מחממים מנועים, מבריקים שלדות, מגביהים כיסאות וחוזרים לסבב גביע העולם באופני הרים בקרוס קאנטרי לשנת 2017. כל תחרות בסבב נמשכת 3 ימים וכוללת בתוכה תוכן רב, שמומלץ לכל רוכב הרים להכיר.

מאת: יואב גריבי
צילום: באדיבות רובילייף יבואנית GSG (בגדי החברה בסבב ה XCO)

למעשה מדובר על סוף שבוע שלם (שישי-ראשון): ביום שישי מתחרים קטגורית הג’וניורס בנות ובנים (17-18), בשבת U23 בנות ובנים (19-22) ונשים, ובראשון תחרות הבוגרים עלית (23+). בין לבין ישנם מופעי אופניים, דוכני מזון ושתייה, אוהלים של הקבוצות המציגות דגמים חדשים, חידושי טכנולוגיה, חתימות ועוד.

הסבב כולל בד”כ כ6-7 תחרויות בשנה, חלקן משולבות עם סבב הדאון היל העולמי (שהתחיל ב30.4 השנה, בצרפת), כאשר בכל תחרות הרוכבים אוספים ניקוד ובסוף הסבב מוכרז מנצח הסבב.

אליפות העולם היא אירוע נפרד, אשר מתקיימת בד”כ מייד לאחר הסבב (אלא אם כן מדובר על שנה אולימפית), והיא לא משפיעה על ניקוד הסבב עצמו.

בצל השינויים המצוינים שנעשו למסלולים (קצר, טכני, ומצטלם טוב יותר) ישנה דעיכה בעניין הציבורי בתחום ה XCO, לא רק בישראל בה התחרויות הולכות ומדלדלות, גם ברמה העולמית. הענף לא בתקופה טובה, וה XCO לא מצליח לייצר לחברות האופניים מכירות כמו שהוא עולה… בין הסימנים לכך הם הקשיים של רוכבים מקצוענים להשיג קבוצות וחסויות. לא רק שלומי חיימי שמתחיל מנקודה קשה יותר מהאירופאים נתקל בכך – גם רוכבים מובילים בעולם. עוד סימן מדאיג הוא סגירתה של קבוצת מרידה הותיקה (2004-2016), עם פרישה של חוזה הרמידה ומעבר של אונדרה סינק הצ’כי לכביש, ומידע שהגיע אלינו מגורמים מעורים לגבי הרקע לכך, שזה קשור באכזבה מהיחס בין ההשקעה להשפעת ההשקעה הזו על המודעות למותגים והמכירות.

זכרונה לברכה:

רוצים לעקוב? הנה התחרויות בסבב ה XCO העולמי השנה:

  • 29-30.4: דאון היל #1: לורדס, צרפת.
  • 20-21.5: קרוס קאנטרי #1: נובה מסטו, צ’כיה.
  • 27-28.5: קרוס קאנטרי #2: אלבשטאדט, גרמניה.
  • 3-4.6: דאון היל #2: פורט ויליאם, סקוטלנד.
  • 10-11.6: דאון היל #3: ליאוגאנג, אוסטריה.
  • 1-2.7: קרוס קאנטרי #3, דאון היל #4: ואלנורד, אנדורה.
  • 8-9.7: קרוס קאנטרי #4, דאון היל #5: לנזרהיידה, שוויץ.
  • 5-6.8: קרוס קאנטרי #5, דאון היל #6: מונט סיינט אן, קנדה.
  • 26-27.8: קרוס קאנטרי #6, דאון היל #7: ואל די סול, איטליה.
  • 5-10.9: אליפות העולם באופני הרים: קיירנס, אוסטרליה.

הנה סרט של Shimano מהסבב:

Nové Mesto na Morave, צ’כיה

אז השנה הסבב נפתח בנובה מסטו, עיירה קטנה (10 אלף תושבים) במרכז צ’כיה, אשר מארחת את הסבב בפעם השביעית ברצף (2011-2017).

הזינוק מתבצע באצטדיון הביאתלון (ספורט המשלב סקי בסגנון קרוס קאנטרי וירי) ונכנס אל תוך היער להקפה טכנית, קשה ורועשת, עקב ההתקהלות של 20 אלף מעודדים לאורך המסלול. זהו מסלול XCO מודרני המוציא את המיטב מהרוכבים.

למה הכוונה מסלול מודרני? אם בעבר תחרויות קרוס קאנטרי נערכו במשך שעתיים, כשכל הקפה לקחה בסביבות ה7-8 ק”מ עם עליות ארוכות מאד בדרכי אש, אז היום המצב השתנה ב180° מתוך מטרה להפוך את הספורט לעתיר אקשן ופוטוגניות ולהביא את עניין הציבור (והטלוויזיה) אליו. ההקפות התקצרו, ונעשו ידידותיות יותר לקהל, התווספו אלמנטים טבעיים ומלאכותיים טכניים מאד, בירידה ובעליה, עם מעט מאד קטעי מישור והזדמנויות לעקוף.

ובהתאם לכך גם האופניים השתנו- ניתן לראות כי אופני הקרוס קאנטרי שהכרנו בעבר (גלגל 26″, כידון ברוחב מקסימלי של 62 ס”מ, ז”ק עם מהלך 80 מ”מ, כיסא גבוה) אינם עוד, והיום קיים מעין היבריד של אופני השבילים של פעם עם יכולות של אופניים תחרותיים: מהלכים הנעים בין 100-120 מ”מ, גאומטריה שהיא יותר Long & slack, כידון רחבים. הגענו כבר למצב שהשלדות מגיעות עם הכנה למוט כיסא מתכוונן, שאותו ניתן למצוא על מספר אופניים של רוכבים מהדרג העליון ביותר (לדוגמא- ג’וליאן אבסלון התקין מוט כזה כדי לעמוד בקצב של נינו שורטר בירידות) השנה.  

המתחרים:

בתחרויות הסבב מזנקים בסביבות ה150 רוכבים, כאשר בערך כ-60% לא מסיימים את המסלול (תקלה טכנית, התרסקות, חוק ה70%, מחלה, מתחשק להם פתאום פיצה וכו’..).

עם מספר כה גדול של מתחרים, ניתן היה לצפות שרשימת המועמדים לניצחון תהיה יחסית, לא? לא בדיוק. חוץ מתחרות אחת ב-2013, מאז ניצחו 3 רוכבים בלבד את כל התחרויות של הסבב:

  1. נינו שורטר (Nino Schurter) השוויצרי – האלוף האולימפי המכהן, אלוף העולם המכהן, המנצח הטרי של מרתון הקייפ אפיק. רוכב בקבוצת Scott-Sram. רוכב טכני, חזק ומוכשר מאד, שמתקדם בהישגיו ל:
  2. ג’וליאן אבסלון (Julien Absalon) הצרפתי – אלוף הסבב האחרון (2016), רוכב הקרוס קאנטרי ההישגי ביותר שידע הספורט הזה – פעמיים (!) אלוף אולימפי,5 פעמים אלוף העולם בבוגרים, 7 פעמים אלוף הסבב, 5 פעמים אלוף אירופה ו- 33 ניצחונות שרשומים על שמו בתחרויות גביע העולם. כדי להשיג את כל התארים האלה, אפשר לומר שהוא טוב בהכל, חוץ מלנצח את נינו בספרינט. רוכב בקבוצת BMC.
  3. ירוסלב קולהאבי (Jaroslav Kulhavy) הענק הצ’כי – שזכה בשילוש הקדוש של הxco בשנת 2012 (אלוף הסבב, אלוף העולם ואלוף אולימפי), שזהו מסלול הבית שלו. רוכב בקבוצת Specialized Racing. הרוכב הזה הוא power house  רציני, עם יכולות טכניות גבוהות מאד, שאין לו בעיה לתת מהירות של אופני כביש בקטעי מישור על אופני הרים.

אפשר גם להזכיר דן מקונל (Dan McConnell) האוסטרלי, שניצח את התחרות הראשונה של שנת 2013, וסיים באותה שנה את הסבב במקום החמישי, אך מאז אינו מצליח לשחזר את אותן התוצאות. רוכב כיום בקבוצה פרטית עם אישתו (בק הנדרסון), תחת החסות של חב’ Scott.

Vogel

מה צפוי השנה?

גם השנה לא צפויה לנו הפתעה גדולה מדי. נינו מגיע חזק מאד לאחר ניצחון בקייפ אפיק שהתקיים בחודש מרץ, וזכיה במקומות 1 ו-2 בתחרויות ה Sea otter classic שהתקיימו באפריל, לפני מספר שבועות.

ירוסלב קולהבי מתחרה במסלול הבית שלו, עם מועדון מעריצים משוגע ותוואי שמאד מתאים ליכולות שלו עם טיפוסים קצרים יחסית וטכניים, ירידות טכניות וסיומת מספיק ארוכה לספרינט סיום.

ג’וליאן אבסלון פחות מצטיין במסלול זה, ומומלץ לשים לב אליו בתחרות בגרמניה בשבוע הבא, הכוללת טיפוסים ארוכים.

רוכבים נוספים שמומלץ לשים לב אליהם:

  • ג’ורדן סארו הצרפתי של: S.R Suntour שהראה התקדמות עקבית ועלה מס’ פעמים על הפודיום בשנה שעברה.
  • הצוות של קבוצת Cannondale העולמית: שעבר שינוי קטן כאשר מרקו פונטנה (איטליה) נפרד מקבוצתו בשנים האחרונות ועובר לקבוצת ביאנקי האיטלקית, וכעת נותרו בו אנריקה אוונסיני (Henrique Avancini) הברזילאי, מנואל פומיק הגרמני ומקסים מרוט הצרפתי (שעבר מקבוצת BH Suntour) מסיימים עקביים בעשירייה ראשונה.
  • מת’יאס פלוקיגר מקבוצת ראדון החדשה, קטן קטן אבל רוכב חזק וטכני מאד שלקח את אליפות אירופה לu23 בחיפה בשנת 2010.
  • סאם גייז (Sam Gaze) ואנטון קופר (Anton Cooper) הניו זילנדיים שעלו השנה לקטגוריית העילית (מקבוצת ספשלייזד וטרק, בהתאמה) ומראים התקדמות יפה.
  • הישראלי היחיד הלא הוא שלומי חיימי. בבקשה להכין את הדגלים והזמבורות…
  • בנוסף לשלומי מתחרים גיא זסלר, גיא לשם ואורי לאונציני בקטגורית הu23 בשבת. גיא ניב – רוכב XCO עד לאחרונה, בחר להתמקד באופני כביש לתקופה הקרובה, ולא טס עם הנבחרת לסבב. נאחל להם בהצלחה!image1

