כשיצא ה Icon See.Sense – נצנץ הדור הבא בקיקסטארטר, הרשת הגיבה בהתלהבות, אבל אתם יודעים, כמה מגניב כבר יכול להיות פנס? בסוף, מה שהוא עושה, זה די פשוט… הוא מנצנץ. מה הביג דיל?

ציטוטים כמו ״הפנס מוצג במוזיאון העיצוב בלונדון״, ״הוא סופר מגניב״ נזרקים לכל עבר. מסתבר שמדובר בהרבה יותר מפנס: עם אפליקציה וקישוריות לסמארטפון, התראת גניבה, יכולות חכמות להארכת משך הסוללה, חיישנים, ועוד. לצד כל יתרונותיו הוא סובל מחסרון תחרותי אחד משמעותי. על הכל במבחן הבא:

מאת: דרור הדדי
צילום: אורי ניצן,  גיא חלמיש

 

אם עוד לא נרשמתם לניוזלטר שלנו, עשו זאת פה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אתם צריכים נצנץ יום!

בלי קשר למוצר הסצפציפי שבמבחן- יש כמה שחקנים נוספים שמספקים נצנצי יום חזקים במיוחד (כמו בונטרגר שבחנו פה וגם Knog שבחנו פה), ואם אתם רוכבי כביש ועדיין אין לכם את אחד מהם, אנחנו ממליצים לכם לקנות כזה מהר.

כנהג, אני נדהם מהיכולת של פנסים טובים להאיר את תשומת ליבי לקיומם של רוכבים ממרחקים אדירים. כשאני נוהג, ויודע ש-2 ק״מ לפניי יש אורות רוכבי אופניים שמנצנצים במלוא העצמה, אני מיד משנה את צורת הנהיגה שלי בהתאם. לעומת זאת, בטח בשעות הבוקר, כשהאור בחוץ חלש, קרה לי הרבה פעמים לזהות רוכבים על הכביש רק ברגע האחרון – סיכון גדול מאד מבחינת הרוכבים. פנס עושה הבדל ענק מהבחינה הזו. בעיני, זה אחד מהאלמנטים הבטיחותיים המשמעותיים ביותר שאתם יכולים לקנות ובסכום לא גבוה.

ICon See.Sense

Icon See.Sense – כרטיס ביקור

זה פנס (נצנץ) אחורי של חברת See.Sense בשם ICON עם שתי נורות LED בעלות עצמה של 95 לומנס כל אחת, הנראה (על פי הצהרות החברה) למרחק של 2 ק״מ. לשם השוואה, הפנס Flare של Bontrager מאיר בעוצמה של 65 לומנס ואפשר לראות אותו ממרחק זהה. אבל בסדר, עוד כמה לומנסים זו לא הסיבה שבגללה הפנס הזה מוצג במוזיאון העיצוב בלונדון. יש בו הרבה תכונות מגניבות אחרות:

  • דגם: פנס ICON See.Sense אחורי
  • מחיר: 65 פאונד (כ-300 ש״ח)
  • עוצמת תאורה: שתי נורות LED של 95 לומנס כל אחת
  • זמן פעולה: 15 שעות על מצב מנצנץ (על פי ביקורות באינטרנט 4 שעות בפעולת פנס רציפה)
  • זמן הטענה: 5 שעות (על פי החברה, אני פשוט שמתי ללילה והלכתי לישון)
  • יכולות מרכזיות: מגיב לסביבה ולאופי הרכיבה, התראה בפני גניבה
  • משקל: 64 גרם
  • גודל: 6.5 על 3.5 על 2.5 ס״מ
  • הגנה מפני מים המקבילה לזו של האייפון 7
  • התראות על בטרייה נמוכה

ICon See.Sense

בטרייה של 15 שעות

כשחברת See.Sense יצאה בקמפיין ה-KickStarter שלה הייתה לה מטרה ברורה – לייצר פנס מסוג חדש ולענות על חלק מהקשיים עם פנסים כיום. בעיני, הדבר המרכזי שהם פתרו הוא זמן הפעולה שהבטרייה מספקת. רכבתי עם הפנס אימון שבת ארוך (5:20 שעות ברוטו) +  את כל הרכיבות השבועיות שלי (עוד 7 שעות ברוטו) + חצי רכיבת שבת נוספת (2:30 שעות) לפני שהוא כבה. האמת… זה היה מדהים. אני כמעט ולא חושב על נושא הבטרייה עם הפנס הזה. וזה תענוג. בפנסים אחרים שהיו לי, לא יכולתי לסיים רכיבת שבת בודדת מבלי שעוצמת הפנס תיחלש בצורה משמעותית או שהוא יכבה.

בשביל להבין איך הפנס מצליח לפעול זמן כל כך ארוך, צריך להכיר קצת את האלמנטים האחרים שלו, אז בואו נתחיל מהם.

מגיב לסביבה

אני מניח שרובכם מכירים את הפנס/רדאר של גארמין ה-GARMIN VARIA, זה שכשמכוניות מתקרבות אליו מגביר את עוצמת התאורה שלו על מנת להזהיר את הנהגים. אז… See.Sense הוא לא כזה. אין לו רדאר. אבל מה כן יש לו? יש לו שני אלמנטים שמייצרים פעולה דומה לרדאר.

האלמנט הראשון הוא רכיב המזהה את אופי התנועה שלכם. לצורך העניין, אם אתם נכנסים לכיכר או לפנייה ומסתובבים בזווית, הפנס יגביר את עוצמת האיתותים שלו. למה שיעשה את זה? פשוט בגלל שצמתי תנועה הם אחת מנקודות המפגש המסוכנות ביותר עם נהגים, וזה בדיוק המקום שבו אתם רוצים לאותת חזק ככל האפשר שאתם שם. עוד דבר שהרכיב הזה עושה הוא לזהות כאשר אתם עוצרים. אם הגעתם לרמזור או לצומת, הפנס יזהה זאת, ויגביר את קצב ועוצמת האיתותים שלו כך שכל הנהגים בסביבה לא יפספסו אותכם. באופן דומה, אם הפנס מזהה שלא זזתם במשך 3 דקות, הוא יכבה את עצמו – פשוט בשביל לחסוך בבטרייה – כי 20 דקות הפסקת נצנוץ בבר בהר הם 20 דקות יותר נצנוץ ברכיבה שלאחר מכן.

האלמנט השני הוא יכולת זיהוי כמות התאורה סביבכם. היכולת הזו משמשת בשני מצבים, החשוב מביניהם הוא זיהוי מכוניות מתקרבות בלילה בעזרת זיהוי הפנסים שלהם. כאשר נהג יתקרב אליכם בחושך, הפנס יזהה זאת ויתאים את התאורה שהוא מפיק. האלמנט השני בו היכולת הזו משחקת תפקיד הוא כאשר תיכנסו לאזור מוצל, או למנהרה שגם בהם הפנס יוודא שנהגים יראו אותכם.

במילים אחרות, זה לא רדאר, אבל המעצבים של החברה הפעילו המון מחשבה על מנת לייצר אפקט דומה לרדאר, בדיוק בנקודות המסוכנות ביותר מבחינתנו.

ICon See.Sense

עוצמת תאורה מעולה וזווית רחבה

עם כל מיליון התכונות המגניבות של הפנס הזה, התכונה החשובה ביותר שהוא צריך לספק היא שיראו את הרוכב גם ביום וגם בלילה!

ה-ICON מאיר בעזרת שתי נורות LED של 95 לומנס כל אחת, למרחק של 2 ק״מ גם ביום וגם בלילה. לשם השוואה, ה-Flare של Bontrager מאיר ב-65 לומנס. לכאורה, היינו מצפים שה-ICON ייראה בצורה יותר טובה ממרחק, אבל בפועל זה לא המצב. בונטרגר Flare נראה למרחק יותר גדול ובעצמה יותר גדולה באופן משמעותי מה-ICON.

שלחתי לחברה המייצרת שאלה בנושא והתגובה שלהם הייתה כדלקמן: ״ ל-ICON שתי נורות של 95 לומנס שאינן מאירות בדיוק באותו זמן. ההבדל המרכזי בין ה-ICON וה-Bontrager הוא שאחת הנורות בפנסים שלנו מאירה בצורה מפוזרת, במקום מרוכזת. המשמעות של הדבר היא שה-ICON מספק לרוכב נראות מצוינת מהצד, לעומת הרבה פנסים אחרים שהם רק ממוקדים, כך שניתן לראותך רק באופן ישיר מאחור. להלן וידאו קצר המראה את הנראות הצידית של 270 מעלות של ה-ICON”:

 

כאמור לעיל, את הפנס ניתן לראות במעל 270 מעלות סביבו וזאת בעזרת עדשת ה-Fresnel שלו. במילים אחרות, גם רכבים בכיכרות שלא נמצאים ישירות מאחוריכם, יזהו את ההבהוב שלו. יכולת מגניבה, אבל Bontrager מדווחים בדיוק על אותן זוויות גם ב-Flare שלהם.

אם לומר את האמת, הנקודה הזו היא הנקודה המאכזבת ביותר בפנס הזה בעיני. ציפיתי לפחות שהוא יראה טוב כמו ה-Flare אם לא יותר ממנו (בזכות 30 לומנס עודפים). בפועל, ה-Flare נראה למרחק הרבה יותר גדול ובצורה בוהקת הרבה יותר.

 

ICon See.Sense

תוכלו להפנות את הגב לאופניים והפנס יתריע ברגע שמישהו יגע בהם

התראת גניבה!

לפנס הזה יש אפליקציה! כן כן! לצד Strava ו-Training Peaks יושב לי באייפון יישומון לפנס שמתחבר בעזרת Bluetooth. היישומון זמין גם לאייפון וגם לאנדרואיד כמובן, אבל מה שחשוב זה מה שהוא מאפשר:

התראת הגניבה היא בעיני ה-feature המרגש ביותר של האפליקציה. בתור תל אביבי, אני מסיים בערך 70% מהרכיבות שלי בבתי קפה. ואני בטוח שאתם מכירים את הסיטואציה – הגעתם לקפה, שמתם את האופניים בצד, הלכתם להזמין האספרסו, התיישבתם עם חברים אבל בכל הזמן הזה יש לכם תחושת חוסר שקט בנוגע לאופניים. כל דקה/שתיים אתם מגניבים איזה מבט לכיוונם כדי לוודא שהם עוד במקום, ותמיד מנסים לשים אותם בנקודה שמאפשרת לראות אותם בכל זמן. התראת הגניבה באה לפתור בדיוק את הדבר הזה- ברגע שתפעילו אותה באפליקציה, תקבלו התראה רועשת במיוחד בשנייה שמישהו יגע באופניים (אפילו נגיעה קלה). ההתראה הזו ביחד עם קשירת הקסדה לגלגל תאפשר לכם לרוץ מספיק מהר החוצה ולתפוס את הגנב המנסה לברוח עם האופניים שלכם.

ICon See.Sense

 

שליטה בעוצמת וסוג התאורה

כמובן שאפשר להפעיל את הפנס גם בעזרת כפתור ולא רק בעזרת האפליקציה, אבל האפליקציה מאפשרת גם לשלוט בעוצמת הפנס, בסוג ההבהוב שלו ובאם הוא דלוק או כבוי. למה צריך את זה? קודם כל כי יותר נוח לשלוט בפנס מהפלאפון במהלך הרכיבה מאשר לנסות ללחוץ על הכפתור שלו תוך כדי פידול. מעבר לכך, עם כפתור אחד, זה די מסובך לשלוט בכל הדברים האלה בצורה נוחה. עם האפליקציה, זה מאד פשוט. מהיישומון תוכלו לשלוט ב-4 מצבי ההבהוב של הפנס: רגיל, תאומים, Burst ופעילות רציפה.

עוד דבר מגניב בהקשר הזה הוא שכשתתרחקו עם הפלאפון מרחק של 3 מטר מהפנס, הוא יכבה את עצמו באופן אוטומאטי. עוד כלי על מנת לחסוך בבטרייה.

ICon See.Sense

סטטוס סוללה ועידכוני Firmware

עוד דבר שהיישומון יודע לעשות הוא לעדכן את התוכנה של הפנס. בפנס הזה יש כל כך הרבה אלמנטים חכמים שיכול להיות שהחברה תרצה לשנות עם הזמן את האלגוריתמים שלהם, או כי הם ירצו לתת לכם עוד אפשרויות שליטה בו ולכן זו יכולת חשובה. באפליקציה גם את מצב הבטרייה של הפנס, אבל ממה שאני ראיתי זה לא אמין ב-100%.

ICon See.Sense

חיבור והתקנה

כל פעם שאני קונה פנס חדש, אני נזכר בפנסים המצ׳וקמקים שהיו לי כילד. למה מצ׳וקמקים? קודם כל כי הם פשוט היו כאלה. אבל מעבר לכך, כי היה נורא נורא מעצבן להתקין אותם. היה צריך לשים איזה חבק עגול סביב מוט האוכף או הכידון. החבק אף פעם לא היה בגודל המתאים ולכן היה צריך להכניס גם גומיות כדי שהוא יתפס כמו שצריך ואז לחבר אליו את הפנס. כל הקונסטלציה המורכבת הזאת הייתה מחזיקה מעמד לכמה רכיבות ואז הפנס היה עובר למצב ״עולה יורד״ בהתאם לפסי ההאטה על הכביש או נפילת הגומיות שבחבק. וואו, זה היה סיוט!

אבל הפנסים של היום… איזה כיף! באים, מחברים אליהם איזה גומייה ובשתי שניות הם יושבים מחוברים לאופניים. אפשר להעביר אותם בין ה-N+1 זוגות שלנו בקלות וכל הפרוצדורה המעצבנת הזאת נפתרה. אז בדומה לפנסים אחרים, אותו מנגנון קיים גם ב-ICON כאשר במקרה שלו מדובר בגומייה העשויה מסיליקון שאמורה להיות עמידה יותר.

לחלק המתחבר לאוכף עצמו יש שתי אופציות: האחת מתאימה למוט אוכף אווירודינאמי והשנייה מתאימה למוט אוכף רגיל. אמנם אופני ה-Wilier Cento 10 Air שלי אווירודינאמיים, אבל החלק האחורי של מוט האוכף לא מתאים למחבר האווירודינאמי של הפנס ולכן אני משתמש בשני הזוגות שלי באותו מחבר, השטוח.

יחד עם כל ההתלהבות שלי מהטכנולוגיה החדשנית של גומיות כמחברים לאופניים, יש בהם גם חיסרון אחד גדול – לפנסים יש נטייה לזוז ימינה ושמאלה על מוט האוכף ולא להישאר יציבים במקום. גם עם ה-ICON הדבר נכון, בין אם מדובר במוט האוכף השטוח של אופני הכביש שלי ובין אם במוט האוכף העגול של אופני הסייקלוקרוס הפנס אף פעם לא נשאר מיוצב אחורה. קצת מעצבן.

עמידות למים

הפנס עמיד במים על פי תקן IP67. עכשיו, אם אתם כמוני, אין לכם שום מושג מה זה תקן IP67. אז הלכתי ובדקתי מה זה אומר. מתברר שההגנה מפני מים של הפנס הזה זהה להגנה מפני מים של ה-Iphone 7 שגם הוא עומד באותו התקן. הכוונה היא שהוא יכול לעמוד בפני 30 דקות של טבילה מלאה בתוך מים בעומק של 1 מטר. הגנה כל כך טובה היא דבר די מפתיע לאור העובדה שכשרוצים להטעין את הפנס, מורידים את המחבר ומכניסים במקומו כבל הטענה… אני לא יודע אם הפנס באמת יוכל להאיר עמוק בתוך האמבטיה, אבל בגשם ישראלי לא הייתה לי שום בעיה איתו.

ICon See.Sense

האם ה-ICON שווה את המחיר?

אני ממש אוהב גאדג׳טים – יש משהו מגניב במוצרים טכנולוגיים חדשניים. וככזה, הפנס הזה די הרשים אותי. ממש מרגישים שהושקעה בו המון מחשבה וניסיון להביא ״משהו חדש״ לתחום די מיושן. אבל אני רוצה להתעלם לרגע מכל החדשנות שלו. בסופו של יום – זה פנס והוא צריך להימדד בתור שכזה. אז מה הציפיות שלי מפנס? ובכן, אני מצפה לשני דברים: הראשון הוא שיאיר כמו שצריך גם בלילה אבל יותר מכך ביום, השני הוא לבטרייה עם זמן פעולה ארוך.

את האלמנט השני קיבלתם בצורה מעולה עם ה-ICON. בנוגע לראשון, בעוד בתאוריית לילה ה-ICON מצויין, בתאורת יום הוא טוב אבל לא משתווה לבונטרגר Flare. זו גם הסוגיה המרכזית שבגללה הייתי מתלבט אם לקנות אותו. אם אתם צריכים את הפנס בעיקר עבור רכיבות יום שבהן אתם רוצים להיראות למרחוק, הוא יהיה פחות טוב מהפלייר לדרכים בינעירוניות ואולי תהייה לו התאמה טובה יותר לקומיוטינג מסוים בסביבה עירונית. בנוסף אם אתם צריכים אותו בשביל להגיע הביתה בשעות הלילה – לכו עליו בשתי ידיים.

מאת: דרור הדדי
צילום: אורי ניצן, גיא חלמיש
דרור הוא מאמן אופניים בינלאומי מוסמך מטעם ה-UCI. הוא חוקר את עולם הפיזיולוגיה, התזונה והאימונים במטרה להביא את האתלטים שלו ליכולת המקסימלית. במקביל הוא מאמן בקבוצת WCR ורוכב תחרותי בעצמו. דרור הביא מספר רב של ספורטאים לעמוד על הפודיום ולסיים תחרויות איש ברזל. פנו אליו לקבלת תוכנית אימונים אישית 054-7965125 או trainbyscience@gmail.com

יש לנו גם מגזין ריצה- תציצו: runpanel.co.il