אחרי יום ברוטאלי באלפים גריינט תומס (סקיי) מנצח באלפ דואז. הוא ישמור את החולצה הצהובה בעוד הפולוטון עוזב את האלפים בדרכו דרומה לכיוון הפירנאים. וינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה) נופל בקילומטרים האחרונים ונאלץ לפרוש מהטור. המרוויח הגדול והלא צפוי בסוף היום הוא פטר סאגן (בורה האנסגרו) שנשאר כמעט לבדו בתחרות הניקוד אחרי שהאלפים שוב גבו קורבנות בקרב הספרינטרים.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

יום ארוך באלפים, ו.. אלפ דואז!

ההגמוניה של סקיי נשברה קצת היום כאשר ראינו מאמצים של קבוצות אחרות, בעיקר מוביסטר וAG2R לשבור את שורות הקבוצה הבריטית ואכן חלק מבוכנות המכונה המשומנת של סקיי התחילו לגמגם כאשר וַאוּט פוֹלְס ולוּק רוֹו מסקיי הראו קשיים כבר בעליה הגדולה לקוֹל-דֵה-לַה-מַדֶלֵיין.

בתחילת השלב נוצרה בריחה גדולה של כ-30 רוכבים, כולל סטיבן קרויצווק (לוטו יאמבו), מקום 6 בדירוג הכללי עם 2:40 דקות מהחוצלה הצהובה. ההולנדי פרץ קדימה לקראת סוף הטיפוס המפרך לקרוּ-דֶה-פֵר ורכב סולו בקדמת המירוץ, אך נתפס רק כ-3.5 ק”מ לסיום. פלוטון הפייבוריטים צומצם משמעותית בהגיעו לעמק המוביל לאלפ דואז לקראת המבחן האחרון של היום.

אלפ דואז מייצר חגיגה וגם מלחיץ

העליה המיתולוגית, בעלת 21 הסרפנטינות, היא זירה לקרבות ענק בטור דה-פראנס. עשרות אלפי אוהדים בצד הדרך מספקים, מלבד אווירה מחשמלת, גם רגעים של חשש לשלום הרוכבים. ראינו התזות של נוזלים (מים, יש לקוות אבל לא תמיד) דגלים מתנופפים בטווח ראשי הרוכבים, ריצות בסמוך (מידי) לרוכבים, בשנים האחרונות – צילומי סלפי תוך הפניית הגב לרוכבים, סתימת הנתיב לחלוטין על ידי המון משולהב ואף נורי עשן צבעוניים.

למרבה הצער ראינו גם תקיפה של ממש כאשר אוהד התקרב ודחף את כריס פרום במטרה להפילו מהאופניים, דבר שמהווה חציית קו שלא ברור כיצד מארגני המירוץ, או שאר הרוכבים עוברים איתו לסדר היום. אבל אתמול היה זה וינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה), מהפייבוריטים העיקריים של הטור, שנפל אחרי שכידון אופניו נתפס ברצועת מצלמה של אוהד. ניבאלי חזר לאופניו וסיים את השלב בפער של 13 שניות בלבד מהמנצח, אבל נאלץ לפרוש מהטור אחרי שהתברר ששבר חוליה בגב עקב הנפילה.

קינטנה מתפרק

ההפתעה הגדולה הראשונה היתה ההתפרקות של קינטנה אחרי שניסה להתקיף כ-6 ק”מ מהפסגה. בעוד אֵגָן בֵּרנָל, ילד הפלא הצעיר שרבים רואים בו את העתיד של סקיי, משך חזרה את בן ארצו ממוביסטר. ההתקפה היתה יותר מידי עבור קינטנה והוא איבד במהרה מגע מקבוצת המובילים.

פרוּם מתעייף?

ההפתעה השניה היתה אי הצלחת ההתקפה של פרום אשר פרץ קדימה, כמו לפי התכנית (מן הסתם, זו היתה התכנית) והפעם תומס, החולצה הצהובה, חזר לתפקיד הסופר דומסטיק בעודו נשאר עם דומולן ולאנדה כדי לאפשר לפרום להתרחק. כאשר כריס פרום תוקף, כך אנחנו יודעים מהעבר, הוא לא נראה שוב. הפעם האלוף המכהן לא הצליח לייצר פער ונתפס במהרה אחרי משיכה מאוד מרשימה של טום דומולן (סן ווב).

