נירו קינטנה (מוביסטר) מנצח את שלב 17 בהתקפת סולו. גריינט תומס (סקיי) מבסס את מעמדו בתור הפייבוריט לניצחון הטור בעוד שכריס פרום האלוף המכהן מאבד זמן.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

למקומות, היכון, צאו!

רבות דובר על אופן הזינוק של השלב הכי קצר בטור ב-30 השנים האחרונות. המארגנים קיוו אולי לראות מרוץ מסוג אחר מתפתח מיד עם יריית הזינוק וכך הם טרחו וציירו על הכביש משבצות זינוק כמו שנהוג במרוצים מוטורים. רוכבי הטור עמדו כל אחד המשבצת שלו, גריינט תומס (סקיי), לובש החולצה הצהובה עומד במשבצת הראשונה ומאחוריו מסודרים בראש חץ המדורגים הבאים בטבלה וכולם עוטים אותה הבעה מבודחת וספקנית. בעוד המסך הגדול שמול המזנקים הראה גרפיקה של רמזור מרוצים המתחלף מאדום לירוק התחיל הפלוטון לזוז קדימה בתנועה עצלה. רוכבים שהיו מסודרים מאחור קפצו קדימה לצורך בריחה, רוכבי הדירוג הכללי חיכו לחברי קבוצתם וכל רוכבי הטור דה פראנס אמרו בהתנהלותם למארגני המרוץ שההצגה אולי הייתה נחמדה, אבל מרוצי אופניים מתנהלים באופן מסויים כבר יותר מ-100 שנים, וזה לא דומה כלל לאופנועים…

מוביסטר מכינים את השטח

אחרי שחזר הטור דה פראנס להראות כמו מירוץ אופניים התגבשו כמה קבוצות בריחה שהתחילו את הטיפוס הראשון ביום, לובש החולצה המנוקדת ג’וליאן אלאפיליפ (קייק סטפ) אסף עוד נקודות ובכך הגדיל את הפער מווארן בארגיל (פורטונרו סאמסיק) שכנראה ויתר על התחרות ולא היה כלל בבריחה.

הבריחה העיקרית כללה את אלחנדרו וולוורדה (מוביסטר). מטרתו היתה לרכוב בפער מקבוצת הפייבוריטים וכאשר אחד מרוכבי ה-CG של קבוצתם יזנק קדימה הוא יהיה שם בשביל לעזור לו להתמיד בפער. נותר לנו לתהות מי זה יהיה. מיקל לאנדה נראה חזק בטור הזה אך לא בולט, אולי שמר כוחות ליום זה? נירו קינטנה התקשה בטור הזה, איבד מגע מקבוצת המובילים בעליה לאלפ דואז בשלב 12 וגם סבל מבעיות טכניות בתחילת השלב של אתמול.

הקרב בעליה

בהגיעו של הפלוטון לבסיס העליה האחרונה לקול דה פורטה, היה זה מארק סולר (מוביסטר) שהעלה את הקצב ואחרו שוגר קדימה נירו קינטנה (מוביסטר) להתקפת סולו כמו שרק קינטנה יודע לעשות. דן מרטין (UAE) האירי הארגסיבי יצא בעקבותיו אבל שאר רוכבי ה-GC, ביודעם שקינטנה בפער של מעל 4 דקות בדירוג הכללי שחררו אותו לדרכו. הקולומביאני, מנצח הג’ירו והוואלטה בעבר, שעמד על הפודיום בפריז כבר 3 פעמים, הצליח לעבור את כל חברי הבריחה שכבר התפוררה בדרכו לחבור לוולוורדה שחיכה לו, המשיך קדימה לקדמת המירוץ ושם שמר על פער קבוע של קצת יותר מדקה משאר הפייבוריטים על לקו הסיום.

התנועה הראשונה בפלוטון המצומצם שנשאר היתה של לובש החולצה הלבנה פייר לה טור (AG2R) אשר העלה את הקצב כדי לשגר את מנהיג קבוצתו רומן בארדה. ההתקפה של הצרפתי שותקה על ידי סקיי אך כנראה הוציאה ממנו יותר מידי וכ-6 ק”מ מהסיום הוא נושר מהקבוצה ומאבד 2:35 דקות בדירוג הכללי.

הבא לנסות הוא פרימוס רוגליץ’ (לוטו יאמבו), הפתעת הטור השנה, קופץ הסקי האולימפי לשעבר, שמצליח להישאר במשחק השנה עם הטובים ביותר. כריס פרום (סקיי) קופץ מייד על הגלגל שלו ולא מאפשר לו להתרחק מהפלוטון.