המתחרות

אז בניגוד לקטגורית הגברים, המיקס בנשים הולך להיות מגוון יותר. בשנה שעברה ראינו את הדומיננטיות של 3 רוכבות עיקריות במירוצי הסבב:

  1. אניקה לאנגוורד (Annika Langvad) הדנית- אלופת העולם המכהנת, שניצחה 2 תחרויות בשנה שעברה ולקחה את חולצת הקשת במסלול הזה בדיוק. רוכבת בקבוצת Specialized racing.
  2. יולנדה נף (Jolanda Neff) השיווצרית הצעירה, גם היא עם 2 ניצחונות משנה שעברה, אלופת העולם בu23 מספר פעמים. רוכבת מאד טכנית שמצטיינת כשהסלעים מתגלים. רוכבת בקבוצת Kross הפולנית.
  3. ג’ני ריזוויץ (Jenny Rissveds) השוודית, בסה”כ בת 22, אך היא כבר ההבטחה הגדולה של קבוצת Scott SRAM – שנה ראשונה בקטגורית העילית אך כבר עם אליפות אולימפית, אליפות עולם בu23 במסלול הזה בשנה שעברה, ניצחון בתחרות של גביע העולם בשנה שעברה, וניצחון בקייפ אפיק השנה בקטגוריה המעורבת יחד עם מאמנה, האגדה השיווצרית תומאס פרישניקט (מדלית כסף אולימפית, פעמיים אלוף עולם במרתון, אלוף עולם בXC פעם אחת, מספר מקומות שני ושלישי בXC במשך 14 שנות תחרויות בקטגורית העילית).

הנה סיכום אליפות 2016:

רוכבות נוספות שמומלץ לשים לב אליהן:

  • גאן ריטה דלהה פלטשה (Gunn-Rita Dahle Flesjå) הנורבגית- או בתארה המתאים: המלכה של אופני ההרים. אפשר לומר כי היא המקבילה של ג’וליאן אבסלון בנשים:מדלית זהב אולימפית, 6 אליפויות עולם, 4 אליפויות הסבב, 6 פעמים אלופת אירופה ו-29 ניצחונות בתחרויות הסבב. חלק מתארים אלה הושגו לאחר שילדה את בנה בשנת 2009 וחזרה להתחרות בטופ העולמי!! עניין לא טריוויאלי לחלוטין.
    רוכבת השנה בקבוצה פרטית בספנסור מרידה.
  • קתרין פנדרל (Catharine Pendrel) הקנדית העקבית, שקשה למצוא אותה מחוץ לחמישייה הראשונה, פעמיים אלופת העולם ועוד מספר פעמים זכתה בסבב הכללי, כולל בשנת 2016. רוכבת בקבוצת Cliff pro (לשעבר Luna pro team).
  • אמילי באטי (Emily Batty) הקנדית, שמראה על עקביות בשנים האחרונות וזכתה במקום השלישי באליפות העולם בשנה שעברה. רוכבת עבור Trek Factory racing.
  • פולין פראנד פרוו (Pauline Ferrand-Prévot) הצרפתיה המוכשרת, שב2015 זכתה באליפות העולם בXC ובCX (סייקלוקרוס), כמו גם בכל קטגוריות הכביש הלאומיות של צרפת (כביש ונג”ש ל-U23 ולבוגרות).  ב-2016 היא נפצעה באמצע העונה ופרשה מתחרויות. השנה היא שבה עם כוחות מחודשים לנסות לכבוש את פסגת הפודיום מחדש.

היום התקיימה תחרות הנשים (קישור לשידור החוזר), ומחר, 21.5.17, שעה 15:00 שעון ישראל, תשודר בשידור חי תחרות הגברים בקישור הבא:

מאת: יואב גריבי
צילום: באדיבות רובילייף יבואנית GSG (בגדי החברה בסבב ה XCO)

יואב: חורש כבר 12 שנים את גבעות הר חורשן וכפר גליקסון על זנב קשיח, ורק לאחרונה על ש”מ. כבר לא מתחרה אבל’ משתתף’ בתחרויות ומנסה לתחזק KOM יחיד בסטרבה. עוקב באדיקות אחרי סבב גביע העולם משנת 2010 ומכונאי אופניים חובב בזמן הפרטי.