Lezyne היא גורם חדש בעולם המצטופף של מחשבי רכיבה עם GPS. לאחר שבחנו את ה-Mini GPS, מחשב האופניים הקטן בסידרה, נדלג על ה-Power GPS ונקפוץ ישר אל האח הבכיר: Super GPS.  נבדוק אם Lezyne הביאו אותה במכשיר שראוי להענד על האופניים שלכם, ונשאל את השאלה החשובה: האם הוא באמת יכול להתחרות בגרמינים ממשפחת ה 500?

מאת: צור חלמיש

סלוגן החברה הוא Lezyne – Engineered Design וגלומה בתוכו שאיפה ליצירת מוצרים שגם מעוצבים מעולה וגם עובדים היטב. שם החברה מבוטא ליזיין – חושבים Design ואומרים Lezyne.  עד כה, קוי המוצר העיקריים כללו משאבות, פנסים, מולטי-טולים ועכשיו גם מחשבי אופניים. ההחלטה להיכנס למחשבי אופניים  או “יחידות ראש” Head Units בז’רגון הענף, מנצלת את רשת ההפצה של ליזיין אך הצריכה השקעה בפיתוח אלקטרוניקה ותוכנה. בתוכנה העבודה אף פעם לא מסתיימת. תמיד צריך להוסיף תכונות כדי שהלקוחות ירגישו שהתמורה גבוהה ועדכנית. תמיד מתגלים באגים שיש לשפר כדי שמשתמשים לא יתעצבנו. אף פעם אין מספיק כח אדם מיומן כדי לספק את כל הצרכים. מאידך כולם אוהבים גאדג’טים אז יאללה להרפתקה.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הושקו שלשה מחשבי אופניים המיובאים ע”י CTC ונמכרים ברשת Trek Israel במחירים תחרותיים:

  • Mini GPS מהמבחן הקודם – קטן פיסית משני אחיו הבכירים. זו יחידת כידון ללא חיבור לחיישנים חיצוניים. החיבור היחיד הוא ב-USB למחשב האישי. מחיר: 695 ש”ח.
  • Power GPS – מתחבר אלחוטית רק לחיישני Bluetooth Smart (יש בשוק חגורות דופק כאלה). הבלוטות’ מאפשר גם חיבור לסמארטפון ויש USB לחיבור למחשב. דגם זה לא נבחן. מחיר: 850 ש”ח.
  • Super GPS – יאכטת הדגל. זיכרון של 400 שעות רכיבה, משתמש גם בלווינים אמריקאיים וגם ברוסיים לשיפור דיוק ומהירות GPS, ותומך גם בחיישני +Ant וגם Bluetooth. מתחבר למחשב אישי ולסמארטפון.  מחיר: 990 ש”ח.

 

3-001

מה מקבלים?

מהקופסה הקטנה מוציאים את יחידת הראש, בסיס התקנה לסטם או כידון, שש גומיות התקנה בשני גדלים (שלוש מכל גודל), הוראות התקנה באגלית וכבל מיקרו USB להטענה והעברת נתונים למחשב האישי.
יחסית לגודזילות שיש היום בשוק זו יחידת ראש די קטנה שתשתלב באופן אלגנטי על כל סטם. כשמחזיקים אותה מרגישים חומרים איכותיים, תכן מכני והרכבה משובחים שמסתכמים במשקל 76 גרם. ליזיין מציינים עמידות לנפילה ממטר אחד וישנה הגנה מגשם בתקן IPX7 (בטח אחפש מסתור מהגשם הרבה לפניה). ארבעת הכפתורים מצופים בגומי קבוע שלא רק מגן ממים אלא גם נוח ללחיצה. חיבור המיקרו USB מוגן מגשם בגומי הכי מרשים שאי פעם ראיתי על מיקרו USB.

ל-Super GPS מסך שחור לבן בגודל 1.9 אינטש עם ניגודיות מצויינת. במצבי חשיכה מדליקים אור אחורי ורואים היטב. יש למכשיר תמיכה גם בלוויני GPS אמריקאיים וגם ברוסיים, מערכת Glonass – אימרו בקול רם ובמבטא כבד: Globalnaya Navigazionnaya Sputnikovaya Sistema. תוספת הלווינים מאפשרת למכשיר לבחור מתוך מספר לויינים גדול יותר לשיפור דיוק וזמן איכון שהוא אכן קצרצר.

