מי שרכב בשנות ה- 90 זוכר את תחרות האופניים “סובב גליל” כאירוע המרכזי של תחום האופניים בישראל באותה תקופה. האירוע היה ייחודי בפופולריות שלו ובשילוב של רכיבת כביש ושטח באירוע אחד. בסובב גליל מקצה הכביש התוודעתי לראשונה לכביש 918 המדהים, הנמשך לרגלי רמת הגולן בצד המזרחי של עמק החולה. הכביש יוצא מגדות בחלקו הדרומי ומגיע עד לשאר-ישוב בחלקו הצפוני. מאז ועד היום אני נהנה בכל פעם מהנוף הירוק והדרמטי שנשקף ממנו, בעיקר בתקופה בה פסגת החרמון מושלגת ומעניקה לאזור נופך אירופאי.

1-IMG_1183

הטיול מבוסס על אותו סובב גליל מפורסם ואגדי. היות וסובב גליל היה אירוע ממוסד, הרוכבים בו נהנו מחסימת כביש 90 (מראש-פינה לקריית-שמונה), דבר שאפשר למתכנני התחרות לארגן הקפה מישורית כמעט במלואה של העמק. ברכיבה עצמאית נצטרך לבצע מספר שינויים למסלול, כאשר חלקם משפרים אותו ומוסיפים לו אתגרים נוספים בעיקר בתחום הנוף והעליות.

מתחילים לדווש

מאחר וכביש 90 הוא כביש מסוכן מאוד לרוכבים, עדיף להימנע ממנו לחלוטין. מסיבה זו ועל מנת ליהנות מהנופים המדהימים של אצבע הגליל, בנינו מסלול חוויתי שהוא מהיפים בארץ לטעמי, שמוסיף לרגליים כ- 1500 מטרים מצטברים של עליות ובסביבות 95 ק”מ. הוא מתבסס בעיקר על השילוב בין כביש 918 בעמק החולה, לכביש 886 על רכס הרי נפתלי.

1-IMG_0015

בתמצית: מתחילים בראש פינה, פונים ימינה במחניים ושמאלה בגונן לכביש 918, ומשם לעלייה מתל חי למרגליות, לכביש מדהים לא פחות: כביש 886 לאורך הרי נפתלי ועד צפת. יורדים למטה חזרה תוך תצפית על הכינרת ורמת הגולן הדרומית.

המסלול – פנייה אחרי פנייה:

נקודת מפגש ותחילת רכיבה – ראש פינה ליד המסעדה האהובה עליכם…

מתחילים ברכיבה צפונה על כביש 90 מרחק קצר עד צומת מחניים

פונים ימינה לכביש 91 לכיוון גדות במגמת ירידה

מיד אחרי גדות: פונים שמאלה לכביש 918 ורוכבים בו כ- 25 ק”מ עד שאר יישוב הגושרים. שימו לב לצומת להבות הבשן באמצע – אנחנו ממשיכים ימינה ונשארים על 918.

1-IMG_0032

פונים שמאלה לקריית-שמונה לכביש 99

ימינה לתל חי על כביש 90 (ק”מ אחד)

שמאלה לעלייה לכיוון מרגליות ומשגב עם (כביש 9977)

1-IMG_0044

שמאלה לכביש 886 כ- 14 ק”מ עד צומת ה- T ליד מצודת ישע

1-IMG_1204

הפסקה ומילוי מים: בחניון האלות (ימינה ב- T כ- 200 מטר עד לחניון משמאל)

1-IMG_0083-001

מהחניון חוזרים לצומת ה- T (מזרחה) ופונים ימינה כיוון צפת על 886 כ- 22 ק”מ עד צומת T היא צומת עין זיתים.

1-IMG_0079

פונים שמאלה בצומת עין זיתים לכביש 89 היורד מטה לכיוון ראש פינה.

פונים שמאלה לכביש 90 ורוכבים עמוק בשוליים כ- 2 ק”מ עד לראש פינה ולסיום.

כביש 886 הוא כביש הררי ועולים אליו בעלייה של כ- 8 ק”מ (אם כי לא מהקשות בישראל) מתל חי. אחרי שאתם למעלה תיהנו מ-Rolling Hills לאורך הכביש. רוכבים בו עד שמגיעים למפגש בצומת T עם כביש 899 ליד צומת ישע. שם מומלץ לקחת ימינה כמה מאות מטרים לכיוון חניון האלות שיהיה משמאלכם (מדרום לכביש) ולנוח ולמלא מים בצל עץ האלה האטלנטית הענק והעתיק (בן כ- 450 שנים!) שבחורשה.

1-IMG_0060

אחרי שתמשיכו דרומה על 886, תגיעו לאטרקציה השנייה של המסלול: הירידה והעלייה לנחל הדישון. ערוץ נחל מקסים, שרוכבי ההרים מכירים היטב, מהמסלול הידוע בתוכו. ברכיבת כביש אנחנו יורדים אל הערוץ בדופן אחת ויוצאים ממנו על הדופן השנייה, בעלייה ממזרית שנדמה כאילו היא הולכת להיגמר כל רגע, אבל למעשה נמשכת כמה ק”מ, אל מעבר לדופן הנחל לגבעה סמוכה.

לרוכבים המעדיפים מישורים ומרחקים קצרים יותר, נמליץ להסתפק ברכיבה בכביש 918 במתכונת “הלוך-חזור”. הגרסה הקלה היא מגונן לדפנה, מרחק של כ- 50 ק”מ. גרסה מעט ארוכה וקשה יותר: להוסיף את כביש 888 מאזור חד-נס בכינרת ולעשות הלוך-חזור דומה. זה ייתן רכיבה עם מעט יותר עליות, באורך כ- 75 ק”מ, מהכינרת ועד לגבול הצפוני של אצבע הגליל וחזרה. בכל מקרה – הימנעו מכביש 90!

סיכום

לכל מי שאוהב עליות שני הכבישים, 918 ו- 886, מספקים רכיבה בלתי נשכחת בנופים מדהימים, כל זאת בכבישים נידחים ברובם ועל כן בטוחים יחסית. מסלול חובה!

• ציון המסלול: ***** (חמישה כוכבים – מסלול חובה)
  • אזור: אצבעהגליל
  • שם השביל/מסלול: מעמק החולה לרכס נפתלי
  • אופי המסלול וקושי פיזי: הררי, בינוני-קשה (עד 1500 מטרים מצטברים).
  • נפח התנועה: נמוך
  • מרחק: 95 קילומטרים
  • גובה מצטבר: 1500
  • זמן לרכיבה: כ- 5.5 שעות כולל הפסקה.
  • מילוי מים וקפה: מים בלבד – בחורשת האלות
  • עונה מומלצת: כל השנה למעט בימים גשומים (ובמיוחד באביב כשהחרמון עדיין מושלג)
  • נקודת התחלה וסיום: ראש פינה
  • חנייה: בקניון הפתוח של ראש פינה – ניתן לטרוף חלבונים מיד אחרי בעמבורגר…