יש לנו הכבוד והשמחה להכריז על הצטרפותה של אורית ברנע ל BIKEPANEL!
הפעם אנחנו שמחים במיוחד כי ההצטרפות של אורית מחמיאה לנו מאוד. היא שטיחונית עם נטיות כבישוניות. יש לה העדפה לטיולי שטח ארוכים בארץ ובמידת האפשר גם מעבר לים. בחיי היום יום, חוץ מלרכוב היא גם ביולוגית ימית עצמאית וכתבת אופניים עם אלפי שורות ב BikeZone, אי-ירוק של קק”ל ועוד. סוף סוף יש אצלנו קול נשי בפאנל והכתבה הראשונה שלה מבטאת זאת היטב:  

צילמה: אילת ניר

צילמה: אילת ניר

היפה והשלדה – סקירה בנושא דגמי אופני שטח ייעודיים לנשים

אחת המוסכמות הבלתי מעורערות בהקשר לעולם הנשי היא שנשים אוהבות לקנות! אם זה זוג עגילים, זוג מכנסיים, או זוג תחתונים תמיד תמצא נשים עסוקות במלאכת הקודש בהשקעה רבה של זמן וכסף ולא נשכח גם את ההנאה. אז למה לא איזה זוג אופניים? על יכולת הקנייה של נשים אין עוררין וכך גם על העובדות שהן מהוות 51% מהאוכלוסייה ושהן בנויות בצורה שונה מגברים. בהתחשב בכתוב הנ”ל קשה להבין למה חיכו יצרני האופניים כל כך הרבה זמן עד להשקת דגמי האופניים הייעודיים לנשים? לכאורה נראה שיש כאן פוטנציאל אדיר אבל כשבוחנים את המצב בשטח (או בכביש), ברור שאחוז הרוכבות מכלל הרוכבים קטן בהרבה מאחוזן באוכלוסייה… ולמרות זאת, נראה שמרבית יצרני האופניים משקיעים לאחרונה מאמצים ניכרים כדי לזכות בליבן, רגליהן וגם ארנקן של הנשים הרוכבות.

 

מדוע קיים צורך באופניים ייעודיים לנשים?

כבר הזכרתי שנשים בנויות בצורה שונה מגברים. ישנה טענה שאצל האישה הממוצעת הטורסו (החלק שבין הכתפיים למותניים) קצר יותר, הזרועות קצרות יותר ואילו הרגליים ארוכות יותר ביחס לגבר בגובה זהה. בנוסף, הכתפיים של נשים צרות יותר, כפות הידיים והרגליים קטנות יותר ובעוונותינו, הירכיים שלנו רחבות יותר. ההבדלים הללו יכולים להשפיע על התאמת האופניים לרוכבת, על ההיגוי וההרגשה הכללית ולכן אופניים שתוכננו עבור מידות של גבר ממוצע עלולות להתאים פחות לאישה הממוצעת.

אגב, בתחום אופני הכביש יש מתנגדים בולטים לטענה הזו. בראשם עומד פרקליט שטן ידוע: ג’רארד ורומן – אחד הידענים, הדעתניים, והאנשים החשובים בתעשיית האופניים העולמית, והבעלים של Cervelo. לטענתו העובדות האלה פשוט אינן נכונות ויש הבדלים בין ממוצעי הגובה בלבד של נשים וגברים, ולא בין יחסי חלקי הגוף. לדבריו, ודאי ברמת הגאומטריה יש לתכנן אופניים לפי גובה הרוכב ולא לפי מינו. בד”כ הגישה של אופני נשים מייצרת פשוט תנוחה גבוהה יותר, ולטענתו זה פשוט כמו לבחור אופני נוחות (ולהפסיד התאמה להיבט התחרותי) – בין אם אתה גבר או אישה.  

מה מייחד אופני נשים? כדי להתאים אופניים לפרופורציות הנשיות ניתן לאמץ שתי גישות:

 

1. הגישה הפשוטה (קוסמטיקה):

שימוש בשלדת unisex  ו”משחק” עם מרכיבים שמולבשים על השלדה כדוגמת סטם קצר, כדון צר, זרועות קראנק קצרות, אוכף רחב, מעבירים וידיות ברקס שמתאימים לידיים קטנות.

2. הגישה המורכבת: עצוב שילדה ייחודית עם מאפיינים חדשים:

top tube קצר שנועד לקצר את המרחק בין האוכף והכידון ועל ידי כך נותן מענה לטורסו הקצר יחסית של הנשים (יש לציין ששינוי כזה בלבד עלול לגרום לבעיות אחרות כגון היגוי פחות יציב ו toe overlap – מצב בו קיימת אפשרות לנגיעה בגלגל הקדמי עם כף הרגל בעיקר בתמרון פניה). בנוסף, יש לציין שקיצור ה- top tube איננו “כלל אצבע” בעצוב שלדות נשים וישנם דגמים שבהם ה-top tube איננו קצר יותר מאופניים רגילים.

עידון זווית ה- head tube – שינוי זה יגרום להרחקת הגלגל הקדמי קדימה (עתיד למנוע את בעיית ה- toe overlap) ומאריך את בסיס הגלגלים (wheelbase) מה שמייצב את ההיגוי. הארכת ה- head tube וחידוד זווית הכיסא מאפשרת את קיצור ה- top tube. חידוד זווית הכיסא מאזנת את משקל הגוף על הפדלים ומאפשרת יעילות דיווש מקסימלית. לבסוף – כוונון עדין של בולמים והתאמה של חלקי היגוי מותאמים לנשים (אוכף, כידון, ידיות ברקס וכד’).

 

כדי לבדוק מה קורה בפועל, בחרתי את אופני הנשים של Orange מהדגם Five Diva Pro  והלכתי טבלאות הגאומטריה של דגם הנשים אל מול הדגם הרגיל (Five Pro). בדגם הנשים, שמגיע בשתי מידות long “14, short “14 ניתן לראות כי בדגם ה- short אכן ה- top tube קצר משמעותית מדגם ה- long  שמקביל במידותיו לדגם “14   הרגיל. כפועל יוצא של קיצור ה- top tube המרחק בין בסיסי הגלגלים (wheelbase) קטן אף הוא. הזויות זהות וכן כל שאר המאפיינים. חשוב להבין כי גם שינויים של מ”מ ספורים יכולים להיות משמעותיים מבחינת תנוחה על האופניים.

היצרנים השונים נוקטים באסטרטגיות שונות בהקשר לדגמי הנשים. חלק מהיצרנים משתמשים בדגמים קיימים מהליין הרגיל ומקצים תת-דגם שמיועד לנשים (נקרא באותו שם עם תוספת אותיות כדוגמת WSD). מגמה שונה שהולכת ותופסת תאוצה בשנתיים האחרונות היא הקצאה של דגמים ייחודיים לנשים..

 

בחברת Trek למשל, שטוענת בתוקף שהיא מובילה עולמית במכירות  דגמי נשים, יצאו עם דגם ייחודי לנשים שנקרא Lush הנמצא בקטגוריה של אופני שבילים והוא מקביל לדגם המוצלח Fuel EX. ה- Lush מגיע עם 4 תת-דגמים ביניהם תת-דגם עם שלדת קרבון ואבזור קצה. באופני Orange מציגים מספר דגמים שהבולט וככל הנראה האיכותי שבהם ((Five Diva Pro הוא הגרסה הנשית לדגם Five Pro המוצלח שהם אופני שבילים עם שכוך מלא. גם אצל Scott קיים ליין ייחודי ומרשים של אופני נשים שנקרא Contessa והוא כולל דגמי זנב קשיח, שכוך מלא וגם אופני כביש, כולם תחת אותו שם.

trek x-caliber wsd

ב Specialized מקדישים תשומת לב מחמיאה לקהל הרוכבות ושם מציעים מספר דגמים ייחודיים של אופני נשים החל מרמת כניסה, כולל דגמי ז”ק וש”מ וכלה בדגמים תחרותיים. ראוי לציין את דגמי אופני השבילים Safire ו- Myka שהם דגמי ש”מ לנשים בלבד ו- 3 דגמים של אופני ז”ק 29 אינץ’ (ראי טבלה מטה).

אצל Giant ניתן למצוא 9 דגמי נשים ביניהם אחד תחרותי, אחד ז”ק, 2 דגמי אופני שבילים ו- 4 דגמי אופני כניסה. משב רוח מרענן מגיע מכיוון Kona שם מפתיעים ב- 2012 עם 4 דגמי שטח ייחודיים לנשים, ביניהם דגם 29 אינץ’ חדש לחלוטין שיוצא השנה לראשונה ה- .Mohala ב CUBE שוב הופתעתי לטובה מפיתוח ליין של דגמי נשים שמופיע תחת המיתוג WLS=Woman Like Series וכולל שני דגמי ש”מ ו- 4 דגמי ז”ק. בחברת Marin קצת מאכזבים עם דגמי נשים זנב קשיח בלבד וברמת אבזור בסיסית. אצל Rocky Mountain  לא מצאתי בכלל דגמי נשים בליין של 2012 למרות שבעבר נהגו להוציא דגמי נשים.

מחיפוש שערכתי אצל יצרניות שלדות הבוטיק (Turner, Intense, Ellsworth  ו- Santa Cruz) רק ל- Santa Cruz יש דגם יעודי לנשים ה- Juliana שהם אופני XC ש”מ שמגיעים ברמת אבזור יחידה. אהבתי את מה שכתבו שם בתיאור הדגם:

“We’re not going to slap a pink paintjob and floral patterns on a kid’s bike and call it women’s specific”

המשפט הזה די מסכם את הגישה החדשה של יצרניות האופניים בכל הנוגע לעצוב דגמי הנשים. אם בעבר הלא רחוק כל דגם נשים היה חייב להופיע בצבעי ורוד/לבן עם קישוטים הרי שהיום המגמה התהפכה לגמרי והיצרניות מתרחקות מכל גימיק נשי נדוש ודבקות בגישה של “האיכות בעיצוב” ולא בקוסמטיקה.

אורית רוכבת (צילם: יואב סגל)

אורית רוכבת (צילם: יואב סגל)

מזווית אישית

אופני נשים זה הרבה יותר מסתם גימיק. כשהתחלתי בהכנת טבלת הדגמים חשבתי שאצטרך לכל היותר חצי עמוד… ואני מוצאת את עצמי מוסיפה עוד שורות כאילו אין מחר וכאילו אנחנו פלנטה של רוכבות ( ! ). מושקעת הרבה מחשבה בתכנון, בעיצוב ובהשגת המטרה של אופניים שיהיו מותאמים, נוחים ויעילים לנשים. נראה שהחברות הגדולות בשוק יכולות להרשות לעצמן לפנות לקהל גדול של רוכבות, מקשת רחבה יותר של התמחויות, ואילו החברות הקטנות מציעות מגוון מצומצם יותר של דגמים ברמת אבזור קבועה. באופן אישי, אוכל להעיד על עצמי שהייתי סקפטית בקשר לאופני נשים כשבאתי לבחור לעצמי זוג אופני XC ברמת אבזור גבוהה יחסית והעדפתי לקנות אופניים שאינן ייעודיות לנשים וכאן עלי להודות שהייתי קצת שבויה במוסכמות… כך למשל חשבתי שנטיית היצרנים היא לאבזר אופני נשים ברמה בסיסית בלבד של מרכיבים. אני מוכרחה לציין שלאחר המחקרון שערכתי לצורך הכתבה שיניתי את הדעה הזו לפחות לגבי כמה מהחברות.

יתרה מכך, העובדה שחלק מהרוכבות שמתחרות בסבב העולמי רוכבות על אופני נשים נותנת גושפנקה רצינית ליתרונות שיש לאופניים אלה. כמובן שאסור לשכוח שכל הקונספט של אופני נשים מבוסס על מבנה האישה הממוצעת כנגד מבנה הגבר הממוצע. בחיים האמיתיים, לא כולנו ממוצעות וטוב שכך! ולכן, לבטח לא כולנו “מחליקות” בקלילות לתוך התבנית שעיצבו עבורנו. אז בתור אישה ולקוחה תמיד רצוי לקחת אופניים לרכיבת מבחן לפני הקנייה ואם יש דגם ייעודי לנשים אז מה טוב.

ומה עוד יוצא לנו מזה ?

עולם האופניים רווי בשמות דגמים, אביזרים, שיטות שיכוך, חומרים מתקדמים ופטנטים. הכל מלווה אחר כבוד בשלל צירופי אותיות מרשימים שאזכורם בפורומים המתאימים עשוי לפתוח דיונים מעמיקים ומרתוניים בקרב שוחרי הנושאים הטכניים (FSR, VPP, XTR, TALAS ועוד רבים וטובים). אתם בטח תוהים לאן אני חותרת כאן… אז אני שמחה לבשר מעל דפים וירטואליים אלה שגם אנחנו (בנות המין היפה והחזק), זכינו לסדרה של צירופי אותיות שמופיעים בקטלוגים ובאתרי האינטרנט, בד”כ מימין לדגם האופניים. אז בפעם הבאה כשאתם נתקלים במשהו שנראה כמו WSD או WLS וכד’ תדעו שיש לכם כאן עסק עם נשים…נשים בלבד!

 

TREK = WSD Women Specific Design =

SPECIALIZED= DFW= Design For Women

MARIN= WFG= Women’s Fit Geometry

CUBE= WLS= Women Like Series

כמו שזה נראה לי אחרי כתיבת הכתבה, אנחנו על המפה ואנחנו נשארות על המפה. ואולי לסיום, ציטוט מהאתר של GT:

“Built specifically for those who prefer the toilet seat down. We all know that Cindi Lauper was right. But how much fun can girls really have on a bike that’s designed to fit the “other” half of the population? Not much. That’s why GTw bikes features the same legendary GT reliability and durability as the models designed for their X-chromosomed counterpart only sized, scaled and tapered to perfectly fit the female form.”

