המקומות הראשונים של הסבב כבר נסגרו ונחתמו לעונה הזאת. אבל מה עם שאר המדרגות שעל הפודיום? התחרות בנשים צמודה מאד, ובגברים נשאלת השאלה: האם נינו שורטר יעשה היסטוריה וינצח עונת WC מושלמת? כל זאת ועוד בסיבוב הסוגר של גביע העולם באופני הרים.

מאת: יואב גריבי
צילום: רד בול – ברטק וולינסקי

נשים

למעשה, המקום הראשון כבר נסגר בתחרות הקודמת שהייתה בקנדה, אבל מי תיקח את המקום השני? בין המקום הראשון לשני מפרידות 395, פער שלא יסגר גם אם בלומוינה לא תסיים את התחרות, אבל בין מקומות 2-5 מפרידות 51 נק’ בלבד:

  1. Yana Belomoina – 1050
  2. Linda Indergand – 655
  3. Maja Wloszczowska – 610
  4. Annika Lnagvad – 604
  5. Gunn Rita-Dahle Flesjaa – 604

הקרב על המיקום הכללי, החל ממקום שני, פתוח לחלוטין וייחתם היום בסוף התחרות.

מי תסיים את הסבב במקום השני?

מי תסיים את הסבב במקום השני?

בזינוק הבנות צמודות, בלומוינה מובילה עם לאסט (מנצחת סיבוב 4) גאן ריטה ושאר הכוכבות.

להקפה הראשונה נכנסות נף, טפסטרה, ולאסט בהובלה, כשאחריהן רכבת ארוכה של הנשים הטובות בעולם.

במשך ההקפה הראשונה מתגבשת הקבוצה הראשונה, שממנה תצא חבורת החוד: בראש, יולנדה נף וקאתרין פנדרל, לאסט, גאן-ריטה, קלנטייבה, לנגווד, ובלומוינה. הקבוצה דינאמית, אך עם ראש קבוע- בכל פעם מצטרפות רוכבות אחרות ליולנדה, אבל השוויצרית לא מתרגשת וממשיכה בקצב שלה. “מי שיבוא- יבוא. שיהיו לו בהצלחה לעמוד בקצב שאני מכתיבה”

יאנה בלומוינה מובילה את לנגווד

יאנה בלומוינה מובילה את לנגווד

הבעיה עם הזמנות פתוחות, אתם מבינים, היא שהן מושכות גם אנשים לא רצויים, כמו, לדוגמא, מובילת הסבב ומנצחת חצי תחרויות העונה. בלומוינה ונף מתנתקות משאר הרוכבות ומתחיל ‘קרב המאה’ של היום- כוכבת העבר (עונת 2015) מול הכוכב העולה של העונה הנוכחית. המתולתלת הפראית נגד השיער החלק והאסוף. בלומוינה נדבקת לנף, ולא מתרגשת מהקצב שמוכתב בעליות, זה הרי תחום המומחיות שלה. יולנדה נף יכולה לחיות עם השותפות הזאת בעליות, אבל בירידות היא חייבת שיפנו לה את הדרך כי היא רוצה לטוס!

יולנדה נף כובשת את הירידות

יולנדה נף כובשת את הירידות

מאחר ונף פספסה את הסיבוב הקודם, היא לא נמצאת בקרב על המיקום הכללי בסבב (מקום 12): לנגווד, וולשוובזסקה, גאן ריטה וקלנטייבה (3/4 המקומות הראשונים) רוכבות קרוב וחשדני- אף אחת עוד לא מוכנה לחשוף את הקלפים שלה, כשנותרו עוד 3 הקפות לסיום. מדהים לראות שלכל אחת מהבנות בקבוצה, מודפסת קשת אלופת העולם על קצה השרוולים- ולמרות הכל 2 ילדות בנות 24 נותנות להן בראש. איך שגלגל מסתובב לו…

קלנטייבה ממראה התקדמות עקבית העונה הזו ומפרקת את גאן ריטה ולנגווד, כאשר רק וולשוובזסקה מצליחה לעמוד בקצב, ומתייצבת במקום השני הוירטואלי, למרות פציעה בשורש כף היד.

