בירה ואופניים – שני עולמות, השלובים זה בזה. אבל למה, בעצם? מה יוצר את השילוב וההשלמה בין השניים? הרי רכיבה ואלכוהול לא ממש מסתדרים. עוד לא נתקלתי ברוכב שהוריד שוט של רד לייבל מייד אחרי רכיבה. לעומת זאת, לפגוש רוכב עם בקבוק בירה ביד – זה כבר עניין שבשיגרה.

יצאנו לשאול רוכבים על החיבור האישי שלהם לבירה וקיבלנו שלל תשובות. חלקן אפילו מפתיעות: אצל אחדים הבירה הייתה שם תמיד, עוד לפני שהרכיבה השתלטה להם על החיים, וזה נראה טבעי ביותר לשלב בין שני דברים אהובים. “אני אוהב בירה ואוהב לרכב, וזה נראה לי שילוב מנצח לסיים רכיבה עם בירה. אני לא שותה בזמן רכיבה, אבל בסיום אני חייב לרוקן בקבוק או שניים”.

יש רוכבים שהטרנד פשוט תפס אותם והם זורמים איתו. “תמיד בסוף רכיבה מישהו שולף בירה מהציידנית וזה טבעי לחלוטין להצטרף לחגיגה, מה שבטוח הוא שאחרי רכיבה טובה, הבירה משתבחת וההנאה גדלה.”

2012-06-01_17-58-23_833

התמונה מוכרת לכם? נכון זו התמונה המובילה של BikeTalk – הקבוצה המעולה בפייסבוק. לא במקרה קבוצת אופניים בחרה בתמונה הזו של הבירות שצילם חובב הרוש לעמוד בראש העמוד שלה. כנראה שיש איזשהו קשר בין רכיבה ובירה…

“ברכיבת הרים אנחנו תמיד משלבים את כל הדברים הטובים שבחיים. חברים טובים, שבילים מאתגרים, ימים יפים ונופים משגעים. אנחנו משלמים בעליות ומרוויחים ביושר את הירידות, נהנים מאוכל טוב וכמובן – בירה!”

יש רוכבים, שהסבל פשוט עושה להם את זה. מהם שמענו את המשפט הבא: “כשהכוחות נגמרים לי, ואני שואל את עצמי, למה אני בעצם עושה לעצמי את זה? ואז אני נזכר בשישיה הקרה שמחכה לי ברכב. אני מדמיין איך אני מרוקן את הבקבוק בשלוק אחד. רק המחשבה הזו נותנת לי כוח להמשיך”

ויש כאלו שזקוקים למשקה המר בכל הזדמנות, ככה על הדרך. “אני אוהב לצ’פר את עצמי, אם זה אחרי רכיבת 100 ק”מ, או סתם כשאני מצליח לקום מהמיטה.”

מסתבר, שהבירה, כטרנד, מקובלת ביותר אצל רוכבי השטח. לעומת זאת, אצל רוכבי כביש לא תמצאו את המנהג הזה, ואצל טריאתלטים – עוד פחות. בירה הוא משקה שמתחבר לאווירה רגועה יחסית, פחות תחרותית בד”כ, ויותר laid back. זה עובד מעולה עם תרבויות עירוניות של שליחים אגרסיביים, שצריכים להירגע אחרי יום מטורף של כמעט מוות כל כמה דקות, מכונאי אופניים, שכבר לא יכולים לשמוע לקוחות טוחנים להם במוח על הבורג החדש ב XTR וצריכים איזה פיינט להשכיח לעצמם את החנות בה הם היו כל היום, וגם מתקשר ל DH מעולמות האפרה-סקי, החולקים את אותם מדרונות, התנתקות לחופשה של כמה ימים בהרים, והחיפוש אחר בידור וצחוקים בסוף היום.