רוגליץ’ תוקף שוב כ-3 ק”מ מהסיום אך הפעם פרום מתקשה להשוות קצב, ובעוד תומס מגיב מיידית ועובר לגלגל של הסלובני.

הכרעה

בנקודה זו כולם זיהו את החולשה של פרום ובראשם דומולן (סן-ווב) שישב בסוף הקבוצה כל הדרך למעלה והתבונן. ההולנדי, זוכה הג’ירו משנה שעברה יוצא להתקפה מוחצת אשר היחידים שמסוגלים לרדוף אחריו הם צמד לוטו יאמבו והחולצה הצהובה של גריינט תומס. פרום נשאר מאחור.

אחרי שנוצר פער קטן לפרום דומולן מסמן לרוגליץ’ למשוך מקדימה וזה מציית, מה שמרמז על ברית בין דומולן (ההולנדי) ללוטו יאמבו (ההולנדית) לנסות ולהכניע את סקיי. אבל תומס נשאר איתם ללא קושי, ולקראת הקו פורץ בעצמו לקו ומרחיק את דומולן ורוגליץ’ ב-9 שנית על מנת להמחיש את הנקודה, אם זה עוד לא ברור לכולם, מיהו מנהיג סקיי בטור דה פראנס.

כריס פרום נאלץ להודות שגריינט תומס רוכב טוב יותר השנה ושהוא יעבוד עבור הוולשי בימים שנישארו כדי להבטיח שישמור את החולצה הצהובה עד פאריז. שאפו על הפירגון. ואם היום של פרום לא היה מספיק רע, הוא הופל מאופניו אחרי השלב בעודו יורד מההר בדרכו חזרה לחניית האוטובוסים על ידי שוטר שחשב שהוא אוהד שחדר לכביש.

בשולי הדברים

הצצה נדירה לדיבור והדברים שקורים בד”כ בתוך הדבוקה, בין הקבוצות, הרוכבים והמנהלים- הדברים שלא מדברים עליהם. הגורילה, הוא הספרינטר עב ה4 ראשי של לוטו סודל התעצבן כששמע את הזמנים שהפסיד דמאר למובילים בקטע העליה – עם רמיזה שאולי זה לא הגיוני. בד”כ דברים כאלה לא יוצאים החוצה- קוד השתיקה קוראים לזה אלה שסוחבים את צלקות תקופת לאנס. למה הוא התכוון? אולי רמז שהספרינטר תפס ברכב הקבוצה? אולי משהו אחר? לא נדע. אבל מה שבטוח: ההתנצלות לא אחרה לבוא:

הפודיום

  • מנצח השלב – נירו קינטנה – מוביסטר
  • הדירוג הכללי – החולצה הצהובה: גריינט תומס – סקיי
  • דירוג הנקודות – החולצה הירוקה: פטר סאגן – בורה הנסגרו
  • דירוג ההרים – החולצה המנוקדת: ג’וליאן אלאפיליפ – קוויק סטפ
  • הרוכב הצעיר – החולצה הלבנה: פייר רוג’ר לָטוּר – AG2R
  • הרוכב האגרסיבי – מספר אדום: טאנֵל קָנגֶרט – אסטנה
  • הדירוג הקבוצתי:  מוביסטר

הדירוג הכללי אחרי שלב 17

היום: שלב 18 – Trie-sur-Baïse > Pau

יום שטוח  – 171 ק”מ. יום לספרינטרים, מי שנשאר. אתמול ראינו את הבלתי אפשרי כאשר פטר סאגן (בורה הרנסגרו) נוצח על ידי חוקי הפיזיקה ונפל מאופניו. נכון לזמן כתיבת שורות אלו הוא מיועד להתחיל את השלב אם כי חבול וחבוש. מעניין אם נראה אותו בספרינט.

רוכבי הדירוג הכללי מעוניינים ביום רגוע היום ולכן אם תהיה בריחה הכוללת ספרינטרים הם יוכלו לרכב בניחותא כל היום ולהגיע לקו 20 דקות אחרי המנצח, אבל סביר יותר שיהיה יום טיפוסי של בריחה קטנה, קבוצות הספרינטרים ישלטו בפלוטון וסיום לחוץ בין קבוצות הספרינטרים וקבוצות ה-CG להשאר בקידמת המירוף ולהמנע מתאונות. כמו בתחילת הטור.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO