יש לנו הכבוד והשמחה לקבל ל BIKEPANEL את עמרי זרח:  רב תחומי על שני גלגלים, אושיית רכיבה, וחבר שחי את החלום: הקים ומנהל את CaravanCollective, הצטרף לאחרונה ל Ari Cycles  יצרן אופני קאסטום. עמרי הוא מתכנן שבילי אופניים (שביל ישראל במקטע הצפוני, קק”ל משגב – מכירים?) ומדריך רכיבה, והוא יכתוב פה על בניית שלדות, תרבות רכיבה ושאר עניינים שמעניינים אותו על אופניים, שזה כמעט הכל.  הכתבה הזו תנסה לתת לכם כמה טיפים: כיצד תבחרו ספק לקניית אופני הקסטום וכיצד תמקסמו את התוצר כך שבאמת יתאים לכם. בגלל (גילוי נאות…) שהוא עוסק היום בתחום, השתדלנו שהיא תהיה עקרונית ורלבנטית, ללא קשר לזהות האומן בו תבחרו. 

למה אופני קאסטום?

לא כל בני האדם שווים! או יותר נכון לא כולם נולדו בעלי אותם מימדי גוף, צרכים ורצונות. כשאנו ניגשים לחנות כדי לרכוש זוג אופניים חדש, בעזרתו האדיבה (לפעמים) של המוכר אנחנו מנסים להתאים מוצר מדף לצרכים ולמידות שלנו. אחרי שמתאימים את סגנון הרכיבה לתכונות האופניים ממשיכים בבחירת גובה הכסא, אורך מוט הכידון, רוחב הכידון וכד’. במצב כזה אנחנו בעצם מתפשרים על כמה דברים הן במידת האופניים והן בחווית האינדיבידואליות שלנו. אז מה האלטרנטיבה? אני בטוח שאם אתם מחוברים קצת למה שקורה בעולם הרכיבה, כבר יצא לכם להיתקל באופני קאסטום. מה זה אופני קאסטום? קאסטום זה חבילה שלמה של שיקולים וחשיבה הוליסטית על צרכי הלקוח שהתוצר שלה הוא אופניים ספציפיים ללקוח שרכש אותם.

קאסטום זה אומר שאתה כקונה נכנס ממש לעומק החוויה. אתה הופך להיות שותף מעורב ומרכזי בתהליך היצירה. זמן העבודה על כל מוצר כזה הוא ארוך ואינו דומה לחצי השעה שלוקח לשחרר שלדת מותג עולמי גדול בפסי הייצור ההמוניים שבסין. זה לוקח מספר ימים שבהם הכל נחתך משוייף ומותאם במיוחד, ולבסוף נסגר באורגיה של ריתוכים – קליימקס שמסיים 9 חודשי הריון ויולד את האופניים שהם רק שלך, ואין לאף אחד בעולם עוד זוג כזה בדיוק.

IMG_8756

לא כל אופני סדנת אומן הם אופני קאסטום

לא כל שלדת אופניים שמיוצרת בבית מלאכה בעבודת יד היא שלדת קאסטום. יש לא מעט אנשים שנוטים להתבלבל עם הנק’ הזו. ניתן לייצר בסדנא קטנה ואינטימית “למדף”, וקונים יבואו וירכשו את המוצר, שייראה גם הוא מגניב וייחודי – אולם הוא לא ייחשב כקאסטום, שכן אופני קאסטום הם אופניים שיוצרו במיוחד עבור הרוכב שרכש אותם – one of a kind. האופניים או יותר נכון השילדה שלהם נבנו לפי מידותיו של הרוכב, סגנון הרכיבה שלו, אזור הרכיבה העיקרי שבו הוא רוכב, משקלו, בחירת חלקים בשילדה כמו דרופ אאוט כזה או אחר, מיקום הבקבוקים, סוג הצינורות ואיך לא- הצבע שהוא אוהב. נשמע טוב, לא…? בכתבה הבאה אנסה לסייע איך להיערך, מה לצפות ואיך הכי כדאי ללכת על החוויה הכייפית והאישית הזו שתמשיך איתך גם בשטח/כביש.