שי הר-זהב כותב הכתבה הזו שני מימין, מפנק חברים עם בירה ביתית בביקור בחצר האחורית שלו: הגלבוע

שי הר-זהב כותב הכתבה הזו שני מימין, מפנק חברים עם בירה ביתית בביקור בחצר האחורית שלו: הגלבוע

לרכב ולשתות עם חברים

רכיבת אופניים היא בהחלט ספורט שרצוי ומומלץ לעשות עם חברים. לצאת למרחבים, לחלוק חוויות משותפות ולרכב ביחד. בין אם זה סיבוב מהיר ואגרסיבי, רכיבת אפיק ממושכת, טיול טבע או יום שבת של נפח על הכביש. החיבור והחוויה המשותפת שרוכבים חולקים יוצרים מהות בסיסית מרכזית המשותפת הן לרכיבה והן לבירה. לשתות לבד זה “בסדר” אבל לחלוק שישייה עם חברים טובים שרק עכשיו עפו על הסינגל ועוד מרגישים את האדרנלין במערכת משלימה ומשדרגת את החוויה. עכשיו זה בדיוק הזמן המתאים להתרווח, “לעכל” את החוויה, לרוקן בקבוק ולתת לאלכוהול להיספג במהירות במערכת הדם ומשם תוך דקות ספורות למרכזי המוח, “לתפוס ראש” ולגלגל שיחה אינסופית על השידרוג הבא, הרכיבה שהייתה או האפיק הממשמש ובא.

יש מי שמרחיק לכת ומשלב את האלכהול בזמן הרכיבה עצמה. למשל בקומונת הסינגלספיד (רכיבה על אופניים בעלי הילוך יחיד) אימצו את הסטייל העולמי המחובר לז’אנר. התופעה החלה בשנת  1956 בתחרות אופניים בין שני קולגים בארה”ב. לתחרות הוצבו תנאים מקדימים בצורת ריקון חביות בירה על ידי כל אחת מהקבוצות המתחרות. מאז התפתחה המסורת השמורה בעיקר לתחריות בין חברים ברכיבה במסלול קצר יחסית, בו בכל הקפת מסלול נדרש מהמתחרה לשתות כמות לא מבוטלת של אלכהול. וויתור על התענוג גורר קנס בצורת הוספת זמנים להקפה. לאחר 5 או 6 הקפות מסלול, וכשהאלכוהול כבר נספג במערכת הדם והאדרנלין לוקח אותו לרמה חדשה של חוויה, הרוכב מוצא את עצמו מתמודד עם מסלול מאתגר, דופק מהיר, טיפוסים חזקים ובעיקר עם קשיים בשמירה על שיווי המשקל.

[youtube]http://youtu.be/gEQA-1G3j-Q[/youtube]

“זה כדאי!”… להלן מספר עובדות מעניינות על בירה:

(חלק מהמידע לקוח מוויקיפדיה)

בירה היא אחד המשקאות העתיקים בעולם: יוצרה כבר לפני כ-6000 שנה. בירה היא משקה טבעי המיוצר ממספר מרכיבים עקריים:

  • לתת (Malt) חומר הגלם העיקרי לייצור בירה. זהו דגן שעבר הנבטה, הגורמת להיווצרות פרופיל עמילנים הדרושים לייצור בירה. ברוב המוחלט של המקרים, הלתת בו משתמשים הוא לתת משעורה. (למעט בירת חיטה)
  • כָּ‏שׁוּת, תפקידה העיקרי של הכשותנית בבירה הוא הקניית מרירות וארומות אופייניות. לשם תיבול והוספת מורכבות נהוג להשתמש בסוגי כשות שונים. בנוסף לתכונותיה הארומטיות, נודעו לכשות יתרונות על פני צמחים אחרים בשל סגולותיה המיוחדות, שהפכו אותה לפופולרית יותר ויותר בקרב מבשלי בירה: מרירותה מצמיאה ומעוררת שתייה מוגברת, והיא מונעת או מצמצמת פעילות חיידקית.
  • שמרים,יצורים חד תאיים אוקריוטים המסווגים בממלכת הפטריות. השמרים מפרקים חד-סוכרים כגון גלוקוז ודו-סוכרים כגון מלטוז ומנצלים אותם לתהליך יצירת האנרגיה שלהם. תוצרי הלוואי מפעילות זו הם פחמן דו-חמצני ואלכוהול. מלבד פחמן דו-חמצני ואלכוהול יוצרים השמרים חומרים רבים אחרים התורמים לטעם ולארומה של הבירה. לכל מין של שמרים מטבוליזם שונה, דבר הגורם להבדלים ביחסים בין תוצרי הלוואי של השמרים.
"גלבוע" - הבירה הבייתית של שי. אמנם רק תחביב ורק לחברים - אבל תראו את התווית המושקעת...

