הנה זה בא. הנה זה מגיע. קבלו את הסקירה שלנו לקראת הג’ירו איטליה.

עונת מרוצי האופניים ממשיכה במרץ והנה הג׳ירו איטליה בפתח דלתנו והוא מביא עימו מיום שבת הקרוב 4.5.2013, עשרות שעות שידור של כל מה שיש לספורט האופניים להציע – איטליה במיטבה, קהל איטלקי מטורף ומוטרף, יריבות ספורטיבית אדירה, תחרות פתוחה ומסלול איטלקי משובח… מיד נדבר על המסלול.

תמונת מצב ספורטיבית

אם ננסה לרגע להתרכז בפן הספורטיבי של הג’ירו איטליה הצפוי, יש לדעתי מקום לסקור 3 מגמות שראינו בשנים האחרונות אך בולטות העונה באופן מיוחד:

  1. קבוצת סקיי והתנהלותה במרוצי שלבים
  2. רוכבים המגלים כושר עקבי לאורך פרקי זמן ארוכים
  3. מאבק בין מרוצים מסודרים למרוצי בלגן

נרחיב על 3 המגמות:

  1. קבוצת סקיי מובילה מזה זמן רב את דרוג הקבוצות העולמי. הקבוצה שולטת בכל מרוצי השלבים אך לא זכתה כמעט בכלום בקלאסיקות. סקיי בנו קבוצה ממושמעת ומתוכנתת. קבוצה שיודעת לרכוב מרוצי נג”ש מושלמים ולטפס בקצב ממנטרל שינויי קצב והתקפות. שני הכלים האלו באים לידי ביטוי באופן מושלם במרוצי הקטעים. במרוצים החד יומיים, האלתור, ההתקפות, הדרכים הצרות והמשובשות, מזג האויר וגורמים רבים אחרים מקשים על היכולת לשלוט בדבוקה בצורה מושלמת כפי שסקיי עושים בטורים. הג’ירו הוא כמובן טור. ארוך. וסקיי, למרות שלא הביאו את נבחרתם החזקה ביותר, ינסו לגרום לג’ירו להיות Sky Way.
  2. בשלוש השנים האחרונות. למעשה אחרי לאנס וההשעיה של קונטדור, אנו עדים לכך שמי שטוב, טוב לאורך זמן רב ומנצח מרוצים רבים. ב 2011, קאדל אוונס זכה בטירנו-אדריאטיקו, בטור של רומנדי וסיים שני בדופינה ליברה לפני נצחונו בטור דה פראנס. ב 2012 בראדלי וויגינס זכה בפריס-ניס, בטור של רומנדי, בדופינה ליברה, בטור דה פראנס ובנג”ש האולימפי. השנה וינצנזו ניבאלי זכה בטירנו-אדריאטיקו ובג’ירו טרנטינו וכריס פרום (שלא יהיה בג’ירו) מנצח כל תחרות בה הוא נוטל חלק כבר מפברואר (למעט אחת בה הפסיד לניבאלי). אחד הסממנים הבולטים של שימוש בעירויי דם וחומרים אסורים, היה השוני הגדול ביכולתם של הרוכבים בין תחרויות חשובות, אליהם התיצבו עם דם מועשר או עם EPO או CERA (שווה לקחת את הסיכון), לחשובות פחות, אליהן הגיעו עם דם מועשר פחות (פחות סיכון להתפס). כולי תקווה שתופעת המנצחים לאורך זמן (וזאת עם פחות מ 6 וואט לקילוגרם ברוב העליות) מעידה על מגמה חיובית. מעניין מי יהיה הראשון שיתפס ויקלקל את התאוריה…
  3. במהלך הטירנו-אדריאטיקו, טען ניבאלי שיש למנוע שימוש במד וואטים תוך כדי מרוץ. זאת על מנת שסקיי לא יוכלו לרכוב את הטמפו, 5.6 וואט לקילו שלהם, ולדעת שהוא לא יחזיק את ההתקפה… ניבאלי ניצח את הטיראנו בזכות תעוזה ויום גשום וקר, שני גורמים שמנעו מסקיי לשלוט במרוץ. בלגן. גם בקלאסיקות של הארדנים היה בלגן שאיפשר לרומן קרויזיגר של סקסו לנצח למרות שהיה אנדרדוג. בלגן בעיני הוא מצב בו הקבוצות הקטנות מנסות לגרום לקבוצות של המובילים לצאת מתוכנית המשחק שלהן. אם תרצו זה ההפך מנקודה מספר 1. מעניין יהיה לראות בג’ירו איך כל מי שאינו סקיי ואסטנה, בעיקר גרמין שבאים להגן על התואר, ינסה ליצור בלגן על מנת למנוע מקבוצותיהן החזקות של וויגינס וניבאלי לשלוט במרוץ.