אחת התכונות החשובות של ה-Super GPS היא תמיכה גם בחיישני +Ant וגם ב-Bluetooth Smart. בשביל לדעת אילו חיישנים תואמים, בודקים ב-PDF המתעדכן תמידית באתר היצרן. מתוך הרשימה בחיבור בלוטות’ בדקתי את התאימות למד הדופק Polar H7 וב+Ant למד דופק, חיישן קיידנס וחיישן מהירות של Sigma. עובד סבבה. מישהו שאל אותי האם כמו במכשירים שהיו פעם, יכולה להיות קליטת דופק מהפרטנר שלך לרכיבה. אז לא. הסיפור הזה שייך לעבר כי בבלוטות’ וב+Ant יש קידוד בתהליך ה-Pairing. ב-PDF רשומים גם דגמי טלפונים שנבדקו ומתחברים ל-Super בבלוטות’ לצורך שימוש באפליקציית Lezyne GPS Ally המתוארת למטה. משתמשי אייפון ישמחו לראות תמיכה החל ב-4s וצפונה ומשתמשי אנדרואיד ימצאו רשימה של מספר דגמים פופולריים. אי אפשר לצפות מהיצרן שיבדוק את כל מכשירי האנדרואיד תומכי Bluetooth Smart בעולם. המלצתי היא לבוא עם הטלפון שלכם והאפליקציה ולבצע בדיקה אמיתית במעמד הקנייה.

בסיס ההתקנה מעולה. הוא נקרא X-Lock mount אולי בגלל שהחיבור לכידון/סטם מבוצע עם שתי גומיות בקרוס. אם אחת תתיבש או תקרע, השניה תשמור שהבסיס והמחשב לא יתעופפו יחדיו.  כדי להכניס ולשחרר את המחשב מהבסיס נדרשת לחיצה כלפי מטה וסיבוב. מזכיר מכסה של קופסת תרופות אמריקאית בטיחותית. לטענתם פטנט טוב יותר משל גארמין, אך התוצאה בולטת יותר לגובה.

עם ה-Lezyne Super GPS לא מקבלים חיישנים. אין חגורת דופק, חיישן קיידנס או חיישן מהירות גלגל. השיקול הוא לא רק של הורדת מחיר אלא שנכון להיום אין להם את המוצרים האלה. ה-Super בפירוש מיועד לקלוט ולהציג חיישנים, אבל של חברות אחרות. המשמעות היא שהוא או מניח שיש לכם חיישנים או שתצטרכו להוסיף עוד סכום כדי לרכשם בנפרד מספק אחר.
אין ברומטר פנימי לצורך מדידת שינויי גובה וליזיין מסבירים שצ’יפ ה-GPS המודרני שבמכשיר מדייק עד 10 מטר במדידת גובה. מוצג נתון הטיפוס המצטבר אך לא אחוזי שיפוע רגעיים בעליה. לא מסופק התקן כידון קדמי שכדאי באופני כביש ואין שנאי 220v ל-USB. תוכלו לטעון את הסוללה הפנימית מהמחשב או ממטען מיקרו USB של טלפון אנדרואיד.

2-001

בסיס התקנה מצויין 

כפתורים

ישנם שני תפקידים לכל אחד מארבעת הכפתורים. תפקיד אחד מוטבע על הלחצן והשני על מסגרת המסך.

  • כפתור שמאלי עליון – מפעיל ומכבה את המכשיר בלחיצה ארוכה. לחיצה קצרה מבצעת חזרה – Back.
  • כפתור שמאלי תחתון – הדלקת אור אחורי במצבי רכיבה והמתנה. כאשר מוצג תפריט או שאלה, הכפתור מבצע Enter – בחירה.
  • כפתור ימני עליון – גם חץ למעלה וגם Menu. במצב המתנה, לחיצה ארוכה מעבירה אל תפריט ההגדרות. הוא מיד מחליף תפקיד והופך לחץ למעלה כדי לדפדף בהגדרות. בהתחלה זה מבלבל אבל כיוון שמכוונים הגדרות מחוץ לרכיבה, אפשר להתרכז בכך.
  • כפתור ימני תחתון – גם התחלת רכיבה וגם Lap, מקטע ביניים במהלך הרכיבה. לחיצה ארוכה מבצעת Pause, עולה תפריט ואיתו מבצעים צפייה בנתוני הרכיבה, סיום ושמירה לזיכרון. מימוש חכם של כל הפונקציות האלה בכפתור אחד.