 

מותג

 

דגמי אופני נשים

 

 

 

TREK

 

 

 

שיכוך מלא

Lush Carbon, Lush SL, Lush S, Lush

דגם אופני שבילים בלעדי לנשים מגיע במספר תת-דגמים שונים ברמות האבזור (כולל דגם מקרבון)

זנב קשיח

Trek 6000 WSD

 29erזנב קשיח

X-Caliber WSD

יעודי למרתונים, תחרותי

Mamba WSD

Marlin WSD

 

 

 

 

 

SPECIALIZED

שיכוך מלא

Myka FSR Elite

Myka FSR Comp

אופני שבילים ברמות אבזור גבוהות

Safire Comp

Safire Pro

אופני שבילים ברמת אבזור גבוהה

זנב קשיח

Myka HT   (שישה דגמים שונים)

שישה דגמים שמחיר הגבוה שבהם 700$

Jett Comp

אופני XC

29erזנב קשיח

Fate Expert Carbon 29er

Fate Comp Carbon

Jett Comp 29er

 

GIANT

 

 

שיכוך מלא

Trance X1 W

אופני שבילים

זנב קשיח

Anthem X1 W

אופני XC תחרותיים

29erזנב קשיח

Rainier  29er 0

SANTA CRUZ

שיכוך מלא

Juliana SPX

זכו בתואר אופני השבילים הנבחרים לנשים בשנת 2011 במגזין “Bicycling”

 

 

 

CANNONDALE

שיכוך מלא

Lexi 0,1,2,3

4 דגמים ברמות אבזור שונות

Scarlet 2

התשובה הנשית לדגם ה- Jekyll

זנב קשיח

Trail SL Women’s 2

Trail SL Women’s 3

אופני XC

Trail Women’s 5

Trail Women’s 6

אופני XC דגמי כניסה

 

KONA

שיכוך מלא

LELE

שלדת סקנדיום תחרותית

זנב קשיח

MINA

אופני XC

TIKA

אופני כניסה XC

29erזנב קשיח

MOHALA

דגם חדש ל- 2012

FOCUS

זנב קשיח

Dona HT 1,2,3,4

4 דגמים ברמות אבזור שונות

 

 

 

ORANGE

 

שיכוך מלא

Five Diva Pro

הגרסה הנשית לדגם Five Pro שזכה בתואר אופני השבילים הטובים ביותר בשנים 2009-10 של מגזין mbr.co.uk

 

ST4 Diva

אופני XC

זנב קשיח

Diva

Diva Pro

שני תת-דגמים שונים ברמת האבזור

JAMIS

זנב קשיח

Durango Sport Femme

Trail X2 Femme

Trail X1 Femme

אופני כניסה XC

 

Dakota DXC Race Femme

אופני XC תחרותיים

CUBE

שיכוך מלא

AMS WLS

AMS WLS PRO

זנב קשיח

Access WLS GTC

שלדת קרבון תחרותית

Access WLS SL

אופני XC

Access WLS Race

Access WLS Pro

אופני טורינג/אופני כניסה

Access WLS Team

MARIN

זנב קשיח

Wildcat Trail WFG

אופני כניסה

 

Bear Valley WFG

אופני כניסה

 

Sky Trail Step-Thru

אופני כניסה

SCOTT

שיכוך מלא

Contessa Genius

Contessa Spark RC, Contessa Spark

שלדת קרבון עם אבזור קצה

שלדת אלומיניום

זנב קשיח

Contessa Scale RC, 10, 20, 30

 

Contessa 10,20,30,40,50,60

אופני כניסה ברמות אבזור שונות (מחיר נמוך יחסית)

GT

שיכוך מלא

Sensor 4.0 GTW

רמת אבזור בסיסית

זנב קשיח

Avalanche 1.0 GTW

Avalanche 2.0 GTW

Avalanche 3.0 GTW

אופני כניסה

MERIDA

זנב קשיח

Juliet 10 V

Juliet 20 MD

Juliet  100-D

Juliet 500-D

כתבה: אורית ברנע

תמונות: איילת ניר, יואב סגל

אורית ברנע – היא שטיחונית עם נטיות כבישוניות. יש לה העדפה לטיולי שטח ארוכים בארץ ובמידת האפשר גם מעבר לים. בחיי היום יום, חוץ מלרכוב היא גם ביולוגית ימית עצמאית וכתבת אופניים עם אלפי שורות ב BikeZone ז”ל, אי-ירוק של קק”ל ועוד.