[youtube]http://youtu.be/Pmhd0jjZwWM[/youtube]

המסלול

למרות שזה הג’ירו והוא נרכב באיטליה, המסלול שבישלו קברניטי הג’ירו נושא ניחוח צרפתי.

ארוחת האופניים הצרפתית המסורתית מורכבת משלוש מנות. שבועיים מגוונים ללא עליות קשות. נג”ש ארוך ושטוח. עליות האלפים או הפירנאים לקינוח. מסלול הג’ירו 2013 דומה במהותו לאחיו הצרפתי אולם תמיד עם טוויסט איטלקי. שהיה קצת רוטב.

אין עליות קשות בשבוע הראשון. אלו ששם, כמו להרגיז את קאבנדיש ושות’ מגיעות לקראת הסיום.

יש שלבים ארוכים מאד של 230 או 240 . אך גם אימוני נפח קצרים של 130.

כנראה בזכות העובדה שיש אפיפיור חדש, שמו נג”ש של 55.5 ק”מ (שלב 8), שזה בפירוש בגידה במסורת הקתולית של עליות ארוכות ונגד שעון קצרים…

השבוע השלישי מחזיר אותנו למה שאנחנו מכירים ואוהבים. הגיהנום היפה והכואב מכולם. מסלול שיבדוק את יכולתם של הרוכבים לעלות השמיימה (בדרך כלל מעל 2500 מטר גובה) לחפש את נשמתם ולרדת חזרה לקרקע, כל זה 3 פעמים ביום ומספר ימים ברצף. ג’ירו ברוטאלי כמו שאנחנו אוהבים.

רוכבים בולטים וקבוצות מרכזיות

קצת בהמשך לסוגית החומרים האסורים שנידונה למעלה, אנו עדים למספר לא מבוטל של רוכבים שמנסים את כוחם ברכיבה של הג’ירו והטור באותה שנה. אין בשנים האחרונות רוכב שהצליח לעמוד בהצלחה, בשני הגרנד טורס הגדולים, באותה שנה. אלברטו קונטדור עם נצחון בג’ירו ומקום חמישי בטור דה פראנס ב 2011 היה הכי קרוב.

הג’ירו השנה צפוי להיות קרב בין 4 רוכבים.

ריידר הייסדייל אחרי נצחונו בג’ירו 2012, נראה מצוין בטור 2012. פציעה בשבוע הראשון של הטור, שאופיין בתאונות קשות שחיסלו כמעט את כל קבוצת גרמין-שארפ, מנעה מהייסדייל להראות את כוחו בקטעים הקריטיים.

השנה הייסדייל בא להגן על תוארו. הקנדי נראה מצוין בקלאסיקות של הארדנים והעניק לדן מרטין את הנצחון ב Liege Bastogne Liege תוך הצגת רכיבה אמיצה וקבוצתית. להייסדייל קבוצה חזקה פחות מסקיי (של בראדלי וויגינס) ואסטנה (של וינצנזו ניבאלי) אבל מדובר ברוכב קשוח מאין כמותו. שנה שעברה לא היה אחד, כולל יואקים רודריגז, שיכל לו בהרים.

