יש קשר בין רכיבה לריקוד. רכיבת שטח משוחררת בסינגלים טכניים כמוה כריקוד – ומי שיודע לשלוט בגופו כמו שצריך רוקד על האופניים, משחרר חלקי גוף אלה מאלה, רפוי באחדים, שולט באחרים… שימו לכם דאנס משובח במוח וצאו לסינגל הקרוב לביתכם. אבל כדי לנוע בחופשיות על האופניים ולרקוד איתם, צריך תיק רכיבה שיאפשר לכם את התנועה הזו בלי שיזוז בעצמו. 

1-20150224_114544

 

זה מה ששימנו ניסתה לעשות בתכנון תיק הרכיבה שבחנו פה: ה Shimano Unzen 10L. וכמו שכתבנו במבחנים הקודמים של שימנו, שדי עפנו עליהם (נעל השטח החדשה והכחולה של Shimano, וגם ב “אפקט המעטפת” בנעלי כביש), שימנו שוב הולכים על מקוריות משמעותית ותכננו תיק רכיבה תוך שהם משתחררים מהקונבנציות הקיימות בקטגוריה ומתחילים מדף חלק. זו לא רק אחת החברות החזקות, האיכותיות, המשפיעות והחשובות ביותר בעולם האופניים (אם לא ה…) אלא גם חברה שמבחן של מוצרים רבים שלה אצלנו לאחרונה מגלה תמיד חשיבה מחוץ לקופסא, מקוריות רבה וגישה אחרת לגמרי לפתרונות שהפכו כבר נדושים בקטגוריות שלהם.

1-תיק Shimano שימנו

האם זה הצליח להם? או שבניגוד למקרה הנעליים, הפעם הנסיון הזה מוכיח שאולי יש סיבה לחלק מהקונבנציות בעולם?

  • יצרן Shimano
  • דגם: Uzan 10 (2014)
  • מחיר: 669 ש”ח
  • משווק: Recycles דאא

גם בתיק הזה, Shimano הלכה עם המקוריות שלה:

  • סגירת החזה שלו שונה לחלוטין- בניגוד לתיקי שתייה רגילים בהם שתי רצועות הידוק נסגרות ע”י תפס פתיחה מהירה- האחת במותניים והשניה בחזה, לתיק זה ישנה רצועה אחת בלבד מתחת לחזה. הרעיון הוא למנוע לחץ מיותר על אזור המותניים ועל בית החזה ובכך לייצר נשימה חופשית יותר ופחות נק’ חיבור לגוף, ותנועה חופשית יותר. אם זה אכן עובד? בהמשך…
  • הבד החיצוני ברוב שטח התיק גם הוא לא דומה למה שהכרתם-  בניגוד לבדים המאסיביים והעבים מהם עשויים רוב התיקים, פה תמצאו מעין “בד” פלסטי- אלסטי מאוד, דקיק, שגם מגן מטפטוף וגם נמתח מאוד בעת דחיסה של ציוד רב.
  • מבנה רחב ושטוח – במקום המבנה הרגיל יותר של תיק המקבל נפח סטנדרטי, פה יצרו מעין משטח רחב המתפזר על כל הגב ומפזר את משקל הציוד על איזור גדול יותר.
  • הידוק הרצועות הרחבות נעשה בצורה שונה לגמרי מבתיקים אחרים – בתוך תא אחסון השקית, והוא מתבסס לא על אבזם מתיחה אלא על סקוצ’ים.

1-20150224_111543

שטחי אחסון

  • הנפח הוא כפי שהשם מרמז: 10 ליטרים שמחלקים מקום בנפרד לשקית השתיה (3 ליטר) ולתא המרכזי. הגישה לתא האחסון העיקרי והגדול היא משני רוכסנים אנכיים בשני צדי התיק, ולשקית ברוכסן נוסף. יש שני דגמים נוספים עם 6 ול 15 ליטר.
  • לא רק שהנפח בגרסת עשרת הליטרים גדול, הרי שהתא המרכזי בנוי בחלקו החיצוני מבד פלסטי-אלסטי דקיק שמאפשר מתיחה, כלומר מאפשר דחיסה מעבר למבנה הראשוני, והמתיחה הזו גם תופסת ומעגנת את הציוד למקומו.
  • בתוך התא המרכזי יש כמה רשתות פנימיות לאחיזת כלים, משאבה, פנימית וכו’ שלא יתפזרו באופן חופשי בתיק ויהיה קל לשלוף אותם.
  • שני כיסים קטנים בחגורת המותניים נגישים בקלות בזמן הרכיבה ולכן מתאימים לג’לים או דברים קטנים שאתם רוצים גישה מהירה אליהם ללא הורדת התיק מהגב.
  • כיס קטן עליון עם ריפוד פליס רך מתאים לסלולרי (טיפה קטן מדי לאנדרואידים הגדולים ולאייפון 6) או למצלמה.
  • כיס אחסון קטן למפתחות (עם רצועה ותפס), ארנק וכו’ בחלק התחתון של התיק.

