בשנים האחרונות מדידת והתאמת האופניים לרוכב נהיית יותר ויותר פופולארית, ובצדק. על מנת להפחית פציעות, לשמור על איזון ולייצר מקסימום כוח יש להתאים את האופניים טוב יותר לרוכב, הרי לא כולנו בנויים אותו דבר. בשתי כתבות אסקור 2 מודדי אופניים בישראל: בכתבה זו על כיוון אצל אורן גונן מ “FitZone – סטודיו להתאמת אופניים לרוכב” ובכתבה נוספת בהמשך על כיוון אופניים אצל עמוס וולף “Bike Master”. נלמד ביחד על השיטות, היתרונות ולמה בכלל כדאי לעבור מדידה שכזו? 

מאת: תום (טריאל) בר
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

חיישנים על הגוף ומדידת זוויות ותנועה במחשב בשיטת Retul אצל אורן גונן

מה לי למדידת אופניים?

אני בעיקר רוכב ומדריך על טהרת ה All Mountain, משמע אופניי הרים ארוכי מהלך שמותאמים לירידות וקטעים טכניים שחלק גדול מהזמן עומדים ולא יושבים. סגנון נוסף שאני מתמחה בו כמו שהשם מרמז הוא “טריאל”, מדובר באופניים ללא אוכף, בולמים או הילוכים כאשר המטרה בסגנון זה היא לעבור מכשולים ללא הורדת רגל אל הקרקע. בשני אלה מדידות הן לא קטע מרכזי להוויה.

לפני שלוש שנים הרגשתי שאני צריך לשפר ולהרחיב את הבסיס האירובי שלי עבור ה AM והטריאל. ככל שהבסיס חזק יותר כך גם קל יותר לבצע את האלמנטים הטכניים ולתת בראש בעליות ובירידות. אספתי מ KTM אופני מרתון “29 שיעמדו במשימה (אני מספונסר על ידם) והתחלתי להתאמן גם בנפח, עם שעון דופק ולפי תוכנית אימון קטנה שבניתי לי. פה ושם הופיעו כאבים בברכיים או בגב התחתון או בעורף ובצוואר אך הם עברו כמו שהגיעו לכן לא התייחסתי יותר מדיי, בנוסף אני יודע שיש לי חוסר איזון קל בין צד ימין לצד שמאל בעיקר בגלל רכיבת הטריאל התובענית כל כך על הגוף. ככל שהתמדתי לרכוב ולהתאמן גם ברכיבות נפח XC הרגשתי שיש מה לשפר במנח שלי על האופניים, הן באיזון, במניעת פציעות ובעיקר בייעול הפידול.

הרמתי טלפון לכמה מודדים והמחיר היה מעט כבד עליי, “כולה לכוון את האופניים – למה זה כזה יקר?!”. אצל אורן העלות היא 680 ש”ח, ואחרי זה הסתבר שמדובר בבילוי רציני ומשמעותי בסטודיו שלוקח זמן ועושה שימוש בציוד יקר, מה שמספק הסבר לעלויות. התחלתי לחקור הנושא בעזרת כתבות וסרטונים וכיוונתי לבד בבית את גובה, זווית ומיקום האוכף והסטם ויאללה להמשיך לפדל. ככל שרכבתי וחקרתי את הנושא יותר הבנתי שכמו בכל דבר אחר –  דרוש מקצוען. מישהו עם הכלים וכמובן הידע לכוון את האופניים הכי טוב לגוף שלי.

לפני טיסתי לוויסלר החל כאב חד בצד ברך ימין, לקח לי חודשיים לפתור את הבעייה – בדיעבד התאמה מקצועית אולי הייתה חוסכת לי את הכאבים והבעיה. וככה ביום בהיר אחד במהלך חודש פברואר נפלה בחיקי הזדמנות נפלאה לעבור מדידה אצל 2 אושיות בענף, להיחשף דרכם לנושא ולהבין באמת במה מדובר וכמובן הכי חשוב, לנסות על עצמי את המדידה וההתאמה.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

מתחילים באיסוף מידע על הרוכב ואופי הרכיבה שלו

מה זה מדידת אופניים ולמי זה מתאים?

התאמת האופניים למבנה גוף הרוכב, דבר התורם ביעילות הפידול, הוצאת הכוח (וואטים), איזון וחלוקת עומס נכונה, ואולי הכי חשוב ברוב מקרים; מניעה או הפחתה פציעות ספורט. התאמת אופניים היא לא רק לרוכבים עילאיים ומתנשאים, אלא גם לרוכב העממי המבלה פעמיים-שלוש בשבוע על האופניים ומתאימה לאופני שטח וכביש.

