אפליקציות שמיועדות לרוכבי אופניים הפכו להיות מאוד נפוצות בשנים האחרונות. הזמינות של טלפונים חכמים עם GPS מאפשרת לכל רוכב בכל רמה להשתמש במחשבי רכיבה מקצועיים שעד לא מזמן דרשו מכשירים יעודיים. משתמשי אייפון ואנדרואיד יכולים להנות ממגוון רחב של אפליקציות, וגם משתמשי Windows ואפילו Blackberry לא ישארו מקופחים. האפליקציות שמותקנות על הטלפון בדרך כלל משתלבות עם שרות אינטרנטי שמאפשר גישה מכל מחשב לחשבון האישי, שם תוכלו לראות את ההיסטוריה של הרכיבות שלכם וגם מסלולים שעשו משתמשים אחרים. לרוב האפליקציות יש גירסא בסיסית חינמית שניתנת לשידרוג לגירסאת פרימיום בתשלום חודשי או שנתי וכוללת תכונות מתקדמות ללא פרסומות.

מאת: יועד גדרון
צילם: גיאחה

1-006

הקלטת מסלולים

התכונה הבסיסית ביותר שמשותפת לכל האפליקציות היא היכולת להקליט מסלולים בעזרת GPS. במהלך ההקלטה ובסיומה המשתמש יכול לראות את המסלול על המפה (בדרך-כלל מפות גוגל), את המרחק והזמן שעבר, טיפוס וירידה מצטברים, מהירות נוכחית, מירבית וממוצעת, צריכת קלוריות ועוד. רוב האפליקציות מאפשרות גם הדרכה קולית או האזנה למוזיקה במהלך הרכיבה. לאחר סיום הרכיבה רבות מהאפליקציות מאפשרות העלאה של המסלול לרשת  וצפיה בנתונים שלו דרך האתר של אותה אפליקציה. בשלב זה גם תוכלו לנתח את הרכיבה בעזרת  גרפים שונים כמו גרף מהירות וגבהים ולהשוות מול רכיבות קודמות.

Screenshot_2014-05-06-15-03-34.png

שיתוף מסלולים

מעבר ליכולת להקליט מסלולים לשימוש אישי, אפליקציות רבות מאפשרות שיתוף של המסלולים עם החברים או עם הקהילה. ניתן כמובן לשתף דרך הרשתות החברתיות הרגילות כמו פייסבוק, טוויטר וגוגל+ או לשלוח בדואר אלקטרוני, אבל חלק מהאפליקציות כמו Endomondo, Sports Tracker ואחרות יוצרות למעשה רשת חברתית בין המשתמשים שלהן. תכונה זו מאפשרת למשתמשים לראות את המסלולים שעשו חברים שלהם שמשתמשים באותה אפליקציה, כולל כל הנתונים, תמונות שצילמו תוך כדי ואפילו להעיר להם הערות (רצוי שיהיו חיוביות) . יש גם אפליקציות שמראות את המסלולים בזמן אמת, תכונה שברוב המקרים דורשת גירסאת פרימיום. ניתן גם לפרסם מסלולים באופן פומבי כך שכל משתמש יכול לראות אותם, בדרך-כלל על גבי מפה. שרותים כמו MapMyRide ו-GPSies מאפשרים חיפוש מתקדם של מסלולים לפי איזור, נקודת מוצא, מרחק וכו’. חלק מהאפליקציות מאפשרות יצוא ויבוא של מסלולים בפורמטים כמו GPX ו-KML . זה מאפשר להוריד לטלפון מסלולים שרוכבים אחרים יצרו באפליקציות שונות ולעקוב אחריהם בזמן רכיבה.

sportstracker.png

מפות

כאמור, רוב האפליקציות מתבססות על מפות גוגל, שכוללות תצלומי אויר ברמה גבוהה ומיפוי מלא של כבישים. Google Maps גם ממפה שבילי אופניים באיזורים מסויימים ומאפשרת ניווט לרוכבי אופניים. זה נותן פתרון מצויין לרוכבי כביש ורוכבים עירוניים, אבל רוכבי שטח שצריכים גם לנווט, יתאכזבו לגלות שרוב השבילים לא מופיעים במפה. אחת האפליקציות שנותנת מענה לרוכבים המנווטים בשטח היא Orux Maps שמאפשרת שימוש במפות שונות כולל הפורמט של OpenStreetMap. כך ניתן למשל להשתמש במפת הטיולים של ישראל שממפה את רוב השבילים ואפילו חלק מהסינגלים הפופולאריים.

