יש לכם משאבת אופניים גדולה? ברכב או בבית? אם יש לכם גם ברכב וגם בבית סידרתם לכם נוחות רבה והפסדתם מטול רקטות קטן שתופס מקום בבגאז’. אם יש לכם אחת היה נחמד לו היתה משאבה חזקה לניפוח מהיר ונוח גם ברכב – נכון? אבל כזו שלא תתפוס את כל המקום. אפשרות שנייה: אתם נוסעים לחו”ל לשבוע של רכיבת כביש. לטיסה, הרי צריך להוציא את האוויר מהגלגלים, מה שיש לו השלכה לוגית פשוטה: צריך יהיה למלא את האוויר שוב לאחר הטיסה. איך תמלאו את האוויר עד ללחץ ה 120 PSI שאתם רגילים אליו – עם משאבת המיני הפצפונית שאתם סוחבים בכיס מאחור? זה הרי שקול למאמץ רכיבה של חצי יום רכיבה  לפחות… את משאבת הרצפה הגדולה שלכם לא תרצו כנראה לקחת: בכל זאת זה גדול וכבד. צריך פתרון אחר.

1-005

מי שרכב בתקופת הכרומולי והאלומיניום עוד זוכר את משאבות השלדה הארוכות שהינו מחברים מתחת לטופ טיוב (אז עוד קראו לזה “רמה”). עוד יש כמה כאלה בשוק, אבל זה זן הולך ונעלם: בעידן שבו רוכבים מוציאים 1000 דולר לקילו חסכון במשקל, להוסיף בהתנדבות איזה 200 גרם ולהציבם אחר כבוד על הקרבון יקר הערך שלנו, נראה כמו מעשה חתרני בלתי שפוי שממש מסכן את הסדר הקיים.

כמה מחברות המשאבות המובילות מחזיקות בקו המוצרים שלהן משאבות ביניים שהן לא משאבות מיני, לא משאבות רמה, ולא משאבות רצפה, ובאות לתת מענה לצורך הזה בדיוק: לספק יכולת ניפוח מהירה וחזקה משמעותית ממשאבות הכיס הקטנות, ועדיין להיות קטנות וקלות מספיק ומתאימות לנשיאה על האופניים או בתיק הרכיבה. אני רציתי לבדוק אותן כתחליף נייח למשאבת הרצפה הגדולה.

היו לנו כמה תנאים פשוטים לכניסה למבחן המשווה הזה

לפני נסיעה לטיול אופניים קיבלנו שתי משאבות כאלה כדי לבדוק מי מהן תתאים יותר לצורך הזה. דרישות הסף היו פשוטות:

  1. התאמה לנשיאה לטיולים – זה אמור להיות קטן ולא להחריג אותנו ממגבלות המשקל הדרקוניות של אל-על, או לתפוס נפח גדול מדי בסידור החלל הקמצני שלנו במזוודה.
  2. מסוגלות להגיע ללחץ אוויר גבוה של לפחות 120 PSI – כלומר מתאימות לניפוח אופני כביש. רצוי שיהיה אפשר להגיע בקלות יחסית ל 110.
  3. חיבור לונטיל באמצעות כבל – בדומה למשאבות רצפה, וכמה דגמי מיני בשוק, אנחנו רוצים אפשרות ניפוח נוחה שמאפשרת לנתק את פעולת הניפוח מפעולת ההצמדה לונטיל.
  4. מד לחץ – נכון שאלה לא משאבות רצפה גדולות, אבל דברו איתנו במספרים! שיטת חיווי הלחץ של משאבת המיני שלנו – לחיצה על הגלגל לאחר ניפוחו לא מספיקה לעניין.

2-משאבות2

שתי משאבות עמדו בכל התנאים: Lezine ו Topeak

קיבלנו למבחן שתי משאבות שענו על כל הדרישות האלה: אחת משל Topeak מדגם Road Morph המיובאת על ידי מוטואופן, והשנייה משל Lezine המיובאת על ידי CTC ומשווקת בחנויות טרק ישראל. שתי החברות האלה Lezine ו Topeak הן חברות מובילות בתחום האבזור המשלים לרכיבה. ל Topeak יש מגוון אדיר של מוצרים משלימים והיא מובילה משמעותית בתחום המשאבות, ואילו Lezine ממוקדת יותר במשאבות ותיקים, והיא ידועה מאוד בקו המינימליסטי והמתכתי שלה – אפל של המשאבות.