הקפה חמישית- בכניסה להקפה ניתן להבחין ב-2 מבטים שונים מאד אחד מהשני אצל המובילות:
בלומוינה מחייכת לה בשמחה- “עוד 2 הקפות והגביע הוא שלי!” בצד השוויצרי של המשוואה: אימה, בעתה, חרטה: “מה עשיתי? למה נתתי לה להצטרף?”. בשביל להימנע מאי-נעימויות עתידיות, כמו לסיים במקום השני ולא הראשון, נף תוקפת- לא, מתאבדת על הירידות, היכן שיש לה יתרון ברור על בלומוינה ותוקפת בעליות כאילו אין עוד תחרות בסבב (והיא צודקת- אין).

וולשוובזסקה מכסחת, למרות פציעה בשורש כף היד

וולשוובזסקה מכסחת, למרות פציעה בשורש כף היד

הקפה אחרונה- זה הזמן שבו הסכינים נשלפים, הדם ניקז והתחרות מתחילה להיות מעניינת: וולשוובזסקה חמה על המקום השני הכללי, ותוקפת את קלנטייבה עם כל מה שנשאר. לנגווד מריחה את הדם באויר ומתחילה להגביר קצב ולסגור על הרוסיה הותיקה. קלנטייבה לא מתרגשת ומפעילה לחץ על וולשוובזסקה מאחור.

הטקטיקה של נף מוכיחה את עצמה והיא מנצחת בתחרות, ניצחון תשיעי בקריירה הקצרה והמוצלחת שלה. שניה מגיעה בלומוינה, עם חיוך ענק של אלופה אמיתית.

עכשיו אפשר לחייך

עכשיו אפשר לחייך

 

תוצאות:

  1. Jolanda Neff- 01:26:58
  2. Yana Belomoina – +00:00:21
  3. Maja Wloszczowska – +00:01:09
  4. Irina Kalentyeva- +00:01:20
  5. Annika Lnagvad – +00:01:43

תוצאות הסבב:

  1. Yana Belomoina
  2. Maja Wloszczowska
  3. Annika Lnagvad
  4. Jolanda Neff
  5. Linda Indergand
יאנה בלומוינה מנצחת את הסבב, כבר מהסיבוב הקודם

יאנה בלומוינה מנצחת את הסבב, כבר מהסיבוב הקודם

גברים

נכון לתחילת המירוץ, זה מצב הנקודות של הדירוג הכללי:

  1. Nino Schurter – 1250
  2. Maxime Marotte – 700
  3. Stephane Tempier – 650
  4. David Valero Serrano – 637
  5. Jordan Sarrou – 590

נינו מוביל את הסבב בפער ניכר, אך הפעם השאלה המעניינת היא האם הוא יצליח לעשות היסטוריה ולסיים את עונת 2017 עם ניצחונות בלבד? עם עונה מושלמת עד עכשיו, ⅚ ניצחונות עד עכשיו, מסתמן שהתשובה היא חד משמעית כן. אבל כמו שגל צחור פעם צעק לי בתחרות הראשונה שלי ב-XC: “זה לא נגמר עד שזה לא נגמר”. סיימתי אחרון אבל זה כבר לא משנה.

האם נינו יכבוש את המדרגה העליונה פעם נוספת?

האם נינו יכבוש את המדרגה העליונה פעם נוספת?

את הזינוק מוביל טיטואן קארוד, המקום הרביעי מהתחרות הקודמת בסבב. נינו, כמובן, מתמגנט אליו ורק מחכה שהצרפתי האומלל ישבר והוא יקח את מקומו הקבוע. אליהם חובר מנואל פומיק הגרמני, ששובר בכל תחרות מחדש את מוסכות ה-XC עם מכנסי הבאגי, ופלוריאן ווגל, אלוף אירופה המוכתר מחודש יולי.

