנו ניחוח מקצוענות ישר מאירופה. שני מרוצה ממה שהיא רואה בדבוקה הקטנה של עילית נשים, היא מתארת את ההתנהלות כמקצועית מאוד ומפרגנת. בסיבוב השני הייתה לשני תקלה והיא קראה לרכב הליווי ונעצרה. העיכוב הקל לא נוצל על ידי הרוכבות האחרות שחיכו לה. אומנם נתנו לה לעבוד קצת בדרך חזרה אבל זה בסדר.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

שני מעידה שעומר הייתה היום רמה מעל כולן, שני הרגישה שההתקפה שלה תגיע. היא עצמה התקשתה להתמודד עם החום והרגישה שהגוף שלה עובד יותר מדי כדי להתקרר. גם מקלחת של שני בקבוקי מי קרח מהצוות המסייע שלה על עליית המים לא עזרו והיא מצאה את עצמה עם פחות אנרגיה בסוף המירוץ. בעלייה האחרונה לא נותר לה הרבה חוץ מלרדוף אחרי עומר. בהתחלה ניסתה לעבוד ביחד עם רותם, אבל בהמשך רותם איבדה אותה. פז הגיעה מאחור, עברה את רותם, עברה את שני וקטפה את המקום השני. פז בש גם היא מרוצה. בתור היחידה על הפודיום שלא רוכבת בקבוצה מקצועית ועובדת במקביל, היא עשתה הישג מצוין עם מקום שני. לאורך כל המירוץ היא הקפידה לא לעבוד, ולרוכבות האחרות לא כל כך הייתה אפשרות להתמודד עם זה – הן היו עסוקות בלשמור אחת על השנייה. פז הגיע על תקן הג’וקר השנה, ושיחקה על התקן הזה עד הסוף. זה לגיטימי לגמרי לשבת על רוכבות אחרות, זה טקטיקה שרואים בכל מירוץ, זה חכם וזה היה נכון לפז מבחינה ספורטיבית. אם תרצו, גם זה סממן של מקצוענות – לא הכול אול אאוט, יש טקטיקה ויש הרבה מעבר לכוח ברגלים.

image13

ואחרונה, מלכת היום עומר שפירא במקום הראשון

עומר טוענת שלא הרגישה טוב במהלך המירוץ. ההתקפה שלה על העליה האחרונה הייתה פשוט ההזדמנות האחרונה לניצחון מבחינתה. ואיזו התקפה זו הייתה! אין הרבה רוכבות או רוכבים שיודעים להיכנס לתחום האדום בצורה כזאת, זה אול-אאוט אמיתי, אש על עליית המים. עומר הקטנה פיזית היא רוכבת מעולה עם לב גדול ואופי של ברזל. רוכבת שיודעת לחפור לעומק של היכולת הפיזית שלה ולנער בנחישות רוכבות אחרות גם על מסלול שלא מתאים לה במאה אחוז.

133

היא עוד צעירה, זאת רק ההתחלה! במידה מסוימת נראה שההתנסות של עומר באירופה הכינה אותה טוב למירוץ היום, שם היא מזנקת הרבה ועושה את המלחמה שלה ללא מחויבות קבוצתית. נקווה שחולצת האלופה תסייע לה לקדם את הקריירה המקצוענית באירופה, כי באמת יש למה לחכות והפוטנציאל גדול.  

—————————————–
מנוי למגזין האופניים הטוב בישראל פה: https://goo.gl/4tGh4F
מנוי למגזין הריצה הטוב בישראל פה: https://goo.gl/Auzkl9
—————————————–

image8

מאת: יניב שור