שתי המשאבות שנבחרו הן משאבות דו שמושיות – יש להן יכולת לעבוד כמשאבות רצפה – כלומר יש להן מעין משטח דריכה שמייצבים אותו באמצעות כף הרגל ממש כמו משאבות הרצפה הגדולות אולם גם כמשאבות רגילות ללא המשטח המתקפל הזה. שתיהן אגב מסופקות עם קיט להרכבה על האופניים, אולם זה לא הייעוד שאנחנו רוצים לתת להן. בנוסף לשתי החברות יש גרסת High Pressure לאופני כביש (שנבדקה פה) וגרסת High Volume לאופני הרים.

 1-משאבות1

Topeak – Road Morph™ G

  • המורפ נקראת כך משום שהיא יכולה להפוך ממשאבת שלדה למשאבת רצפה – באמצעות רגלית מתקפלת
  • ידית מתקפלת לאחיזה (ליד)
  • גוף המשאבה (הצינור) עשוי אלומיניום ומנגנוני הונטיל וידיות הרגל והיד מפלסטיק
  • צינור גומי גמיש וידית נתפסת לונטיל
  • מד לחץ זערורי משולב בצינור הגמיש
  • לחץ מירבי: 160 psi / 11 bar
  • המידות: 35 x 5.7 x 2.8 cm
  • משקל: 220 g
  • כמעט כמו כל משאבה ניתן להפוך את הראש לטובת שימוש בונטילי שרדר או פרסטה.
  • מדבקת המחיר שעל הקרטון מסמנת: 250 שקלים.

 

הטופיק היא משאבה שאינה תופסת את העין כמו ה Lezine. העיצוב שלה בנאלי יחסית, משלב צבע כסוף של גוף האלומיניום עם השחור של חלקי הפלסטיק, וכששמים אותה ליד ה Lezine היא לא מרשימה למראה, אבל היא עושה את העבודה נפלא!

היא הראשונה שהתחלנו להשתמש בה ולקחנו אותה לטיול אחרי בדיקה קצרה בבית – השינוי הגיאוגרפי לא המם אותה וגם שם היא הביאה אותנו במהירות וקלות רבה ללחץ האוויר הנדרש לאופני כביש. התאהבנו באפשרות הזו לקחת משאבה די מינימליסטית בסה”כ ולשים אותה בתיק קטן קבוע ברכב, או במזוודה בנסיעות – מבלי לוותר על המהירות והקלות בניפוח עד הלחץ הנדרש. החיבור לונטיל באמצעות ידית עם מנוף הוא החיבור הסטנדרטי יחסית וזה מנגנון מוכח וטוב. אחרי שמחברים את המשאבה לונטיל לא צריך להחזיק את הידית וצינורית הגומי מפרידה את פעולת הניפוח מהאחיזה בונטיל. כאשר מסיימים לנפח דוחפים מעט את צינורית הגומי לתוך מנגנון הראש (הצד שמתחבר לוונטיל) ומחזירים חזרה את כל המנגנון הזה אל התפס הייעודי שלו בחלק העליון של המשאבה לטובת אחסון ללא נפנופי צינורות מיותרים.

1-משאבות

זה לא מושלם ונוח כמו משאבת רצפה גדולה כמובן: ישנן פה שתי ידיות מתקפלות – אחת לאחיזה בניפוח ואחת לדריכה לטובת עיגון על הרצפה. שתי הידיות מאוד מינימליסטיות, כנראה מתוך רצון המתכננים להוריד משקל ולאפשר את הדו שימושיות של נשיאה על השלדה ביחד עם תפקוד כמשאבת רצפה. המשמעות היא שדי מתאמצים לשמור את קצות הנעל על המדרס הקטן, וכן שאחיזת הידית בחלק העליון היא מעט קשה – הציר של קיפול הידית מונע את האפשרות לעשות בה ממש שימוש אפקטיבי והיא בעיקר משמשת למשיכה מעלה של המשאבה בעוד שדחיפה מטה לכיוון הרצפה וכנגד לחץ האוויר נעשית עם בסיס כף היד שחייב להיות מיושר בדיוק מעל המשאבה. אין הבדל מהבחינה הזו אל מול ה Lezine – גם שם ידית הדריכה והידית העליונה קטנות – אלה פשוט תכונות הקטגוריה.

