גראן פונדו כלל חרמון שיוזנק ב 25.4.12 הולך להיות אירוע היסטורי: לדברי הראל נחמני המארגן ויובל גולן,  מתכנן המסלול, זו הולכת להיות הפעם הראשונה בתולדות תחרויות הכביש בישראל, שבה תהייה תחרות על החרמון במלואו!

זה די מדהים שיש לנו פה עלייה ברמה אלפינית אמיתית, ומעולם לא היתה עליה תחרות רשמית של ממש על כל הגובה המצטבר, עם סיום בקצה העליה, מדידת זמנים ופודיום אמיתי.

למי שזוכר, בגראן פונדו הצפוניים הקודמים טיפסו הרוכבים מאיזור מסדה, כלומר פחות מחצי הגובה. הפעם יהיה מנצח ראשון בחרמון במלואו. הפורמט שהוכח כמוצלח בגראן פונדו ים המלח ישוחזר גם פה, והרכיבה תתחיל בצורה חופשית ללא תחרות, כאשר הקטע התחרותי יורכב מה 60 קילומטרים האחרונים שיכללו את החלק המישורי יחסית, בעמק לאורך הירדן ההררי מגדות, ואת העלייה לחרמון עד הרכבל התחתון.

אל אתר הרישום לגראן פונדו כלל חרמון 

החלק הראשון: מאתר הסקי למסדה

ההתחלה היא ברכבל תחתון והקטע הראשון הוא הירידה מהחרמון אל מסדה (פונים שמאלה מייד אחרי היציאה ממג’דל שמס).

הרבה התלבטויות ליוו את תכנון המסלול הזה, ומגוון האילוצים הוא גדול. כולם שואפים למסלול זורם בלי הפסקות ועצירות שמכתיבה המשטרה, וזה לא פשוט: צריך למצוא את המסלול הזה בתוך שמיכת אילוצים קצרה, ובכל פעם מגלים שחלק אחר של הגוף נשאר בחוץ…

1-103.JPG

המטרה היא הרי לעשות סוף סוף גראן פונדו אמיתי על החרמון במלואו, כאשר הסיום הוא בעלייה, כמו הקטעים הכי מעניינים בגראן טורס הגדולים. במקביל, הנוחות של כולם מובילה לשאיפה לעשות מסלול מעגלי שבו מתחילים ומסיימים באותה נקודה, בלי אוטובוסים, לוגיסטיקה מורכבת ושריפת שעות על העברות מסיום הרכיבה לתחילתה.
גרף גובה.jpg

הפשרה פה היא נובעת מהצורך להזניק את האירוע ברכבל התחתון, והתחלתו בירידה: זה אומר שכולם יצטרכו להיות זהירים ומרוסנים בקטע הזה, כיוון שירידה מהירה של מאות רוכבים צמודים זה לזה יכולה להיות אתגרית. בגרות ואיפוק נדרשים מכולם – את יכולות הדיסנדינג המרשימות שלכם אנא שמרו להפגנה במועד אחר – ממילא זה לא הקטע התחרותי. במקביל – מי שיודע שהוא הולך לקחת את זה לאט מאוד, רצוי שיזנק בסוף הטור.

1-014.JPG

אתגר נוסף עולה מההתחלה באתר החרמון: קריר שם. בסוף הרכיבה זו לא תהייה בעיה כי דווקא פה היתרון של הזנקה מהמקום: הרכבים של כולם צמודים לסיום, ואין בעיה להחליף בגדים ולהנות מטקסי הסיום בנוחות (שמרו על קשר עם התחזית וקחו בחשבון שלמעלה קריר גם אם הטמפרטורות רגילות לעונה – תכינו ברכב ביגוד חם ליתר בטחון).

1-012.JPG

האתגר הוא דווקא בבוקר – יתכן שיהיה קריר, ותצטרכו שכבות נוספות, שאותן צריך יהיה לשחרר איפשהו לאחר מכן – לפני תחילת הקטע התחרותי והעלייה. המארגנים יעמידו לשם כך שקיות משתתפים לפני ההזנקה לקטע התחרותי בגדות והאבזור יועלה למעלה כדי שתוכלו לטפס בנוחות ועם בגדים קצרים.

