קרבון (Carbon)- בעברית סיב פחמן, הוא חומר המורכב מסיבים דקים במיוחד המכילים בעיקר אטומי פחמן. קוטר הסיבים נע בין 0.005 ל-0.010 מילימטר. סיבי הפחמן מאורגנים בגבישים זעירים הסדורים בהתאמה טובה לאורך הסיב. את הסיבים ניתן לשזור לאריג המאופיין בחוזק רב ומשקל קל יחסית לגודלו הזעיר (מתוך: ויקיפדיה). 

אין להתבלבל בינו לבין המילה קברון (Cabrón), שהיא כבר קללה בספרדית.

מאת: יואב גריבי
תמונות: אילן גריבי, גיאחה

גלגל קרבון וצמיג XC

הקרבון נכנס לחיי רוכבי האופניים אי שם בשנות ה-80 ע”י חברת קסטרל האמריקאית, ומאז הוא לא עוצר: משלדות הקרבון השתלב גם בכידונים, מוטות כיסא, מערכות הינע, ברגים, אוכפים, הוא נשזר בחולצות רכיבה ואפילו משמש לייצור נעליים. אבל דווקא לגלגלים, אולי הרכיב החשוב ביותר באופניים מבחינת חווית רכיבה, לקח לו זמן להגיע. כנראה העובדה שהגלגלים הם הרכיב שחוטף הכי הרבה התעללות ברכיבה, מאחר והם נקודת הממשק של האופניים עם הקרקע, העסיקה את המהנדסים של חברות הגלגלים שנים. בעולם הכביש הגלגלים כבר מזמן קיבלו שדרוג לקרבון, ומאוחר יותר גם לשטח.

ורדסטין החלקות

“רק שלא ישבר רק שלא ישבר רק שלא ישבר”

לא פעם אני נפגש עם הסתייגויות מרוכבים למיניהם, שחושבים שקרבון אינו מספיק חזק כדי לעמוד בתלאות רכיבת השטח, בטח שלא בגלגלים. להם אני מראה את הסרטון הבא (ואם זה לא משכנע, אז מה כן?):

FSA – קרבון במהירות מקסימלית קדימה

FSA – Full Speed Ahead – היא יצרנית רכיבי אופניים ברמה עולמית לרכיבת כביש. החברה מספקת ציוד לרוכבי עלית מהמובילים בעולם לדוגמא אסטנה וקנונדייל בפרו טור, וביאנקי בשטח. לפני מספר שנים FSA נכנסה לתחום הגלגלים ע”י רכישת Vision – חברה המתמחה בציוד אווירודינמי בכביש ובטריאתלון. הפעם קיבלתי למבחן את בנם הבכור והממוקצע של 2 החברות: סט גלגלי הדגל במגזר אופני ההרים, ה- FSA K-Force Light.

K- Force light

כרטיס ביקור – FSA K-Force Light 29″

סדרת ה-K-Force היא הסדרה היוקרתית והאיכותית ביותר של FSA, ובה משתמשים רוכבי העילית והפרו טור המספונסרים ע”י החברה. היא בנויה כל כולה ממוצרי קרבון קליל וקשיח הסקסיים במיוחד.

למי שמעוניין להישאר עם כיסים קצת יותר מלאים, ישנה את סדרת ה-SL-K, עם מחירים נמוכים יותר.

במבחן, הגרסה החדשה ביותר של הגלגלים והיא מתאימה לסטנדרט ה-Boost שהוא כיום בגדר חובה בכל אופני קצה. בסה”כ מדובר כאן על מפרט די חלומי: חישוקי קרבון, מסבים קרמיים, hand built… הסעיף היחיד שקצת מקלקל את החגיגה הוא הרוחב הפנימי הצר יחסית (21.5 לעומת 29 למשל, ב Kovee).

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

  • מחיר: 8,890 ₪
  • משקל: 1600 גרם לזוג (740+860 גר, כולל ונטיל’)
  • בניית גלגל ידנית
  • רוחב 21.5 מ”מ פנימי (26 מ”מ חיצוני)
  • צירי Boost 110/148 (מגיע גם ב-9 או 15 מ”מ)
  • מסבים קרמיים
  • 24 חורי חישורים
  • חישורים: (DT (straight-pull aero spokes
  • מוכן ל Tubeless
  • דיסק 6 ברגים.
  • התאמה לקסטת סראם או שימנו.
  • נבחנו עם קסטת 11-46 של שימנו XT ורוטורים של Aligator
  • אין הגבלת משקל לרוכבים
  • משווק: רוקנרוד

K- Force light

מראה וסקסאפיל 

נתחיל ממה שאהבנו יותר בעיצוב: בנאבות- אלה נראות פצצה- חתוכי מכונה מדויקים עם שפיצי הלהב (bladed) שנראים high end לגמרי.

לחישוק יש גם אסימטריות מגניבה בחתך שלו. רגע, זה מוכר לנו מאיפשהו… כן, נתקלנו בחתך דומה להדהים לחתך הזה בגלגלי ה DT-Swiss מדגם XR1501 שרכבנו עליהם במבחן ה Focus Raven וגם בבונטרגר Kovee. האסימטריות משרת את הנסיון לסתור את אי השוויוניות בלחצים שמופעלים כל גלגלים בשני צידי האופניים (יותר עומס בצד הינע)- אותה אי שיוויוניות שגורמת לבניית שפיצים אסימטרית גם כן.