בראדלי וויגינס לא הפגין עד עתה את היכולת הפנומנלית של שנה שעברה אולם הוא, כמו גם קאדל אוונס, במגמת שיפור. וויגינס סבל מתקלה טכנית בשלב המלכה של הג’ירו טרנטינו ובכך נמנעה מאיתנו האפשרות לראות אותו ראש בראש מול ניבאלי. לוויגינס קבוצה חזקה ומאומנת ואין אף קבוצה שמנהלת את כל הדברים הקטנים שמקלים על הרוכבים בגרנד טור כמו סקיי. וויגינס וסקיי ינצלו עד תום את הנג”ש הקבוצתי והאישי הארוך מאד לבנות יתרון של דקות!! האחרים יצטרכו הרבה בלגן על מנת לקחת מהם זמן בחזרה. אבל אנחנו הרי אוהבים לראות את הנסיונות ולמי שיצבור פיגור, לא תהיה ברירה. צפו ליחסים טובים ולבריתות בין אוונס, הייסדייל וניבאלי וקבוצותיהן מיד בסיום שלב 8 (הנג”ש האישי הארוך).

קאדל אוונס לא הצליח עדיין לשחזר את 2011 המצוינת. השנה הוא היה קרוב אך לא ממש בשלישיה הראשונה באף אחד מהטיפוסים של עומאן ואיטליה. יכולת הנג”ש שלו שניה רק לזו של וויגינס כאשר הוא בכושר טוב. בטור 2011 רכב אוונס את הנג”ש המכריע 7 שניות מטוני מרטין. אוונס ידרש ליכולת הנג”ש הזו אם ברצונו להאבק על הפודיום.

וניבאלי? זה אמור להיות המרוץ שלו. וינצנזו נראה חד וחזק כל השנה. ניצח מרוצים ובנה את האמון של חבריו לקבוצה. הוא טוב יותר מכפי שהיה כשזכה בפודיום בטור דה פראנס של שנה שעברה, ואם וויגינס פחות טוב אז הפער ביניהם מינורי. כשהפער ביכולת קטן, הראש עושה את ההבדל. ניבאלי סימן את ה’גירו כנקודת שיא שלו והוא בא לנצח. ניבאלי שיפר את יכולת שינוי הקצב שלו ומטפס טוב מתמיד. יכולת הנג”ש שלו תכריע. בינו לבין וויגינס הרבה כבוד אך הם ידעו לא מעט מתיחות. יהיה Trash talk.

רוכבים נוספים וקבוצות נוספות ששווה להכיר:

סמי סנשז, אוסקלטל – ינסה להגיע לפודיום. שען טוב. חיית מורדות ומטפס לא רע.

רוברט חסינק – יוביל את בלנקו (והלואי שאתבדה…) אבל יעלם ביום הראשון שיהיה קר או קשה

איוון באסו – מנצח הג’ירו בעברו אבל כנראה הגירסה של עולם האופניים המקצועני לשחר פאר נכון להיום. האם נזכה לראות את באסו מחייך או שזו  שירת הברבור של הרוכב הנהדר?

לאחר קמפיין תחילת עונה עם לא מעט חריקות קאבנדיש והרכבת של אומגה ינסו לבנות מערכת יחסים המבוססת על אמון והצלחות. אם זה לא יעבוד קאבנדיש לבדו שווה נצחון בקטע אחד או שניים.

אנריקו בטלין – רוכב איטלקי צעיר ומוכשר שניצח את הכל עד המקצוענים. הגיע הזמן שנראה אותו גם ברמה הזאת. רוכב בקבוצת BARDIANI VALVOLE – CSF INOX

 קבוצת קולומביה שחבריה מתחילים לנשום רגיל רק מעל 2000 מטר גובה ומשבוע לשבוע, יחד עם הכוכבים של סקיי, הופכים את קולומביה למעצמת אופניים.

קבוצת ויני פנטיני – מאורו סנטאמברוג׳יו, דנילו די לוקה וסטפנו גרזלי שניצח את הג’ירו בשנת 2000 ועדיין מתחרה!! מרכיבים קבוצה של ותיקים ומנוסים שיכולים להפתיע ולהלחם על נצחונות ושלבים.

דומניקו פוזוביבו וקרלוס בטנקור מ AG2R יהיו שם לעשות בלגן ולהכאיב לכולם בשבוע השלישי ולנסות להרוס לסקיי את הטמפו הקטלני.

שלבי מפתח

מצורפת רשימת השלבים שלדעתי יכריעו את התחרות כולה. רוב הקטעים ההרריים הם בימי שישי ושבת מה שמאפשר הנאה גם ליושבי ארץ הקודש.

