KTM יצרנית האופניים ארגנה אירוע השקה לקראת שנת הדגם הבאה – 2015 – והזמינה כתבים מכל רחבי אירופה (על חשבונה) על מנת לסקר את המוצרים החדשים. היבואן הישראלי – חברת “ד.ל.ב מוטוספורט” מקבוצת לובינסקי, יבואן פז’ו, סיטרואן, אופנועי KTM ועוד – הזמין נציג של BIKEPANEL להשקה, ואני נרתמתי למשימה העיתונאית הקשה והאמיצה הזו כדי לספר לכם על מה שמעניין בקו המוצרים העתידי של החברה.

לטובת ההשקה החברה שכרה מלון נחמד על שפת אגם גדול ויפה, למרגלות הרים אוסטריים גבוהים שמזמינים אותך רק לצאת לרכוב ולחקור מה שיש להם להציע. בוילה גדולה הצמודה למלון שמענו הסברים על החברה, על המוצרים המשלימים שהם מכניסים השנה לסל המוצרים שלהם, וכמובן גם על דגמי האופניים החדשים.
1

המותג האוסטרי KTM מזוהה ברוב העולם עם תחום האופנועים, ורק בשנים האחרונות חדר לתודעת רוכבי האופניים כמותג מוכר גם ללא ממונעים. למעשה, מדובר בחברה אחת ותיקה שהתפצלה בתחילת שנות התשעים לשתי חברות נפרדות לחלוטין החולקות מיתוג זהה – שם, לוגו והצבע הכתום המוכר, רק שהאחת יצרנית אופנועים והשנייה יצרנית אופניים. החבר’ה ב-KTM, שהשנה מציינים 50 שנה של פעילות, עובדים חזק ומתרחבים בקצב יפה. הם מעסיקים 300 עובדים ומשווקים ב-50 מדינות בעולם. מאז היווסדה בשנת 1964 ועד היום ייצרה החברה כ-3.5 מיליון זוגות אופניים מכל הסוגים.

KTM מתגאה מאוד בכך שלאורך כל 50 שנות קיומה היא מייצרת את כל האופניים שלה באוסטריה ודואגת להדביק מדבקת “Made in Austria” על כל זוג. לי זה היה נשמע קצת מוזר, כי לא ידוע לי על מפעלים אירופאיים בסדר גודל כזה שעובדים עם קרבון, אז לאחר שתמו ההסברים שאלתי את השאלות הנכונות וקיבלתי תשובה כנה: שלדות הקרבון אכן מיוצרות במזרח, ושלדות האלומיניום בצ’כיה… האוסטרים כנראה למדו מהאמריקאים לנסח את הדברים לטובתם.

וזה לא הדבר היחיד ש-KTM למדה מהאמריקאים: החברה מיישרת קו עם המותגים הגדולים מארה”ב ומעמידה ליין מוצרים מגוון שנותן מענה לקשת רחבה של צרכנים. לצד אופניים החברה מפתחת ומשווקת גם ביגוד רכיבה, קסדות, נעליים, מדרסים מיוחדים הניתנים להתאמה אישית, מנעולים לאופני עיר, כפפות, משקפי שמש ואפילו חומר אטימה לטיובלס.

פטנט ייחודי שאהבתי במיוחד הינו “KTM Anti Theft” – על כל זוג אופניים שיוצא מהמפעל מודבקת מדבקה קשה להסרה, ועליה QR code. לקוח הנכנס לאתר המיוחד שהוקם לטובת העניין, יכול לרשום את האופניים שלו ע”י הזנת פרטים אישיים וסימנים מזהים מיוחדים לאופניים, וחשוב מכל – עדכון סטטוס מ”פעיל” ל”נגנב” במקרה של גניבה. כך קשה יותר לגנבים למכור אופניים גנובים, וגם קל מאוד למי שמצא זוג גנוב לאתר את בעליו. פשוט, חכם וחינמי.

 

2

מה קורה בקו המוצרים

בגזרת האופניים החברה מעמידה ליין עשיר, מגוון ועדכני. לצד סגנונות האופניים השגרתיים, הוצגו השנה גם אופני קומפורט לכביש עם דיסקים הידראולים, המיועדות לרוכב החובבן אך המתמיד (דגם Revelator Sky DI2); שני דגמי סייקלוקרוס; וגם השגעון החדש והממכר, Fatbike. כל דגמי הקצה ואף חלק גדול מדגמי האמצע מאובזרים עם המיטב שיש לתעשייה להציע, ותופרים חבילה אטרקטיבית לרוב סוגי הלקוחות.

רכיבות התרשמות יצא לי לעשות בעיקר על הדגמים החשמליים ועל חביבי ה Fatbike שעל בני מינו ארחיב בכתבה מיוחדת לנושא שתתפרסם בקרוב באתר.

בגזרת האופניים הסטנדרטיים שבטח יעניינו קוראים רבים יצא לי לרכב גם על דגם הLYCAN 27 בעלי 5 אינטש וגלגלי 27.5 ועל גרסת הLT שלו בעלת 6 אינטש. הדגם עבר שינוים קלים בלבד מהשנה שעברה. ניסיתי כמה רמות איבזור של הדגם ועניין אותי לרכב על מה שנראה כמו האופציה המתאימה ביותר למרכז המסה של הרוכבים חובבי הסינגלים. מרכיבות התרשמות בלבד במגוון השבילים שבאזור אני יכול להגיד ששני הדגמים בעלי המהלכים השונים סיפקו חווית רכיבה מצויינת. האופניים עבדו יפה והשרו ביטחון בסיבובים, קפיצות ומעברי שורשים ארוכים. בעליות טכניות המתלה נדבק לקרקע ועזר לייצר אחיזה.

פחות אהבתי שבעליות לא טכניות הורגש נדנוד במצב בולם פתוח וכן השקעת אנרגיה רבה מהצפוי להרים את הגלגל הקדמי כדי לעבור מכשולים מזדמנים בצורה חלקה יותר. אלה אגב, גם פידבקים שקיבלתי מעוד כמה בוחנים. יש לציין שיצאתי לרכב אחרי כיול בולמים בסיסי ויתכן שכיול מעמיק יותר היה משפר את תחושת הבולם בעליות. כאמור, זו רק רכיבת התרשמות כללית.

סקרן אותי לרכב על ה MYROON 29 PRESTIGE בעלי שלדת קרבון זנב קשיח, גלגלי 29 וחלקי קצה בעיקר בגלל הבולם החדש של רוק שוקס שמותקן עליהם. לצערי הרב מאוד החליטו בצוות החברה שהאופניים לא ניתנות למבחן. אז מזמזתי רק את הבולם והופעתי מאוד: הRS1- דגם הקצה החדש של רוקשוקס בעל המבנה המיוחד, מערכת שיכוך הפוכה ותג מחיר של 8,000ש”ח מתגאה בקשיחות צידית שמגדירה מחדש את הסטנדרט.  נוכחתי לגלות שלא כך הדבר. כשקיבעתי את הגלגל הקדמי בין רגלי והזזתי את הכידון לצדדים נוכחתי לגלות שהבולם גמיש בצורה מפתיעה! החברים מהמגזין הספרדי הסבירו שמחלקת השיווק חשובה ממחלקת הפיתוח…

 

3

הבשורה החשמלית

כל הדגמים החדשים, וגם הדגמים הוותיקים שעברו שדרוג, נראים ומרגישים טוב בשטח ובכביש אבל למעשה לא מחדשים הרבה ביחס למותגים אחרים. לעומת זאת, החידוש האמיתי שהחברה האוסטרית בהחלט יכולה להתגאות בו הוא אופני ההרים החשמליים. KTM היא מהמובילות בעולם בתחום אופני ההרים החשמליים, והחבר’ה שם מאוד מאמינים בפוטנציאל הכלכלי שגלום בנישה הזו. הם הציגו בפנינו נתון מפתיע – מעל 30% מכלל אופני ההרים שנמכרים באוסטריה הם e-Bike, אופניים חשמליים, ולדבריהם הנתונים דומים מאוד בשאר מדינות אירופה שמסביב.

כדי לעמוד בדרישות השוק החדש והמתפתח הזה, KTM חברה למספר ספקיות מנועים חשמליים, שהמובילה בניהם היא Bosch הגרמנית, המציעה מנועים חזקים ואמינים ביותר. בניגוד לחברות אחרות ה״מלבישות״ את המנועים על האופניים, השנה הם שמו דגש על בניית האופניים סביב המערכת החשמלית וכך נמנעו מפשרות ומאילוצים שפוגעים בעיצוב, במרכז הכובד ובביצועי האופניים.

דגמי אופני ההרים החשמליים שלהם כוללים השנה, בין השאר, אופני זנב קשיח עם מנוע עזר (e-RACE 27.5, דגם שנמכר לא רע גם בארץ), ודגמי שיכוך מלא למגוון שימושים, כולל דגם מיוחד עם מנוע עזר מעל 250 וואט, שמחייב גם מספר רישוי. האחרון, אגב, מספק חווית רכיבה ממש דומה לזו של אופנוע 50 איכותי וקליל. בלטו בתחום השטח הממונע גם אופני הרים חשמליים לילדים עם גלגלי 24 אינץ׳, ו-Fatbike חשמליים.

4

 

בתור מדוושים גאים, אתם אולי שואלים את עצמכם למה זה טוב, ולמה אנחנו בכלל מדברים על זה בהקשר של אופניים, ואכן שמעתי לא מעט התבטאויות כמו “אופניים חשמליים הם לא אופניים!״, ״לילד שלי בחיים לא הייתי קונה אופניים כאלה”, ועוד משפטים שמבטאים כעס, ואפילו פחד מסוים מכל הנושא החשמלי. לרובנו (וגם לי, אני מודה) יש רתיעה ראשונית מובנת בהחלט מהשילוב של אופניים ומנוע, אבל אני יכול להעיד מניסיון שלרכוב על אופני הרים חשמליים איכותיים זה, קודם כל, פשוט כיף! רכבתי על רוב הדגמים והחיוך לא ירד לי מהפנים לרגע.

המשקל הנוסף של המערכת החשמלית מפריע הרבה פחות משציפיתי, ורוב האופניים עמדו היטב במשימה גם בתמרונים חדים בסינגלים, ובקפיצות מזדמנות. בעליות אתה מרגיש חזק, וזה נעים! איפה זה פחות מוצלח? כשעוברים את ה-25 קמ”ש ומדוושים כדי להתקדם מהר יותר, מרגישים את האנרגיה מהדיווש נבלעת בתוך המערכת החשמלית, ויש תחושה שהאופניים לא באמת רוצות לעבור את המהירות. כל זה נכון לדגמים הרגילים, ופחות מורגש בדגם המיוחד עם לוחית הרישוי.

הובע חשש על ידי חברי שעם מגבלות התקינה הישראלית המוצר האמיתי לא יגיע לפה בדרכים לגיטימיות והרוכבים פה כנראה לא יהנו מהבצועים החזקים הנדרשים עבור אופני AM חשמליים כדי לעלות למעלה בזוויות משמעותיות, אולם לטעמי גם הדגמים “הרגילים” מספיק חזקים בשביל לסייע בעליות טכניות בשטח. תמיד טוב עוד כח בעליות אבל בגדול זה מספיק לדעתי.

אז למי זה מתאים, ולמה אולי זה כן טוב לעולם?

נכון, בימים בהם אוכלוסיית העולם הופכת להיות יותר ויותר עצלנית, המגמה החשמלית בהחלט נראית כאיום מסוים על הכושר הגופני של רוכבים, אך יש לה גם יתרונות משמעותיים. ראשית, אופניים חשמליים מהווים פתרון מושלם לאנשים עם מגבלות פיזיות, ופותחים עולם של אפשרויות נפלאות עבור מי שיכולותיו מוגבלות בגלל חזרה מפציעה, גיל מבוגר וכד’. החבר’ה ממחלקת השיווק דאגו לתת לי דוגמאות נוספות ליתרונות של מנוע העזר, ובין השאר דיברו על זוגות בהם הגבר הוא רוכב נלהב, והאישה, גם אם היא לא מנוסה ופחות בכושר, יכולה להצטרף אליו לרכיבה ביתר קלות (סליחה מקרב לב, בנות! כמובן שיש גם המון מקרים הפוכים, זו היתה הדוגמה שלהם ולא שלי…). ואכן ראיתי בשבילים המקומיים מספר זוגות רוכבים, כאשר אחד מבני הזוג על אופניים רגילים והשני על חשמליים.

ושנית, חשוב לזכור שמנוע עזר כשמו כן הוא – מנוע שנועד לעזור. כלומר, המנוע מופעל רק כאשר מדוושים. כאשר מפסיקים לדווש, המנוע מפסיק לפעול, כך שעדיין מסובבים את הפדלים ומשקיעים אנרגיה. זו אמנם פחות אנרגיה, אבל זו עדיין אנרגיה.

הגישה שלי הייתה ספקנית במיוחד בנושא אופני הילדים. נציגי החברה מודים אמנם שלא סביר שאף אחד מ-300 העובדים ב-KTM יקנה לילד שלו אופני הרים עם מנוע עזר, אבל הם הזכירו נקודה חשובה: יש ילדים רבים שאופניים חשמליים עשויים להיות הדבר היחיד שיצליח לגרום להם לעזוב את האייפד והמקדונלד׳ס ולצאת לרכוב.

5

 

לסיכום, אופניים חשמליים פשוט מנגישים את הרכיבה למעגל רחב יותר של אוכלוסיה. לא לכולם מתאים להתאמץ מאוד בשביל לחוות קצת אדרנלין, רוח על הפנים, מרחבים וחופש. אני חייב להעיד שהגישה הנוקשה שלי השתנתה מעט בעקבות ההשקה הזו. רבות עוד ידובר בשנים הקרובות על המהפכה החשמלית בשטח, ומעניין לראות איך זה יתפתח, אבל אני כבר מזהיר – אל תתפלאו אם תוך שנתיים- שלוש כל זוג עשירי בבן שמן יהיה מצוייד במנוע עזר.

תמונות: KTM Marketing Team

מאת: עמרי זרח

עמרי זרח, אול אראונדר על שני גלגלים, אושיית רכיבה שחי את החלום. הקים וניהל מספר מיזמים מגניבים בתחום הרכיבה. מתכנן שבילי אופניים, מדריך ומאמן רכיבה. כיום עובד כמנהל מוצר בWatteam – סטארטאפ ישראלי המפתח ומשווק מדי וואטים לרוכבים. עמרי כותב פה על ציוד, תרבות רכיבה ושאר עניינים שמעניינים אותו אותו על אופניים, שזה כמעט הכל.

 

אולי תתעניינו בכתבות קודמות על KTM: