מי היה מאמין. נדמה שישראל הפכה למעצמת אופני כביש… בעוד שההרשמה למסע האופניים הצפוני “כוכב הצפון” נמשכת, אנחנו מתבשרים על אירוע רכיבה חד-יומי חדש: “גראן פונדו מכתשים” ב 7 בדצמבר 2012! האירוע, המקבילה הדרומית של “גראן פונדו גלבוע-חרמון” שהתרחש בהצלחה רבה באפריל, הוא מסע אופניים עממי עם נגיעות תחרותיות – מדרום ים המלח למדרשת שדה בוקר, דרך כמה משכיות החמדה האטומיות שיש לאזור הזה להציע. כמו הגראן פונדו הקודם, גם “גראן פונדו מכתשים” הוא עוד קו-פרודוקציה של “משלחות” ו”מדיטרניאו 365″.

532130_263646247072555_1107186470_n

להרשמה לאירוע לחצו פה!

 

לאתר האירוע

 

עולם האופניים הישראלי עובר תהפוכות ושינויים דרמטיים: מצד אחד יש תחושת משבר מסחרי, וקושי ארגוני ומימוני להחזיק את פעילות ענף הכביש התחרותי, ומצד שני צמיחה מרתקת ומעוררת תקווה של תרבות אופניים רחבה ועמוקה, בעלת הסתעפויות סגנוניות רבות, שהצדדים המשגשגים ביותר שלה הן הקומיוטינג העממי מצד אחד של הסקאלה – ומצדה השני – הגראן פונדו. גראן פונדו באיטליה, (או סייקלוספורטיב בצרפת) אלה אירועי רכיבת כביש ארוכים וקשים שמאכלסים רוכבים רציניים ומחויבים. הצמיחה בפופולריות של ז’אנר אירועי הכביש האלה אינה משהו ייחודי לישראל- הגראן פונדו מגיע ממדינות האופניים המסורתיות וכיום מתפשט חזק גם בבריטניה, ארה”ב ועוד. שם אפשר למצוא בכל סוף שבוע אירוע המוני אדיר שהוא אמנם רב משתתפים, אבל אתגרי וקשה עד מאוד. הגראן פונדו לרכיבת הכביש הוא כמו אירועי המרתון לתחום הריצה והוא העתיד של רכיבת הכביש הרצינית בישראל. אירועי הגראן פונדו הם אירועי עוגן בלוח השנה של הרוכבים המחויבים – אלה שיכולים לסיים רכיבות כביש ארוכות וקשות. סביבם מייצרים כושר ותוכניות אימונים, וסביבם בונים מוטיבציה והתכווננות.

בהיערכם על כבישים סגורים ובליווי המשטרה הם מאפשרים רכיבה בטוחה בסביבה מעודדת – ואם יהיו הרבה כאלה, אינשאללה, יוכלו גם רוכבי שטח מז’אנר ה XC, המרתון והאפיק להצטרף לספורט רכיבת הכביש ללא חשש על בסיס קיום סדיר של אירועים כאלה. המשך הצמיחה הזו, וקיבוע אירועי גראן פונדו בלוח השנה ובשק החוויות שלנו על האופניים תלוי בתמיכת הרוכבים ובהיענות שלהם לבוא, להירשם, ולתרום בכך ליצירת תרבות אופניים חדשה ואיכותית בישראל, אולי כזו שאפילו תצליח למשוך אליה רוכבים מהעולם. הנה סרט מגראן פונדו כלל-בריאות שנערך באפריל האחרון. החוויה הדרומית בנובמבר תשלים את החוויה הצפונית עם רכיבה אפית במדבר.

גראן פונדו מכתשים: 7.12.2012

כמו המהדורה הצפונית, גם הוא כולל שני מרחקים, ארוך ובינוני – למרות שיהיה יותר מדויק לומר, ארוך וארוך יותר. המסלול הארוך מונה 150 קילומטרים, בעוד שהבינוני מסתכם ב-130 קילומטרים, מרחק מכובד לכל הדעות. על מסלול קצר ויתרו המארגנים הפעם, מה שמחייב גם את מאותגרי הקילומטרז’ שבינינו החפצים להשתתף להתחיל להעמיס נפחים, כי חבל להחמיץ את המסע.

אז מה בתפריט? גם הפעם גראן פונדו כמו שגראן פונדו צריך להיות, כמו שהוא בכל מקום בעולם – עליות, עליות, וקצת עליות לקינוח. המרחק הארוך יכלול טיפוס מצטבר של 2,220 מטר, שכאמור יתפרס על פני 150 קילומטרים. מי שחושב שהמרחק הבינוני מתאפיין במישוריות יתר מבחינת טיפוס – טועה טעות מרה: הטיפוס המצטבר כאן הוא 1,920 מטרים, רק 300 מטר פחות.

שני המקצים, הארוך והבינוני, ייצאו ממלון הוד שברצועת המלונות בעין בוקק, בחלקו הדרומי של ים המלח. כמו בגראן פונדו הצפוני, חלקו הראשון של המסע יהיה רכיבת פלוטון מנהלתית למרחק של 56 קילומטרים, עד צומת עין חצבה.

תראו איזה יופי שם. תודה לאיל דולין על התמונות היפהפיות:

Dsc_0015

הקטע שאחריו, באורך 46 ק”מ, יכלול מדידת זמנים לכל המשתתפים – והוא גם מקטע הרכיבה המשמעותי והמרהיב ביותר במסע, הכולל את טיפוס מעלה עקרבים, אחת העליות התלולות בארץ, שב-2.5 הקילומטרים הקשים שבה מתהדרת בשיפוע של כ 11%. המסלול הזה מככב ברשימת העליות השוות בישראל ובדיוני הפורומים השונים משום שהוא מיוחד עד מאוד, ומהווה את אחד הבודדים שיש בו כמות גדולה של סרפנטינות צפופות – אלמנט אלפיני כל כך, רק בצהוב המדברי. פה תתקלו בחביות המפורסמות של מעלה עקרבים, וגם בכביש המשובש כמובן – חלק מהאופי המיוחד של העליה. הנוף – מדהים. אין על כך ויכוח.

רוכב המעפיל את הכביש למעלה עקרבים יתקשה לשפוט האם הכביש הוא יותר תלול – או יותר משובש. זאת, משום שמעלה עקרבים הוא כנראה הכביש היחיד בארץ שעשוי לגרום לרוכב בו לערוג בגעגועים לכביש המוביל לנס הרים דרך אזור התעשיה של בית שמש, ודי לחכימא ברמיזא.

למעשה, גם לחכימא לא די ברמיזא – והמארגנים מציינים בבירור המלצה לנרשמים לגראן פונדו דרום להגיע לאירוע עם צמיגים במצב טוב ולחץ אוויר תקין, בגלל הכביש המתאגר, בורותיו, מהמורותיו, אבניו, חצציו, ושאר מפגעיו. אבל אל תתנו לאמור לעיל להפחיד אתכם: המפגעים והשיפועים שווים את זה, שכן הטיפוס במעלה עקרבים הוא חוויה ספיריטואלית במיוחד, של נופי דרום מאובקים, מדבר צהבהב, הרים בגוונים שונים של חום ובז’, ודממה מעוררת השראה.

Akrabim2520road2520-2520copy

בתום מעלה עקרבים, תמשיך הרכיבה דרך ערוצי נחל מקסימים. נעבור ממש בצמוד למכתש הקטן (אבל לא נראה אותו) בדרכנו אל המכתש הגדול. מדבר יפהפה, ורולינג הילס עם קטעים מהירים מאוד לאורך מישור ימין (לא לצלם מימין) משולבים בעליות קצרות. נגיע למכתש הגדול – ובו עוד נופי קדומים דרומיים עוצרי נשימה ומיינד יו, לא מישוריים היות שמעלה עקרבים אינו העליה היחידה: היציאה מהמכתש הגדול, שהוא בפני עצמו אחד המקומות המרשימים ביופיים בארץ, עם נוף מדברי פראי ומצוקים תלולים ששכבות הסלע נראות מקומטות בתוכם, תביא עמה עליה מכובדת נוספת – לא ארוכה כמו מעלה עקרבים אבל יפה לא פחות, ואחרי שגובה מצטבר ראוי כבר ברגליכם, עוד תזכרו גם את היציאה מהמכתש. משם תמשיכו לירוחם, שאחרי רכיבה כל כך ארוכה וקשה תחת מדידת זמנים והצפת אנדורפינים תיראה לכם כמו נווה מדבר נחשק ומגרה… (כשתחזרו לשם בהזדמנות אחרת עם הרכב – הקלו עם עצמכם: מדובר היה ברושם שנתקבל תחת אי שפיות זמנית).

 

Dsc_0084

בירוחם מסתיים קטע מדידת הזמנים, ושם גם מתפצלים שני המקצים: המקצה הארוך (ה”גראן”) יעלה צפונה על כביש 224 עד צומת הנגב, ומשם ידרים על כביש 40 עד מדרשת שדה בוקר, בעוד שהמקצה הבינוני (ה”מדיו”) ימשיך “דוך” למדרשת שדה בוקר דרך כביש 204 וצומת חלוקיים.

 כאמור, בקטע שבין צומת עין חצבה לירוחם, שאורכו 46 קילומטרים, תהיה מדידת זמנים לכולם. על פי מדידה זו, יוענקו בתום האירוע פרסים, בהתאם לחלוקה הבאה: שלושת המקומות הראשונים בקטגוריות נשיםגברים עד גיל 40, שלושת המקומות הראשונים בקטגוריית נשיםגברים מגיל 40 ואילך, רוכבי הטנדם המצטיינים, ופרס לקבוצה המצטיינת (על פי זמנו של הרוכב החמישי בקבוצה). בצומת גבעת ירוחם ימוקם “שער זמן”, שדרכו יש לעבור לקביעת זמן המקטע.

אגב, מדידת הזמנים לכל המשתתפים ולא רק לחלקם כמו שהיה בתחרות הראשונה היא דבר אדיר: היא מיישרת קו ומפשטת את כל ההיבט התחרותי של האירוע. ההבדל בין המסלול הארוך לבינוני מתרחש אחרי המדידה בלבד וכעת כולם עושים את אותו קטע בצורה דומה למרתונים הגדולים בעולם – התחרותיים שבאו לקרוע את עצמם יהיו להם אי שם מקדימה, לבריאות שתהיה להם… בעוד יתר הרוכבים ירכבו את הקצב שלהם בכיף מאחור. כולם מנצחים: לסיים משמעותו לנצח! יהיה קטע מעניין שלא יכול להתרחש באף תחרות בעלת הזנקות מקצים נפרדות – כולם נמצאים על אותו לוח סיום וכולם יכולים למדוד את עצמם ביחס למקצוענים – גם אם לא באתם לדפוק תוצאה, זה מעניין!

ולסוגיות חשובות אחרות, כמו קאט אוף: מי שיגיע לשער הזמן אחרי השעה 13:00 בצהריים, יופנה אוטומטית למסלול הבינוני, גם אם התכוון לרכוב את המסלול הארוך. המסע כולו יסתיים רשמית בשעה 16:00, ומי שלא הגיע לנקודת הסיום עד לשעה זו, יועלה על אוטובוס המאסף (שיוכל לאסוף גם רוכבים שנתקלו בקושי מסוים המונע מהם לסיים את הרכיבה, בין אם מדובר בקושי מכאני או פיזי).

היציאה מהמכתש הגדול:

Img_00922520-2520copy

הנה פירוט המסלולים, ותחנות הרענון והסיוע בדרך.

מסלול ארוך – 150 ק”מ, 2,220 מ’ טיפוס מצטבר

נקודת המוצא של המסלול תהיה מלון הוד שבמתחם המלונות של ים המלח בעין בוקק (נקודה A). משם, יעברו הרוכבים בכביש הפנימי של המלונות העובר ליד חמי זוהר  (נקודה B) ויתחברו לכביש 90, שם יפנו שמאלה לצומת זוהר (נקודה C), ושוב שמאלה על כביש 90 עד צומת הערבה (נקודה D). אחר כך, ימשיכו הרוכבים רומה על כביש 90 עד לצומת הנמצא כק”מ לפני צומת עין חצבה (נקודה E), ויפנו ימינה לכביש 227 שם תמוקם תחנת הרענון הראשונה (נקודה E) בק”מ ה- 50.

לאחר עצירה קצרה יתחיל מקטע הרכיבה שבו תתבצע מדידת זמנים לכל הרוכבים, לקטע שאורכו 46 ק”מ. מדידת הזמנים תתחיל בכביש 227, ממנו יטפסו הרוכבים את מעלה עקרבים. קצת אחרי תום הטיפוס למעלה עקרבים תהיה תחנה לסיוע טכני (נקודה F). אחרי מעלה עקרבים ימשיכו הרוכבים על כביש 227 עד למפגש עם כביש 206 (נקודה G), משם יפנו שמאלה ואחרי קילומטרים ספורים יפנו ימינה לכביש 225 (נקודה H). בק”מ ה-89, אחרי הכניסה למתחם החולות הצבעוניים תהיה נקודת הריענון השנייה (נקודה I). משם, ימשיכו הרוכבים לטפס על כביש 225 עד לכניסה לאזור התעשייה של ירוחם (נקודה J), שם יהיה סוף המקטע התחרותי.

לאחר המקטע התחרותי תצפה לרוכבים תחנת הרענון השלישית שתמוקם בכניסה למפעל “נגב” בירוחם (נקודה K). אחריה, יעקפו הרוכבים את ירוחם דרך צומת ירוחם צפון, יתחברו לכביש 204 שעליו ימשיכו עד צומת גבעת ירוחם (נקודה L), יעלו ימינה לכביש 224 עד צומת הנגב (נקודה M), ואז שמאלה על כביש 40 דרך צומת משאבים לצומת טללים (נקודה N). הרוכבים ימשיכו משם דרומה על כביש 40 עד צומת חלוקיים (נקודה O), אז יפנו ימינה על כביש 40 לצומת הכניסה למדרשת בן גוריון ומשם שמאלה לנקודת הסיום בתוך המדרשה (נקודה P).

 

25d7259225d725a825d7259025d7259f252025d725a425d7259525d725a025d7259325d72595252025d7259325d725a825d7259525-001

 

מסלול בינוני – 130 ק”מ, 1,920 מ’ טיפוס מצטבר

כמו המקצה הארוך, גם המסלול הבינוני ייצא ממלון הוד שבמתחם המלונות של ים המלח בעין בוקק (נקודה A). משם, יעברו הרוכבים בכביש הפנימי של המלונות העובר ליד חמי זוהר  (נקודה B) ויתחברו לכביש 90, שם יפנו שמאלה לצומת זוהר (נקודה C), ואחר כך שוב שמאלה על כביש 90 עד צומת הערבה (נקודה D). משם, ימשיכו הרוכבים רומה על כביש 90 עד לצומת הנמצא כק”מ לפני צומת עין חצבה (נקודה E), ויפנו ימינה לכביש 227 שם תמוקם תחנת הרענון הראשונה (נקודה E) בק”מ ה- 50.

לאחר עצירה קצרה יתחיל מקטע הרכיבה שבו תתבצע מדידת זמנים לכל הרוכבים, לקטע שאורכו 46 ק”מ. מדידת הזמנים תתחיל בכביש 227, ממנו יטפסו הרוכבים את מעלה עקרבים. קצת אחרי תום הטיפוס למעלה עקרבים תהיה תחנה לסיוע טכני (נקודה F). אחרי מעלה עקרבים ימשיכו הרוכבים על כביש 227 עד למפגש עם כביש 206 (נקודה G), משם יפנו שמאלה ואחרי קילומטרים ספורים יפנו ימינה לכביש 225 (נקודה H). בק”מ ה-89, אחרי הכניסה למתחם החולות הצבעוניים תהיה נקודת הרענון השנייה (נקודה I). משם, ימשיכו הרוכבים לטפס על כביש 225 עד לכניסה לאזור התעשייה של ירוחם (נקודה J), שם יהיה סוף המקטע התחרותי.