1-036.JPG

דרומה ברמת הגולן

איזה כיף של מקטע. מהירות אדירה ונופים מדהימים. סוף סוף אפשר להנות מרמת הגולן בכיוון הקל שלה, ולא בכיוון הקשה. המגמה דרומה היא מגמת ירידה מהירה, וממוצעי מהירות גבוהים מאוד ייראו על מחשבוני הרכיבה שלכם. נחצה את מסדה אל יער אודם היפהפה, ונמשיך בו עד הכיכר של צומת ווסט. שם נפנה שמאלה ומזרחה לכיוון שני התלים: הר אביטל והר בנטל (עליהם לא נטפס הפעם) ומרום גולן. אז נקח ימינה ודרומה לכיוון כביש 91 ונעלה עליו בפניה שמאלה ומערבה לכיוון נאפח.

1-038.JPG

פה מגמת הירידה מתחזקת ואנחנו טסים במהירויות אדירות בירידה מרמת הגולן לכיוון גשר בנות יעקב. אם תהייה רוח מזרחית זה יהיה מטורף. בכלל, הרוחות כידוע זה המשתנה הבלתי צפוי של רמת הגולן, וקשה לדעת מה תהייה החוויה במירוץ עצמו. ברכיבת ההכנה נהננו מיום נייטרלי יחסית (אולם חם ואביך) ונקווה שכך יהיה גם באירוע.

1-048.JPG

עצירת התרעננות ליד הרפטינג של גדות

גראן פונדו כלל חרמון מתחיל רגוע וקל השנה (אבל שלא תחשבו שזה הולך להשאר ככה…).

אל עצירת ההתרעננות הראשונה הגענו מהר יחסית – כשעה וחצי עד שעתיים. אין צורך במילוי מים או התארגנות מיוחדת לפני כן בגלל מגמת הירידה. פה תוכלו לבצע מילוי בקבוקים ראשון, להעמיס קצת נוזלים ולשחרר את הביגוד החם לשקיות המשתתפים שיחולקו וימסרו לכם שוב בסיום האירוע.

פה גם מתחיל הקטע התחרותי. אם אתם מתחרים מובטח לכם שאת ה 60 קילומטרים הבאים לא תשכחו זמן רב. התחרות נערכת בשיתוף פעולה מלא עם איגוד האופניים הישראלי, שמנהל את המקצה התחרותי  והתחרות תעניק ניקוד בסבב השנתי לפי הקטגוריות של האיגוד. חברי/ות האיגוד זוכים להנחה משמעותית ברישום לאירוע וכן ניתן להירשם כחבר/ת איגוד לשנת 2014 ביחד עם ההרשמה לאירוע. כמו כן התחרות (מלך ומלכת החרמון בחסות Trek ישראל) נערכת לזכרו של גבי לרנר ז”ל. גבי נהרג בתאונת פגע וברח בזמן שרכב על אופניו באימון לקראת גראן פונדו חרמון 2013. הוא רכב בעלייה שבין חריש לכיוון ריחן כ 15 קילומטר בלבד מביתו שבכרכור.

1-057.JPG

“פרולוג” לעלייה – מגדות עד תחילת העלייה לחרמון

כביש 918 שאליו נפנה ימינה מאיזור גשר בנות יעקב, הוא אחד הכבישים היפים בארץ, וכזה שכדאי לבלות עליו בכל רכיבה באיזור. הוא מתחבר הן להקפות לכיוון רמת הגולן והן להקפה המערבית יותר לרכס הרי נפתלי. זה כביש צר שנסלל בצד המזרחי של עמק החולה לאורך הירדן ההררי. בשני צדיו שדרות עצים מצלים בחלק הראשון ושדות העמק הפתוחים בחלק הצפוני יותר. בחלק הצפוני, אחרי שעוברים את גדות, החרמון משקיף עליו ומזכיר את עצמו לרוכבים: לא הולך להיות לכם קל…

1-061.JPG

הרכיבה בחלק הזה תתפקד בתחרות כמקטע סלקטיבי שבו ילחמו המתחרים והקבוצות על המיקום לקראת תחילת העלייה לחרמון.

הוא לא שטוח לחלוטין ויש שם שתי גבעות קטנות שיכולות ליצור פערים במידה ומישהו יחליט להתקיף ולפצל את הדבוקה. אם הרוח תהייה צפונית, זה יהיה מעניין במיוחד.

1-070.JPG

העליה

בסוף כביש 918 פונים ימינה ומזרחה לכיוון החרמון. המתח עולה בזמן שזוויות הכביש מתחילות לעלות בעדינות. בהתחלה זה עדיין סוג של מישור, ואז מגיעים על עיקול ברור ימינה, ממש צמוד לגדר המערכת. זה הסימן לתחילת העליה לחרמון. אנחנו מניחים שכולכם כבר עליתם לחרמון, ומי שלא – חובה להגיע.