“גלבוע” – הבירה הבייתית של שי. אמנם רק תחביב ורק לחברים – אבל תראו את התווית המושקעת…

 

חשבתם לעשות את זה לבד? אז ככה זה הולך.

כל התהליך חייב להעשות עם כלים/בקבוקים מחוטאים ללא חיידקים אחרת הבירה תתקלקל:

  • משעורה שהושרתה ובושלה במים מייצרים את הלתת.
  • מוסיפים ללתת את הכשות (סוג אחד או יותר בהתאם למרירות והארומות) ומבשלים במשך כשעה.
  • מצננים את התבשיל לטמפרטורה של כ 22 מעלות.
  • מוסיפים שמרים.
  • סוגרים את הבירה בכלי אטום לאור למשך כשבוע עד חודש בהתאם לסוג הבירה.
  • מסננים את הבירה, מוסיפים סוכר לפני הבקבוק לייצור גזים בבקבוק.
  • ממלאים בקבוקים וסוגרים עם פקקים.
  • מחכים בסבלנות עוד כשבועיים.
  • מכניסים למקרר ומזמינים את החברה.

[vimeo]http://vimeo.com/11354805[/vimeo]

התאוששות מהירה בימי קיץ חמים

בשבילנו הרוכבים סיום רכיבה עם בקבוק בירה יכול גם לעזור בהתאוששות. שתייה של בירה מסייעת בהחזרת נוזלים לגוף ובספיגתם מיד לאחר ביצוע פעילות גופנית מאומצת. מחקר שנערך נערך באוניברסיטת גרנדה בספרד גילה כי סטודנטים שעשו פעילות ספורטיבית מאומצת בתנאי חום, החזירו לעצמם נוזלים באופן טוב ומהיר יותר באם צרכו מיד לאחר הפעילות מנה של בירה בהשוואה לקבוצה ששתתה מים. הדברים הנכונים כל עוד השתייה היא בפרופורציה. חשוב לא לקחת את ההמלצה לקצה ולרדת על 2 ליטר בירה אחרי רכיבה. בקבוק של 330 מ”ל יעשה את העבודה.

הנה חנוך רדליך אחרי שהוא והשליחים סיימו את NonStop750…

רדליך

בתמונה: חנוך רדליך והבירה עם האופניים באילת. צילום: אברהם רדליך

ויש מי שרוכב בשביל הבירה, 1000 מייל, 8 מבשלות שונות ו 74 סוגי בירה:

[vimeo]http://vimeo.com/27122716[/vimeo]

 

בירה ורכיבה – לכו על זה!

אם רכבתם עד היום בלי בירה בתרמיל זאת ההזדמנות שלכם להתחיל. ושתהייה קרה! למי שאוהב ממולץ להמשיך עם המסורת ולשדרג אותה, במיוחד, עם בירות מתוצרת מקומית, של מבשלות קטנות. הן הממולצות ביותר! אם אתם לא אנשים של בירה כנראה שלא תגיעו לסוף הכתבה הזאת וזה בסדר.

מאת: שי הר-זהב
צילמו: חובב הרוש, גיא חלמיש, אברהם רדליך

שי הר-זהב, אבא לשלושה ילדים שמנסה לשמור על השפיות דעתו ברכיבות שטח. מייצר בירה ביתית עם בני המשפחה, בירה גלבוע. כשהוא לא רוכב או שותה שי מוצא את פרנסתו כמהנדס תוכנה.