הרבה מאוד חברות מוכרות לכם את רעיון ה’קאסטום’, אך בפועל מציעות לכם מספר דגמים ומאפשרות רק שינויים קטנים של צבע ואולי סוג הצינורות. לפעמים בקשות של אורך תומכות שרשרת או קוטר צינור שונה מהסטנדרט של מה שהסדנה בונה תתקל בתשובה שלילית. חשוב להבחין ולהבין בדיוק מה אתם קונים.

למי זה מתאים?

נתחיל בזה שלא כל אחד צריך שילדת קאסטום! רוב הרוכבים יכולים להתאים את שילדת\אופני המדף שלהם הן למידות הגוף שלהם והן לסגנון הרכיבה המועדף עליהם. אנשים גבוהים או נמוכים יחסית לממוצע, חסרי איזון בין הפלג גוף העליון לתחתון או סתם בעלי דרישות מיוחדות ימצאו בהזמנת שלדת קאסטום את הפיתרון המושלם עבורם. כמובן שממש לא חייבים להיות בעלי פרופורציות מיוחדות או דרישות ספציפיות כדי ללכת על קאסטום- מספיק גם רק לרצות את זה: את הסטייל, הייחודיות, השונות, האפשרות לבקש דברים מיוחדים ולעצב את האופניים כרצונכם… ולעוף על החוויה!

אז אתה רוכב כבר 5 שנים או יותר, התחלת באופני זנב קשיח ב-2000 ₪ (כבישונים תעשו את האדפטציה למושגים שלכם..), המשכת לשיכוך מלא ב-7000ש”ח. החלפת כבר שני זוגות שיכוך מלא ב-15000 ועכשיו הבנת שנמאס לך לרדוף אחרי השוק והאופנה ואתה רוצה משהו פשוט, אמין, מיוחד ובעיקר – רק שלך! אחרי כמה  שנים על האוכף אתה יודע להגיד מה אתה אוהב באופניים, מה אתה לא, איזה סגנון רכיבה הוא הסגנון המועדף עלייך, איזה מהלך בולם אתה מעדיף, איך אתה מטפל באופניים ומה אתה רוצה שהאופניים הבאים שלך ידעו לעשות.  זה הזמן ללכת עוד צעד קדימה ולבחון את האופציה לקנות אופני קאסטום!

IMG_7436

$$$$$:

אז כמה הסיפור הזה עולה ואיך הכי נכון להיערך כלכלית לעניין?

קודם כל לגבי שלדות מדף של יצרני בוטיק לעומת שלדות הקאסטום שלהם: ברוב המקרים ההבדל במחיר יסוב סביב כ 30%-40% על השילדה. מחירי שלדות קאסטום אמיתי מפלדה מתחילים ב 1800$, ומטיטאניום מ2800$. כשמסתכלים על המחיר באתרים השונים יש לקרוא את האותיות הקטנות ולראות מה המחיר כולל וכמה עולות תוספות. רוב המחירים זה מחירים ראשוניים וכל תוספת עולה כסף. שווה להבין כמה באמת זה הולך לעלות. כמובן לא לשכוח את נושא המשלוח, מע”מ , וביטוח על המשלוח.

הדבר הראשון שיש להחליט זה כמה כסף אנחנו יכולים להשקיע בכל הפרויקט. להוציא 8000 ש”ח על שילדה זה אחלה אבל מה עם כל החלקים? איך לא נקלעים למצב שנגמר הכסף מהר מדי ונשארנו עם חצי אופניים ביד? אם אתם מסוג האנשים ש 5000 ₪ לפה או לשם לא יזיזו להם יותר מידי אז אחלה- החיים שלכם בהקשר הזה מעט יותר קלים ואתם יכולים לדלג לפסקה הבאה.  אם אתם מהסוג השני אז יש כמה אופציות להוזלה. הראשונה והחשובה ביותר הוא בחירה של בונה שלדות שמתאים לכיסכם. אם התקציב שלך מוגבל אין לך מה להסתכל על בוני שלדות  וותיקים ויקרים כמו: Moots ,firefly, BAUM, http://argonautcycles.com, http://calfeedesign.com/  ,www.parleecycles.com  ואף לינסקי (כשאתם מסתכלים על המחירים זכרו שזה ללא- מע”מ, משלוח ומכס…)

אחרי שהבנתם כמה כסף אתם רוצים להשקיע נסו לחלק אותו לשליש על השילדה ושני שליש על המכלולים. אפשר להחליט שבונים הכל בבת אחת מחלקים חדשים ואפשר ללכת בשלבים, ז”א להתחיל בשילדה ולהרכיב עליה חלקים משומשים מתאימים מהאופניים הנוכחיים שלכם או ממה שיש במחסן שלכם או של חבר. אפשר לרחרח בחנות הביתית שלכם לגבי חלקים משומשים במצב טוב או חלקים חדשים שירדו מאופניים כשלקוח שידרג במעמד הקנייה. אפשר למצוא איזו מציאה נחמדה של אופניים קומפלט במבצעי סוף שנה ולהפשיט ממנה את החלקים. חשוב חשוב  לוודא שהחלקים אכן מתאימים לשילדה שאתם בונים. אנא וודאו את זה עם בונה השלדות.

IMG_8692

הכירו את האומן

חשוב להכיר את האומן ולראות אם אתם מתחברים למה שהוא מציע מבחינה מקצועית ואישית. שווה להעמיק באתרים שונים, לקרוא מה יש לבונה להגיד? איך הוא מצלם את היצירות שלו? איך הריתוכים שלנו נראים? האם הגימור שלו עושה לכם את זה?

ללכת על בונה שלדות זול יחסית, לא תמיד אומר שהמוצר שתקבל יהיה פחות טוב! לפעמים כל חווית הקניה שלך וגם השילדה עצמה תהיה מוצלחת יותר לעומת הבונה הוותיק ולפעמים המרובע והפחות גמיש מחשבתית. בונים חדשים יחסית לפעמים יכולים להתגלות כבעלי ראש פתוח לדברים חדשים, מיישרים קו עם סגנון הרכיבה המודרני יותר ומחוברים מאוד למה שקורה בשוק. לעיתים בונים וותיקים ממשיכים לייצר אופניים בגיאומטריה וטכנולוגיה מיושנת עד היום אבל גם לזה יש את הקסם שלו בעיקר כשמדובר באופני כביש.

לא פחות חשובה היא התקשורת מולו (אגב, בהקשר הזה – עוד סיבה לרכוש כחול לבן…). נסו לשלוח מייל לבונה השלדה עם שאלה מסוימת לגישוש, אם קיבלתם מייל עם תשובה של מילה אחת זה בטח יקרין על המשך התקשרות איתו… שווה לחפש חוות דעת על השלדות ועל התהליך מלקוחות שלו. כמובן ששווה לחפש את זה לא באתר של אותו בונה אלא במקומות אחרים. זה רומן קצר\ארוך עם אומן שהיצירה שלו תלווה אותך לחויות הכי מיוחדות שלך. שווה קצת לחקור ולראות מי הבן אדם ומה הסיפור שלו. זה חלק בלתי נפרד מחוויה אז למה שלא תפיקו מזה את המייטב?

IMG_8140

זהו, החלטתם ללכת על זה!

עכשיו רק נותר ליצור קשר עם בונה השלדות שעושה לכם ולכיסכם את זה וליהנות מהתהליך והתוצאה. בגדול בואו נתחיל בזה שנסו להגיע ממוקדים כמה שיותר מצד אחד על מה שאתם צריכים, ומצד שני אם אתם באים למאסטר – תנו את הכבוד ותקשיבו לעצות שלו, הוא מומחה בתחום ובנה כמה דברים בחיים שלו. תבינו מה אתם רוצים לפני שתצרו עם קשר עם בונה השלדות שלכם. אל תציפו אותו במיילים וטלפונים.

זה פשוט קריטי לתהליך ולתוצאה, שתגדירו את הצרכים שלכם בצורה מדויקת ונכונה שתואמת את המציאות האמיתית של הרכיבה שלכם ושל יכולתכם כרוכבים. יוצא לי לשמוע המון רוכבים שמגדירים את עצמם כרוכבים בסגנון מסוים אבל בפועל הם רכבו בסגנון אחר ממה שהצהירו על עצמם. אני לא אתחיל לנתח את הסגנונות השונים ולהגדיר אותם באמצעים של מרחק, גובה קפיצה ורמת מסלולים בפארק אופניים חו”לי כזה או אחר. דברו ת’כלס: “אני רוכב בעיקר על שבילים לבנים ומדי פעם מטבל בסינגל קל”, “אני רוכב בעיקר סינגלים מכל הסוגים ואוהב לקפוץ בגבהים של עד מטר וחצי”, “אני כבישון שאוהב מרחקים ארוכים ועליות קצרות “. ככל שתהיו ברורים יותר עם בונה השילדה כך תקבלו מוצר שמתאים יותר לצרכים שלכם.

IMG_8795

בחירת החלקים

אחרי שבחרנו בונה שילדה נשאר לנו לבחור חלקים. מומלץ להתייעץ עם חנות הבית שלכם, עם חברים ועם בונה השלדה שלכם. כמו כל דבר עודף מידע לפעמים יוצר בלבול ולכן הייתי ממליץ לתת את המילה האחרונה בנושא החלקים לגורם אחד ועדיף שזה לא יהיה “חבר שמבין”. סליחה, אבל לאורך שנותיי בענף יצא לי לשמוע אין סוף שטויות מ”חברים מבינים” שכאלה.

אם כבר הזכרנו את חנות הבית שלכם אז הייתי ממליץ להרכיב את האופניים שם, לרכוש שם את החלקים או רק חלק מהם ולשלם על ההרכבה. בונה השלדה שלכם יזכה לעוד חשיפה בנק’ אסטרטגית, תפזרו את כספכם בכמה עסקים ועל הדרך תמשיכו לקבל חיוך מהמכונאי שלכם כשתביאו את היצירה לתיקון. כל רוכב צריך יחסים טובים עם המכונאי שלו. במקרים של הרכבת שילדה חדשה ויקרה נהוג גם להביא שישיית בירות או איזה וויסקי נחמד לחנות ובסיום ההרכבה לחלוק עם עובדי החנות. שוב- חיזוק היחסים עם חנות הבית ובנוסף קצת אנרגיות טובות לאופניים שזה עתה נולדו.

הטלפון המיוחל הגיע מבונה השלדות

אתם מגיעים לקחת את יצירת האומנות שחלמתם עליה, תכננתם אותה, עיצבתם וליוויתם בהתרגשות ושמחה. הפיצו את כל הטוב הזה- היום הגדול הגיע והאופניים להם חיכיתם כ”כ הגיעו סוף סוף. זו אחלה של הזדמנות לפרגן לבונה השילדה, לחנות הבית (ולאשה) עם איזה פוסט בפייסבוק\אינסטגראם\טוויטר.

צילם: מקס צ’פרק, עמרי זרח, ארי רוזנצוויג
מאת: עמרי זרח
עמרי זרח, אול אראונדר על שני גלגלים, אושיית רכיבה שחי את החלום. הקים וניהל מספר מיזמים מגניבים בתחום הרכיבה. מתכנן שבילי אופניים, מדריך ומאמן רכיבה. כיום עובד כמנהל מוצר בWatteam – סטארטאפ ישראלי המפתח ומשווק מדי וואטים לרוכבים. עמרי כותב פה על ציוד, תרבות רכיבה ושאר עניינים שמעניינים אותו אותו על אופניים, שזה כמעט הכל.