לאחר המקטע התחרותי תצפה לרוכבים תחנת הרענון השלישית שתמוקם בכניסה למפעל “נגב” בירוחם (נקודה K). מתחנת הרענון, יעקפו רוכבי המסלול הבינוני את ירוחם דרך צומת ירוחם צפון, יתחברו לכביש 204 ועליו ירכבו עד צומת גבעת ירוחם (נקודה L). בצומת גבעת ירוחם ימשיכו הרוכבים ישר על כביש 204 עד לצומת חלוקיים (נקודה M), בו ימשיכו לרכוב ישר על כביש 40 עד צומת הכניסה למדרשת בן גוריון שבו יפנו שמאלה לנקודת הסיום בתוך המדרשה (נקודה N).

 

25d7259225d725a825d7259025d7259f252025d725a425d7259525d725a025d7259325d72595252025d7259325d725a825d725

 

הסעות ושאר ירקות

מאחר שהגראן פונדו הוא מסע מנקודה-לנקודה ולא מסע מעגלי, גם במהדורה הדרומית יעמידו המארגנים לרשות הרוכבים אפשרות של הסעות (בתשלום) מנקודת הסיום. הפעם, בניגוד לגראן פונדו הצפוני, תתאפשר גם הסעה לטובת אלה שמעוניינים להשאיר את מכוניתם בנקודת הסיום מבעוד מועד. כך, בנוסף להסעה ה”סטנדרטית” בתום האירוע מנקודת הסיום בשדה בוקר לנקודת הזינוק בעין בוקק, יספקו המארגנים הסעה ביום חמישי (ערב קודם לזינוק) מנקודת הסיום לנקודת הזינוק (עם אופניים או בלעדיהם), כדי לתת מענה לכל מי שרוצה להגיע הביתה במהרה מנקודת הסיום מבלי לעבור קודם לכן בזינוק. רק אל תשכחו להירשם להסעה בשלב הרישום לאירוע.

כמו במהדורה הדרומית, גם הפעם יוכלו המשתתפים לשלוח לנקודת הסיום ביגוד יבש להחלפה – רק קחו בחשבון שלמרות שכבר יהיה חורף, גודל המעטפות שנועדו לקלוט את הציוד לא השתנה, ומדובר עדיין במעטפת A3. רוצה לומר, כדאי להשאיר את הדובון באוטו, ולשלוח במקומו חולצה ארוכה ומכנסיים.

אז כמה זה עולה לנו?

דמי הרישום לאירוע יעמדו על 450 ₪, אבל רוכבים שיזדרזו ויירשמו עד סוף אוגוסט יזכו להנחה של 50 ₪. מ-1 בספטמבר יעלה המחיר ל-450 ₪, אז אל תחכו לרגע האחרון! אם אתם לקוחות חוזרים של הגראן פונדו, או של אירועים אחרים של חברת משלחות ומדיטרינאו 365, תזכו ל-10 אחוזי הנחה. קבוצות של 20 רוכבים או יותר יזכו אף הן להנחה של 10 אחוזים. מאמנים ומנהלים יזכו לרישום בחינם.

מעוניינים להשתתף? אל תתמהמהו! ההרשמה תהיה פתוחה ל-800 רוכבים בלבד. בגראן פונדו הקודם, ההרשמה ננעלה לאחר שנרשמו 400 רוכבים, ורבים שהתמהמהו נשארו בחוץ. כדאי גם לנצל את הנחת אוגוסט המשתלמת במיוחד.

לאתר האירוע

להרשמה לאירוע לחצו פה!

מאת: דנה צימרמן

 תמונות: איל דולין וגיא חלמיש