אפליקציה נוספת שיצאה לאחרונה בגירסאת אנדרואיד, היא עמוד ענן שמתבססת על מפת טיולים טופוגרפית אונליין + נקודות ציון רבות שתוארו על-ידי המשתמשים. ניתן לרכוש מפת סימון שבילים של החברה להגנת הטבע במחיר 360 ש”ח, אבל המפה שבאמת אפקטיבית לרוכבי שטח היא של שביל נט בקנ”מ 1:25,000 שכוללת את כל השבילים וגם סינגלים רבים. גם מפה זו זמינה לרכישה דרך האפליקציה במחיר של 390 ש”ח. אפליקציה נוספת שמאפשרת ניווט ורכישה של מפות היא TwoNav שזמינה למכשירי אייפון ואנדואיד.

 

Capture

חיישנים

חלק מהאפליקציות מאפשרות חיבור לחיישנים חיצוניים כמו מדי דופק, סיבובים וכו’. הבעיה היא שיש יותר מתקן אחד ותצטרכו לוודא תאימות בין מד הדופק, המכשיר והאפליקציה. הסנסורים של Garmin תומכים בפרוטוקול  +ANT שזמין במכשירים מסויימים כמו סמסונג גלקסי S4/S5 ו-Sony Xperia.  מדי הדופק של Polar ו-Zephyr משתמשים לעומת זאת בפרוטוקול מבוסס Bluetooth Smart (נקרא גם Bluetooth Low Energy או BLE) שנתמך במכשירי אייפון 4S ומעלה ומכשירים שמריצים אנדרואיד מגירסא 4.3 ומעלה. מדי הדופק של Wahoo תומכים בשני הפרוטוקלים הנ”ל. Sports Tracker מציעים מדי דופק מבוססי Bluetooth שנתמכים במגוון גדול יותר של מכשירים.

אימונים ותחרות

היכולת לנהל תוכנית אימונים שמורה במקרים רבים לגירסאות המתקדמות שבתשלום. כך תוכלו להגדיר תוכנית אימונים על גבי היומן או לתת לאפליקציה לבנות אותה עבורכם, לקבוע יעדים שונים ולעקוב אחרי ההתקדמות, לנסות להשתפר לעומת אימונים קודמים, להגדיר איזורי דופק, לבצע אימוני אינטרוולים ועוד.

 

חלק מהאפליקציות מאפשרות לרוכבים להתחרות, קודם כל מול עצמם ברכיבות קודמות על אותו מסלול. יש גם אפליקציות כמו Cyclemeter שמאפשרות להוריד מסלולים שאנשים אחרים רכבו ולהתחרות מולם באופן וירטואלי. ה-אפליקציה ששמה דגש על הפן התחרותי היא Strava שמאפשרת לכל רוכב להשוות את הביצועים והדירוג שלו מול רוכבים אחרים שרכבו בכל מקטע.

strava.png

Endomondo

אנדומונדו היא אפליקציה שמיועדת לסוגים שונים של ספורט מבוסס זמן ומרחק, כמו אופניים, ריצה והליכה. האפליקציה שמה דגש על הפן החברתי ומאפשרת הקלטת מסלולים, שיתופם עם חברים ולמעשה מנהלת רשת חברתית של עוסקים בספורט. האפליקציה נתמכת במגוון מכשירים כולל אנדרואיד, אייפון, ווינדוס ואחרים. הגירסא החינמית מאפשרת להקליט מסלולים וצפיה בנתונים של כל מסלול, כולל מפה, מרחקים, גבהים, מהירויות, צריכת קלוריות ועוד. כל המסלולים זמינים גם באתר של אנדומונדו בו תוכלו גם לראות את המסלולים שהחברים שלכם עושים בזמן-אמת ואפילו לשלוח להם הערות. כמובן שניתן גם לשתף את המסלולים בפייסבוק. מי שיבחר בגירסת הפרימיום ישלם $4 לחודש או $30 לשנה ויוכל להזין תוכנית אימונים, לקבוע יעדים שונים, לבצע אימון אינטרוולים, לקבל נתוני מזג אויר ועוד.