פעמים רבות אני נתקל ברוכבים עם כאבים או הרגשת נימול בידיים, עורף\צוואר, אצבעות כף הרגל ובעוד מקומות מוזרים וכמעט תמיד הדבר נובע מחוסר התאמת האופניים לרוכב. כשמדובר ברוכבים תחרותיים השאלה פה מיותרת מכיוון שיש צורך בהתאמה מלאה של האופניים על מנת להיות מהירים, אווירודינמיים ולהוציא את ההספק הגבוה ביותר שנית. בנוסף יש לזכור שהאופניים לא מגיעים “מותאמים” לרוכב מהמפעל, נכון אנו בוחרים את המידה הנכונה לגובה שלנו אך מה לגבי אורך זרועות ורגליים? האם הסטם והכידון הגנרי מתאימים לכל רוכב באותו גובה? האם האוכף מתאים לכל הישבנים? ואורך זרועות הקראנק? לאו דווקא.

אם זה מעניין אותך והגעת עד לפה- סימן שאתה מתאים לקחת מנוי חינם לבייקפאנל במייל. הכנס כתובת אימייל ותהנה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הבדיקה הראשונה  – אצל אורן גונן ושיטת Retül

Retül נוסדה בשנת 2007 בקולורדו, ארה”ב ומתמחה במדידת אופניים לשטח, כביש, טריאתלון ונג”ש. החברה משתמשת בטכנולוגיות קצה הכוללות מדידה דו ותלת מימדית, הנותנות פלט של זוויות ומספרים ברמת דיוק של נאס”א. אפשר למצוא את טכנולוגיית המדידה של Retül בשלל מדינות בעולם כמו ארה”ב רבתי, אירופה, אסיה, אוסטרליה ועוד. בשנת 2009 נפתחה Retül Univercity כמרכז אימונים והדרכה למודדי שיטה זו בעולם.

שאלתי את אורן העובד בשיטת “Retül” מזה חמש שנים וסיים את לימודיו בהצלחה במשרדי החברה  בלונדון על התהליך שעבר על מנת להתמקצע בשיטה:

“כל התהליך לקח לי 6 חודשים, כאשר השלב הראשון לאחר הרישום הוא קורסים ומבחנים עיוניים באתר החברה בנושאי היבטים פיזיולוגיים, פציעות בספורט ומבוא להתאמת אופניים. לאחר מכן טסתי ללונדון וצלחתי 2 קורסים של החברה. בקורס הראשון התמקדנו בהיבטים פיזיולוגים ולמידה בפועל כיצד אוספים נתונים אודות הלקוח במהלך בדיקת ההתאמה (גמישות, טווחי תנועה, היבטים פיזיולוגים שלדיים, פציעות ספורט ועוד). בנוסף לומדים על המערכת וצורת העבודה בעזרתה. בסיום הקורס מתבצעים 2 מבחנים עיוניים נוספים ומבחן מעשי.

בקורס השני מתמקצעים בהליך ההתאמה הספציפי לאופניי שטח, כביש, נג”ש וטריאתלון. בעזרת מערכת המדידה Retül, לומדים זיהוי דפוסי תנועה ובנוסף מתן מענה לרוכבים בעליי צרכים מיוחדים. בסיום הקורס השני עוברים מבחן עיוני נוסף ומבחן מעשי הכולל בדיקת התאמה מלאה ל 2 לקוחות מקומיים.

את הקורסים העביר לנו איון אורגמאן, מתאם האופניים האישי של מספר קבוצות פרו טור, איש מדהים בעל ידע רב בתחום.

באפריל הקרוב אני עתיד לטוס לארה”ב לצורך לימודי הקורס השלישי והמתקדם ביותר של Retül, בקורס זה מתמקדים באופניי נג”ש, ולומדים את מערכת Retül Müve המתקדמת בעולם (שתגיע לארץ בקרוב): מדובר במכשור מיוחד המבצע בדיקת התאמה טרום רכישת האופניים ברמת דיוק מקסימאלית. בנוסף נלמדת בקורס טכנולוגיה ייחודית לייצור מדרסי רכיבה בהתאמה אישית בעזרת תנור מדרסים מיוחד של חברת Retül (התנור גם הוא יגיע לארץ)”. יש למה לחכות.

הנה סרט על השיטה:

המדידה

אני ואופניי ה KTM Scarp שלי הגענו טאבולה ראסה לאורן ב “FitZone – סטודיו להתאמת אופניים לרוכב” הנמצא במרכז האופניים “ספידאופן” זרזיר.