מפה.jpg

במדידה על הרכבל העליון זו העלייה הארוכה ביותר בארץ, ובודאי שיש בה גם את פערי הגובה הגדולים בארץ. גם בעלייה עד רכבל תחתון – מה שנעשה אנחנו הפעם, מדובר באתגר גדול מאוד שצריך לבוא אליו מוכנים. את העלייה לחרמון אפשר לחלק לכמה מקטעים.

1. ההתחלה

עד הפנייה שמאלה במפלי סער: מדובר בקטעים לא קשים במיוחד שיש בהם גם כמה הפוגות מזווית הטיפוס, אולם הם נגמרים די מהר.

1-074.JPG

2. ממפלי סער ועד נוה אטיב –

זה כנראה החלק הכי קשה של העלייה, וגם לטעם רבים היפה ביותר שבה: חולש עליו מבצר נמרוד המדהים, שממוקם במקום כל כך דרמטי ויפה, חולש על העמק והציר העולה אל החרמון, בדיוק באיזורים בהם הזוויות נושקות ל 10% ומתעללות בכם מעט.

1-076.JPG

בנווה אטיב תהייה נקודת התרעננות ומילוי מים. התחרותיים ידלגו עליה כמובן, וכל השאר ישמחו על ההזדמנות להוריד מעט דופק ולהתאושש לפני השלמת כ 10 ק”מ נוספים של טיפוס.

1-084.JPG

3. בין נווה אטיב למג’דל –

מקטע בנוי ו”עירוני” עם שני יישובים, פסי האטה מעצבנים, ונקודות תלולות בתוך נווה אטיב עצמה, וכמובן בקיר הידוע שנמצא בכניסה למג’דל שמס (זוויות באיזור ה 15% לכמה עשרות מטרים). המקטע הזה מסתיים במעבר בש.ג. התחתון של כביש החרמון ממש ביציאה ממג’דל שמס כלפי מעלה.

1-089.JPG

4. מהש”ג ועוד לקופות אתר החרמון –

פה אתם כבר בסביבה אחרת, ההר טרשי יותר ועם איכויות נוף של הר “אמיתי” ויחודי המאפיין רק את החרמון שכן הגובה פה כבר אינו הגובה אליו אפשר להגיע ברכיבות אחרות בישראל.  הזוויות מתמתנות מעט ביחס לזוויות של איזור מבצר נמרוד, אבל הגובה המצטבר כבר מורגש הייטב ברגליים. בקופות תהיה לכם הזדמנות נוספת של כ 200 מטרים לגלגל רגליים במישור ולשחרר שרירים.

1-090.JPG

5. מהקופות ועד לרכבל תחתון –

הקילומטרים האחרונים. הם לא מאוד תלולים מבחינת הזווית וזו חצי נחמה. זה הסוף ופה תתנו את הכל. לא נשאר הרבה. אין אוויר, השרירים כואבים, אתם בקצה. השלמתם גראן פונדו נוסף.

1-093.JPG

סיכום

מבחינת מרחק זה גראן פונדו שהוא למעשה מדיו פונדו. אין פה את גרסת ה 150-180 ק”מ שמתאימה יותר לתיוג “גראן” אולם זו רכיבה קשה. מי שיגיע לרכיבה הזו ללא הכנה מקדימה, אחרי חורף של מעט מאוד רכיבה ובמיוחד ללא כמה רכיבות במתאר הררי בהם יכין את הרגליים והגוף לכ 2200 מטרים מצטברים, יסיים בהתאם: התכווצויות שרירים בגב וברגליים. רק 120, אבל לא פריירים.  מצד שני בניגוד למסלולי העבר, מדובר במשהו שלא צריך ארבעה חודשים כדי להתכונן לקראתו. אם אתם רוכבים 80-100 קילומטרים בסופי שבוע, תוכלו לעשות גם את זה. קחו לכם את סופי השבוע הקרובים מהיום ועד לאירוע ותנו בהם דגש על מסלולים הרריים ותוכלו להנות מהאירוע הזה, שחוגג את רמת הגולן והחרמון, ומביא את רוכבי ישראל, בפעם הראשונה (סוף סוף) למקטע תחרותי על העליה הכי עלייתית בישראל – במלואה.

אל אתר הרישום לגראן פונדו כלל חרמון