Colnago… השם בלבד יכול לעורר בכל רוכב כמיהה חולמנית לאופני חלומות, ומעלה מסורת ארוכת שנים ואת הרוכבים הגדולים בהיסטוריה של הספורט. הדבר הראשון שעולה לראשי כשאני חושב עליו (מלבד הזוג הפרטי שלי בבית: Colnago Titamium מבציר 97), הוא השלדות הדקיקות והקלאסיות שלהם משנות השמונים, העשויות כרומולי בצביעה אחידה ונקייה. הדבר השני הוא הפרויקטים המיוחדים שלהם בשילוב אמנים: שילדות ועליהן ציורים של דיוקנאות, או קישוטי Art Deco משנות התשעים. עוד עולה לראש החיבור עם מותג מירוצים סופר-פרימיום איטלקי אחר: Ferrari וסדרת אופני ה”שופוני-אני-מיליונר” באדום שחור המשותפת לשתי החברות.

Colnago הייתה תמיד חברה שייצרה שלדות תחרותיות ויקרות ברמת איכות וצביעה קיצונית ובמגוון אדיר של מידות. ההתפתחות החשובה ביותר שלה בתקופה האחרונה היא דווקא ההתרחבות לפלחי הביניים של השוק והמעבר לייצור חלק מהשלדות במזרח הרחוק, כדי לתמוך במחירים הנמוכים יותר שנדרשים בפלח הזה. הדוגמא הבולטת ביותר של המעבר הזה הוא דגם ה- CLX, רב מכר עולמי שנבחן אצלנו (CLX מבחן). הדבר חשוב לקולנאגו, לא רק כדי לפנות ללקוחות חדשים: גם כדי לאפשר נוכחות ומלאי גדול יותר של המותג בחנויות שעד היום החזיקו מעט מדי מהאופניים המרשימים האלה. קולנגו כנראה לא תהפוך לענק אופניים בכמויות גדולות היות וזו חברה משפחתית ולא תאגיד בינלאומי, אבל יש לה שאיפה להפוך מחברה קטנה לחברה בינונית בענף. במקביל הם עדיין ממשיכים להוביל את הקצה העליון של הפירמידה עם אופני קארבון סופר מודרניים ותחרותיים, צביעה ייחודית, ואיכות ללא פשרות. בניגוד ל- CLX הדגמים היקרים יותר מיוצרים באיטליה.

Dfsmnvms_293xhs46qc5_b

 


חברת יזם שהופכת לחברה משפחתית. בתמונה על הקיר במרכז – ארנסטו קולנגו. 

 


Colnago-Ferrari Special Edition

כשדיברתי עם רוזן ומינץ יבואני המותג על חלון קצרצר שיש לי במילאנו לביקור ב-Colnago  ( קולנאגו נמצאים בקמביאג'ו: עיירה קטנה במרחק 20 דקות ממילאנו) , הזהירו אותי לא להתקשר בשעות הצהריים – כי אין סיכוי שמישהו יענה (איטלקים או לא איטלקים?). אחרי שמגיעים למשרדי Colnago מבינים עד כמה החברה הזו תלויה וקשורה באיש אחד, שהדבר האחרון שניתן לאמור עליו, זה שהוא שהוא מקיים את ההבטחה לסייסטה. המדובר כמובן בארנסטו קולנגו שעל שמו ולפי חזונו הוקם מותג אופני הכביש היוקרתי לפני 55 שנים.

ארנסטו קולנגו, שגדל במשפחה חקלאית וענייה למדי, נכנס לענף הזה כנער צעיר בעבודה כשוליית רתך במפעל אופניים, משם המשיך כבונה גלגלים עצמאי עבור אותו מפעל. הוא גם התחרה וניצח כמה מירוצים מקומיים אולם יכולותיו הטכניות העסקיות והיצירתיות עלו כנראה על יכולתו כרוכב. בשנות ה-20 לחייו פתח חנות ראשונה והרכיב אופניים ומשם התקדם הלאה למשרת מכונאי בקבוצות מקצועניות ולייצור כמויות קטנות של שלדות שנשאו את שמו. מאז ועד היום הוא משמש כנשיא החברה, והוא פעלתן ודומיננטי מאוד – גם היום בגיל 77. העובדים יודעים לספר שהוא מכור לעבודה וחי בשביל החברה: מגיע ראשון בשבע בבוקר למשרד ויוצא אחרון בשבע בערב (הישר לחווילתו רחבת הידיים ממש מול המשרדים מעבר לכביש. האמת היא שלא וידאתי את הפרט הזה של הבית, אבל מי כבר יכול לגור ממש מול המפעל בווילה ענקית עם סמל התלתן המוכר על שער הברזל שלה?…).