1-תיק Shimano שימנו-001

 

משטח הגב:

רחב במיוחד ועשוי מעין חומר – רך-קשיח כזה עם בליטות שמייצרות תעלות אוורור. נוח בהחלט ברכיבה ואחד הטובים שנתקלנו בהם, גם בהיבט האוורור (אם כי המבחן נעשה בטמפרטורות נמוכות).

מנגנון ההידוק לגוף

כאמור שימנו הלכו על גישה שונה לחלוטין ממה שאתם מכירים: הם בנו את הכתפיות הרחבות, שטוחות, והנוחות מאוד יש לאמר, כך שהן מגיעות מאיזור הכתפיים אל איזור החזה ופוגשות שם את חגורת המותניים שמגיעה משני הצדדים התחתונים של התיק לאותה נקודה. זה מייצר צורת X שבה במפגש החגורה עם הכתפיות יש את אבזם החיבור (“קליק-קלאק”) היחיד מלפנים – בניגוד לשני אבזמים (חזה ומתניים) במבנה התיקים המסורתי. אגב – באותו אבזם שילבה שימנו גם את התפס לצינורית השתייה.

את ההידוק ניתן לעשות בצורה דומה לרצועות מותן בתיקים אחרים לכיוון המותניים, אבל יש עוד אפשרות: קיצור הכתפיות עצמן מתבצע על ידי פתיחת תא השקית, בתוכו יש את המשך הכתפיות המחוברות בסקוצ’ מאסיבי לחלק הריפוד של גב התיק – מבפנים. על ידי פתיחה ומשיכת הסקוצים בתוך התא הזה ניתן לקצר את הכתפיות ולדאוג בכך להידוק נוסף של התיק אל הגוף ולהגבהת אבזם החיבור במרכז ה X. נאמר כבר פה – קיצור הרצועות מבפנים פחות נוח מהשיטה המוכרת לכם מכל תיק אחר. והשאר? המשיכו לקרוא…

1-20150224_113711

אז יצאנו לרקוד…

גילינו כמה דברים מוצלחים מאוד בתיק הזה:

  • הוא ענק, ובאמת מכיל כל מה שתצרכו לרכיבה של כמה שעות. בעשרה ליטרים אפשר לדחוס לא מעט, והאלסטיות של הבד החיצוני מאפשרת דחיסה נוספת אם עוד שכבה התקלפה לה בזמן הרכיבה.
  • ההפרדה בין תא השקית לתא האחסון היא במקומה, נוחה ונכונה.
  • התיק מרגיש טוב על הגב. הוא קליל במיוחד ביחס לתיקים אחרים שבנויים מחומרים מאסיביים יותר.

1-תיק Shimano שימנו1

  • הוא גם מוריד עומסים הכתפיות רחבות ונוחות. לא היתה מעולם תחושת אי נוחות של לחץ על הכתף. זה נובע כנראה מהרוחב הגדול שלו – שמפזר את נקודות הלחץ על משטח ניכר וגם מהחומרים והביצוע.
  • רמת האוורור שלו בגב טובה מאוד.
  • תא הנייד\מדיה המרופד גרם לנו לשים את הנייד שם ללא דאגות.
  • הריצ’ר’צים נוחים לשימוש גם עם כפפות ארוכות

1-תיק Shimano שימנו-002

אבל… כשעושים דברים בצורה כל כך מקורית, יש בכך גם סיכון:

