כמו (כמעט) כל מוצר אלקטרוני שהומצא בשנות ה-90 והתגלגל עוד כ-17 שנה אחרי המילניום החדש, גם מחשבוני הרכיבה נעשו wireless לגמרי- תקשורת bluetooth, חיישני GPS, המתממשקות עם הטלפון הנייד – כל זאת ועוד ניתן למצוא ב-M460 של פולאר. 

למי שלא שם לב (כמוני), עולם מחשבוני הרכיבה לא עומד מלאכת וכבר מזמן לא מציע רק ספידומטרים מחווטים, שצריך לסלסל על הכבל של ההילוכים, לעבור לכבל של הברקס והופ לתלות באויר עד שהוא מעוגן שוב, בבטחה, לרגלי המזלג הקדמי. תמו להם ימי החיפוש במניואל אחר קוטר הגלגל שלך, כדי שהוא יוכל לחשב בצורה שהיא לא מאד מדויקת את המרחק שרכבת. כבר לא צריך להתקין את המגנט כ- 0.036 ס”מ מחיישן המהירות, כי אחרת הוא לא קולט.

מאת: יואב גריבי
תמונות: אילן גריבי, גיאחה

Polar M460 כרטיס ביקור:

  • דגם: Polar M460
  • מחיר: ₪1,090.00 -₪1,270.00 (כולל barfly)
  • יבואן: אגנטק

בניגוד לאחיו הגדולים והמעוצבים בסדרה, ה-M460 הרבה יותר צנוע: מדובר במכשיר קטן (7.5×4.7 ס”מ), קל (50g) וקומפקטי. המסך בגודל 1.8 אינץ’ ברזולוציה של 128×128 (שאלה 100.57 PPI, לחפרני הטכנולוגיה), מונוכרומטי ובעל תאורה אחורית, שמאפשרת להתאמן בלילה בלי בעיה. פיצ’ר חמוד נוסף הוא נורת לד בחלקו העליון / הקדמי (תלוי באוריינטציה של המכשיר), המהבהבת ומספקת איזשהו אור בקצה המנהרה, למי ששכח את הנצנץ הקדמי בבית.POLAR M460
למחשבון סוללה נטענת שלפי פולאר מחזיקה עד ל-16 שעות רכיבה. בפועל הפולאר החזיק לי 23 רכיבות אמצע שבוע קצרות (1.5 שעות) ועוד 2 רכיבות שבת ארוכות (3-4 שעות) עד שהוא הרים ידיים ונכנס להטענה. ההטענה, אגב, היא באמצעות כבל microUSB. שמוגנת ע”י כיסוי גומי, המעניק למכשיר עמידות בתקן IPX7 (עמידות במים במשך 30 דקות, עד ל-1 מטר עומק / בהתזות) – מושלם למזג האויר הישראלי והגשום קלות. מחשבון רכיבה

למרות המשקל שלו, הוא מרגיש סולידי ועמיד. החזית מכוסה כולה בזכוכית, והפלסטיק שמקיף אותו מהצדדים ונמשך אל הגב, בעל טקסטורה מפוספסת ונעימה למגע. מתחת לזכוכית ישנו ‘סנטר’ קטן, שבו ממוקם כפתור הפעילות האדום והקבוע של פולאר. מסביב למחשבון יש עוד כ-4 לחצנים נוספים: 2 כפתורי ניווט, כפתור תאורה וכפתור עצירה / ביטול. לחצני הצד די בולטים מהמעטפת של המחשבון, וישנה טקסטורת פסים בכיוון מנוגד משל שאר הגוף, שעוזרת למצוא אותם מבלי להסתכל.

יש לי בעיה אחת עם כפתור הפעילות של פולאר – בדגם הזה ישנה קפיצה קלה מאד בין ה’סנטר’ לבין המסך, והיא למעשה גם גבוהה יותר מהלחצן עצמו, מה שגורם ללחיצות על הזכוכית, ולא על הלחצן. בעיה די קטנה אבל מורגשת.מחשבון רכיבה פולרלשמחתי הרבה קיבלתי למבחן גם את ה-mount של פולאר לכידון – ה-barfly, שממקם את המחשבון מול מרכז הסטם, מלפני הכידון, ממש כמו שיש לגרמין. זה פתרון מצוין שבקושי תופס מקום על הכידון, ממקם את המחשבון במרכז, ובניגוד לחיבורים על הסטם הוא נמצא במקום שלעין הרבה יותר קל להתכוון אליו. יתרון נוסף למתקן הזה הוא שהוא מתחבר ע”י טבעת הידוק לכידון, ולא ע”י גומיה שמתבלה או אזיקונים ששורטים את הסטם/כידון. אבל הכי שוס, מבחינתי, זה שבדיוק במיקום הזה הפולאר מסתיר לי את הנצנץ הקדמי הזה שתמיד מסנוור אותי בקריטריום.מחשבון רכיבה

ה-M460 הוא אמנם הדגם הפשוט והזול ביותר בסדרת ה-PRO של פולאר, שמותאמת למתאמנים רציניים שמעוניינים בפידבק מפורט על האימונים שהם ביצעו, אבל בסקירה מהירה אפשר לראות שהוא לא פשוט בכלל. בניגוד לאחיו הגדול, ה-V650, אין לו אפשרות ניווט, אבל הוא מפצה על כך בעזרת יתרונות אחרים:

  • מד וואטים – חיבור למד וואטים מצד שלישי עם קישוריות Bluetooth בלבד, לבחירתכם.
  • התממשקות עם Srava live segments – בכל פעם שמגיעים לסגמנט הקיים בסטרבה, הפולאר יצפצף ויזניק אתכם. בתחילה יש לחבר את חשבון הסטרבה לחשבון הפולאר שלכם, ולסנכרן את המחשבון יחד עם הנייד. בסוף הסגמנט מקבלים צפצוף נוסף, עם התוצאה שלכם. חשוב לציין שהשירות קיים אך ורק לבעלי חשבון Pro של סטרבה.
  • התממשקות והצגת התראות מהנייד – “ביפ ביפ! התקבלה הודעה מ- Mom.” למעוניינים, ע”י חיבור בעזרת האפליקציה של פולאר, ניתן לסנכרן את הנייד עם הפולאר, ובמקום 3 שעות של התרכזות, לקבל את כל ההתראות ישר לפרצוף. אישית אני לא מתלהב מהרעיון הזה, אבל אם אתם חייבים להישאר מחוברים גם לנייד, תדעו שאפשר.
  • אינדיקציות על זמני התאוששות– הפולאר לומד את הדופק שלך, ובהתאם לרוכב, גילו, ורמת הכושר שלו ממליץ על זמני ההתאוששות.
  • טעינת אימוני הפוגות– אמנם לא פיצ’ר ייחודי, אך היכולת לבנות אימון אינטרוולים בעזרת טיימרים שנקבעים מראש, בין אם זה לפי מרחק או לפי זמן רכיבה (אחרי 30 דקות, כל 15 דקות וכו’) היא נהדרת וחוסכת הרבה התעסקות בזמן הרכיבה עצמה.

כל הפיצ’רים האלה מאפשרים התאמה אישית מאד לכל רוכב, שפותחים דרך למגוון דרכי אימון.

POLAR M460איך ה Polar הזה מתפקד?

לאחר שהתקנו את הפולאר על הכידון, הזנו נתונים אישיים והעדפות, בוחרים פעילות: לפולאר יותר מ-15 פרופילים לפעילויות ספורטיביות שונות, הנעות בין רכיבת כביש, רכיבת שטח, אימון כח, שחיה, ריצה, ריצה על הליכון, אימון על טריינר, פילאטיס ועוד, כאשר לכל פרופיל הגדרות המותאמות אישית לפעילות. לדוגמה: הסאונד של המכשיר חזק יותר ברכיבת שטח מאשר בהליכה. בחרתם פעילות? יופי, ממתינים כ-20 שניות לקליטה של הלווין, ומתחילים. פולאר M460

לכל פעילות שונה ישנם מס’ מסכים, כאשר בכל מסך מוצגים נתונים שונים הרלוונטיים לפעילות. למשל בפרופיל של רכיבת הכביש קיימים המסכים הבאים:

  1. גובה, זמן רכיבה, וואטים.
  2. דופק ותחום דפקים.
  3. מהירות נוכחית, ממוצעת וקילומטרז’.
  4. שעה, זמן רכיבה וזמן הקפה.
  5. מסך שמאגד את 4 נתונים ראשיים: מרחק, מהירות, זמן ודופק.

בפרופיל רכיבת השטח, לדוגמא, סידור הנתונים שונה מבאופני הכביש, וגם נוספת אופציה לא מאד שימושית של ניווט אל נק’ ההתחלה: מאחר ואין ניווט GPS למכשיר, הנווט הזה הוא חץ שמראה לכם מה הכיוון של נק’ ההתחלה ומה המרחק האווירי שלכם ממנה.

לצערי Polar לא מאפשרת הרכבה אישית של מסכי פעילות דרך המכשיר – אלא דרך האפליקציה בלבד. בפרופילים הקיימים – כל המסכים קבועים ולא ניתן לשנותם. אם חשקה נפשכם במסך שבו מוצגת המהירות, הוואטים וזמן ההקפה (Lap) שלכם – תצטרכו להתממשק עם המחשב או האפליקציה, ולבנות פרופיל אישי לפי מידתכם. קצת חבל לי שלא ניתן לבצע זאת דרך המחשבון עצמו, מאחר והייתי מעדיף להוריד כמה שפחות תוכנות למחשב / לנייד בשביל משהו שהוא די בסיסי בגרמין כבר שנים. גם עושר הפרמטרים האפשריים לתצוגה יכול לגדול מעט. בכל אופן, הנתונים מוצגים בצורה מאד ברורה על המסך, ומאד קל לקרוא את כולם בזמן הרכיבה, במבט חטוף מטה.

פולארמד הדופק

הרצועה שמגיעה עם המחשבון היא ה-H6 של פולאר. חיישן דופק ומשדר שמתקתק אל רצועת בד אלסטית. הרצועה עצמה דקה, וכדי לתת פידבק קבוע יש להרטיב את המגעים ולהדק אותה טוב-טוב מסביב לבית החזה. רצועת הדופק היא אחד האלמנטים השנואים עליי ביותר בכל עולם שעוני הדופק האלה, מאחר וכדי שהם יעבדו הם צריכים להיות מספיק לא נוחים ומאד מורגשים בזמן הרכיבה. בשביל זה המציאו את שעוני הדופק שמסוגלים לקרוא דופק מהזרוע, אבל השימוש בהם מבטל את האפשרות לחבר את שעון עם התפס הנהדר הזה לכידון, וכך מפסידים ויזואליות קבועה של התצוגה בזמן הרכיבה. איך שרו ה-rolling stones?

You can’t always get what you want…

בסוף הרכיבה השעון מציג סיכום כללי של הרכיבה- מרחק, מהירות ממוצעת, מהירות שיא, גבהים, טיפוס ושיאים אישיים שלכם. הכל מפורט ונשמר ביומן הפעילויות של המחשבון. אם בחרתם לסנכרן את הפולאר עם הנייד, וברשותכם אפליקציית Polar Flow, הנתונים יועלו לאפליקציה ושימרו בענן של פולאר.

M460לסיכום

בסופו של יום הפולאר מהווה לדעתי חלופה טובה לאחד המתחרים הגדולים שלו – הגרמין Edge 500 – בעל פי’צרים ותג מחיר דומה (בגדול). לגרמין יש יתרונות מורגשים – אפשרות להתאמת מסכים אישיים בקיסטום מלא, עם יותר שדות נתונים בכל מסך, מבלי הצורך להתעכב על בניית פרופיל באתר או באפליקציה. לפולאר חיבור למדי וואטים בבלותות’, לסטרבה ולמכשיר הנייד – תוספות שקיימות במכשירים היקרים יותר שהחליפו את ה 500. אגב, לשני אלה מצטרף שחקן שלישי בישראל בתמחור מצוין: ה Lezyne שבחנו פה גם כן.

יש לו גם מספר חסרונות: התאמה אישית בעזרת תהליך בניית פרופיל פעילות חדש אפשרית רק דרך אפליקציה או תכנה במחשב, והעדר ה Ant+ שגרמין השתלטה עליו ישאיר לא מעט מדי וואטים ללא יכולת ממשק אליו, אבל בשורה תחתונה ה-M460 הוא מחשבון חביב ולא יקר מדי- הוא מסמן ‘וי’ ברוב הקופסאות החשובות, ומוסיף כמה אופציות לרוכבים שדורשים יותר מהמחשבון שלהם. ממשק המשתמש ידידותי ופשוט לתפעול, והוא מציע התאמה למגוון רב של ענפי ספורט שונים.

מאת: יואב גריבי

 

תעשו מנוי לניוזלטר!

?‍♀️?‍♂️?‍♀️?‍♂️ מנוי חינם למגזין הריצה RUNPANEL מחכה לך פה: https://goo.gl/Auzkl9
???? מנוי חינם לBIKEPANEL הטוב בישראל מחכה לך פה: https://goo.gl/4tGh4F

תודה!