סבב גביע העולם באופני הרים הראשון התקיים ב-1991 וכלל 6 תחרויות באירופה וארה”ב. תחרויות הקרוס קאונטרי (XCO) עברו מספר שינויים מאז החלו בשלהי שנות ה-80, המשמעותיים שבהם היו קיצור המרחק, שינוי השיטה להקפות קצרות ועליה מתמדת ברמה הטכנית הנדרשת מהרוכבים. ענף הקרוס קאונטרי נכלל לראשונה במשחקים האולימפיים שהתקיימו באטלנטה בשנת 1996.

מאת: אלדד אוחיון

שליטה אבסלו(I)טית

ישנם הרבה שמות בולטים בענף הקרוס קאונטרי – מרינה קלנטייבה (רוסיה), סבין ספיץ (גרמניה), גון-ריטה דאלה (נורבגיה) קטרין פנדרל (קנדה), מאיה וולז’ובסקה (פולין) ולאחרונה גם יולנדה נף (שוויץ) ופאולין פרנד פרוו (צרפת) – היחידה שהחזיקה בשנה אחת (2015) בשלוש אליפויות עולם שונות – הרים, כביש, וסייקלו. 

בין הגברים בולטים נינו שורטר (שוויץ), ירוסלב קולהבי (צ’כיה), מנואל פומיץ (גרמניה), אנדרי סינק (צ’כיה), חוזה הרמידה הספרדי שפרש בתחרות האחרונה שנערכה בתחילת ספטמבר, לאחר קריירה רבת שנים ונוכחות כריזמתית על המסלול. גם מרקו פונטנה (איטליה) חביב הקהל בזכות הופעתו הטכנית והכמעט נונשלנטית, לרוב עם מכנסי באגיס בניגוד גמור לקוד הלבוש הקפדני של ביב\חליפת לייקרה.

אבל לעומת כל אלה, יש רוכב אחד שגורם לנו לשמוע את משק כנפי ההיסטוריה. לא תמיד מדובר במשק גדול או רב חשיבות למין האנושי אך בהחלט משמעותי למי שעוסק ומתעניין בתחום מסוים. כל מי שהתעורר בתחילת שנות ה-90 בשלוש לפנות בוקר כדי לצפות בשיקגו בולס לוקחים את האליפות הראשונה (או אלו שהגיעו אחריה) ידע אז שהוא חוזה באחד השחקנים הגדולים שאי פעם נראו או יראו על המגרשים-מייקל ג’ורדן.

את אותה תחושה ניתן להרגיש בשנים האחרונות כאשר צופים (הודות לרד בול TV ) בג’וליאן אבסלון (36), הבנאדם רוכב כבר כ-15 שנה בפסגת הרמה העולמית. את גביע העולם הראשון שלו הוא הניף בשנת 2003, שנה לאחר מכן כבר השלים את הסדרה עם אליפות עולם ומדלית זהב אולימפית. נכון להיום, ג’וליאן אבסלון מחזיק בשתי מדליות זהב אולימפיות, 5 אליפויות עולם, 7 גביעי עולם ובמספר שיא של 33 (!) נצחונות בסבב גביע העולם.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אבסלון ושורטר – בשליטה בענף ה XCO

כמי שאינו מצטיין (כמובן באופן יחסי לשפיץ העולמי של הרוכבים) בזינוקים, אבסלון מתגלה בעליונותו בעליות, בעיקר הארוכות, בסבלנות שלו וביכולתו הטכנית הגבוהה. למרות היכולת הזו, הוא מקבל פייט קשה עקב היכולת היוצאת מגדר הרגיל של נינו שורטר – הפנומן השוויצרי שבשנים האחרונות מהווה יחד עם אבסלון רמה נפרדת משאר המתחרים ומסתמן כיורשו של אבסלון (הוא התנסה במירוצי כביש מספר פעמים בקבוצת Orica-Green EDGE בשנת 2014, האם  יפנה לענף הכביש עתיר התקציבים והמשכורות הגבוהות לכוכבים בהמשך?).

נינו שורטר הגיח לעולם הרכיבה המקצועי לראשונה ב-2004 עת ניצח את אליפות אירופה בתחרות הבינלאומית הראשונה שלו כג’וניור. מאז נינו הלך והתקדם אל פסגת הרוכבים העולמית עד שזכה באליפות העולם בשנת 2009. שורטר – רוכב ה XC המושלם, השאיר את אבסלון ללא מענה. מאז 2006, נינו רשם עוד 4 אליפויות עולם ו-4 זכיות בסבב גביע העולם! את הזהב באולימפיאדת בייג’ין נינו הפסיד לקולהבי. בלונדון לקח כסף ובריו הסיפור כבר היה אחר לגמרי כשהפגין עליונות שהביאה אותו באופן מרשים על הזהב המיוחל.   

נוכחותם של שורטר ואבסלון כ”כ דומיננטית שיחד הם זכו בכל אחד מהתארים והתחרויות בסבב העולם מאז מאי 2013 להוציא את הסבב הראשון של 2015 שנערך בנוב-מסטו (צ’כיה) שם ניצח ירוסלב קולהבי.

image00

יש הטוענים שאבסלון הוא השמרן שברוכבים ורק לאחרונה עבר לשיכוך כפול (כמו רבים בסבב ה XC), ואחרים טוענים שהוא דווקא מתקדם עם הטכנולוגיה – ועם החתמתו בקבוצת BMC  בשנת 2013 הוא עבר לרכוב על אופני 29″ והוא נראה יותר ויותר על דגם השיכוך מלא שלהם. הוא אימץ את המערכת החשמלית של שימנו (XTR Di2) מיד עם יציאתה ובשנה האחרונה ניתן לראות אותו רוכב עם מוט כיסא מתכוונן – אולי בנסיון למזער נזקים בירידות מול שורטר? כמובן שחלק מהשינויים מוכתבים על ידי הספונסרים אבל כנראה שזה חלק בלתי נפרד מחייו של אתלט מקצוען… בפועל ראיתי רק אותו ורוכב נוסף אחד בסבב רוכבים כך.

חילופי דורות

תחום הקרוס קאונטרי מתגלה, באופן קצת מפתיע כתחום שניתן להתחרות בו עד גיל מבוגר יחסית. זה מפתיע מאחר וזה ענף הדורש כח מתפרץ, סיבולת אנ-אירובית וחושים חדים – יכולות שנחשבות ליורדות עם הגיל.

אבל מה זה מבוגר? סבין ספיץ (גרמניה) היא ילידת 1971 וניצחה את באולימפיאדת בייג’ין כשהיא בת 37, היא עדיין מתחרה באופן פעיל. גון-ריטה דאלה ילידת 1973 ובאמתחתה קריירה מרשימה הכוללת 4 אליפויות עולם בקרוס קאונטרי (XCO), 6 אליפויות עולם במרתון (XCM), מדליה זהב אולימפית באתונה והיא ניצחה את סבב גביע העולם 4 פעמים רצופות (2003-2006).

גון-ריטה עדיין מתחרה פעילה, בסבב גביע העולם האחרון שנערך בתחילת ספטמבר באנדורה היא סיימה במקום השני. ייתכן וסבין וגון-ריטה הן דווקא היוצאות מן הכלל ביכולת המופלאה ובעקביות שהן מפגינות לאורך שנים רבות. אבל גם חוזה הרמידה שציינתי מעלה פרש השנה בגיל 38.

image01

קשה להגיע לשיא וקשה יותר לפרוש בשיא. כצופים מהצד אנו יכולים רק לקוות שאבסלון ימשיך לרכוב ולנסות לתת פייט לשורטר ואחרים. בינתיים אבסלון חתם לשנתיים הקרובות בקבוצתו – BMC (ואם אכן יממש את השנתיים שחתם ב BMC גם הוא יפרוש בגיל 38) כך שימשיך להיות מעניין גם בעתיד הקרוב.

מאת: אלדד אוחיון