עוד מעט יום כיפור – ורכיבה על אופניים הפכה לתחביב של עשרות אלפי מבוגרים שמטיילים, מתאמנים, או משתמשים באופניים ככלי תחבורה יעיל, בריא, ומהנה. אתם רואים את החברים שלכם שרוכבים, ורוצים גם? אם לא עשיתם זאת עד היום, עוד לא מאוחר. הנה כמה טיפים לגבי הציוד בעיקר, לפני שאתם יוצאים לדרך בפעם הראשונה. חילקנו אותם להכנת האופניים לפני הרכיבה, הצטיידות לרכיבה עצמה, ועקרונות מנחים לרכיבה בטוחה:

כמה ימים לפני: הכן אופנייך לרכיבה

 עדיף לגשת לחנות האופניים המקומית שלכם מבעוד מועד, ולתת למקצוענים לטפל לכם באופניים.  אם הפריטים הבאים באופניים שלכם תקינים, כנראה שתוכלו להמנע מהביקור בחנות:

1. הגלגלים: בדקו שהגלגל מסתובב בצורה חלקה ולא נעצר מהר מדי, ושאין שמיניות. ודאו שאין תקרים ושהגלגל מנופח היטב גם כמה שעות אחרי שניפחתם. למי שאין מנגנון לשחרור מהיר של הגלגל – מומלץ מאוד לבדוק שברגי החיזוק של הגלגל אינם תקועים וחלודים על מנת לאפשר החלפת פנימית בעת הצורך. מומלץ מאוד להצטייד בפנימיות עם חומר סותם תקרים. הצמיג עצמו צריך להיות תקין וללא סדקים, קרעים, שפשפופים ויובש.

2. התאמת גובה הכיסא: רבים רוכבים בצורה שגויה מבחינה זו. הדגש אצל ילדים צריך להיות על בטיחות, ועל כן ודאו שהרגליים מגיעות לקרקע, אולם ללא כיפוף של הברך. למבוגרים – הדגש הוא על רכיבה יעילה ונכונה. כלל האצבע לקביעת גובה הכסא הוא שבישיבה עליו, הרגל הפשוטה אל הדוושה הקרובה לרצפה, תהייה כמעט ישרה: לא כפופה אך גם לא מתוחה מדי: רגע לפני ברך “נעולה”.

3. בדיקת מעצורים: ודאו שכריות המעצורים ממורכזות ובמרחק שווה של כשני מ”מ משני צדי החישוק. ידיות המעצור שעל הכידון צריכות להיות בזווית מוטה כלפי מטה, כך שימשיכו את קו הידיים בישיבה על האופניים ללא צורך להרים את כף היד כלפי מעלה כדי לאחוז בידית. מרחק הידיות מהכידון מתאים לכפות הידיים של הרוכב ויאפשרו הנחת אצבע מכופפת קלות על הידית לאורך כל הרכיבה.

4. נקיון ושימון השרשרת: השרשרת צריכה להיות נקייה, לא חלודה ומשומנת. שרשרת כזו תעביר את מאמץ הפידול שלכם ביתר קלות ותאפשר רכיבה ללא רעשים מציקים ובפחות תקלות.
  ‘

5. החלפת הילוכים תקינה וחלקה: כיוון ההילוכים הוא עניין למכונאי האופניים בחנות. בצעו רכיבה קצרה מבעוד מועד, והעבירו את כל ההילוכים שלכם מגלגל השיניים (שבגלגל האחורי) הגדול ביותר ועד לקטן ביותר. מקובל להמנע מ”הצלבה” – מצב שבו השרשרת ממוקמת על גלגל השיניים הקדמי הגדול ביותר ועל גלגל השיניים האחורי הגדול ביותר, וההפך: על הקטן מקדימה, וגם על הקטן ביותר מאחור. אם ההילוכים אינם עוברים בקלות, או ישנם רעשים לא סבירים – גשו אל מכונאי האופניים שלכם.

עוד טיפ קטן: התקלה הנפוצה ביותר בעת רכיבה היא תקר בגלגל. מומלץ לשים פנימיות עם חומר נגד תקרים, ולבקש ממישהו שיודע להחליף פנימית שילמד גם אתכם לעשות זאת לבד: כדי שתוכלו לפתור את הבעיה בעצמכם באמצע הרכיבה.  

