האיטלקים (ואנחנו) קוראים לזה גראן-פונדו, הצרפתים קוראים לזה סייקלוספורטיב, ואפשר גם לקרוא לזה מרתון רכיבת כביש – כל אלה שמות נרדפים לאותו סוג של אירוע שאנחנו אוהבים במיוחד: אירוע רכיבה ארוכה שאליו מגיעים לעתים אלפים רבים לרכוב בנחיל רוכבים אדיר, בכבישים מאובטחים ללא תנועת מכוניות, ובמסלולים נופיים ויפים. האירועים האלה מסמנים עבור רוכבים בכל העולם את השיא של תקופת הכנה ובנייה של כושר ומהווים יעד עיקרי בלוח השנה.

“גראן פונדו כלל-בריאות” מצטרף לרשימה מפוארת של אירועי הרכיבה האלה. רישמו ביומנים: ביום שישי ה 20 באפריל 2012 נפגשים בגלבוע לרכיבה דרך רמת הגולן, עד לאתר החרמון! 

את גראן פונדו כלל-בריאות מביאות לנו חברות משלחות ומדיטרנאו 365, שמאחוריהן ניסיון מגוון ביצירת חוויות רכיבה לחובבי המרחקים הארוכים: משלחות רוכבים לטראנס אלפ כביש ושטח, מסעות רכיבה רב שלביים לאורך ישראל ובפירנאים, מסע רוכב ישראל 2011 ועוד. כעת הם חוברים להרמת אירוע רכיבת כביש שמכוון לרמה בינלאומית. בכוונת המארגנים להוסיף עוד אירוע Gran Fondo ישראלי בדרום הארץ בדצמבר, מה שיבטיח לנו שני אירועי יעד בשנה שאנו מקווים שישגשגו, ימשכו רוכבים רבים מישראל ומהעולם, ויהפכו למסורת.  גראן פונדו כלל-בריאות  מתקיים בשיתוף פעולה מלא עם גורמים מסחריים שונים ובראשם חברת כלל בריאות, נותנת החסות הראשית של האירוע. חברה נוספת התורמת לאירוע זה ובכלל לאירועי ספורט בישראל , היא חברת דור-אלון (“אוהבים את הדרך”). חברות נוספות שכבר הבטיחו תמיכתן באירוע: Fed-Ex, מובילי שאשא, נגב ועוד.

בדיוק כמו במרתוני הריצה הגדולים בעולם שבהם המקצוענים מזנקים מקדימה, ואחריהם נחיל של אלפי משתתפים שחווים את אותה חוויה כמעט ועל אותו מסלול, כך גם מרתוני רכיבת הכביש: רק לאופניים: כולם עושים את אותו מסלול. האווירה:  פסטיבל של רכיבה, והקצב נע בין תחרות רצחנית בחלק הקדמי שבו קורעים את עצמם הרוכבים החזקים, לבין קצב נוח של רכיבה עממית- אתגרית, תיירותית ומהנה בחלק המרכזי. מרכזי ולא אחורי – כי עבור רוב הרוכבים זו כלל לא תחרות, אלא חוויה ואתגר שהשאיפה היא להשתתף בו ולסיים אותו ואם להתחרות אזי כנגד התוצאה שלך מהשנה שעברה על אותו המסלול. 

כבר כתבנו בעבר על הגרן-פונדו של ניו-יורק ועל החוויות ממנו. כעת יש גם אירוע מטרה כזה בישראל שמצטרף למסורת הבינלאומית של אירועי הגראן פונדו המוכרים מהעולם. העיתוי מושלם: ב 20 לאפריל 2012, מועד בו מזג האוויר הוא הטוב ביותר שאפשר לקוות אליו, ולכולנו יש חשק לרכוב הרבה יותר אחרי החורף. מארגניו מקווים שהוא יהיה לא רק אירוע יעד שלקראתו נצא מתרדמת החורף ונחזור לכשירות-רכיבה מלאה, אלא גם שיהפוך ליעד לתיירות אופניים נכנסת מחו”ל:  גראן פונדו כלל-בריאות, כמו האירועים הדומים בעולם מכוון להיות אירוע מטרה שמגיעים אליו ומתכוננים לקראתו.  