 

Untitled

יש לליזיין אחלה חוש הומור. כך במקור…

תצוגה ברכיבה – מסך אחד וחצי קיסטום

בזמן הרכיבה מוצג מסך אחד בלבד המוגדר Semi-customizable. מכוונים אותו להצגת שני שדות נתונים, שלושה או ארבעה.  משמעות מסך הנתונים הבודד בזמן הרכיבה היא שאין אפשרות להגדיר מסכים יעודיים למצבי אינטרבאלים, עליות, לאפים או וואטים.
השדות עובדים בצורה הבאה:

  • שדה עליון – לא ניתן לקיסטם ותמיד מציג את המהירות.
  • שני שדות אמצעיים – מגדירים לבד מה יוצג: למשל דופק ומרחק.
  • שדה תחתון – מציג נתונים שמתחלפים כקרוסלה בעת לחיצה על הכפתור הימני העליון.

יותר אינטואיטיבי היה לו הכפתור התחתון היה זה שמחליף את נתוני הקרוסלה התחתונה כיוון שהוא נמצא מולה. מצאתי את עצמי לוחץ עליו כדי להחליף נתון בקרוסלה וקיבלתי חלוקה למקטע ביניים – Lap. כשכן רוצים ללחוץ Lap ולוחצים במודע על הכפתור הימני תחתון. עולה מסך סיכום עם פונטים בגודל זערורי. אפשר גם להגדיר חלוקה אוטומטית למקטעים לפי זמן או מרחק רכיבה. 

עבור שני השדות הקבועים ושדה הקרוסלה התחתון, ישנה רשימה של 24 נתונים אפשריים. צריך להגדיר מראש מה יוצג ומה לא לפי הצורך האישי. מתוך ה-24 ישנם 10 נתונים מחיישנים (5 נתוני וואטים, 3 דופק, 2 קיידנס) מה שמדגיש את חשיבות החיישנים עבור המחשב הזה.

בשביל לצפות בסיכומי הרכיבה הנוכחית, לוחצים Pause ואז Review. גוללים בין נתוני הקרוסלה בשורה התחתונה וצופים בנתונים שהוגדרו להצגה תוך כדי רכיבה. נתוני סיכום אפשריים הם ממוצע דופק, קיידנס ומהירות, מקסימום של מהירות ודופק, סה”כ של קלוריות, טיפוס, ירידה, מרחק, וזמן רכיבה. אם חלק מהנתונים האלה לא מעניינים אותכם תוך כדי הרכיבה אלא רק בסופה, סורי. תאלצו להגדירם להצגה ולגלול בינהם גם תוך כדי הרכיבה. אחרי ששומרים את הרכיבה הנוכחית לזיכרון, היא הופכת לרכיבת עבר וניתן לצפות בה רק דרך הטלפון.

אין תמיכה בטעינה של תוכניות אימון, אין טעינה של מסלולים לניווט, ואין הצגה של דופק באחוזים או בתחומי דופק (Zone). בלחיצת כפתור יש חיווי בצפצוף וניתן להגדיר התראות צפצוף כשחוצים ספים של מרחק בק”מ, זמן רכיבה, דופק מקסימלי ועוד. לחילופין ניתן לכבות את כל הצפצופים. הסוללה מספיקה ל-22 שעות לפי נתוני היצרן. זהו זמן מרשים ביחס למכשירים אחרים בשוק.

13

צילום – Lezyne 

איך שומרים רכיבות?

יומן הרכיבות נמצא בענן של Lezyne, אתר חינמי שנקרא GPS Root ותואר בכתבה על המיני.  בנוסף להעלאת הרכיבות דרך כבל בחיבור למחשב כמו במיני, הסופר תומך גם בחיבור לטלפון עם Bluetooth Smart ואפליקציה. קבצי הרכיבה נשמרים במחשב הרכיבה בפורמט FIT העדכני וכך מועלים לענן. גם מהנייד וגם מה-PC ניתן לבחור אם להעלות רק ל-GPS Root או גם ל-Strava. ביימינו כאשר סטראבה היא הרשת החברתית של הרוכבים, זהו פיצ’ר חשוב. שמחתי לראות שבאתר GPS Root המפות הן של גוגל בניגוד ל-Open Street Map בסטראבה.