%d7%9b%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%a8

בבוקר הרכיבה: במה כדאי להצטייד?

1. קסדה: מצילה חיים והיא חובה. היא גם מהווה פתרון חשוב להגנה מפני השמש. יש לוודא שהקסדה יושבת הייטב על הראש ואינה זזה בקלות. הרצועות צריכות להיות צמודות לפנים ולסנטר.

2. ביגוד: כדאי מאוד לרכוב עם בגדי ספורט “מנדפים” – כאלה שסופגים פחות זעה ומתייבשים במהירות. מכנסי רכיבה ייעודיים יעשו את הרכיבה נעימה יותר לאורך זמן כיוון שיש בהם ריפוד מיוחד לעכוז והם מתוכננים כך שאין פסי לחץ שיכאבו אחרי רכיבה ארוכה. אגב: לא לובשים תחתונים מתחת לטייטס רכיבה ייעודי!

3. כפפות רכיבה: מומלץ מאוד להצטייד בכפפות שכן הן יעשו את הרכיבה נעימה יותר וימנעו יבלות. הכפפות הן גם אבזר בטיחות ממעלה ראשונה וימנעו פציעה לא נעימה בעור הידיים אם תפלו מהאופניים.

4. מים: רכיבה היא ספורט אירובי מטעה מעט היות והתחושה בה שלא מזיעים כמו בהליכה או ריצה. זו טעות שנובעת מרוח הפנים החזקה יותר ברכיבה. זכרו שאתם מאבדים לא מעט נוזלים בהזעה וחשוב לשתות כל הזמן. מומלץ להצטייד בבקבוקי רכיבה ייעודיים שניתן לשים אותם במחזיק הבקבוק שעל השלדה, או בתיקי רכיבה עם שקיות מים. יש להצטייד בכחצי ליטר מים לכל שעת רכיבה.

5. מזון: סנדביצים ופירות. רוכבים שאינם מורגלים ברכיבה ארוכה מגלים שהגוף צריך אנרגיה מהמזון, וכשזה נגמר ואתם רחוקים מהבית, הרכיבה יכולה להפוך מהנאה לסיוט הכולל סחרחורות וחולשה. אם הגעתם למצב הזה עצרו בצד, שתו ואכלו, וחכו עד להתאוששות.

6. טלפון נייד: למקרי חירום.

7. פנימית, ורצוי אפילו שתיים להחלפה. מומלץ מאוד לרכוש פנימיות עם חומר נגד תקרים.

8. כפיות מיוחדות להחלפת פנימית: כפיות אלה משמשות לחליצת הצמיג מהחישוק במקרה תקר.

9. משאבה: שימו לב שראש המשאבה מתאים לונטיל הפנימיות שלכם –  הן אלה שעל האופנים והן אלה הרזרביות.

10. “אולר” של מפתחות אלן, ומפתח מתאים לשחרור הגלגל שלכם במקרה תקר, אם הוא לא מאפשר שחרור מהיר.

11. קרם הגנה: מומלץ להמרח בקרם הגנה לפני ובמהלך הרכיבה. האוויר הזורם ורוח הפנים מצננים אותנו וקל לשכוח את החשיפה לשמש כשרוכבים על אופניים.

12. משקפי שמש – גם להגנה מהשמש וגם מפני מזיקים ומעופפים שיכולים להכנס לעיניים בזמן הרכיבה. 

לסיכום: ברוכים הבאים לספורט נפלא. רכיבה בטוחה ובריאה!

על תקינות האופניים, קסדה, כפפות, וקרם הגנה כבר דיברנו. עוד כמה דגשים אחרונים, ונצא לרכוב: תכנון המסלול – חשוב לתכנן מסלול שיתאים ליכולותיכם ושלא יהיה ארוך מדי. זה לא נעים לגלות שנגמרו לכם הכח, המים והמזון, במרחק גדול מהבית. עדיף לתכנן מסלול טבעתי סביב הבית, כך שלאורך כל המסלול אתם במרחק לא רב יחסית מהבית – ליתר בטחון.