ספורט, במיוחד רכיבה על אופניים, קשור בתשוקה. אופניים, כמו מכוניות מרוץ ודברים יפים אחרים שנוסעים מהר ונראים טוב (הקרדיט על המשפט הנ”ל שייך לרן מרגליות) קשורים קשר הדוק בתשוקה.

קבוצות מרוצים, מכוניות, אופנועים וכמובן אופניים, יוצרות הזדהות עם המותג שלהם דרך הלוגו, תלבושות אחידות של כל חברי הקבוצה והצוותים המעורבים, האוטובוסים הממותגים, פריטי האספנות, בקבוקי השתיה ומה לא. הדבר הראשון שמכה בך עם הגיעך למפעל אופני רידלי בבלגיה זה המיתוג הספורטיבי של המקום והמסורת ממנה נולד המותג.

1

המפעל נראה כמו מפעלי הרכב הגדולים, או אפילו יותר נכון לומר, כמו מרכזי הספורט של מפעלים אלו (רנו ספורט, פרארי) – אפילו מחסני המלאי מוקפים בתמונות שמזכירות לכולם איזה אופניים רידלי עושה ומדוע!

כאילו לא די בכל האמור, בימים אלו מוקם מוזיאון בשטח המפעל שם יוצגו ההסטוריה הטכנולוגית והספורטיבית, דגמים מיוחדים והשגי המרוצים של המותג. ככה זה עם מסורת, אתה בונה אותה ונבנה ממנה במקביל.

במהלך הביקור אתה לומד להכיר את האנשים ומבין שהמקום נראה כך משום שהתשוקה לאופניים בוערת בעצמותיהם של עובדי החברה. העובדים, בלגים כמובן, גדלים כמאמיני אופניים מגיל צעיר, מתניידים על אופניים על תשתית הרכיבה הנפלאה של בלגיה, נוכחים וצופים במרוצים כל חייהם – זולדר, מסלול מרוצי הסייקלוקרוס ומסלול מרוצי המכוניות המיתולוגי שם זכה מריו צ’יפוליני באליפות העולם באופני כביש 2002 נמצאת ממש מעבר לכביש. רכיבות ספורט של עובדי המפעל הם עניין שבשיגרה. בקיצור – Passion.

הסטוריה

החברה הוקמה ב 1997 ע”י יואקים ארטץ וקבוצה של משקיעים חיצוניים, אחד מהם אביו של מנהל המכירות בחברה. בנובמבר 2013 אחרי מחזור מכירות שנתי של 30 מליון אירו ושנתיים רצופות בהם גדל מחזור המכירות ב 20-25%, החליט יואקים שהחברה יכולה להמשיך את עיקר הפעילות האסטרטגית שלה – הרחבת המכירות גלובלית והשקעה במחקר ופיתוח, באופן עצמאי, ורכש את חלקו של המשקיע הראשוני.

ישראל בהחלט נמצאת על מפת הצמיחה העסקית של אופני רידלי – בשנתיים האחרונות תוך שיתוף פעולה הדוק עם היבואן הישראלי Rock N Road, צומח המותג גם בישראל ועל מנת להדגיש את שיתוף הפעולה ישראל-רידלי, ביקר לאחרונה מנכ”ל אופני רידלי בישראל ובמהלך ביקורו נתבשרנו על חוזה האימוץ בין רידלי ו Rock N Road לנבחרת ישראל באופני כביש עד לסוף 2015!

2

שטיפת השלדות בחול

תהליך הפיתוח

תהליך הפיתוח של אופני רידלי נעשה בין שלושה גורמים – אנשי המוצר בחברה, אנשי הפיתוח וקבוצות המרוצים. בליין הכביש מדובר על שיתוף פעולה הדוק עם קבוצת הפרו טור של לוטו-בליסול.

כל עובדי מחלקת המחקר והפיתוח הם מכונאי אופניים מוכשרים בעצמם ומרכיבים את אופני הקונספט תוך כדי הפיתוח של דגמים חדשים. פעם בשבוע מתקיימת פגישה בין אנשי הפיתוח של אופני רידלי והמכונאים ורוכבי קבוצת לוטו. דירק ואן דן ברק, מנהל הפיתוח, מספר שלעתים קל יותר להפיק את המידע הדרוש דוקא מן המכונאים ולא מן הרוכבים. מכונאי הקבוצה הם אלו שישמעו את הפידבק של הרוכב מיד עם סיום הקטע, מה עבד ומה לא עבד בציוד החדש שנוסה במהלך המרוץ או הקטע האחרון. אנשי הפיתוח נמצאים בקשר עם יצרני הרכיבים ויחד איתם בוחנים מגוון אפשרויות של ציוד על שלדות אופני המרוץ השונים (הרים, כביש וסייקלוקרוס).

כח האדם במחלקת הפיתוח דומה באופיו לזה של יצרני מטוסים ומכוניות מרוץ – מהנדסי חומרים, מעצבים תעשיתיים ומעצבים אירודינמים. רידלי נוהגת לבחון את דגמי האופניים שלה במנהרת הרוח של BMW בגרמניה אך על מנת לשפר תהליך קריטי זה מנהרת רוח מקומית הולכת ונבנית בימים אלו ותהיה מוכנה בעתיד.

העתיד כבר כאן

כמו בכל מוצר, גם באופניים שום דבר לא עומד במקום וברידלי כמו אצל יצרנים אחרים מחפשים כל הזמן את הדבר הבא. מבין הדברים שנמצאים כרגע במחקר מעניין לציין את המעבר הצפוי לצמיגים רחבים יותר באופני כביש – רגישות נמוכה יותר לפאנצ’רים, אחיזת כביש טובה יותר ורכיבה נעימה יותר מובילה לשימוש בצמיגים ברוחב של 28-30 מ”מ לעומת ה 23 הפופולארי היום ולהתאמת השלדות לצורך החדש. ברידלי עובדים היום על דגם חדש שיוכל לארח בתוכו את הגלגלים הרחבים יותר ועדיין לשמר את האוירודינמיות והמהירות שמספקים דגמי ההליום הנוכחיים.

תהליך היצור

ב Ridley מתגאים בתהליך יצור מתקדם אך כזה שחלקים גדולים ממנו נעשים ידנית ע”י העובדים. שילוב של מחשב ואדם. תשוקה וטכנולוגיה.

אחרי שמחלקת המחקר מסיימת לעצב את המודל, ולאחר שמבוצעות כל הסימולציות על מחשבי הפיתוח מודפס דגם ראשון במדפסת תלת מימד. דגם זה, אמיתי בכל מרכיביו למעט חוזק החומרים, מורכב לכדי אופניים מלאים ועובר בחינה במנהרת הרוח של החברה.

3

גרסת תלת מימד פלסטית של דגם פיתוח

את הפרוטוטייפ מייצרים מהחומרים הרגילים (אלומיניום או קרבון) ומוסרים בדרך כלל לרוכבי המרוץ של הקבוצות הנתמכות ע”י המפעל (קבוצת הכביש וקבוצת הסייקלוקרוס) שם יעבור מרוצים וינוסה בתנאי קרב. כדוגמא לשיתוף הפעולה בין Ridley ולוטו-בליסול ניתן להביא את המקרה של דגם ההליום. הדגם שונה כמה וכמה פעמים בשלב הפרוטוטייפ. רוב הרוכבים מצאו אותו מצוין, אך אנדריי גרייפל, הספרינטר של לוטו, התלונן על העדר הקשיחות הרצויה כשהוא עסוק בלייצר 1800 וואט או יותר. צוותי הפיתוח של אופני רידלי נדרשו לבצע את ההתאמות עד שהושגה שביעות הרצון של הלקוח החשוב… הלקוחות ככלל, מרוויחים מוצר טוב יותר בזכות התהליך הנ”ל.

הכי חשוב העיצוב

4

הגורילה של גרייפל לפני שכבת הצבע הראשונה

 

5

כאן כבר מוכן לשאגת הספרינט

את המדבקות והצביעה מבצעים ב Ridley ידנית לכל זוג אופניים.

6

צוותי הגרפיקה מנפקים את כל סמלי החברה שיופיעו על השלדות ואנשי פס היצור מדביקים וצובעים, שכבה אחר שכבה עד שמתקבל המראה הסופי.

7

גם הדגמים המיוחדים עליהם רוכבים הרוכבים המובילים במרוצים מיוצרים המפעל, מראש. כך למשל מוכן הדגם הצהוב של גרייפל לקראת פתיחת הטור דה פראנס (וגם הירוק…). כל מה שנותר לרוכב העצום זה רק לגבור על קאבנדיש, באנגליה… אמממ

עם תום הליך הצביעה הרב שלבי עוברים האופניים ליבוש בתנורי החימום משם יארזו כשלדות וישלחו למפיצים בעולם או יורכבו ידנית על פס ההרכבה. כל זוג אופניים מורכב מתחילתו ועד סופו ע”י מכונאי אחד ש”חתום” על הזוג שבנה!

8

פס ההרכבה. משלדה לזוג אופני מרוץ מוכנים למשלוח.

9

האם נזכה לראות את האופניים האלו ממש בתום השלב הראשון בטור דה פראנס?

מאת: דני אסקרוב

מה דעתכם? הגיבו בתגובות!