כמו בכל מחשב רכיבה, אם שכחתם לעצור את ההקלטה בסיום הרכיבה ונסעתם הביתה ברכב, תתקבל מהירות מקסימלית מפתיעה. טיפ: אם אתם רוצים לקצץ קטע מההקלטה- לכו ל-fitfiletools.com. אם כבר סינכרנתם לסטראבה בהעלאה, לא יפה. מהר למחוק.

בחיבור למחשב עם כבל ה-USB המסופק, מכובה מחשב הרכיבה, מותקנים דרייברים ומעכשיו בכל חיבור מזוהה ה-Super ככונן נשלף. אחרי החיבור גולשים ל-GPS Root, מקליקים קודם על Upload ואז על Choose Files. אז נפתח סייר הקבצים של חלונות, מחפשים את כונן Lezyne GPS צוללים בתוכו לתיקייה המתאימה וצריך לבחור אילו קבצים להעלות. זה קצת גיקי כפי שגיא כתב במבחן של המיני אבל זה עובד.

אפשר גם להוריד קבצי רכיבות מה-GPS Root לשימוש בתוכנות אחרות. בכל הורדה אפשר לקבל רק רכיבה אחת, מתקבל ZIP שבתוכו תיקיה שבתוכה הקובץ… עכשיו אפשר להעלות, למשל לתוכנת האימונים של Today’s Plan.

 

GPS Root אתר

אתר GPS Root

חפרנו עד פה, אז נספר גם מה עושים בסמארטפון...

ליזיין השיקו אפליקציה חינמית לאנדרואיד או אייפון בשם GPS Ally – ‘עוזר ה-GPS’. האפליקציה יעודית למחשבי האופניים שלהם ומשמשת לצפיה ברכיבות עבר עם נתונים מאתר GPS Root. להעלאת רכיבות, נדרש Bluetooth Pairing בין הטלפון ויחידת הראש. מומלץ להיכנס להגדרות חיבור הבלוטות’ בטלפון ולהגדיר התחברות אוטומטית כשהם קרובים.

לאפליקציה ארבעה טאבים:

  • השמאלי פעיל רק כאשר הליזיין מחובר לטלפון בבלוטות’ ובו מוצגות הרכיבות/אימונים שבזיכרון המכשיר. לא רואים את הרכיבה האחרונה מייד אלא יש לבקש מהאפליקציה לרענן את תצוגת הקבצים מיחידת הראש. עכשיו ניתן להעלות את הרכיבה ל-GPS Root ורק אז ניתן לראות אותה. העסק עובד אבל המכשיר שואל שאלות אם להתחבר או לא ואם ההעלאה הסתיימה. אפשר היה להקל על המשתמש עם עוד שיוף בתוכנה שהכל ירוץ אוטומטית.
  • הטאב השני משמאל מציג את כל הרכיבות מאתר GPS Root בין אם הועלו דרך הטלפון ובין אם מהמחשב. ניתן להיכנס לכל רכיבה לראות סיכומים וגראפים.
  • הטאב השני מימין מכיל נתונים אישיים כמו משקל. הנתונים לא מסונכרנים עם ההגדרות באתר ולכן לא ברור לפי איזה מהמשקלים מחושבות הקלוריות מהאימון.
  • הטאב הימני מכיל הגדרות כלליות כמו איפשור העלאה אוטומטית לסטראבה וקבלת התראות מהטלפון תוך כדי רכיבה. כשהטלפון נמצא בכיס האחורי ומחובר בבלוטות’ ליחידת הראש, תוכלו לקבל על המסך שלה הודעות SMS, אימיילים, וזיהוי שיחות נכנסות. רק שתצטרכו לחזור מ-WhatsApp ל-SMS, לבקש שיסמסו לכם באנגלית בלבד ולהחליף את השמות בספר הטלפונים לאנגלית.  מי שאינו מנתח לב פתוח או אינסטלטור, לטעמי מוטב לו לכבות את ההתראות ולהתרכז בכביש, בסינגל או בנוף.