אכן, לא עוברות 7 דקות, קארוד נשרף וההובלה עוברת לידיים של פומיק יחד עם נינו, אבל אחרי מפגש עם גינת הסלעים הראשונה של המסלול- ופומיק מאבד את השרשרת, שנתקעת בין ה-BB לקראנק. מה שקורה זה שלמרות על הרצון והמאמץ של כולנו, נינו מגיע למקום הראשון בהקפה הראשונה. אם יש משהו אחד שלמדנו מכל התחרויות השנה, הוא שאסור, אסור, לתת לנינו להיות ראשון אחרת התחרות נגמרת ואפשר ללכת הביתה.

 

עברת לפרירייד עכשיו?

עברת לפרירייד עכשיו?

אחרי נינו דולקת המאפיה הצרפתית, עם תיבול שוויצרי: טמפייר, סארו, מארוט, קארוד, ליצ’ר, ווגל וגם קולהאבי בעסק (צ’כיה). אחרי חצי הקפה טמפייר מצליח להשתחרר מ-‘הפמיליה’ (אנחנו באיטליה, אחרי הכל) וחובר לנינו, בתור השותף הזמני שלו להובלה. אין בכוונתי לזלזל ברוכב, כמובן. לסגור פער של 15 שניות ולעמוד אח”כ בקצב של נינו – זאת מטלה לא פשוטה בכלל, שאפילו קולהאבי ומנוע הדיזל האימתני שלו לא מצליחים להשלים את המטלה הזו. אבל כמו שכבר ראינו בסיבובים הקודמים, להגיע לנינו זה נחמד, להחזיק איתו את כל התחרות עד לקו הסיום- זה האתגר האמיתי.

הגעת? יופי. עכשיו תחזיק חזק

הגעת? יופי. עכשיו תחזיק חזק

כך, בעצם נופלת אימפריה- עמוד תווך אחד בורח לשחק עם המוביל- וכל המאפיה מתפרקת: את מקומם לוקחים בעלי ההון – השוויצרים. פורסטר, ווגל, ליצ’ר וגם רוכב רב זכויות צעיר, ג’וליאן אבסלון שמו…

אבסלון, שזינק מעמדה 14 (בקצה השורה השניה), מצליח לסגור 11 מקומות ומוביל את קבוצת הרדיפה אל עבר המובילים. הבעיה היא, שאם אתה בפער של 25 שניות מהאלוף האולימיפי, הולך להיות קשה עד כמעט בלתי אפשרי לסגור את הפער הזה.

מקבוצה אחת לשניה. קולהבי

מקבוצה אחת לשניה. קולהבי

או… שלא? בירידה בחזרה ללקו הסיום, הגלגל הקדמי של נינו מחליק בסיבוב והוא פוגש את הרצפה בסיטואציה לא מאד נעימה – הבחור הנחמד שרכב איתו עד עכשיו בורח לו, ומנסה לקחת לו את העונה המושלמת שהוא בנה השנה, בעוד איזה חבורת רוכבים עם 3 אלופי עולם לשעבר לא תהסס לנצל את ההזדמנות בשביל לסגור את הפער ולעשות לו בעיות בהמשך התחרות. לכן אין לו זמן לחכות, הוא משחרר קצת נייטרו ממנוע הנינו שלו וסוגר את הפער בתוך מספר שניות.

אל תברח! עוד לא סיימנו

אל תברח! עוד לא סיימנו

חייבים לציין לטובה את סטפן טמפייר- הרבה בדיחות נשפכו בכתבה הזאת על חשבונו אבל למעשה הוא הרוכב שהצליח להחזיק הכי הרבה זמן בקצב של נינו העונה! לאחר סיום במקום השני בסיבוב הקודם, הרוכב הצרפתי נראה שהוא בדרך הנכונה, רק חבל שהמכשול היחיד שעומד בינו לבין הניצחון הוא נינו שורטר, שמאד רוצה לסיים את העונה עם 6/6 ניצחונות. ואכן בטיפוס האחרון נינו עובר למצב ‘Full gas’, פותח פער של מספר שניות על טמפייר ונכנס ראשון לירידות שמובילות לקו הסיום. סטפן טמפייר סיפק תחרות נהדרת אבל הוא לא מספיק כדי לעצור את הענק השוויצרי.

ג'וליאן אבסלון, עדיין רעב.

ג’וליאן אבסלון, עדיין רעב.

בקרב על המקום השלישי ג’וליאן אבסלון מתעורר מתרדמת החורף שהיה שקוע בה במשך כל העונה, תוקף ונלחם על כל מיקום אפשרי: כל פידול שלו משקשק את הקראנק, כל משיכה כמעט קורעת את הכידון ממקומו.. בהקפה האחרונה אבסלון מצליח לפרק מעליו 3 רוכבים, לסגור פער של 30 שניות ולעלות בפעם הראשונה העונה על הפודיום.

מה? שוב ניצחת? מפתיע...

מה? שוב ניצחת? מפתיע…

תוצאות:

  1. Nino Schurter: 00:01:24
  2. Stephane Tempier: +00:00:04
  3. Julian Absalon: +00:00:47
  4. Jaroslav Kulhavy: +00:00:53
  5. Lars Forster: +00:00:54

תוצאות כלליות:

  1. Nino Schurter
  2. Stephane Tempier
  3. Maxime Maritte
  4. David Valero Serrano – 637
  5. Jordan Sarrou – 590

סיכום

אז איך נסכם את העונה הזאת? מפתיעה? משעממת? כמו כל דבר בחיים, הייתי אומר ששום דבר הוא לא שחור ולבן. בכל דבר בטוח יש מס’ הפתעות ומאחורי כל הפתעה ניתן יהיה למצוא סימן מקדים.

הפתעות:

  • גדול כקטן: אין ספק שההפתעה הכי גדולה העונה היא הרוכבת הכי קטנה, יאנה בלומוינה- רוכבת שסיימה על הפודיום בכל התחרויות, ניצחה חצי מהן, כבשה את אליפות אירופה ואם תשאלו אותי, אני הייתי שם עליה את הכסף לאליפות העולם השנה… הרוכבת הצעירה (בת 23, שנה ראשונה בעילית) עוקפת אלופות עולם, אלופות אולימפיות, נותנת לכולן בראש ולא דופקת חשבון לאף אחת. זה מרשים, דורש אומץ והרבה מאד ביטחון עצמי. האם אנחנו מתקרבים לעידן של דומיננטיות, בדומה לקטגורית הגברים? נצטרך לחכות ולראות.
  • נשים מבוגרות: גאן ריטה דלהה, איירינה קלנטייבה, סיבן ספיץ. שלוש הרוכבת האלו עברו כבר את גיל ה-40 שלהן, אבל לא מראות סימני עצירה. כל אחת מהן בילתה העונה על הפודיום, וזה מרשים. בקטגורית הגברים רובם לא עוברים את גיל 35, ואחריו כבר פורשים לקריירה שניה, בניהול קבוצות, אימון וכו’. נותר לנו רק לאחל לכולם לעבור את גיל 40 ולהצליח לתת בראש לבנות הצעירות מאיתנו ב-20 שנה.
  • ד”ר לנגווד: אחרי עונה מדהימה ב-2016, ועוד פתיחת עונה מאד מוצלחת השנה, ד”ר אניקה לנגווד (שסיימה את לימודי האורטודנטיה שלה, ועכשיו היא יכולה לפתוח לכם את הצורה בעליה, ואז לפתוח לכם מרווח לצמיחת שן בינה באותו אחר הצהריים) פשוט מפספסת העונה הזאת לחלוטין- התרסקויות, פציעות, סיום מחוץ ל-20 הראשונות. עוד נותרה לה אליפות העולם, אבל העונה הזאת היא כבר לא תהיה העונה שלה.