עיצוב הגרפיקה של החישוקים אפרפר, כאשר הלוגו תופס שטח קטן יחסית ומודגש בו ה 148 בלבן על רקע מקושקש (לי זה מביא קישור לעולמות הדירט ופחות ל XCO), הרבה יותר מאשר לוגו היצרנית FSA. אני מניח שהמטרה במקור היתה לא לבלוט ולהתאים לכל שילובי הצבע שירצו הקונים, ולשם כך הטקטיקה של לבחור בצבעים נייטרליים הגיונית. לומר לכם שאנחנו עפים מהעיצוב הזה? לא ממש אבל גם לא סובלים ממנו. הוא לא יגנוב את ההצגה מאף פריט אחר באופניים שלכם.

K- Force light

יצאתי לשטח

רחבים או צרים, מקושקשים או חלקים, אי אפשר להתעלם מהמשקל של הגלגלים האלה – לצאת לרכיבה עם 1,600 גרם מתחתיך זה תענוג: האופניים מאיצים בקלות יתרה, ופתאום קירות ארוכים נעלמים ב-2 לחיצות על הפדלים. טיפוס על סלעים מעולם לא היה קל יותר: כל החלק הקדמי של האופניים נהייה קליל ונשלט בקלות יתרה – הגלגל פשוט מרחף כלפי מעלה ומדלג על הסלע בקלילות. סיבובים, ספרינטים, הכל נהפך לקל יותר עם הגלגלים האלה, והכל בזכות המשקל!

כדי לוודא את ההבדל הזה, לעומת הגלגלים הסטנדרטיים עשיתי בדיקה: יצאתי לאותו סיבוב סינגלים של כ 16 ק”מ, שמכיל שטח מגוון אבל בעיקר הפסד גובה, ועלייה חזרה את כולו, עם שני סטים של גלגלים. סט המבחן שפה, שמשקלו 1600 גרם, וסט גלגלים די טיפוסי לחבילות ברירת המחדל שמקבלים באופניים של עד 20,000 ש”ח בערך, ששוקל 400 גרם יותר. למען הסר ספק את הסיבוב הראשון עשיתי עם הגלגלים הכבדים ואת השני בו אני כבר מעט עייף, עם הגלגלים הקלים (יש להודות שהיה עוד הבדל שהוסיף משקל, זו הפתעה שנשמור לכתבה ייעודית לטסט הזה לעומק- בקרוב!). הפרש הזמנים בהקפה הזו הגיע למעל לשתי דקות!

היתרון שתקבלו עם הזוג קרבון הזה על פני גלגלי אלומיניום קלים (שיכולים להגיע למשקל דומה), בנוסף לבלינג בלתי נדלה מהקרבון, הוא קשיחות צידית. רכבתי על הגלגלים ברכיבות נפח של עד 90 ק”מ, רכיבות XC רוויות סינגלים ולא מעט קטעי כביש, והגלגלים האלה הפכו את הרכיבות לתענוג. זו קלישאה, אבל וואלה – יש משהו בהמלצה הזו לשדרג גלגלים, וה FSA בהחלט יתגלו כשדרוג משמעותי לסטים רבים שמגיעים על אופניים עם תג מחיר של 20 אלף שקלים.

K- Force light

והרעש?

אחת התכונות הקריטיות ביותר מבחינתי, המפרידות בין אופני הילדים ואופני הגברים (או הילדות והנשים), היא הרעש של הפיירלוף. הוא יכול להגיע במנעד רב של צלילים: יש את ה’טיקטיקטיקטיק’ של קסטות אופני הכניסה שכולנו מכירים. יש את ה ‘גררררררר’ השקט והנעים של גלגלי DT, ה-‘בזזזזזט’ החד והבלתי נגמר של קריס קינג וכמובן ה ‘טיוןטיוןטיוןטיוןטיון’ הגרמני והמדוקדק של Tune. ל K-Force יש פריילוף מאד רועש, אם כי מספק, שאם רוכב מאחוריך מישהו עם גלגל כזה אתה מרגיש שרודף אחריך נחיל צרעות עצבני.

גלגל קרבון וצמיג XC

לסיכום- קרבון ושדרוג מ FSA שתרגישו במהירות

גלגלי ה K-Force Light הם מוצר מצוין – יש להם משקל קליל, איכות בניה מצוינת, קשיחות צדית מעולה, התאמה לכל צירי הגלגלים בשוק ואין לו מגבלת משקל לרוכב. כמה גלגלי קרבון אתם מכירים עם התכונה הזו? בצד החסרונות, העניין העיקרי הוא המחיר: 9,000 ש”ח (במחיר כזה, אפשר למצוא לא מעט אלטרנטיבות מתחרות) והמשני הוא רוחב החישוק. בכל מקרה – באם ותבחרו את ה FSA האלה כבני הלוויה המתגלגלים שלכם, אין לי ספק שתצאו מאד מרוצים מהקניה.

מאת: יואב גריבי
תמונות: אילן גריבי, גיאחה

רישום לניוזלטר המעניין בארץ על אופניים מחכה לך פה: https://goo.gl/4tGh4F