האפשרות לראות מה לחץ האוויר בחוגת מד הלחץ היא אפשרות גדולה המוצגת בצורה קטנה: כלומר מדובר בחלונית זערורית ביותר שצריך להתאמץ טיפה כדי להבחין בכיתוב עליה. יחד עם זאת הסימון אכן זז לו ביחד עם תוספת הלחץ והוא מדויק – השווינו את החיווי לזה שמתקבל באותו לחץ (בערך) במשאבת רצפה גדולה והוא עובד מצוין.

1-030

Lezine  – micro floor drive hp-hpg

  • עשויה אלומיניום בעיקר, כולל CNC לידיות, הבסיס ומנגנון החיבור לונטיל.
  • צינורית גומי גמישה וארוכה ובעלת מיתקון הצמדה נוח למשאבה באחסון או נשיאה
  • ידית היד קבועה בצורת T – כלומר לא מתקפלת
  • מד הלחץ ברור וגדול יחסית מוברג לצינורית הגומי משני צדדיו
  • חיבור לונטיל באמצעות הברגה (לא ידית מנוף)
  • MAX : 160psi | 11bar
  • HPG : 300mm | 194g
  • 2 מדבקות המחיר שעל הקרטון מסמנת: 303 שקלים מחירון, ו 189 שקלים מבצע זמני עד גמר המלאי (יצאה גירסה חדשה שעדיין לא הגיע לישראל עם שסתום פריקת לחץ מהצינורית- מקל על שחרור המשאבה מהונטיל הצרפתי).

Lezine כמו Lezine גורמים לכל מוצר בנאלי להיראות סקסי ונכון. משאבות – זה משהו שיותר מתחבר לפינת הכלים המלוכלכת שלכם במחסן… לא אצל Lezine. אפשר לשים בקלות את המשאבה הזו ליד ה Mac Book Air שלכם והיא תרגיש מצוין: מראה נקי, ייחודי, מינימליסטי, ועם נגיעות של הנדסת אנוש חכמה. מצד שני – אנחנו כבר ראינו איך אפל יכולה לחרבש את החוויה עם סגירות ושתלטנות וכל מני רעיונות מאוד יפים אבל נוחים רק לג’ובס המנוח. האם  Lezine שונה?

BikeRadar לפחות התלהבו מאוד מה Lezine הזו ונתנו לה 5 כוכבים: “The best middle-sized mini pump we’ve tested yet”. וואו.

ההתחלה שלנו עם המשאבה דרשה הדרכה קצרה מהחנות אליה חזרנו אחרי האיסוף – מסתבר שמנגנון חיווי הלחץ מוברג בשני צדיו בתוך צינורית הגומי הגמישה. ההברגה יכולה להשתחרר מעט ואז המשאבה נדמית כמפונצ’רת. זו רק הברגה וחיזוק שלה פתר את העניין. 

בשימוש התגלה תפקוד כמעט זהה לזה של ה Topeak: המשאבה מנפחת מצוין עד ללחץ האוויר הגבוה הנדרש באופני הכביש, שהוא למשקל והצמיגים שלי הרבה פחות מה 160 המקסימליים המתאפשרים לפי המפרט (110-120), אולם יש כמה הבדלים:

  • בשונה מהטופיק פה הידית העליונה קבועה וללא ציר. ציר או לא ציר – בסוף עם שתיהן לוחצים על אותה נקודה – בדיוק מעל הצינור שמתחת לידית.
  • עוד היבט שונה מהטופיק הוא מד החיווי הענק ביחס לזה שבטופיק. פה התגלה יתרון מסוים ל Lezine כיוון שקל מאוד לראות מה מצבכם ביחס ללחץ האוויר הנדרש. מצד שני תקלת ממשק אנוש משעשעת וקטנה ביחס ל Topeak מציבה את הספרות כך שהאפס בצד של הונטיל והספרות עולות לכיוון המשאבה עצמה. מה שבתכלס זה אומר שתסתכלו על הספרות האלה הפוך, בעוד שב Topeak זה בכיוון הנכון. בקיצור – גדול ברור והפוך, או קטנטן אבל ברור ובכיוון הנכון, אלה שתי האופציות. הצינורית הגמישה ב Lezine ארוכה יותר, וגם זה יתרון מסוים.
  • המשאבה מעט קטנה ודקה יותר: גם בגובה וגם בעובי. נדמה לנו שהבחנו בהבדל הנפח הזה כאשר ב Topeak נדרשו פחות פעימות להגעה לאותו לחץ אוויר, אולם מצד שני ב Lezine דומה שהיה קל יותר להתמודד עם ההתנגדות בסוף הניפוח. שוב תיקו.
  • ההברגה: פה מדובר בצל”ש או טר”ש – צל”ש להברגה אם הוונטיל שלכם אינו מהסוג המתפרק (אלה שהלב שלהם בר הברגה לגוף הוונטיל) וטר”ש אם הוא מהסוג המתפרק. שיטת החיבור הזו של הברגה לונטיל היא נהדרת, יציבה והכי נוחה לשימוש במקרה הצל”ש, אולם כשנופלים על ונטיל עם לב מתפרק, אין דבר מבאס יותר מלסיים לנפח, להבריג את ראש הצינור החוצה, ויחד איתו את הלב וכל האוויר…
  • נקודה יפה וטובה יותר ב Lezine היא השימוש החכם שעושים בהברגה הזו לטובת האחסון – כאשר היא עוברת מעל לידית ומוברגת חזרה לבסיס המשאבה, וכך הגומי לא מתנפנף לו באחסון.

1-027-001

סיכום:

אין דבר מבאס יותר לקוראי מבחנים באינטרנט מתיקו במבחני ציוד, אבל הפעם זה המצב: שתי משאבות מצוינות שקשה מאוד להגיד איזה להעדיף לו צריך לבחור אחת מהן. שתיהן עושות את העבודה בצורה דומה מאוד, עם הבדלים שהם ניואנסים של פיינשמקרים מהגיהנום. העיצוב הוא ההבדל העיקרי, ומבחינה אסטתית בלבד די ברור שה Lezine יפה יותר. אז אולי צריך להמליץ על ה Lezine לאלה שמחזיקים ב iPhoen ועל ה Topeak למחזיקי אנדרואיד?

מה שחשוב פה באמת הוא שקיבלנו חשיפה, שהוכיחה את עצמה כעובדת ל”משאבה השלישית”: לא זו הקטנה שבכיס ולא משאבת הקבוצות הגדולה שבבית, אלא זו שמביאה די בקלות את לחץ האוויר באופני הכביש או השטח שלכם לרמה שאתם רוצים. מאחר והיצרנים מתייגים אותן כמתאימות לחיבור לשלדת האופניים הם השתדלו לשמור אותן קטנות יחסית. מי שרוצה עוד דרגת קלות ונוחות אחת מעלה מאלה ירצה לחפש “משאבה שלישית” שהיא רק קצת יותר גדולה מאלה, נותנת ניפוח יותר מהיר ועם ידיות רגל ויד גדולות ונוחות יותר, אבל עדיין מבחינתי הן עברו את הסף שמאפשר להתיחס אליהן כאופציה לנשיאה בתיק האופניים הקטן והקבוע באוטו שלכם, או כתחליף מינימליסטי למשאבה הגדולה בנסיעות למחנות אימונים או לטיולי אופניים של כמה ימים.

 

יבואן Topeak – מוטואופן, א”ת פולג בנתניה, 09-8856602, אתר:  http://www.moto-ofan.co.il/

יבואן Lezine – סי.טי.סי. טלפון: 1-599-500-689 או מהסלולרי: TREK*. אתר: http://www.ctc.co.il/