שלב 2, 5.5.2013, 17.4 ק”מ, נג”ש קבוצתי

17.4 ק"מ מתגלגלים ולא קלים. השאלה המרכזית: כמה זמן יקחו סקיי מהיריבים. טיילור פיני איש מפתח עבור קאדל אוונס

17.4 ק”מ מתגלגלים ולא קלים. השאלה המרכזית: כמה זמן יקחו סקיי מהיריבים. טיילור פיני איש מפתח עבור קאדל אוונס

שלב 7, 10.5, 162 ק”מ – הרים קטנים (אבל המון…)

שלב מסור קשה ושובר רגליים. מסוג הקטעים שקשה לקבוצה אחת לשלוט בדבוקה המתקיפה ללא הרף. פוטנציאל נפיץ

שלב מסור קשה ושובר רגליים. מסוג הקטעים שקשה לקבוצה אחת לשלוט בדבוקה המתקיפה ללא הרף. פוטנציאל נפיץ

שלב 8, 11.5, נג”ש 55.5 ק”מ

היום של בראדלי וויגינס. אם הכל ילך כשורה עבור סר וויגינס מהיום רוכבים דיפנס. האחרים ינסו לצמצם פערים.

היום של בראדלי וויגינס. אם הכל ילך כשורה עבור סר וויגינס מהיום רוכבים דיפנס. האחרים ינסו לצמצם פערים.

שלב 10, 14.5, 167 ק”מ, הרים גבוהים

הסיום הראשון בפיסגה. כל מי שהפסיד זמן בנג"ש ינסה להחזיר חובות

הסיום הראשון בפיסגה. כל מי שהפסיד זמן בנג”ש ינסה להחזיר חובות

שלב 14, 18.5 (שבת :-)), 156 ק”מ, הרים גבוהים

ססטרייר כל היום ואז קינוח בסיום בפיסגה. יום ג'ירו קלאסי

ססטרייר כל היום ואז קינוח בסיום בפיסגה. יום ג’ירו קלאסי

יום ראשון, 19.5, יום ראשון, 150 ק”מ, מבקרים עליות בניחוח של יולי

מחווה איטלקית לטור דה פראנס. טלגרף וגליבייה, ייה ייה...יהיה דיסקו ואין מה להוסיף

מחווה איטלקית לטור דה פראנס. טלגרף וגליבייה, ייה ייה…יהיה דיסקו ואין מה להוסיף

שלב 18, 23.5, 19.4 ק”מ של נג”ש בעליה

היום של וינצנזו. נג"ש גומלין ל 55 ק"מ של שלב 8. נסיון אחרון לפני הפיניש לאזן חשבונות או לפתוח פערים

היום של וינצנזו. נג”ש גומלין ל 55 ק”מ של שלב 8. נסיון אחרון לפני הפיניש לאזן חשבונות או לפתוח פערים

שלב 19, 24.5 (יום שישי :-)), 139 ק”מ עולים לשמים ויורדים

פאסו גאביה, פאסו סטלביו וואל מרטלו לסיום. שתי פסגות של למעלה מ 2500 מטר מעל פני הים. הביאו בלוני חמצן

פאסו גאביה, פאסו סטלביו וואל מרטלו לסיום. שתי פסגות של למעלה מ 2500 מטר מעל פני הים. הביאו בלוני חמצן

שלב 20, 25.5, 202 ק”מ של דינמיט בדולומיט

שלב האל מלא רחמים. פלגרינו, Giau וסיום בשלוש הפסגות של לאבארדו (שזו עליה אחת). רוב הפלוטון יגיע כשיגיע. המתמודדים על הדירוג יאבקו בעיקר בעצמם.

שלב האל מלא רחמים. פלגרינו, Giau וסיום בשלוש הפסגות של לאבארדו (שזו עליה אחת). רוב הפלוטון יגיע כשיגיע. המתמודדים על הדירוג יאבקו בעיקר בעצמם.

 

שידורים

יורוספורט, יקיר חובבי הענף, משדר את הג’ירו בשידור יומי כל יום מ 15:15 או 15:30 שעון ישראל. כרגע נראה שיש הרבה שידורים ביורוספורט 2 למגינת ליבם של לקוחות YES אבל תמיד יש אינטרנט.