גראן פונדו – רכיבה אפית בלתי נשכחת 

גראן פונדו הינו אירוע של רכיבה אתגרית חד יומית, אפית וארוכה, רציפה וקשה שמשלבת רכיבה בטופוגרפיה משתנה – רצוי עם הרבה עליות. רכיבה שתעברו בה עליות ומורדות פיזיים ונפשיים, תראו בה נופים מדהימים, ותחוו חווית אופניים שתיצרב בזיכרונכם לשנים ארוכות, אולי לתמיד. גראן פונדו לא אמור להיות קל – זו לא “עוד” רכיבת סופשבוע רגילה שנסמן ביומן שלנו. מדובר ברכיבת יעד חגיגית וארוכה, שמתכוננים לקראתה תקופה ארוכה: מתחילים להעלות קילומטרז’ וגובה מצטבר ברכיבות ומנסים להגיע מוכנים לאתגר. זו רכיבה שאמורים לעשות אותה בחוכמה: ששומרים בה כוחות, אוכלים ושותים בכמות שתבטיח שלא נכנס ל Bonk (מעין אפיסת כוחות ואובדן אנרגיה בעת הרכיבה, בדומה ל”קיר” בריצת מרתון).

בעולם, ישנם אירועים שבהם כל מסלול הרכיבה הוא תחרותי ונכלל במדידת הזמנים, וישנם אירועים שרק חלק ממנו תחרותי: למשל מדידת הזמנים רק על העליות. ב- Gran Fondo ישראל יש תכנון חכם שמאפשר לכל רמות הרכיבה להתחיל אותה ביחד – ללא מדידות זמנים, והתחרות ממש תחל רק בחלק השני של המסלול ועד הסיום. בניגוד לתחרויות רגילות של איגוד האופניים למשל, הקטע התחרותי פה הוא לא העניין העיקרי ויעסיק כנראה רק את חבורת המתחרים הרגילה שתילחם מקדימה. עבור רובינו זה יהיה פשוט מסע אופניים חגיגי, מאובטח, מאורגן, מפנק (עם נקודות עצירה ומזון), וקשה – כמו שאנחנו אוהבים.

בניגוד למסעות רב יומיים שעולים לעתים אלפי שקלים, מחייבים לקחת חופש מהעבודה, להתארגן על סידורים לילדים ופיצויים לאשה… גראן פונדו הוא יעד פשוט בהרבה. שלא תבינו לא נכון – אנחנו מאוד אוהבים את הרב יומיים אבל הפשטות היחסית של התייצבות לאירוע כזה שמתחיל ומסתיים ביום שישי אחד – עושה אותו נגיש ואפשרי בהרבה לרובנו.

Gran Fondo Israel – המסלולים:

מארגני האירוע, בשיתוף משטרת ישראל שמאבטחת ומלווה את האירוע**, רקחו לנו מסלולים יפים, מסעירים ומאתגרים במיוחד בצפון הארץ: מהגלבוע אל החרמון (חזרה לרכבים בגלבוע בהסעות מאורגנות). המסלולים האלה מגלמים בתוכם את כל מה שרכיבת כביש מעולה צריכה להכיל: נופים יפהפיים, פריחות נהדרות, עליות קשות וארוכות, ומסע אמיתי בחבל ארץ משמעותי, בתקופה שבה הכל ירוק ואנחנו כבר משוועים לרכיבה אחרי חורף ארוך. בד”כ יש באירועים האלה לפחות שתי קטגוריות: Medio Fondo – המרחק הבינוני, ו Gran Fondo – המרחק הארוך. תמיד ישנו ליווי משטרתי וחסימת צמתים, וכן תחנות עצירה לאכילה ומילוי מים (באירוע הזה יהיו 6 תחנות כאלה!). ל גראן פונדו כלל-בריאות יתווספו קטגוריות נוספות:

1. המסלול הארוך – מהגלבוע אל החרמון

זהו ה”גראן”: המסלול הארוך והאתגרי, עם מרחק כולל של 164 ק”מ, וגובה מצטבר של 3,240 מטרים – מסלול הגיבורים לתהילהמתחילים בצד המערבי של הגלבוע באזור צומת יזרעאל (נקודה A), ודי מהר מתחילה העלייה הראשונה של היום: עולים דרך כביש 667 ביער הגלבוע המקסים שכולו פורח בתקופה זו של השנה, עד לישוב מעלה גלבוע (נקודהB), ממשיכים על רכס הגלבוע עם תצפית מרהיבה על עבר הירדן ויורדים בירידה מקסימה לכביש 90, בפנייה שמאלה תהיה נקודת הזנה ראשונה (נקודה C).

מכאן נהנים מהנוף הדרמטי של בקעת הירדן: ממשיכים על כביש 90 דרך שדה תרומות ורחוב ופונים ימינה לכביש 6678 ליד קיבוץ עין הנציב, ומיד שמאלה לכביש 7079, ושמאלה לכביש 71 (נקודה D) עד להתחברות מחודשת עם כביש 90, שם בתחנת דלק דור אלון תהיה נקודת הזנה שנייה (נקודה E). ממשיכים על כביש 90 וכשני ק”מ לפני צמח פונים ימינה לכביש 7589 (נקודהF), עוברים ליד שער הגולן ומתחברים לכביש 98 לכיוון חמת גדר, ובפנייה שמאלה לפני חמת גדר תהייה נקודת הזנה שלישית (נקודה G).

מתחילים לטפס באחת העליות היפות ביותר בישראל, יש האומרים היפה ביותר: עולים עד מבוא-חמה וממשיכים על כביש 98 שאתו נכסה את רמת הגולן מדרומה ועד לצפונה: בדרך נעבור ברמת מגשימים, שם בצומת עם כביש 808 תהיה נקודת הזנה רביעית (נקודה H). מרמת מגשימים ממשיכים על כביש 98 עד לפנייה ימינה ליד קיבוץ עין-זיוון, שם תהיה נקודת הזנה חמישית (נקודה I).

ממשיכים על כביש 98 (כן, זה כביש ארוך…), עוברים את אלרום, בוקעתא ומסעדה ולפני הכניסה למג’דל שאמס, פונים שמאלה לכביש 9898, ובכניסה לנמרוד תהיה נקודת הזנה שישית (נקודהJ) שמסמלת עבורנו את הכניסה אל העליה האחרונה של היום: אל החרמון. יורדים מנמרוד ונכנסים למג’דל שאמס, פונים שמאלה ומתחברים שוב לכביש 98 בתחילת הכפר ומטפסים עד אתר החרמון, שם תהייה נקודת הסיום (נקודה K). 

2. מסלול בינוני – מחמת גדר לחרמון

המסלול הבינוני, הידוע בכינוי החיבה “מדיו” – Medio, מתאים לרוכבים ורוכבות המעוניינים במסלול קצר יותר (או כאלה שרוצים/ות להגיע מאוחר יותר): אורכו 94 ק”מ, והגובה המצטבר בו אינו מבוטל כלל וכלל: 2,339 מטרים! מכובד מאוד… במסלול זה מתחילים את הרכיבה באזור חמת גדר, ומצטרפים לחבריכם שהחלו בגלבוע, כאשר יתרת המסלול מרגע שהצטרפתם ועד לסיום זהה לזה של המסלול הארוך. גם נקודות ההזנה הן זהות כמפורט מעלה. על מנת לא לקלקל את אלה שעושים את האירוע כתחרות, החיבור בין הקבוצות ייעשה כחצי שעה לאחר שמובילי המסלול הארוך יעברו את הצומת שמעליהם.
אגב: ה Medio Fondo יכול להיות אירוע גם מטרה מצוין לרוכבי שטח שמעוניינים להיכנס לרכיבת כביש ולטעום את טעם הרכיבות הארוכות בסביבה בטוחה ממכוניות. כל רוכב שמשלב בין רכיבת כביש לרכיבת שטח יודע את הסוד – אין כמו רכיבת כביש לשדרוג הכושר ויכולות הרכיבה שלכם – גם בשטח.

 3. מסלול קצר – מהגלבוע לחמת גדר

קצר זה עניין יחסי… על פי קנה מידה של אנשים רגילים, גם הרכיבה הזו היא בהחלט רכיבה ארוכה וקשה: אורך המסלול הקצר הוא 73 ק”מ, ומי שחושב שקצר = קל, שיחשוב שוב, שכן הגובה המצטבר בו הוא: 1,005 מטרים. בהחלט רכיבה מכובדת. המסלול מהגלבוע ועד מבוא חמה יהיה עממי, כלומר תהיה רכיבה עם הגבלת מהירות ויישמרו בה פערים סבירים בין הראשונים לאחרונים. באזור חמת גדר יהיה חניון, שבו יוכלו הרוכבים/ות העממיים לפרוש אחרי שרכבו כ- 75 ק”מ. ההזנקה תהיה בקבוצות שבין כל קבוצה יהיה אופנוע שלא יאפשר מעבר ביניהן, כך שכל העממיים יזנקו בנפרד.

ההיבט התחרותי

מילה על הנושא התחרותי: לא כולנו אוהבים להתחרות ועצם סיום המרחק הוא האתגר העיקרי עבורנו. חשוב לאמר: התחרות היא לא העניין העיקרי פה, אלא חגיגת הרכיבה והאהבה לספורט, למרחקים הארוכים ולנופים. האירוע הזה מאפשר לכל אחד למצוא את המקום הנוח עבורו: רכיבה של כל אחד משלושת המרחקים בלי להתייחס להיבט התחרותי או בחירה ברכיבה תחרותית אישית או קבוצתית. בכל מקרה – המדידה של החלק התחרותי נעשית רק בין חמת גדר לחרמון (הפודיומים מופרדים כמובן בין אלה שיעשו את המרחק המלא לבין אלה שיעשו את הבינוני), ותהיה גם תחרות קבוצתית: הקבוצה המנצחת תהיה זו שהזמן המצטבר של 5 הרוכבים/ות הראשונים שלה יהיה הנמוך ביותר במצטבר. 

מי אמור לבחור באיזה מרחק?

ראשית חייבים לסייג פה: לא מדובר בהמלצה כי זה מאוד שונה מרוכב לרוכב ותלוי במרחקים וההרגלים הקיימים שלכם, בבריאות ובגיל שלכם, ברמת הניסון שלכם ברכיבה, וביכולותיכם הפיזיות (ולכן גם יש כמה מסלולים שיתאימו כמעט לכולם). רק אתם ואם יש לכם מאמן אז עדיף – יכולים להחליט ולדעת מה מתאים עבורכם.

רק אספר לכם פה על כלל אצבע אפשרי לבחירה ביעדים קשים: מתוך הנחה שיש חודשיים-שלושה להתכונן באופן הדרגתי לאירוע, ולהגדיל את המרחקים והגובה המצטבר שאני רוכב בהם לקראתו, כלל האצבע שלי הוא לבחור במרחק שלא יהיה גדול ביותר מכ 40% ממה שהייתי מגדיר רכיבת סופ”ש רגילה שלי – אבל לא חריגה באופן קיצוני. אם עבורי רכיבה רגילה נמשכת 4 שעות וכ 100 ק”מ, אזי רכיבה קשה, אבל לא כזו שאני צריך לשנות את הרגלי הרכיבה והאימונים שלי עבורה, היא רכיבה של כ 130 ק”מ (רכיבה של כ 5 שעות בממוצע). לכן גראן פונדו מתאים עבורי, בגדול, יהיה למרחק שאינו עולה על כ 180 ק”מ – ואמור להביא אותי לרכוב כ 7 שעות רצופות (לא כולל ההפסקות). אם אין לי תקופה של חודשיים ומעלה להתכונן לא ארצה לעשות מרחק גדול יותר כי המטרה היא להתרגש, לכוון מאמצים, לחלום על זה ולהיות במתח קל עד התחרות שאותה אסיים במאמץ רב – אבל לא להיכנס לאירוע שלא אוכל לסיים אותו ולסבול ברמה לא נעימה. מצד שני, אם המרחק שאכוון אליו יהיה דומה מדי למרחק הרגיל של סוף השבוע שלי – זו לא תהייה רכיבה דרמטית מספיק: זה לא יאתגר ויעורר אותי ברמה שאני מצפה לה מגראן פונדו: הרי האירוע הזה אמור לרגש ולספק דלק נפשי ומוטיבציה להגברת האימונים והיכולות שלנו.

שורה תחתונה: קחו לכם חודשיים שלושה להתאמן ולהתכונן, ואם אתם רוכבי שטח או כביש שעושים רכיבה טיפוסית של כ 80-100 ק”מ בכל סופ”ש, תכוונו ל”Gran” – המרחק הארוך כמובן. אם אתם רוכבי סופ”ש שעושים כ 50-60 ק”מ בד”כ – תכוונו ל”Medio“. שוב נדגיש: למי שאין את הניסיון והידע כדאי מאוד להתייעץ עם מאמן או להצטרף לקבוצת רכיבה. בסופו של דבר גראן פונדו אמור לקדם ולדחוף אותנו להתאמן יותר, ולקפוץ מדרגה ברכיבה ולהפוך לרוכבים טובים יותר.

לסיכום: הכינו את השרירים, שריינו אימונים, תגדילו קילומטרז’ בהדרגה ותתחילו לטפס. “הרכיבה” של האביב מסומנת לנו ביומן: הזנקה בגלבוע, סיום באתר החרמון, ב 20 לאפריל 2012 בגראן פונדו כלל-בריאות

______________________________

תודות והערות:

*הכתבה נכתבה בחסות Gran Fondo Israel.

*** אחת המטרות העיקריות של הגראן פונדו כלל-בריאות היא לתרום לחברה, ולפיכך החליטו המארגנים לתרום 10% מהכנסות האירוע לחקר מחלת ה A.L.S באמצעות עמותת www.israls.org. מחלה זו פוגעת בתאי העצב המוטוריים שבאמצעותם מפקח המוח על הפעלתם של מרבית השרירים הרצוניים בגוף והיא כיום חשוכת מרפא. תאי העצב נהרסים וכתוצאה מכך החולים בה אינם יכולים להפעיל את שריריהם, דבר הגורם להיחלשותם עד לשיתוקם המוחלט. בשל נדירותה, החלו רק באחרונה מחקרים שנועדו לפתח תרופה למחלה, ומארגני הגראן פונדו מקווים לסייע לקידום מחקרים אלה ולמציאת תרופה שתשאיר תקווה לחולי ה- A.L.S
** גראן פונדו כלל-בריאות, מתאפשר הודות לשיתוף פעולה עם אגף התנועה במשטרת ישראל בראשות ניצב ברונו שטיין, שמדיניותו הברוכה מובילה לכך שהשוטרים מספקים הגנה לרוכבי האופניים בישראל (לעמוד הפייסבוק של משטרת התנועה – אפשר לתת להם Like!). גם במשטרה יש רוכבי אופניים ותיקים, ואחד מהם, סנ”צ ישראל הנגבי, מפקד קורס לקצינים בכירים במשטרה, היה זה שדחף את המהלך שגרם למפקד משטרת התנועה הארצית, סנ”צ אמנון איצקוביץ, לאשר את המסלול הנפלא ולהבטיח שהרוכבות והרוכבים יזכו לליווי מקצועי ולבטחון על הכבישים.