Strava

סטראווה היא אפליקציה ששמה דגש על תחרותיות. בדומה לאפליקציות אחרות היא מאפשרת הקלטה של מסלולים וצפיה בנתונים שלהם און-ליין. אבל היחודיות בסטראווה היא שעל כל מקטע (segment) יש דירוג זמנים של רוכבים או רצים, כשכל אחד יכול לראות איפה הוא נמצא ביחס לאחרים ולנסות לשפר את מיקומו. סטראווה יוצרת רשת חברתית שמאפשרת מעקב אחרי חברים, לראות איפה הם רוכבים ולתת להם הערות. האפליקציה נתמכת במכשירי אנדרואיד ואייפון. גירסת הפרימיום עולה $6 לחודש או $59 לשנה ומאפשרת ניהול יעדים אישיים, אנליזה של הביצועים, הורדה של קבצי GPX ועוד.

Sports Tracker

Sports tracker היא אפליקציה חברתית למעקב אחרי ביצועי ספורט, כמו אופניים, ריצה והליכה. האפליקציה הותיקה שקיימת כבר כעשר שנים, התחילה במכשירי סימביאן של נוקיה וכיום נתמכת גם באנדוראיד, אייפון וווינדוס. האפליקציה מאפשרת להקליט מסלולים ולראות את הנתונים שלהם, כמו זמן, מרחק, מהירות, גובה, צריכת קלוריות וכו’. את המסלולים ותמונות שצילמתם ניתן לשתף עם משתמשים אחרים של האפליקציה או דרך פייסבוק וטוויטר. דרך האתר של ספורטס טראקר תוכלו לראות מה החברים שלכם עושים, ולתת להם הערות. ניתן גם לרכוש מד דופק של Sports Tracker שמבוסס על bluetooth רגיל ונתמך במכשירים רבים יחסית.

RunKeeper

RunKeeper היא אחת האפליקציות הותיקות והפופולאריות לריצה ורכיבה על אופניים. האפליקציה יצאה לראשונה ב-2008 ומאז הורידו אותה למעלה מ-25 מיליון משתמשים למכשירי אייפון ואנדרואיד. האפליקציה מאפשרת הקלטת מסלולים וצפייה בנתונים שלהם דרך האתר של ראן-קיפר. ניתן לקבוע יעדים ולעקוב אחרי ההתקדמות. ניתן גם לשתף את המסלולים עם משתמשים אחרים באפליקציה או באמצעות פייסבוק או טוויטר. האפליקציה מאפשרת גם אינטגרציה של הנתונים עם אפליקציות כושר אחרות. גירסאת עלית שמחירה $10 לחודש או $40 לשנה, מאפשרת שיתוף בזמן אמת, דוחות מתקדמים, השוואת אימונים ותמיכה.

Cyclemeter

Cyclemeter של חברת Abvio היא אפליקציה שהופכת את האייפון למחשב רכיבה או ריצה. האפליקציה מאפשרת הקלטה של מסלולים בעזרת אינטגרציה עם מפות גוגל וצפיה בנתונים שלהם באייפד. אין לאפליקציה ממשק אינטרנטי, הכל מתבצע דרך המכשירים הניידים. הגירסא החינמית היא מאוד בסיסית. גירסאת העלית עולה $5 לשנה ומאפשרת דוחות מתקדמים, חיבור לסנסורים, הנחיות קוליות, תחרות מול רכיבות שאחרים עשו ובניה של תוכנית אימונים עם אינטרוולים, אזורי דופק וכו’ בשילוב עם היומן. ניתן לעקוב אחרי שיפורי זמנים במסלולים, לשתף את המסלולים דרך אימייל, בפייסבוק או טוויטר ולייבא או לייצא אותם במגוון פורמטים, כמו GPX, TCX ו-KML.