  • הצרפתים באים: לא פעם השתמשתי במונח ‘מאפיה צרפתית’, ובצדק: עד לא מזמן, הרוכבים השוויצרים היו אלה ששלטו ביד רמה ב- Top ten העולמי באופני הרים.הם היו כה רבים, שבשנת 2012 ,בעונה האולימפית, הועד האולימפי של שוויץ קבע כי שלושת הרוכבים המדורגים בדירוג הגבוה ביותר בסבב יזכו לטוס לאולימפיאדה. עד כדי כך היו להם הרבה רוכבים. והיום? לא כל כך. הצרפתים נמצאים במגמת עליה חזקה בשנתיים האחרונות, בעיקר אחרי ירידתו של ג’וליאן אבסלון מחוד החנית. הרוכבים האלה, שרובם צעירים מאד ורק התחילו את הקריירה שלהם בסבב, עוד רעבים מאד למלא את נעליו של אבסלון, ואני מאמין שנראה עוד מהם בעונות הקרובות.

יולנדה, מיה ואנני

כמעט ידוע מראש

 

  • נינו: נינו נינו נינו. הרוכב הגדול של הדור הזה, עושה היסטוריה ומנצח את העונה המושלמת הזאת, שהתחילה עם ניצחון באולימפיאדה, ניצחון בקייפ אפיק, ועכשיו ניצחון מלא של הסבב. יש לי הרגשה שאני יודע מי כבר ינצח את אליפות העולם בעוד שבועיים…
    למרות כל הניצחונות האלה, כל הטכניקה המרשימה והכושר האדיר, נינו הוא הרוכב הכי משעמם בקטגוריה. הוא מקצוען אמיתי, פנומן עצום, אבל את השואו של התחרות אנחנו מקבלים מקטגורית הנשים. הגברים כבר נהיו פאסה.
  • אבסלון: הרוכב הגדול בהיסטוריה כבר לא מצליח לעמוד בקצב של משנה ההיסטוריה הנוכחי, וזה נראה לעין כבר יותר משנתיים. העונה האחרונה שבה אבסלון נראה טוב, אבל ממש טוב, הייתה ב-2014. מאז שזכה באותה שנה באליפות העולם, אחרי שפירק את נינו באכזריות באחד הקירות במסלול הנרווגי, לא הצליח אבסלון לחזור לאותו מצב של כושר, state of mind וטכניקה הנדרשים להביס את יריבו השוויצרי. כל אותם ניצחונות שהיו לו בסבב מאז, קרו בהעדרו של נינו מהתחרות, או כאשר הוא סובל מתקלה טכנית או מתרסק. בפייט הוגן, הוא כבר לא מצליח לנצח אותו.
    ולכן זה כבר לא מפתיע כי העונה הוא כבר הודיע על פרישה, איבד את חולצת אלוף צרפת ואלוף אירופה ולמעשה נותר ללא כלום. כמו שזה נראה, אנחנו עוד נראה אותו בעונה הבאה, מנסה להשיב קצת מכבודו לעת פרישה.

 

מה, זהו?

עוד לא! כי בעוד כשבועיים, ב-10/9/17 תתקיים אליפות העולם בקיירנס, אוסטרליה. האליפות כוללת גם את מקצה הדאון היל, וגם קרוס קאנטרי אולימפי. כל תחרות שמתקיימת מחוץ לאירופה היא מעניינת, כי כמעט כולם מקבלים תנאים שווים מבחינת מסע- בניגוד לתחרויות באירופה, שבהן רוב האירופאים נוסעים כמה שעות בואן ומגיעים למתחם התחרות באותו היום, כולם צריכים לטוס לאוסטרליה. ואז לכולם יש ג’ט לג. וכולם סובלים משינויי מזג האויר (חצי כדור דרומי אחרי הכל). בקיצור- התנאים משתווים, לכולם.

קבלו מנוי חינם פה, וצפו לקבל את הדיווח הישיר בבייקפאנל, מגזין האופניים הטוב בישראל!

מאת: יואב גריבי
צילום: רד בול – ברטק וולינסקי