רכיבה על אופניים כידוע מביאה עימה חוויות מופלאות, שורפת קלוריות, יוצרת חבריות ועוד רשימה ארוכה של בונוסים שהיא מכניסה לחיינו. עם כל הבונוסים הללו מגיעים גם מספר קטן של מינוסים. אחד מהם הוא הפציעות. מגיני ברכיים יכולים להפחית את הסיכון.8-1-057

איך מקטינים את הסיכון לפציעה חמורה?

ההמלצה הראשונה שלי היא קודם כל- הדרכה טכנית. שום אינטש באופניים היקרים שלכם ושום קסדת פול פייס לא תגדיל לכם את הסיכוי להפצע פחות כמו שיפור טכניקת הרכיבה שלכם. לכו על זה ועדיף לסדרה של כמה מפגשים ולא רק למפגש חד פעמי. יש לנו בארץ יופי של מדריכים (תוכלו למצוא את הרשימה המלאה פה- באינדקס האירועים והעסקים של בייקפאנל).
לא משנה באיזה רמת רכיבה אתם, בטוח תלמדו עוד כמה דברים שגם יהפכו אתכם למהירים וטובים יותר אבל בעיקר יעלו את הסיכוי שתחזרו הביתה בשלום מרכיבות.

1-1-072

מה עוד אפשר לעשות? להתמגן!

קבלו סיטיואציה שמסכמת לא מעט מהסיפורים שאני מכיר ושומע לא מעט בשנים האחרונות: יצאת לרכב עם חברים, השבילים היו מהודקים ובמצב מושלם אבל שנייה של מתיחת הגבול, שנייה של חוסר תשומת לב והופה – אתם מרוחים על הקרקע, הברך מתחילה לדמם והכאב מתגבר ומתגבר. רכבתם עם רגל אחת עד הרכב במקרה הטוב או חבר שטס לחניה כדי להביא איתו את רכב הליסינג כדי לחלץ אתכם מהשטח. כמובן שיש מקרים גרועים יותר אבל הבנתם את העניין…
אחרי החוויה המפוקפקת, שגרמה לכם זמן החלמה ללא רכיבה, אובדן ימי עבודה, פגיעה אנושה לאגו והמון מחשבות על “איך לא רכבתי עם מגני ברכיים?”, אתם ניגשים לחנות וקונים מגני ברכיים קשיחים ועמידים ומחכים בקוצר רוח לחזור לרכב.

בחרתי להתייחס למגני בירכיים שהם מוצר מעט יותר פופולארי ממגני מרפקים אבל כמובן שניתן להסיק מהכתוב גם על מגני המרפק.
היצע המגנים בשוק מגווון מאוד. ישנם מגנים שמגנים רק על השוק, ישנם שמגנים רק על הברך, חלקם משולבים. בשנים האחרונות ניתן לזהות מגמה המתמקדת בעיקר במגני ברך. זה לא שהשוק איננו פגיע בעת נפילה אבל להערכתי מדובר במגמה שהסיבה לה הוא עניין הנוחות והסטייל. פחות נוח לדווש עם מגני שוק וברך שלא לדבר גם על עניין הזיעה והחום בקיץ.

עוד מגמה בולטת בתחום הזה היא המגנים הרכים. חברות שונות הבינו שרוכבים רבים זונחים את המגנים בגלל הסירבול הרב שמתלווה ללבישתם והמציאו מגנים מינימאליים העשויים מחומרים גמישים המתקשים בעת נפילה.

נחזור לסיפור שלנו. אז חזרתם לרכיבה, הברך השתקמה, הביטחון וכיף חזרו ולאט לאט אתם מרגישים שהמגנים שלכם קצת מסרבלים אתכם. הבטחון הראשוני שהתלווה לרכיבה איתם התחלף בתלונות על חוסר נוחות כללי. אתם מחליטים מדי פעם לנטוש את המגנים בבית ברכיבות קלילות ללא אתגרים מיוחדים. אט אט אתם חוזרים לרכב ללא מגנים. כל זה טוב ויפה עד הנפילה הבאה. אז מה עושים? מה נכון לקנות ומה מתאים לכל רוכב?

2-1-145

קיבלנו שני מגני בירכיים בעלי גישות שונות לעניין- מגן ברך קשיח ומגן ברך גמיש במיוחד.

Nukproof מדגם Critical Armour- Knee – הוא המגן המאסיבי בפורמט הקלאסי והמוכר.
GForm X Knee Pad – הוא המגן שנראה ומרגיש טיפה כמו מחמם ברכיים עם החומר שמתקשה.

מגני GForm pro X Knee pads

  • מחיר: 340 ש”ח
  • מידות 2XS-2XL
  • יבואן: BikeTec.co.il

3-1-179

 

טכנולוגיית RPT – Reactive Protection Technology המספקת רפידה רכה, דקה וגמישה שמתקשה בעת נפילה או מכה חזקה. ההתקשות מפזרת את המכה ומספקת הגנה כמו מגן מאסיבי וקשיח. האם זה אכן עובד? תמשיכו לקרוא…
בשימוש ניתן להרגיש את המשקל הנמוך במיוחד ואת העובי המינימאלי. המגן מתלבש כמו כפפה ללא רצועות הידוק, דבר שגרם לפחות התעסקיות מצד אחד, אך מחייב התאמת מידה מושלמת.
לא הרגשתי שינויים באלסטיות לאורך המבחן, זאת אומרת שלא הורגשה עייפות חומר שגרמה לשרוול להיות רפוי ולגלוש מהברך (אבל מסקנה מוסמכת לעניין הזה מחייבת שימוש ארוך טווח יותר).
האוורור היה טוב מאוד ביחס למגינים רגילים אבל לא מושלם. הורגשה זיעה שלא היתה מורגשת אם לא הייתי רוכב עם המגנים אך בהשוואה למגנים רגילים המג בהחלט מאוורר יותר.
בגלל הפרופיל הנמוך שלו הוא אמור להשאר צמוד לרגל ולא להסתובב בעת נפילה. מגנים בעלי פרופיל גבוה יותר עלולים להתפס בקרקע ולהחליק מהמיקום שלהם ובכך לא לייצר את ההגנה על הברך במקרה שלנו.
לי אישית היתה תחושה לא נעימה מאחורי הברך בעת רכיבה כנראה עקב גזרה ורמת ההידוק של המוצר. חשבתי שזה בגלל שערות הרגליים המכובדות שלי, בדקתי את העניין עם חבר מגולח שגם הרגיש חוסר נוחות שכזה. שאלתי עוד כמה לקוחות מרוצים של המגנים האלה ולא נתקלתי בתלונות על העניין.

המגנים הם פתרון אידיאלי לרוכבים שאינם מסוגלים לרכב עם מגן קשיח ומסורבל ולא מוכנים לוותר על מגנים.
זה לא לגמרי “ללכת עם ולהרגיש בלי” אבל ללא ספק זה הכי קרוב לשם. בנוסף – זה אחלה פתרון לחורף – הרי אין ספק שזה עדיף על מחממי ברכיים (גם אם טיפה פחות נוח ממחממים) לכל מי שרוכב רכיבה טכנית של ממש ורוצה הגנה.

4-1-סשן צילום עם עמרי8

Nukeproof Critical Armour knee

  • מחיר: 289 ש”ח
  • יבואן: סינגלמניה
  • מידות: S-XL

5-1-225

חברת Nukeproof מוכרת בעיקר בגלל אופניה האגרסיביים וקבוצת Team CRC המככבת בסבב הDH העולמי. החברה מייצרת מגוון של מוצרים כמו חלקי שליטה וגלגלים. מסתבר שהם מייצרים גם ציוד הגנה. קיבלנו מהיבואן החדש שלהם- סינגלמניה את מגני הברך – Critical Armour knee למבחן.

מיד כשראיתי את המגנים, קפצו לי לראש ה 661 Rage שפעם נקרא- kyle strait knee pads הפרטיים שלי. פשוט מגן ברך קלאסי עם שתי רצועות הצמדה נמתחות ונסגרות בסקוטש. מסביב למפרק הברך ישנו מגן קשיח שאמור להגן על מפרק רגיש זה ומסביב לכיפה הקשיחה, ספוגים עבים שאמורים מצד אחד לספק הגנה סבירה ומצד שני לאפשר למפרק הכי פעיל ברכיבה להיות מספיק דינאמי ונוח עד כמה שניתן בעט דיווש.

אין במגנים האלה בשורה מיוחדת, אלא הליכה על הקונספט המוכר, המוכח והבטוח. ברכיבה הרגשתי בדיוק כמו עם מגני הברכיים הפרטיים שלי- ה kyle strait- מורגש לגמרי על הברכיים, משרה בטחון אך מפריע לפעולת הדיווש ולא מאוורר מספיק ליימי הקיץ החמים.

6-2-226

ראש בראש \ ברך בברך:

רכבתי לא מעט עם המגנים ולא הצלחתי להתרסק בצורה מיוחדת על הברכיים כדי לבחון אותם בדבר האמיתי ולחזור לכתוב לכם על זה. את מבחן השטח בחרתי לעשות בדרך פשוטה בה לבשתי מגן קשיח על ברך אחת ועל הברך השניה לבשתי את המגן הרך וממצב עמידה פשוט הפלתי את עצמי על הריצפה כשהברכיים הן אלה שפוגשות אותה. היה קצת קשה בהתחלה לפתח את הביטחון לעשות את זה. בכל זאת, הברכיים שלי לא משהו, אבל אחרי כמה נסיונות אפילו הגדלתי את עוצמת הנפילה ואף ניסיתי את העניין על משטחים שונים- כביש, דרך כורכר וסלעים!

מודה, הופתעתי מאוד מהתוצאות. המגנים הרכים של GForm אכן התקשו בעת הנפילה ולא הורגשה הגנה פחותה משל המגנים הקשיחים!
למעשה בגלל המבנה הקעור של המגנים הקשיחים אפילו הרגשתי פחות נוח ליפול עליהם בזויות מסויימות שריכזו את המכה בנק’ אחת. נכון, זה לא מדמה בדיוק נפילה בשטח אבל זו יופי של אינדיקציה להגנה.

מוזר אבל למרות התוצאות המאוד מפתיעות האלה, עדיין יש בי סקפטיות מסויימת ומאוד לא מוצדקת לגבי המגנים הרכים. אם הייתי יודע שאני עומד ליפול על הברך כנראה שהייתי בוחר בקשיחים, אבל תוצאות המבחן לגמרי לא תומכות בשיקול הזה. אולי זה בעצם רק פסיכולוגי? נראה לי שכן.
אם שחררתם את הפחד הרווחתם מוצר פשוט ונוח יותר שעושה כנראה את אותה העבודה ואולי אפילו טוב יותר מהמגן הקשיח.

נשמח לשמוע תגובות שלכם על הנסיון שלכם עם שני סוגי המגנים. עם מה הייתם בוחרים להתרסק…?

צילם: גיאחה
מאת: עמרי זרח
עמרי זרח, אול אראונדר על שני גלגלים, אושיית רכיבה שחי את החלום. הקים וניהל מספר מיזמים מגניבים בתחום הרכיבה. מתכנן שבילי אופניים, מדריך ומאמן רכיבה. כיום עובד כמנהל מוצר בWatteam – סטארטאפ ישראלי המפתח ומשווק מדי וואטים לרוכבים. עמרי כותב פה על ציוד, תרבות רכיבה ושאר עניינים שמעניינים אותו אותו על אופניים, שזה כמעט הכל.