איזכורי מנועים חשמליים בעולם אופני הכביש היה עד היום בעיקר סביב ה e-doping: אותה רוכבת סייקלוקרוס שנתפסה, והחשדות סביב ביצועיו החריגים של קנצ’לרה בפריז-רוביי… מאז חלה התפתחות בעולם הכביש ורואים היום יותר ויותר אופני כביש חשמליים המוצעים לקהל הרחב. האם הם יגיעו לישראל?

מאת: גיא חלמיש

כספים מוסטים, פרויקטים אחרים מתבטלים

לטרנד החשמלי הזה יש מחיר: חברות האופניים, שאינן חברות ענק, צריכות לנהל את הפרויקטים שלהם אל מול משאבים מוגבלים של עובדים ומשאבים. הן צריכות לתעדף את הפרויקטים ולהחליט על מה שמים את הכסף. הנפגעים הראשונים היו אופני ה Timetrial- אולי לא שמתם לב, אבל ב4 שנים האחרונות פחתו דרמטית השקות המוצרים החדשים בתחום הזה. פה ושם עדכון לדיסקים, וזהו- מושקים מעט מאוד דגמים חדשים. גם בתחום אופני ה XCM/XCO דומה שהחברות לא ממהרות להשיק בתחום הזה מוצרים חדשים. המקום העיקרי בו רואים עדיין חידושים רבים בדגמים הוא בעולם האנדורו היות והגיאומטריות השתנו, והמעבר לגלגלי 29 גם באגרסיבי מחייב זאת.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

דור ראשון של אופני כביש חשמליים לקהל הרחב

תוכניות העבודה והמשאבים מופנים כעת לסגמנט החשמלי, והדבר הבא שמתחילים לראות לאחר ההשקות של כל אופני ההרים החשמליים הם אופני כביש חשמליים. חוץ מהמקצוענים שרימו והשתמשו בסדנאות בוטיק קטנות ראשונים, החלו יישומים מסחריים וגלויים ב 2015-2016: חברות קטנות כבר הדגימו כיצד זה מתחיל להראות הרבה יותר דומה לאופני כביש רגילים.

אחד הדגמים הראשונים שנראו כך היה של חברה גרמנית בשם  Steinbach שהציע בדגם ה Sonnblick שלה מנוע מוסווה ששוקל 2 ק”ג בלבד, והציבה את הסוללה במחזיק הבקבוק, אבל יש עוד הרבה חברות קטנות נוספות שאנחנו פחות מכירים פה בישראל.

מתחת למנוע- חברת Fazua וה Evation שלה

היום חברה בשם Fazua עומדת מאחורי כמה וכמה דגמים של מותגים מוכרים- היא ספקית של כ 16 חברות אופניים היום (פינארלו Nitro, קיוב ואחרים – לא רק באופני כביש, גם באופני הרים ועיר). היא מציעה פתרון אחוד, של מנוע וסוללה קטנים יחסית (משקל הסוללה 1.38 ק”ג) שאפשר להכניס לצינור התחתון במארז אחוד, ויחידה נוספת המתחברת אליה, שמתקינים בציר המרכזי- והיא שמעבירה את הכח (250 וואט) אל הפדלים. היחידה הזו אינה ענקית כמו באופני ההרים וכך השלדות ואיזור הציר המרכזי נראים יחסית סביר.

הפתרון שלה מאפשר ניתוק מוחלט של הקראנק מהמנוע כשעוברים את ה25 קמ”ש- ומעבר לרכיבה חופשית מהירה כמו באופניים מכניים. כתוצאה מכך אין את חווית ההאטה המתסכלת כשמגיעים למהירות המקסימום הזו שכל מי שרכב על אופניים חשמליים במערכות אחרות.

 

Ebikmotion – המנוע בנאבה האחורית

חברה ספרדית בשם Ebikemotion מציגה פתרון אחר, מעט קל יותר לאותו הצורך- פה המנוע מוחבא בנאבה אחורית. את הפתרון הזה אימצו חברות כגון Orbea בדגם ה Gain וגם וויליר ב-Cento1.

מנוע ה- E-bike X35 הוא מערכת השוקלת רק 3.5 ק”ג, ואופניים שמשתמשים בו יגיעו למשקלים של 12-14 ק”ג- בד”כ פחות מהמשקל של אופניים המשתמשים בפזואה.

בניגוד למה שאנחנו מכירים מהחשמליים שיש בארץ היום, גם פה כמו בפתרון של פזואה, מעל 25 קמ”ש (הנדרשים בחוק) לא נתקעים- הוא משחרר לגמרי את הנאבה לפידול חופשי. כלומר אין מגבלת מהירות עליונה, ואפשר להנות במישורים, בפלטונים ובירידות כמו באופני כביש רגילים. עד 25 קמ”ש תקבלו דחיפה נעימה ומעליה- תרכבו רגיל. יתרון נוסף הוא מרכז הכובד הנמוך ביותר שכל המערכת הזו מאפשרת לאופניים.

