ג’וליו צ’יקונֵה (טרק סדפרדו) מחפש את המנוקדת ומוצא את הצהובה אשר שוב מחליפה בעלים בעוד הבריחה מצליחה לנצח בשלב ההררי הראשון מעל קיר בלתי נתפס בבלָאנְש-דֵה-בֵּל-פִי. בדירוג הכללי גריינט תומס מפגין עליונות מול שאר מתחריו.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

הצרפתים יודעים: קלאב מד מזמינה אתכם לחופשת אופניים וסקי אלפינית במועדון החדש: Grand Massif ברמת 4 קלשונים:

תקציר השלבים הקודמים

אחרי הדאבל של יאמבו ויסמה בשלב הראשון והשני הגיע תורם של הזאבים מדקונינק קוויק-סטפ בקדמת הבמה. 

בשלב השלישי כאשר הטור עזב את בלגיה ונכנס לצרפת, היה זה תורו של הכוכב הצרפתי ז׳וליאן אלאפיליפ (דקונינק קוויק-סטפ), שממשיך עונה מדהימה עם ניצחון בשלב כולל לקיחת החולצה הצהובה הראשונה שלו והראשונה בבעלות ביתית מאז 2014. אלאפיליפ ניצל את 50 הקילומטרים האחרונים בשלב אשר התאפיינו בגבעות קצרות ותלולות וברח לפלוטון המצומצם כ-15 ק”מ לסיום לסולו מפואר ומרשים עד לפיניש. במהלך השלב הזה ראינו גם את כוונותיו הרציניות של טים וולנס (לוטו סודאל) לגבי החולצה המנוקדת, כאשר הצטרף לבריחה והקפיד לקטוף את מלוא הניקוד בכל גבעה מדורגת על הדרך, מגמה שהמשיך בן ה-28 מבלגיה גם בימים הבאים.

בשלב הרביעי הארוך היה זה תורו של אליה ויויאני (דקונינק קוויק-סטפ) עם ניצחון ראשון שלו בטור דה פראנס בספרינט המוני וזאת אחרי עונה פושרת ואכזבות מהג׳ירו. חבר קבוצתו אלאפיליפ, אפילו עם החולצה הצהובה על גבו, לא היסס ועשה את חלקו בליד-אאוט של האיטלקי. זאת בניגוד ללובש הצהובה בימים הקודמים מייק טוניסן (יאמבו-ויסמה) שעבר את הקו במקום ה-6, מיד אחרי הספרינטר של קבוצתו דילן גרונווגן, אחרי שנראה שהתחרה יחד איתו על הספרינט במקום לקבל ממנו את הליד אאוט.

השלב החמישי היה שטוח ברובו אבל הסתיים עם שלושה הרים ראשונים בטור בדירוג 2. מתמודדי דירוג הנקודות, במיוחד פטר סאגן (בורה הנסגרו) ומייקל מת׳יוס (סן ווב) ניסו לנצל את הטיפוסים הללו כדי לרכך קצת הספרינטרים הטהורים ובמיוחד את אליה ויויאני (דקונינק קוויק-סטפ) על יד טמפו גבוה בעליות. בעוד קבוצות הדירוג הכללי שמחו להיגרר במעלה ההר, ויויאני אכן לא היה נוכח בפיניש והיה זה פטר סאגן (בורה הנסגרו) שניצח את השלב בעודו מחזק את אחיזתו בחולצה הירוקה. 

שלב 6 – מתחילים לטפס

יום ההרים המשמעותי הראשון בטור השנה הגיע כבר בשלב 6. השלב כלל 7 עליות מדורגות, מתוכן 3 בדירוג 1. העליה האחרונה של השלב היתה הבלָאנְש-דֵה-בֵּל-פִי. עליה יחסית חדשה בטור דה פראנס אבל מפורסמת בנתון הסטטיסטי שכל פעם שהופיעה בטור, לובש החולצה הצהובה בסיום אותו היום המשיך בצהוב עד פריז.

הבריחה שהצליחה לברוח בתחילת היום כללה כמה מטפסים טובים כולל אמן הבריחות תומס דה-גנט (לוטו-סודאל) שלא הצליח להשתחל לבריחה של היום שלפני וגם אנדריי גרייפל (אקראה סמסיק), ספרינטר טהור שלא ממש מתאים לבריחה ביום הררי אבל נראה שהיה מעוניין בניקוד ספרינט הביניים שחיכה לא רחוק מתחילת השלב.

מלחמה על כל נקודה

ספרינט הביניים חיכה לרוכבים בשיפולי הטיפוס הראשון כ-29 ק”מ בלבד מהזינוק. בעוד חברי הבריחה קיבלו את רוב הניקוד הם השאירו אחריהם נקודה אחת בודדה לפלוטון, ובתוכו מוביל הקטגוריה פטר סאגן (בורה הנסגרו). בעוד הפלוטון מתקרב ולא נראתה תכונה מיוחדת שהולכים להלחם על הנקודה שנשארה, יוצא לפתע מייקל מת’יוס (סן-ווב) קדימה כדי לעבור ראשון מהפלוטון את הקו. סאגן, שפטפט עם רוכבים באותו הזמן הבחין באוסטרלי מאוחר מידי, התעורר ויצא לנסות למנוע ממנו לסגור את הפער אפילו בנקודה אחת. מת’יוס הצליח לחטוף את הנקודה הזו לעצמו וסגר את הפער את הנקודות מסאגן מ-47 ל-46 נקודות בלבד. אמנם זה נשמע זניח אבל מניסיונו של מת’יוס, זוכה החולצה הירוקה ב-2017, כל נקודה חשובה גם מול יריבים חזקים בהרבה. אז הוא נלחם עם מרסל קיטל על כל נקודה, וכאשר הספרינטר הגרמני פרש מהטר עקב פציעה, נשאר האוסטרלי בראש הקטגוריה ועם פער נאה.

אל תפסידו עדכונים! הצטרפו אלינו:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

דירוג ההרים

טים וולנס (לוטו סודאל) ממשיך לאסוף נקודות, וביום מרובה טיפוסים כגון זה נראה שזו כבר התחייבות לטווח ארוך. איתו בבריחה חשף עצמו המתמודד הנוסף עבור החולצה ג’וליו צ’יקונֵה (טרק סדפרדו), זוכה דירוג ההרים בג’ירו השנה. השניים נלחמו על כל פסגה אבל לוולנס היה ייתרון עצום בדמותו של חבר קבוצתו תומס דה-גנט. מומחה הבריחות הצטרף לבריחה מתוך מטרה לנצח את השלב אבל שימש עזר רב לוולנס בכך שאיפשר לו לרדוף פחות אחרי צ’יקונה. ואפילו לקח לעצמו כמה נקודות הרים. אמנם דה-גנט זכה בקטגריות ההרים בוואלטה האחרונה, אבל הפעם המטרה לא היתה להתחרות עם חבר קבוצתו על הדירוג, אלא לקחת את מירב הנקודות על מנת למנוע אותן מצ’יקונה. בסוף השלב וולנס עם 43 נקודות הרים וממשיך להוביל בקטגוריה בעוד צ’יקונה הצליח לאסוף 30.

הפלוטון מתעורר

בעוד הפלוטון מאפשר לבריחה פער שהגיע עד יותר מ-9 דקות כולם חיכו לאינאוס שיעברו לקידמת הפלוטון ויכתיבו את הקצב המוכר שהם נוהגים לתת בימי הרים, אשר מרכך ומדלל את הפלוטון ומאפשר רק לקבוצה מצומצמת להגיע איתם לעליה האחרונה והמכרעת. אבל 100 ק”מ (מתוך 160) לתוך השלב לא נראה שהקבוצה הבריטית מתכוונת לעבור קדימה ורכבה בנחת אחרי דקונינק קוויק-סטפ, אשר עשתה את תפקידה מקדימה בתור קבוצת מוביל המירוץ אלאפיליפ. רק 53 ק”מ לסיום קבוצת מוביסטר מאסו בלהמתין לאינאוס ועברו קדימה להכתיב את הקצב שהם רוצים. בעליה הלפני אחרונה של היום לקוֹל דְה שֵברֵה, הרצופה קירות המגיעים שיפוע של 18%, המשיכו מוביסטר להכתיב קצב גבוה בהובלת אלוף העולם אלחנדו וולוודה, אשר מאשר בכך שהם מגינים על קינטנה בשלב זה של המירוץ. בבסיס העליה האחרונה הפער לבורחים ירד ל-4 דקות.

גראבל לקינוח

השנה הסיום מעל הבלָאנְש-דֵה-בֵּל-פִי הוזז קדימה כקילומטר מהמקום הרגיל וכולל קיר אימתני עם שיפועים של עד 24% ודרך עפר לא סלולה. הפלוטון נכנס לעליה עדיין בהובלת מוביסטר והחל להשיר רוכבים ולהשאיר רק קבוצה מצומצמת ביותר של טובי המטפסים. כ-4.5 ק”מ לסיום עבר מיכאל קוויאטקובסי (אינאוס) לראשונה לקדמת הפלוטון המצומצם אבל לא העלה את הקצב כדי לשמור משהו לקיר האימתני שממתין במאות המטרים האחרונים. 2 ק”מ לסיום טיבו פינו (גרופמה FDJ) מחליט שהוא מעלה את הקצב – הכוכב הצרפתי תכנן לכבוש את ההר הספציפי הזה ואכן היו ממנו ציפיות גבוהות שבאו לביטוי בהדפסת שמו על ידי האוהדים על כל ס”מ כביש שהיה סלול. דילן טונס (בחריין מרידה) מנצח את הסטייג’ ועובר את הקו ראשון לפני צ’יקונֵה, הם שרידי הבריחה האחרונים, ובשלב זה אלאפיליפ מזנק מתוך הפלוטון בקילומטר האחרון על מנת לנסות ולהציל את החולצה הצהובה שעמדה לעבור לכתפי המטפס מטרק סגפרדו. הצרפתי גייס את כל כוחותיו ומיומנותו לעוף מעל קירות בלתי אפשריים, אבל זהו לא המוּר-דֵה-וִוי של הפלֶש וַואלוֹן, ובזכות שניות הבונוס שהרוויח צ’יקונֵה הוא אכן עלה לראש הדירוג הכללי וקיבל את החולצה הצהובה. ההתקפה האחרונה של אלאפיליפ היתה הסיכה שפוצצה את הבלון וכל אחד מפלוטון המאוד מצומצם יצא לקיר האחרון בעל שיפועים של עד 24% עם כל מה שהיה לו. 

מרוויחים ומפסידים

מבין מתמודדי הדירוג הכללי היה זה זוכה הטור משנה שעברה גריינט תומס (אינאוס) שהיה החזק ביותר והצליח עוד לעבור את אלאפיליפ לפני הסיום. טיבו פינו מיד אחריו כאשר גם הוא עובר את הקו מילימטרים לפני החולצה הצהובה. אחרי כמה שניות עוברים את הקו שאר מתמודדי ה-GC כולל קינטנה (מוביסטר), פוגלסנג (אסטנה), אגן ברנל (אינאוס), אדם ייטס (מיצ’לטון סקוט), ריצ’י פורט (טרק סגפרדו) ודן מרטין (UAE). כעבור שניות ארוכות נוספות עוברים את הקו ריגוברטו אורן (EF Education), אנריק מאס (דקונינק קוויק-סטפ), ניבאלי (בחריין מרידה) ורומן בארדה (AG2R) אשר עבר את הקו בקושי יותר מדקה אחרי תומס כאשר סיכוייו לפודיום הולכים ומתמעטים.

 

הדירוג הכללי אחרי שלב 6

מה בהמשך

היום השלב הארוך ביותר בטור השנה עם 230 ק”מ שמתחילים בגבעות אך חציו השני של השלב שטוח. זהו יום שצפוי להיות מנוהל על ידי קבוצות הספרינטרים אשר יקפידו על מרחק סביר מהבורחים כדי להגיע לספרינט המוני.

היומיים הבאים שלפני יום המנוחה הראשון יהיו ימי גבעות מתגלגלות אשר יהוו הזדמנות טובה לקבוצות בריחה לנצח את הסטייג’ים, אבל בשלב זה של המירוץ יורשו לצאת לבריחה רק אלו עם פער משמעותי של דקות ארוכות בדירוג הכללי. יהיה מעניין לראות אם קבוצת טרק סגפרגו, בתור מחזיקת החולצה הצהובה תנהל את היום או שקבוצות הדירוג הכללי המובהקות יקחו על עצמם כבר את הנהגת הפלוטון.