ארנסטו קולנגו – האיש והאגדה (ואני). בגיל 77 ו הוא עדיין מנהל ביד רמה את מפעל החיים שלו.

כשהצצתי פנימה למשרדו ראינו חבורת צעירים ומבוגר אחד מתדיינים באיטלקית על זוג Colnago יפהפיים מדגם EPS  בצבע שחור מט. הוא מייד קרא לי ואמר “כמה הם שוקלים?”. הרמתי ומהערכה גסה – מתחת ל-6 קילו… (אח”כ בבית ראיתי סרטון מאינטרבייק עם האופנים האלה. נאמר שם שהם שוקלים 4.9 ק”ג) לנושא המשקל הרגיש משהו בקולנגו עוד נחזור בהמשך. אח”כ מנהל המכירות סיפר לי שהדיון נסב לגבי איזה קראנק צריך לשים על האופניים האלה. השיחה החלה בסדרת שאלות של ארנסטו קולנגו על אופי וגודל השוק בישראל: מה גודלו? האם אנשים משקיעים באופניים? איך החיים כאן מבחינה ביטחונית? וכולי. אחר כך התפנינו לכמה שאלות שלנו אליו…

B.Z: מר קולנגו, מה האתגרים הבאים שלך?

Colnago: “קודם כל להמשיך להיות עוד 10 שנים עצמאי ואחראי על העסק”. (רומז לגילו – לא אתגר טריוויאלי כשמדובר באדם בן 77…ג.ח)

B.Z: ומה באשר לחברה שהקמת?

Colnago: ” המותג Colnago נבנה במשך 55 שנים. אני מעוניין שהחברה תישאר לתמיד עם התדמית שיש לה היום. שההערכה והמוניטין של המותג ישמרו על ערכם הגבוה”.

B.Z: האם אתה לא חושש שהכניסה למוצרים בטווח מחירי הביניים (דוגמת ה- CLX וה- One) יכולה לפגוע במיצוב הזה?

Colnago: “זה תלוי באיכות. אפשר לפגוע באיכות לטובת הגדלת הכמות רק פעם אחת, אבל זה דבר שלא נעשה בשום אופן. האיכות הגבוהה של המוצר חייבת להישמר”.



 

B.Z: תמיד התנגדת לטרנד השלדות הקלות במיוחד. מדוע?

Colnago: (בטון התשובה ניכר שהנושא טעון מעט) “אני רוצה להעביר מסר: בנינו כבר אופניים של פחות מחמישה קילו עם שילדה בייצור סטנדרטי, צבועה, במשקל של 1.1 קילו. התשובה לרוכבים שמעוניינים במשקל אופניים נמוך במיוחד תמונה בקומפוננטות, והסיבה לכך היא בטיחות. ברור שניתן לבנות שלדות של 800 גרם ומטה, אולם אלה שלדות שמתאימות לרוכבים ששוקלים עד 60 קילו. מעל ל- 70 קילו צריך שלדה של 1.1 ק”ג לפחות.”

B.Z: ב- 2009 חסרתם מהפרו-טור והמירוצים הגדולים. מה התוכניות ל- 2010?

Colnago: ב- 2010 אנחנו תומכים ביותר מדי קבוצות! 4 קבוצות בראשן בוויג טלקום יתחרו על אופני Colnago. בנוסף שתי קבוצות ברמה לאומית באיטליה: Colnago CSF, ולמבוקרדיט-קולנגו. ובארה”ב: TT1 שבה חתום המתחרה הראשון עם סוכרת. הקבוצה הזו ניצחה 45 מירוצים בארה”ב. ובנוסף יש עוד קבוצה קטנה באוקראינה”.

B.Z: ראיתי פה כמה שלדות אופני הרים – ספר לי על הפעילות שלכם בתחום?

Colnago: “אנחנו הספונסרים של אלופת איטליה ואלופת אירופה אווה לקנר. יש לנו שלדת זנב קשיח אחת של אופני הרים לקרוס קאנטרי תחרותי בשם Rock”.



מוזיאון קולנגו. עם האופנים הכתומים שבר אדי מרקס את שיא השעה…

סיימנו את הראיון וניגשנו למוזיאון האופניים שבו צולמו התמונות בכתבה זו. אוסף מדהים של אופניים מכל הזמנים ובתוכו גם הליין של 2010:

בראש הפירמידה נמצאים ה- EPS: אלה אופניים הבנויים צינורות נפרדים המחוברים ביניהם ב- Lugs, לכאורה טכנולוגיה עתיקת-יומין, מימי שלדות הפלדה, שלמעשה מאפשרת יצירת 22 מידות שלדה – מגוון חסר תקדים לאופניים בייצור סדרתי. מספר המידות השונות מאפשר למעשה התאמה ברמה של קאסטום ללקוח. האופניים האלה אמורים לספק איכות ונוחות ללא פשרות. הצינורות נראים עגולים ורגילים יחסית מבחוץ אולם נעשה בהם שימוש בקרבון מסוג מיוחד, שפותח עבור קולנגו במעבדות המתקדמות של מכוניות המירוץ של פרארי. בחלק הפנימי של הצינורות פרופיל משתנה הבנוי שלושה פסי חיזוק מיוחדים הרצים לאורך הצינור, כדי לתת לו את תכונות הקשיחות הנדרשות. הם מיוצרים גם במבנה קלאסי וגם בסלופינג הנראה בתמונה:

  EPS, אופני הקצה של קולנגו, נמכרות עם אופציה לרכישת אוכף, כידון ומוט כיסא הצבועים בהתאמה לצביעת השלדה

דרגה אחת מתחת ל- EPS נמצאים ה- CX1. הייעוד שלהם הוא עבור אלה המחפשים אופניים יותר מגיבים וקשיחים לספרינטים ועליות מה- EPS, על חשבון רמת נוחות מעט פחותה מזו של ה- EPS. אלה אופני מונוקוק במשולש הקדמי והדבקה של המשולש האחורי. הצינורות בעלי חתך מרובע מודרני. לקולנגו יש הד-סט אינטגרלי לשלדה ברוחב משתנה המיועד לשפר את הקשיחות הצידית בחלק הקדמי של האופניים. איזור הציר המרכזי וצינור הראש מעובים במיוחד כמקובל בשלדות היותר קשיחות צידית בתעשיה היום.

ה- CLX – שלדת המונוקוק במשולש קדמי והדבקה באחורי המיוצרת בטאיוואן קיבלה ב- 2010 עיבוי משמעותי לאיזור צינור הראש והורדה במשקל:


CLX 2.0

דגם חדש ב- 2010 הוא ה- Ace. זהו דגם המיועד לרוכבים מתחילים ושמו בו דגש על נוחות. בניגוד לכל שאר הדגמים באופניים אלה צינור הראש הוארך משמעותית כדי למנוע את השימוש (המכוער יש לאמר) בעודף ספייסרים על ידי רוכבים המבקשים לתקן את התנוחה לרכיבה זקופה יותר: 

Ace לרוכבים מתחילים ונוחות

למרות כל אופני הקרבון המודרניים האלה, בקולנגו ממשיכים גם היום לייצר סדרות מוגבלות בפלדה. ראיתי כמה כאלה במפעל – ואי אפשר להסיר מהם את העיניים. פשוט מדהימים:

קולנגו סופר: סינגל ספיד בעיצוב מסורתי

מאסטר 55: אי אפשר להסיר את העיניים מיצירת המופת הזו בסדרת ייצור מוגבלת – רק 99 בעלי מזל יחזיקו בהם. 7.2 ק”ג לאופניים שלמים מפלדה!


יצאתי מהמשרדים המטופחים האלה והשאלה איך Colnago מצליחים לייצר יוקרה כזו נראתה לי ברורה יותר: מקובל להתייחס להיבט פונקציונאלי והיבט אמוציונאלי שיש למותג או למוצר. דוגמא: סדרה מיוחדת של אופניים מייצרת נדירות וייחודיות אמיתית למוצר (הצד הפונקציונאלי), וכמובן גם ערך רגשי: מי שמחזיק באופניים כאלה מקבל תועלות רגשיות כגון חיזוק לאגו, משדר הצלחה וייחודיות וכו. היבטים פונקציונאליים נוספים קיימים באופני הקצה שלהם עם מספר מידות כה גדול שלמעשה גורם לאופניים לתפקד כסמי-קאסטום. לדוגמא: מידה 52 ב- EPS מגיע עם שני אורכי צינור עליון: 53, ו- 53.5. קחו את זה, וצרפו לעובדה שהחברה הזו היא אחת המוערכות ביותר בתחום הבנת הגיאומטריה והשפעתה על התנהגות הכביש של האופנייים ותבינו למה בעיני רבים כדאי לשלם יותר על קולנאגו.
אז נכון: מידות שונות, צביעה, את כל אלה יכול כל יצרן אחר לעשות. בנוסף לאלה ל- Colnago יש עוד דבר שאי אפשר להעתיק: מסורת של 55 שנים של ייצור אופניים וחיבור לרוכבים הטובים בעולם. מסורת של 55 שנים של חוסר נכונות להתפשר ושאיפה למצוינות, ותכונה חשובה אחת נוספת שאו שיש לך את זה או שאין: איטלקיות… פלא שהמותג הזה עושה לנו את זה?

 

גיאחה