Garmin Fit

גארמין, שמתמתחה במכשירי ניווט יעודיים, נכנסה גם לתחום האפליקציות לטלפונים חכמים. האפליקציה מאפשרת הקלטה של מסלולי רכיבה, ריצה או הליכה. המסלולים עולים באופן אוטומטי ל-Garmin Connect, שם תוכלו לצפות בנתונים ולנתח אותם. ניתן גם לעשות מנוי ל-LiveTrack בתשלום ולהזמין חברים לצפות בפעילות שלכם בזמן אמת. במכשירים שתומכים בפרוטוקול +ANT (גאלקסי S3/4 ואחרים), ניתן גם להתחבר לסנסורים של גארמין.

MapMyRide

MapMyRide היא אפליקציה שמיועדת למעקב אחרי פעילות גופנית. היא מאפשרת הקלטה של מסלולים, כולל מרחק, קצב, מהירות, טיפוס, שריפת קלוריות וכו’. ניתן להעלות את המסלולים לאתר של MapMyRide, לצפות בהיסטוריה של הרכיבות ולשתף אותם דרך אימייל, פייסבוק וטוויטר. האפליקציה נתמכת במכשירי אייפון ואנדרואיד. האפליקציה תומכת בסנסורים מבוססי bluetooth ובפרוטוקול +ANT. גירסת ה-MVP עולה $6 לחודש או $30 לשנה, מגיעה ללא פרסומות ומאפשרת גם תוכניות אימונים, שיתוף מסלולים בזמן אמת ועוד. באתר של MapMyRide ניתן גם לחפש מסלולים לפי אזורים, או לפי נקודת מוצא ומרחק, לנהל ולהצטרף לקבוצות ולעקוב אחרי תזונה וצריכת קלוריות.

OruxMaps

OruxMaps היא אפליקצית מפות שאינה מיועדת ספציפית לרוכבי אופניים, אבל מאפשרת לרוכבים לנווט בשטח, לעקוב אחרי מסלולים ולהקליט אותם. האפליקציה מאפשרת טעינה של מפות שונות, כולל הפורמט של OpenStreetMap. רוכבי השטח יכולים להשתמש במפת הטיולים של ישראל, שכוללת שבילים רבים ואפילו סינגלים. בעזרת היכולת לטעון מסלולים בפורמט GPX או KML ניתן בקלות לעקוב אחרי מסלולים שהוקלטו באפליקציות שונות.

Google Maps + My Tracks

Google Maps ו-My Tracks הן שתי אפליקציות של גוגל שנותנות פתרון לא רע לרוכבי אופניים.  My Tracks היא אפליקציה מבוססת קוד-פתוח פשוטה יחסית שמאפשרת הקלטה ויבוא של מסלולים, העלאה שלהם ל-Google Drive וצפיה בהם ב-Google Maps. בנוסף, Google Maps מאפשרת ניווט ברכיבה על אופניים שזמין באיזורים מסויימים ומתאים מן הסתם לרוכבי כביש ורוכבים עירוניים. כמובן שהמפות של גוגל שכוללות גם תצלומי אוויר משמשות את רוב אפליקציות האופניים האחרות.

GPSies

GPSies היא אפליקציה שמאפשרת יצירה ושיתוף של מסלולים. ניתן לחפש מסלולים לפי פרמטרים של איזור, מרחק, טיפוס, תיאור ועוד. באמצעות האפליקציה ניתן להוריד את המסלולים למכשירי אייפון ואנדרואיד.

יועד גידרון, סטארטאפיסט עם אי אלו שנות נסיון במובייל, שמייצג את סקטור רוכבי סוף השבוע. לא מתייחס לרכיבה יותר מדי ברצינות, נהנה מהטבע באיזור רמות מנשה וסובל בעליות.