  • האריג הסינטטי החיצוני עדין ודקיק ופגיע לשפשופים, גם בתיק מבחן וגם בתיקים של חברים לרכיבה שרוכבים עם התיק התגלו סימני בלאי יחסית מהר.
  • בכל תיק במבנה סטנדרטי יותר לא בעיה למתוח את רצועות הכתפיים. פה ההתחכמות פחות נוחה: המתיחה נעשית מתוך תא פנימי שקשה להגיע אליו באיזה מין גישה מוזרה של שינוי מיקום כל הרצועות כל גבי סקוצים רחבים וחזקים מאוד המחברים אותן לריפוד הגב החיצוני מבפנים… לא פשוט יותר לעשות רצועות ולמתוח אותן כרגיל מבחוץ עם אבזם מתיחה, כמו כולם?
  • לא רק אנחנו, גם התיק יצא לרקוד… בעת רכיבה אגרסיבית ותזזיתית התיק ממש זז, קופץ, ולא נדבק כראוי. שיחקנו לא מעט עם הרצועות ולא פשוט היה למצוא נקודה אופטימלית. לא סתם רבים מהדגמים החדשים של שימנו בשנת 2015 מגיעים בכל זאת עם שני סוגרים – האחד כרגיל בתצורת הX ועליו הוסיפו את ההשלמה הכ”כ מתבקשת במותניים. בדגם הזה ללא סגירת מתניים כדי למנוע תזוזה צריך לסגור מאוד חזק ואז זה כבר מתחיל להקשות על הנשימה.
    לבסוף החלטתי ללכת על גישה קיצונית וקיצרתי הכי הרבה שיכולתי את רצועות הגב (בתמונות בכתבה – עדיין לפני המצב הזה), ורק אז הגעתי למצב בו התיק יושב טוב, גבוהה מאוד על הגב, מה שהביא גם את האבזם הקדמי להיות במיקום דומה יותר למיקום המסורתי של אבזמי התיקים ברצועה העליונה. גם במצב הזה הוא הרגיש לי נכון יותר למרתון מאשר לרכיבה אגרסיבית, אבל היה נוח מאוד וישב טוב.
  • שקית השתיה והפייה של Haydapack דקה יחסית ועדינה. הפייה מאוד עדינה ולא מוציאה מספיק מים. הייתרון הוא שניתן לפרק את השקית מהקשית ע”י תפס קפיצי חביב.
  • חלק מהתפרים לא הראה סופר איכותי מדוייק כמצופה מחברה כמו שימנו.
  • התאים הקטנים שממוקמים על הרצועת הידוק לא יושבים יפה על הגוף וממש לא פרקטיים לשימוש בעת רכיבה. הם מתקמטים מעט, מאבדים את היכלת לשמש כתא איכסון לחטיף או נייד קטן. הגישה המהירה לתאי הג’לים בחגורת המותניים היא רעיון טוב – וזה בהחלט צורך מורגש בכל רכיבה. רוצים לרכוב רצוף ובלי לעצור בכל פעם בשביל לאכול משהו, אבל המימוש… לא עבד.

1-20150224_114505

סיכום

אנחנו אוהבים את שימנו, ורוב המוצרים שלהם מקבלים אצלי ציונים מעולים פשוט כי הם מעולים. כבר עפנו על המוצרים שלהם לא מעט, מתוך הנאה אמיתית וכנה מהחוויה. כמו שאנחנו משבחים בכנות, כך נבקר בכנות: הפעם, למרות ההערכה גדולה לאומץ של החברה לעשות דברים אחרת, יש לזה מחירים אותם פרטנו בפרק חסרונות המוצר. כדי שיישב טוב היינו צריכים למקם אותו מאוד גבוה על הגב, ורק בסופו של המבחן הצלחנו למצוא את הנקודה אליה כנראה התכוונו המשוררים של שימנו – והתחלנו לאהוב את התיק הזה. העדינות של הבד הדקיק החיצוני גם היא בעייתית. כתוצאה מאלה, התיק הזה יכול להתאים בעיקר לרוכבי מרתון, רוכבים בדרכי 4*4, פארקים עירוניים או אפילו קומיוטינג ארוך יחסית, אבל פחות לרכיבת שטח טכנית בסינגלים.

צילום: עופר עברי (אקשן), גיאחה ועמרי (דומם)
מאת: עמרי זרח וגיאחה

 

לוח BIKEPANEL

לחץ פה לחפש או למכור ציוד אופניים מיד שנייה