הסטודיו מרווח, נעים, בעיצוב מינימליסטי ומתוכנן למטרה אחת – מדידות והתאמה כל סוגי האופניים. כאשר מערכת ה Retül עומדת בגאון באמצע ומכוונת תותח על האופניים שלי המחוברים לטריינר. מול האופניים אפשר למצוא מסך טלוויזיה מגודל אינצ’ים. מאוחר יותר יצלם ויקרין אורן את הנמדד המפדל על המסך (זה אני) וכמו כן פלט הנתונים שיוציא מהמדידה.

לאחר קשקושים על אופניים, התאמות והאם קפצתי על גג הפיג’ו או לא קפצתי על גג הפיג’ו ניגשנו לעניינים.

אז קדימה, לעבודה:

בשלב הראשון בהתאמה עברתי ראיון אישי מקיף. שאלות על מצבי הבריאותי, הגופני והספורטיבי וכמו כן סגנון הרכיבה והצרכים שלי מהאופניים. אני מדבר ואורן מזין הנתונים למחשבו המחובר למערכת ה Retül. אחת התלונות שלי הייתה כאבים בגב התחתון ועומס על הידיים בזמן הרכיבה.
image005

השלב השני הוא בדיקת גמישות, טווחי תנועה ולקיחת מידות הרוכב. התכופפתי קדימה, הרמתי רגל ימין ושמאל וגם את הידיים לא שכחנו. עברנו לשכיבה ואורן בדק את טווחי התנועה שלי בשרירי מיתר הברך (בלעז: hamstring), גב, כתפיים וכו. לאחר מכן אורן לקח מדידות גובה, Inseam (אורך פנים הרגל), רוחב עצמות אגן עבור נתון רוחב אוכף, רוחב כתפיים עבור רוחב כידון וכדומה.
image007

לאחר שאורן אסף את כל המדידות הדרושות עברנו לחלק האומנותי לו חיכיתי, על האופניים. אם ספרתם איתי אנו בשלב השלישי, האופניים מחוברים לטריינר ואני רכוב עליהם. פה “מתחברים” למערכת ה Retül בעזרת חיישנים על מפרקי הרוכב ומתחילים בלקיחת נתונים בזמן אמת תוך כדי פידול. עושים מספר סשנים של 20-30 שניות על מנת לקבל ממוצע. המחשב מייצר הדמיה תלת מימדית שמראה בדיוק מירבי את תנועת ציר הפדל, מיקומי צוואר, גב, מפרקי שורש כף היד ועוד.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

בשלב הרביעי, לאחר קבלת הפלט המדויק על מצבי ברכיבה עוברים להליך ההתאמה של האופניים בעזרת הזזת או שינוי חלקי האופניים השונים כגון; גובה ומיקום האוכף, רוחב האוכף, אורך וזווית הסטם, רוחב זווית וגובה הכידון, אורך זרועות הקראנק, זוויות הקליטים בנעליים ועוד. עשינו סשן בדיקה נוסף בפידול ועוד כיוונון קטן וזהו – אני מכוון מטרה.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

סריקה תלת מימדית ממוחשבת

השלב החמישי והאחרון הוא איסוף כל הנתונים הסופיים למחשב ושמירתם על טופס תוצאות הבדיקה המועבר ללקוח. בעזרת הפלט המדוייק אותו מקבל הלקוח ניתן לבצע את ההתאמה על כל אופניים, חדשים או ישנים. יש לציין שבמדידה זו נדרש הלקוח להגיע עם האופניים האישיים שלו.

ממש בקרוב אורן יביא ארצה את ה “Retül Müve”, מדובר באופניי מדידה והתאמת אופניים לפני רכישה.

לדברי אורן: “הממשק אשר נראה כמו אופניים אמיתיים יודע בעזרת נתונים מדויקים מהמחשב לשנע עצמו לתצורה של אופניים מכל חברה ומכל דגם שקיים היום בשוק העולמי.

לדוגמא: במידה ואכניס נתונים של אופניי כביש Trek Madone 6.2  (ע”פ נתוני היצרן באתר העולמי) ניתן לבצע ללקוח התאמת אופניים בדיוק על האופניים המדוברים אותם הוא מעוניין לרכוש.

הבדיקה מתבצעת תוך כדיי רכיבה מלאה של הלקוח על המכשיר ובכך נותנת ללקוח את האופצייה גם לחוש את האופניים ברכיבה אמיתית. ע”י כך ניתן לדעת גודל שילדה מדוייק, סטם, קראנק, רוחב אוכף וכידון מומלצים וכמו כן גם את נתוני ההתאמה המדוייקים.

המערכת נחשבת לאחת מהמתקדמות ביותר בעולם ומתאימה לכל סוגי האופניים כולל שטח בעזרת שינוי הכידון ותהיה זמינה בשני הסניפים של “פיטזון”: מרכז (בית פנורמה ת”א) וצפון (“ספידאופן” זרזיר).”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

מימין: אורן גונן ותום בר עם תיק תוצאות המבחן. מקווה שעברתי.

השינוי לאחר המדידה

היה מעניין לראות את התגובה של אורן על האופניים שלי – אופניי מרתון שיכוך מלא בעליי 100מ”מ של מהלך, אך עבדכם הנאמן התקין עליהם סטם 75מ”מ על 5 מעלות (במינוס) וכידון 743 מ”מ כדי שיהיה כיף כיופאק בסינגלים וזה לאחר שהסטם 60 מ”מ על 0 מעלות פשוט עשה לי כאבי גב תחתון.

כשהגעתי למדידה לא התעקשתי שהאופניים יתנהגו כך או אחרת, אורן יודע שאני מבלה שעות רבות על האופניים ואוהב סגנון מסויים של רכיבה ומרבה לזרום בסינגלים ואף לאמן ולהדריך עם ה Scarp. לכן עשה שינויים קלים על מנת להתאים אליי את האופניים טוב יותר אך בו בזמן לשמור על אופי הרכיבה שלי. ההתאמות והשינויים באופניים היו בעיקר בגובה, זווית ומיקום האוכף ובאורך, זווית ומיקום הסטם והכידון: הסטם הוארך ל 90 מ”מ. אודה שהיה לי קשה בעין עם העניין אך לפחות נשארתי עם הכידון שלי!

אחת השאלות שנשאלות היא האם ניתן להשתמש בוואטים במהלך הבדיקות. מימוש מלא של תהליך בדיקה ביחס לתפוקות מצריך כנראה התעסקות די משמעותית עם זה, כולל טסטים מלאים של 20 דקות עם האופניים לפני הבדיקה, ואחריה.

הרכיבה וסיכום

כבר למחרת המדידה בסטודיו FitZone היה לי אימון משותף עם אביעד יזרעאל (חבר יקר, מדריך בחסד ומאמן נבחרת ישראל שטח בהווה) לנבחרת ישראל קדטים. החימום שלהם זה בערך כמו הרכיבה שלי והדופק בהחלט על Sky High אך הרגשתי מאוד נוח על האופניים, יותר קל לי לפדל, לדחוף, לטפס – חייכתי לעצמי.

ברכיבות נפח הבאות הורגש שינוי מבורך והכאבים בגב התחתון ובעיקר העומס על הידיים פחתו דרמתית, כמו כן הרגשתי יותר “פרוס” ומאוזן על האופניים. בעליות היה קל יותר בזכות הסטם הארוך – אך ידעתי שזה יפגע לי ברכיבה בסינגלים. אתוודה שפחות ממה שחשבתי, לאחר כמה רכיבות בסינגלים התרגלתי ובהחלט אפשר לעשות קטעים טכניים גם עם זוויות של אופניי מרתון, אם כי קשה יותר להניף את הגלגל הקדמי. פשרות וצרכים. בתחושה שלי מוט האוכף לא היה מספיק גבוה לאחר המדידה והעליתי אותו בסנטימטר.

המדידה בשיטה זו היא מאוד מדוייקת וממוקדת מטרה. הפידבק של מנח הרוכב על האופניים מבוצע יותר בעזרת מספרים מאשר “תחושה”, דבר שנכון לרוב הרוכבים. בכל מקרה אם לאחר המדידה משהו מציק או לא נוח אפשר לחזור לכיוונונים נוספים במסגרת המדידה הראשונית (באותה העלות).

יהיה קשה לי לוותר על הנוחות ברכיבה לטובת הנפת הגלגל הקדמי בסינגלים, אבל בסוף היום האופניים האלה מותאמים למטרה מסויימת: נפח XC ומרתון, כעת שהאופניים גם מותאמים לי טוב יותר אני מרגיש שאני בהחלט יכול להנות יותר ולאורך זמן רב יותר ברכיבה ולמזער פציעות ספורט מיותרות. היה מקום לבדוק עם וואטים בהזדמנות הזו כדי לוודא שהמרחקים והגבהים נכונים מבחינת תפוקה ולא רק הרגשה.

מה עכשיו? לחצות את ה 100 ק”מ עם אופניים – דבר שטרם יצא לי לעשות, ניפגש בים אל י-ם או מנהריה לכנרת.

מאת: תום (טריאל) בר

תום בר: מדריך אופניים מוסמך, בוגר קורס PMBI שלב 1 ו 2 מויסלר, קנדה. מאסטר ברכיבת טריאל ושטח, בעלי BikeControl – הדרכות טכניקה ומופעים (ניתן להזמין הדרכות רכיבה טכניות, חוגי ילדים, מופעי אופניים ולהטוטנות ועוד). אפשר למצוא אותו בעיקר ביער עופר במקומו הטבעי – על האופניים, עם או בלי מושב…