הכי חזק בטור דה פראנס

אחרי כישלון ההתקפה של פרום נעשו ניסיונות להתקפות ע”י רומאן בארדה (AG2R), טום דומולן (סן ווב) ומִיקל לאנדה (מוביסטר) שהצליח לחזור לקבוצת המובילים בין ההתקפות. בהגיעם לעיירה ניסה לאנדה (כהרגלו, מוקדם מידי) לצאת לספרינט לקו אבל לובש החולצה הצהובה גריינט תומס הצליח להוציא פרץ כח שאף אחד הנוכחים לא יכל לו ורץ לקו הסיום בפער ניכר, בכך הפך לבריטי הראשון שמנצח באלפ דואז וגם לרוכב הראשון בהיסטוריה (אם לא סופרים את לאנס ב-2004) שמנצח שם בעודו לובש את המָלִיוֹ ז’וּן.

אלפ דואז

הפודיום

  • מנצח השלב – גריינט תומס – סקיי
  • הדירוג הכללי – החולצה הצהובה: גריינט תומס – סקיי
  • דירוג הנקודות – החולצה הירוקה: פטר סאגן – בורה הנסגרו
  • דירוג ההרים – החולצה המנוקדת: ג’וליאן אלאפיליפ – קוויק סטפ
  • הרוכב הצעיר – החולצה הלבנה: פייר רוג’ר לָטוּר – AG2R
  • הרוכב האגרסיבי – מספר אדום: סטיבן קרויצווק – לוטו יאמבו
  • הדירוג הקבוצתי: מוביסטר

הדירוג הכללי אחרי שלב 12

דירוג

היום: שלב 13 – Bourg d’Oisans > Valence

יום שטוח – 169.5 ק”מ. רוב הסיכויים לבריחה גדולה ביום המעבר הזה אשר צפויה להוציא גם את המנצח. לא נתפלא אם אפילו ספרינטרים יצליחו להתברג לבריחה. נשארו כל כך מעט ספרינטרים במירוץ שבעצם אין סיבה שלא ינהלו את עניינם מתוך הבריחה ויאפשרו לקבוצות ה-GC להישאר מאחור בבטחה.

אתמול איבדנו את פרננדו גביריה (קוויק-סטפ), אנדריי גרייפל (לוטו סודאל) ודילן גרונווגן (לוטו יאמבו). זה משאיר לנו את ג’ון דגנקולב (טרק סגפרדו) שניצח את שלב 9 ברוביי, את יקיר צרפת ארנו דמאר (גרופמה FDJ), סוני קוברלי (בחריין מרידה), האלוף האירופאי אלכסנדר קריסטוף (UAE) כמובן אלוף העולם, לובש החולצה הירוקה פטר סאגן (בורה הנסגרו).

אם אכן יתברגו ספרינטרים לבריחה אז נצפה לראות את קבוצות הספרינטרים שנשארו בפלוטון מנהלים את הקצב ומושכים. מה שבטוח שבשביל קבוצות ה-GC זהו זמן להירגע וללקק את הפצעים אחרי שלושה ימים מפרכים בהרים.

ומה בהמשך? גריינט תומס או פרום?

הביצועים המדהימים של גריינט תומס והעדר היכולת של פרום לייצר דומיננטיות בכל מצב (בנסיבות מובנות- נזכיר שהוא ניצח רק לפני חודשיים את הג’ירו!) בוודאי יעלו שוב את השאלות והדיונים בעולם האופניים: האם יש סיכוי שגריינט תומס הולך להיות האיש של סקיי עד הסוף במקום פרום? האם נראה פה קרב מובילים מאותה קבוצה במתכונת הימים של פרום-וויגינס? כנראה שהפירנאים והטיימטריאל יתנו לנו את התשובות.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

 


נהנתם? הצטרפו אלינו- מגזין האופניים הטוב בישראל: 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים