למאותגרי הראיה שבינינו, אלו שמרכיבים גם משקפי ראיה, משקפי השמש יוצרים בעיה. באופן מסורתי עדשות משקפי השמש לא נותנות מענה לצרכים האופטיים של רוכבים רבים. מעבר לפן השימושי, משקפי שמש הם פריט אופנתי משמעותי באגף הסטייל של הרוכב הממוצע – חלקנו יתאים את המשקפיים לקסדה, חלקנו לשלדה, ואחרים יבחרו עדשות שישלימו מראה מהודק העונה לכל הדרישות של משטרת האופנה. הבעיה שהפתרונות לאלה הצריכים משקפי ראייה הם בעייתיים ומפחיתים את חופש הבחירה ומגוון המוצרים שאפשר להשתמש בהם.

מאת: דני אסקרוב

 

1

דוגמנית-רוכבת: נועה בורוכוביץ – מימין משקפי רודי פרוג׳קט ריידון עם עדשות מקוריות מולטי לייזר אדום וקליפ-און, משמאל – אותו דגם של משקפיים עם עדשות אופטיות של ״שמיר״ בצביעת מולטי לייזר אדומה.

 

 

לא מספיק שאנחנו רואים לא משהו, האם נגזר עלינו גם להיראות לא משהו? לא!

קיבלנו למבחן זוג עדשות אופטיות של שמיר מולבשות על Rudy Project (מפרסם קבוע בבייקפאנל) מדגם  Rydon. זה פתרון אופטי של שמיר שהגדולה שבו, היא שהוא מאפשר לכם להפתר מהקליפאון, ולקבל משקפי שמש של רודי בהן העדשות נכנסות למסגרת ככל משקפיים אחרים ללא בעיית ראייה.

  • מוצר: עדשות אופטיות של שמיר על Rudy Project Rydon
  • מחיר העדשות נע מ 1250 ש״ח וצפונה, פונקציה של הרבה גורמים, העיקריים שבהם:
    • סוג החומר- למשל במרשם גבוה צריך חומר דק יותר
    • סוג הציפוי- יש תוספות לציפוי מיוחד כמו מראה
    • סוג העדשה- רגיל / מתכהה / פולורייזד
    • עדשות מולטיפוקל יקרות יותר (פתרון דו שימושי לקריאה ורכיבה בעדשה אחת)
  • משווק Rudy Project ישראל – כפר נטר, יוקנעם, הדר יוסף
  • לחץ פה לקבלת 15% הנחה על משקפי רודי פרוג’קט

 


2

 

הפתרון הנפוץ: קליפאון

אני קצר ראיה. לא בצורה קיצונית, אבל במידה ואיני מרכיב משקפיי ראיה במהלך רכיבה, זה פוגע ביכולתי לראות את הסביבה בטווח הבינוני-רחוק בצורה איכותית. במשך שנים אני משתמש בפתרון הטוב ביותר שפגשתי לצורך האופטי שלי – הקליפ-און של רודי. אני רגיל אליו, מחבב את הפתרון ולא סובל ממנו בשום צורה. הקליפ-און הוא פתרון מצוין. הוא מאפשר לאלו הנדרשים לעדשות אופטיות את היכולת להנות ממגוון העדשות של היצרן אך יחד עם זאת להנות מראיה איכותית. למי שיש מספר סוגי עדשות (מתכהות, בהירות, מולטי לייזר וכו׳) הקליפ-און מאפשר שימוש בכולן – אם כי בשקופות יש להודות שהמראה הכולל מעט מגוחך עם עדשה בתוך העדשה…

יש לקליפ-און שלושה חסרונות מרכזיים:

  1. הקירבה לעין – גורמת לחלק מהמשתמשים לגעת עם הריסים בקליפ-און וחלקם לא יאהבו את התחושה. הקירבה גם גורמת למזיעים שבינינו לטפטף זיעה במהלך האימון וללכלך את העדשות יותר.
  2. התוספת של מסגרת בין העין לעדשה מצמצמת את טווח הראיה. האמת שמתרגלים לזה ורק אחרי הרכיבה עם העדשות האופטיות ללא הקליפ-און הרגשתי בהבדל וביתרון של לרכוב ללא אותו התקן נוסף – המשקפיים קלות יותר ו״נקיות״ מההתקן הנוסף ושטח הראיה חוזר למה שהתכוונו מתכנני המשקפיים מלכתחילה – רחב ואיכותי.
  3. מי ששוטף את המשקפיים והעדשות כמוני, אחרי כל רכיבה, ילמד מהר מאד להנות מהעובדה שיש רק זוג עדשות לנקות ולא זוג עדשות וקליפ-און. זה נראה זניח אבל זה נחמד כשעושים זאת עשרות ומאות פעמים.