הסוללה – דקה וקטנה יותר

הסוללות של Ebikemotion צרות וארוכות, ומוסתרות לגמרי בצינור תחתון שנראה כמעט רגיל. עדיין רואים דגמים שבהם הצינור התחתון מסיבי יחסית אבל ברגע שיצאו עוד דגמים מינימליסטיים כאלה, אני צופה שהדגמים בעלי הצינור התחתון המסיבי והגוש בציר המרכזי יתקשו במכירות.

טווח הנסיעה שמצהירה עליו Ebikemotion הוא 75 ק”מ וניתן לשרשר לסוללה המוסלקת בצינור התחתון עוד שתי סוללות חיצוניות שיגדילו טווח עד 250 ק”מ במקרה הצורך. קחו בחשבון שלא חייבים להשתמש בסוללה בכל הרכיבה- אפשר להפחית שימוש מנוע בירידות ומישורים וניצול שלו רק בעליות.

פיקוד ושליטה – קלה מאוד ומוסתרת

ניכר שחשבו על הידידותיות למשתמש, וגם על המינימליזם המתבקש באופני כביש. ניתן לבחור יישום שבו אין את יחידות השליטה הבומבסטיות, בעלות המסכים ועודף הכפתורים, וללכת על כפתור אחד בלבד עם לדים,  שמעביר בין 3 מצבי עוצמה (pedal assist). זה מאפשר להסליק אותו בקלות בחלק הקדמי של הצינור העליון בשלדה.

מי שחייב עוד אפשרויות לניהול ושליטה יקבל אותן באפליקציה מאפשרת להגדיר הגדרות נוספות, חיווי מצב סוללה, ניווט ועוד. יש גם אופציה של שלט רחוק המתחבר לאפליקציה מהכידון ומאפשר להפעיל אותה, אורות איתות ועוד, עם הבוהן בלבד תוך כדי אחיזת הכידון.

אורביאה מדגימה את הדרך

האורביאה Gain החדשים מדגימים את המערכת של Ebikemotion היטב וגם מציעה את זה במחירים נמוכים יותר מבעבר. הסגמנט שמקבל ראשון את העולם החשמלי הוא סגמנט האנדיוראנס- המתחבר גם לגראבל באופני הכביש. תראו אותם בד”כ על שלדות בעלות בסיס גלגלים מעט ארוך יותר, צינור ראש ארוך יותר, והתאמה לצמיגים רחבים יחסית (כמובן בדיסקים).

ההתנגדויות מתפוגגות אט אט

כאשר הכנתי את הסרט והכתבה הראשונה על אופני ההרים החשמליים של סקוט במאי 2017 קיבלתי תגובות נזעמות. אני זוכר את הפסילה, העוינות וההתנגדות שהיו, מצד אנשים שלא קיבלו בהבנה את העובדה שיש אנשים שונים עם צרכים שונים סביבם, הזקוקים או מעוניינים בחוויה החשמלית.

סרטים נוספים שעשיתי הראו כיצד הדלקתי על אופניים את בן ה-60 שלא רכב אף פעם ורכיבה וסרט כייפיים עם שני הפנסיונרים עם ה KTM שמטיילים עם החשמליים 1000 ק”מ הדגימו את המשמעות האמיתית של המהפכה הזו- קהלים חדשים, מבוגרים, ואנשים שאינם רוכבי כושר מיומנים מצטרפים לענף האופניים, זוגות שירכבו יחד אחד עם חשמלי והאחר ללא, או פלטונים משולבים עם רוכבים ברמות כושר שונות, המבלים ביחד.

עוד כתבות שאנחנו עורכים מדגימים גם כיצד רוכבים אגרסיביים מתחברים לחוויה על חשמליים של 150 מ”מ שיכוך, ורוכבים טכני וכייפי בעליות. לאט לאט התגובות מתחילות להיות מכילות ומקבלות יותר והתחום נהייה לגיטימי. כל אלה יגיעו גם לתחום הכביש.

הנה אחד הסרטים האלה. אגב, עשיתם כבר Subscribe על ערוץ היוטיוב שלנו? אם לא- אתם מוזמנים כעת!

האם אופני הכביש החשמליים יגיעו לישראל? אולי… לאט…

כמו שעולם אופני ההרים משתנה- כך גם ישתנה עולם אופני הכביש, אבל בישראל זה קורה לאט מאוד- עלויות הבאת כל פלטפורמה כזו גבוהות מאוד, והשוק גם ככה במצב לא טוב. כשהעדיפות הראשונה של היבואנים לישראל היא לצמצם את המלאים הנוכחיים שלהם, הם לא ימהרו לייצר לעצמם התחייבויות נוספות במוצר שעוד לא ברור אם יהיה לו ביקוש בישראל.

עוד היבט ששונה בארץ מבחו”ל הוא העומק והחשיבות של סגמנט הכביש- בישראל הוא תופס רק 20% מהענף, אולם באירופה זה הדבר המרכזי. שם זה ספורט ענק כבר מעל 100 שנים, ולכן יש קהל רוכבי כביש מבוגר, שהוא קהל מטרה ברור וישיר למוצרים האלה. זאת ועוד- באירופה יש אלפים ופירנאים והרים אמיתיים בהם משגשגת סצינת הכביש. שם ל Pedal Assist יש הרבה יותר משמעות מאשר בישראל.

הצטרפו פה לטלגרם של בייק-פאנל: https://t.me/BIKEPANEL