 

לכידה

טאב רכיבות מהאונליין וטאב רכיבות שביחידת הראש

כשנכנסים לכל רכיבה מקבלים גראפים, סיכומים ומפה. גראף הגובה לא מצופף את סקלת המטרים בציר ה-Y כדי להכניס את כל הטיפוס ולכן קוטם את הפסגות. ברכיבה לירושלים המוצגת כאן, תצטרכו לבד לדמיין איפה בגראף נמצא גשר הקשתות. ציר ה-X הוא לפי שעות ומייצג את הרכיבה הספציפית בלבד. אי אפשר לשנות אותו לקילומטרים כדי לקבל את פרופיל המסלול. המפה אמנם של גוגל אבל אי אפשר לעשות בה זום אין או להחליף לתצלום אויר. גרררר.  

בתחילת המבחן אכלתי קש עם חיבור הליזיין לטלפון. הסתבר שתוך כדי שאני מתיאש, מתכנתי החברה עבדו על גרסה חדשה של חיבור לאנדרואיד. לאחר השידרוג העסק הסתדר לטובה. אנחנו בבייקפאנל בשבילכם גם להתגלח על מוצרים חדשים. עדכוני גרסת קושחה מבוצעים עם תוכנת GPS Updater לחלונות או מק. אין זו חבילת התקנה אלא EXE חד פעמי. משתמשים ומוחקים. המבחן נכתב עם גרסת קושחה V8.13.16.17 מתאריך 30.9.2015. בעתיד בוודאי יהיו שיפורים כיוון שהמערכות בהחלט עובדות אבל עם מקום לתוספות ועידון.

לכידה2

נתוני רכיבה בודדת

סיכום – Design של Lezyne

ל-Lezyne Super GPS מראה אלגנטי שיקשט היטב כל סטם. הגם שהוא העליון מבין שלושת המכשירים של Lezyne, בהשוואה לגרמינים החדשים ואפילו ל-500, אפשר לראות בו מכשיר ביניים ללא פיצ’רים רבים שרוכבים מתקדמים כבר רגילים אליהם: אין אפשרות להוסיף מסכי תצוגה, אין קיסטום מלא של שדות, או טעינת מסלולים ואימונים. יחד עם זאת תכונותיו יספקו הרבה מאוד רוכבים שפשוט רוצים לראות את הנתונים העיקריים ברכיבה ולהקליט מסלולים.

אהבתי לרכוב עם הסופר. אחרי שהחיבור לאנדרואיד הסתדר, העליתי דרך הטלפון גם לסטראבה וקיבלתי קודוסים מיידיים מחמשת העוקבים שלי. את הנתונים לתוכנת ניתוח האימונים העליתי בנחת כשהגעתי ל-PC. הערך המוסף של המכשיר על אחיו הקטנים מבית Lezyne הוא בחיבור דואלי, גם לחיישני בלוטות’ וגם ל +Ant. לי היו חיישני דופק וקיידנס בבית ונהניתי מהתמיכה שלו בהם. כשמשווים את המחיר 990 ש”ח למתחרים, צריך לקחת בחשבון שהוא מגיע ללא החיישנים. אם תרצו רצועת דופק למשל יש להוסיף את עלותה לחבילה.

סוף סוף יש אלטרנטיבות לגרמין. לא הגיוני שרוכבי כל העולם יאלצו לבחור ביצרן אחד בלבד למוצר כל כך נפוץ. בלי להתעכב על פיצ’ר כזה או אחר, עצם הכניסה של Lezyne לתחום הזה מעודדת, תעשה טוב למחירים, למוצרים ולתחרות, במיוחד תחת יבואן שנותן שירות מצוין כמו Trek ישראל.

מאת: צור חלמיש

צור חלמיש (צורחה) כותב על אירועי רכיבה ובוחן ציוד בשטח ובכביש. יש לו אופניים אדומים ומתאמנים שמחים מרמת קטקטים ועד מאסטרס כתומים. במשך שנים נהנה מרכיבות כיף עד שקורס מדריכים באיגוד האופניים נתן לו טריגר לשינוי החיים. אתם וילדיכם מוזמנים לבוא לאימון ניסיון במועדון האופניים VELOCITY ברעננה. לפרטים 054-4536874 צור