 

3

העדשה המקורית (הלא אופטית) – רק במעט דקה יותר

 

מעשה בעדשות קמורות ומדידה

הגעתי לחנות רודי פרוג׳קט בהדר יוסף על מנת לעבור את בדיקת הראיה. האמת היא, שהצעתי לחברים ברודי לשלוח את המרשם שקיבלתי בבדיקת העיניים האחרונה אצל האופטימטריסט שלי, אך הן ביקשו שאבוא להמדד. המדידה בחנויות רודי פרוג׳קט לוקחת כ 30 דקות וחשובה על מנת שיצרני העדשות יקבלו את המידות המלאות והמדויקות עבור לקוח ספציפי. הנה ההסבר:

  1.     הגנה טובה יותר מפני השמש (גם מפני קרניים המגיעות מהצד ומאחור).
  2.     הגנה מפני רוח ולעיתים גם מעופפים למיניהם.
  3.     מבנה מסגרת אירודינמי המפחית התנגדות לרוח.
  4.     מסגרת המספקת מידה טובה של אוורור המפחיתה את הצטברות אדים ותורמת לקירור הפנים.

במסגרות של משקפי ספורט זווית הקמירות עשויה להגיע עד כדי פי 7 בהשוואה למסגרת רגילה ובמקרה כזה האישון ימוקם משמעותית מחוץ לאזור מוקד הראיה ולמעשה מרכיב המשקפיים יסתכל דרך אזור בעל עיוותים אופטיים. זה יוצר חוסר נוחות והפרעות ראיה בכל מצב, ואחת כמה וכמה כשמרכיבים משקפי ראיה במהלך פעילות ספורט או אקסטרים.

רודי פרוג׳קט ושמיר משתמשים בעדשות ממשפחת ה Attitude™. העדשות זמינות גם למרכבי עדשות חד מוקדיות וגם לבעלי עדשות מולטי-פוקל וניתן להשיגם במגוון צבעים וציפויים, כולל ציפוי מראה, וכעדשות מקטבות.

התכנון האופטי של משטח העדשה לוקח בחשבון את זווית המסגרת ובכך מאפשר ראיה טובה יותר מהמקובל דרך כל אזורי העדשה (מרכז + שוליים). במסגרת ראיה רגילה, כולל גם במגוון מסגרות שמש פשוטות, מיקום האישון נמצא מול או ממש בסמוך למוקד הראיה המבוקש על פני משטח העדשה (המסגרת “מקבילה” לפנים). לעומת זאת במשפחת עדשות ה Attitude™ של שמיר נלקחת בחשבון בזמן תכנון וייצור העדשה, זווית המסגרת (נמדד על פני הלקוח בזמן ההזמנה בחנות האופטיקה) ומובטח שהאישון ימוקם בדיוק מול מוקד הראיה בעדשה וישיג ראיה נקיה לכל טווח. התכנון האופטי הייחודי של העדשה דואג שהראייה תהיה טובה וצלולה לא רק במרכז העדשה אלא גם סביב כל שולי העדשה (לצדדים כלפי מעלה ומטה), אזורים שמן הסתם מרכיב משקפיים העוסק בספורט מסתכל דרכם לא מעט בזמן הפעילות. עדשות ה Attitude™ Shamir המתאימות גם למרכבי עדשות חד מוקדיות וגם לבעלי עדשות מולטי-פוקל, כמו כן הם זמינות במגוון רחב של צבעים וציפויים ( כולל ציפוי מראה) ועדשות מקטבות.

כ 10 ימים אחרי הבדיקה העדשות והמשקפיים יהיו מוכנים.

 

33

העדשה האופטית עבה רק במעט מהעדשה המקורית

 

 

איך זה נראה? אותו דבר!

וקצת יותר בפירוט – קשה להבדיל בין העדשה המקורית והעדשה האופטית. רודי פרוג׳קט ושמיר אופטיקה יודעים לייצר עבור רודי עדשות למרבית הדגמים ובכל הצבעים – למשל: Rydon, Magster, Agon, Zyon, Noyz. גם בדגמים האופנתיים של רודי כמו Spinhawk, Sensor, Ultimatum  ואחרים.

העדשה אומנם עבה יותר, בעיקר כפונקציה של המספר של המשתמש אך מכל בחינה אחרת היא נראית בדיוק כמו המקור כולל עדשות המולטי לייזר וצביעה מורכבת יותר. המהדרין יוכלו לטעון שהצביעה של העדשות האופטיות מעט כהה יותר במקרה שלנו אבל השינוי באמת זניח. במקרה שלי, רציתי מסגרת לבנה. לבן תמיד נראה לי מעולה על המקצוענים ויש לי קסדה לבנה… את העדשות (מולטי לייזר אדום), התאמתי לאופני הסייקלו קרוס שבניתי לא מזמן. סתם עניין של גאווה בפרויקט.

 


11

 

על שמיר והקשר המיוחד עם Rudy Project

בסוף שנות השישים כאשר “וותיקי” הקיבוץ הגיעו לגיל המופלג של 40 הם הרגישו שהעבודה בשדות עמק החולה בלבד כבר איננה מספקת ויש מקום לפנות ולחפש אפיקי פרנסה חדשים, הם פנו למוסדות המדינה בבקשה להקמת תעשייה יצרנית.

באותה תקופה במקביל (פחות או יותר) מעבר לים בארצות הברית עמד יהודי יקר בפני החלטה חשובה לא פחות והיא מה לעשות עם מפעל חייו והוא מפעל לליטוש עדשות זכוכית שהיה בבעלותו. מכיוון שאף אחד מבניו לא רצה לרשת את המפעל החליט שזה הזמן לעשות מעשה ציוני ולנסות ולתרום את הידע שלו למפעל אחר. משם כבר הדרך הייתה קצרה… ב 1972 יצאו ארבע חברי קיבוץ שמיר – מהנדס מכונות ועוד שלושה חברה טובים לתקופה של כמה חודשי לימוד והכשרה בתחום חדש ומאתגר והוא ייצור עדשות ביפוקל מזכוכית למשקפים. חזרתם לארץ לאחר חודשי ההכשרה יחד עם מכונות הליטוש בבטן המטוס והידע החדש בראשיהם היוו תחילתו של מסע מופלא בן 50 שנה ויותר של התפתחות חברה ישראלית חדשה שלימים הפכה לאחת מחברות האופטיקה המובילות בעולם. כיום, שמיר היא חברה פרטית, בבעלות משותפת של קיבוץ שמיר וחברת “אסילור”.

הרומן בין רוני ענר – הבעלים והיבואן של רודי פרוג׳קט בישראל ושמיר אופטיקה החל לפני כ 12 שנים ונמשך עד היום. ביוזמתו של רוני, נוצר הקשר בין מפעל העדשות מהגליל ויצרן משקפי השמש האיטלקי. היום שמיר אופטיקה מספקת פתרונות אופטיים ואופנתיים לרודי העולמית. העדשות ששמיר עושים לרודי פרוג׳קט שייכות למשפחה של עדשות שתוכננו במיוחד למסגרות קמורות כמו רוב המסגרות הספורטיביות. לכן אנחנו משתמשים בעדשות אלה ולא בעדשות רגילות.

 

באנר לוח בייקפאנל פייסבוק 4

לחצו על התמונה למעבר ללוח!

 

 

מחיר וסיכום ההתנסות שלי

הויתור על הקליפ-און פשוט משדרג את החוויה לאלו בינינו שחייבים ״עזרה״ על מנת לראות לאן הם רוכבים… העדשות של שמיר מצוינות ויפות כמו המקור הלא אופטי. השרות ההיקפי של רודי פרוג׳קט מצוין – המשקפיים היו מוכנות בזמן שהוגדר, המדידה והביצוע של העדשות עבדו מצוין יחד והחוויה של לרכוב (וגם לנהוג ובכלל) בלי קליפ-און פשוט מצוינת. בנוסף לעדשות הקמורות האופטיות, לשמיר סדרת עדשות חדשה המונעות הצטברות אדים. מכיוון שהשימוש היה בימי הקיץ החמים לא הספקנו לעמוד על טיב המניעה של האדים. מחכים בכליון עיניים לימי החורף הקרירים על מנת לבחון את המוצר שאמור להביא שיפור נוסף.

זה לא אומר שהקליפ-און אינו פתרון טוב אבל זו בהחלט אופציה מצוינת למי שרוצה מוצר טוב יותר ובעיקר נוח יותר ומוכן לשלם את המחיר. בצד החסרונות – מדובר במוצר פרימיום ובמחיר של עדשה אחת אפשר לקנות שתי עדשות לא אופטיות (למשל אחת מתכהה ואחת לימי שמש קשים) ויחד עם הקליפ-און להנות ממגוון עדשות רחב יותר באותו מחיר.

מאת: דני אסקרוב