חופשות אופניים \ ריצה \ סקי או כל ספורט אחר הם משהו שאנחנו אוהבים- משתחררים קצת מהמשפחה ויוצאים למחנה אימונים שמקפיץ אותנו מדרגה בכושר, משתלב מעולה עם איזה תחרות מטרה, ומנקה את הראש מהיום יום להרגיש מקצוענים לשלושה ימים. פריבילגיה. עבור חלק מהחברים שלנו גם היעדים שלהם – התחרויות עצמן הן למעשה כיסוי ותירוץ לממש את הפריבילגיה הזו.

והפעם: התבשיל של כפר הנוקדים ליד ערד

החורף מגיע ואיתו המשיכה למדבר, למרחבים הצהובים, לשקט… ולהרבה פחות גשם! אנחנו אוהבים מקומות עם ייחוד וכפר הנוקדים מספק כמות אדירה של ייחוד כזה: מדובר במקום די מדהים, שייוסד ב 1991 בהשראה בדואית. הבנייה כולה משתלבת בסביבה, מעץ, בד ואבן – תוך מקסימום שימוש במחזור, והיא מייצרת אווירה מאוד מיוחדת למקום. החוויה היא של כפר מדברי – עם המון פינות ישיבה, מחצלות, ואלמנטים מעניינים.

חופשת ספורט במדבר: ברקע - כפר הנוקדים בבקעת הקנאים

חופשת ספורט במדבר: ברקע – כפר הנוקדים בבקעת הקנאים

הכפר נמצא בבקעת הקנאים באמצע הדרך על הכביש המדהים היורד אל החלק האחורי של מצדה (בו מתקיים חצי מרתון ערד מצדה שסיקרנו ב RUNPANEL).

הטמפרטורה הממוצעת שם מושלמת לספורט: 14-26 מעלות ויש שפע של אפשרויות ומסלולים שיוצאים מהכפר או מהסביבה. מבחינת גשם כדאי לדעת שיש שם ממנו מעט, אבל כשיש האזור הופך ליעד לציידי שטפונות.

image8רמות האירוח והמחירים

לאט לאט עם השנים נבנו עוד ועוד מתקנים ברמות שונות של אירוח: הרמה בה אנחנו בחרנו היא אוהל קבוצתי. קלאסי למחנה אימונים זול לקבוצה גדולה – האוהל סגור ומגן עם רצפת שטיחים, יש בו מזרונים ומלא מקום להכל, ובכניסה עמדת תה וקפה. מחוץ לאוהלים יש איזור מוצל עם כריות ושטיחים, ועמדת בישול עם מקררים, כיריים ומנגל. המחיר: 90 ללינה בלבד ו 260 בחצי פנסיון (המחירים למבוגרים, לא בחגים ויכולים להשתנות).

image3

יושבים על קפה או בירה בערב, האוהל הקבוצתי ברקע

יש גם אוהלים משפחתיים שהם אוהלים קטנים יותר שנותנים חוויה בדואית קלאסית לחופשה חוויתית עם הילדים (540 ש”ח לאוהל). לקבוצות ספורט יכולות להתאים גם הסוכות – הן בנויות, אינטימיות יותר מהאוהלים הגדולים  (מתאימות ל 4-8 אנשים) הממוקמות במתחמים מגניבים עם ערסלים ופינות ישיבה יפות ומוצלות. המחיר: 200 ללינה בלבד, ו 370 לאדם לחצי פנסיון. לבסוף יש גם חדרים או צימרים של ממש למי שרוצה את הלינה השקטה והפרטית. המחירים: 600 ללינה בלבד או 940 לחצי פנסיון.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

האוכל

אנחנו מתאמנים ואוכלים הרבה… אוכל חשוב לנו, ודי נדהמנו מרמת ארוחת הבוקר: היא היתה בחדר האוכל הענק שגם הוא חצי אוהל חצי מבנה, והוא מאוד יפה ומרשים – הם שולחנות עץ כבדים ורהיטי ברזל ועץ. היא פשוט מצוינת, והיה בה הכל לכל אחד, בהתאם לסטנדרט הישראלי הגבוה של ארוחות בוקר במלונות.

לארוחות ערב יש שתי אופציות: או להזמין מכפר הנוקדים עצמו ב-80 ש”ח לאדם, או לאכול בחוץ, בערד. אנחנו בחרנו לצאת החוצה אל “העיר הגדולה” ובכל ערב קפצנו (10 דק’ נסיעה) לפאב-מסעדה מוזה המפורסמת ונתנו יחס אישי להמבורגרים והגולש המפורסמים שלה.

image2

ארוחת בוקר מעולה ועשירה

ריצה בכפר הנוקדים

המקום מתאים גם לריצת כביש וגם לריצת שטח, כאשר צריך לזכור שהתוואי של הכביש הוא בירידה די משמעותית עד מצדה. בתוכו זוויות משתנות של ירידה, החל באזור מישורי יחסית סביב הכפר עצמו בבקעת הקנאים וכלה בתלילות משמעותית באזורים הקרובים לערד ולמצדה.

מי שמגיע למקום ינצל הכי טוב את האפשרויות שלו אם יגוון גם לשטח – ופה אפשר לקחת כמה וכמה מסלולים מסומנים בסימון שבילים או אינסוף של מרעולי גמלים מדבריים. הרמות משתנות, ואנו ממליצים לקרוא את התיאורים באתר של כפר הנוקדים. כל מסלולי ההליכה למשפחות יתאימו גם עבור ריצת שטח לא טכנית מדי (זכרו שבמדבר גם לא טכני הוא טכני יחסית). זה מדבר יהודה ולכן עם קצת מחקר אפשר בקלות להגיע גם למסלולי Trail קשים.

image13

הנה כמה מהמסלולים הקרובים ביותר לכפר:

  • הלוך ושוב לברכת צפירה – מסלול קל של כ 9.5 ק”מ מכפר הנוקדים עד הבריכה – מידע נוסף.
  • מסלול הנוקדים- כ 7.5 ק”מ של סינגלטרק קל לאופניים או ריצה מפתח הכפר – מידע נוסף.
  • נחל רחף עליון- כ 11 ק”מ: מסלול של כ 6.5 ק”מ ו 300 מ’ אנכיים בצדו הדרומי של הכביש לערד. כדי להגיע לתחילתו אפשר לרוץ במעלה הכביש 4.5 ק”מ עד מצפה עומר, מה שייצר ריצה משולבת של כביש בעליה ושטח בירידה (מידע נוסף), או לבחור במסלול הבא – כאופציה לריצה בעליה במקום האספלט:
  • דרך הגמלים- מסלול שטח קל ונוח של כ 6.5 ק”מ, מצדה הצפוני של הדרך לערד. המסלול המקורי המומלץ באתר כפר הנוקדים הוא בירידה, מה שאומר שגם את המסלול הזה אפשר לחבר לעלייה באספלט. עוד אופציה לוויתור מלא על האספלט בשני המסלולים האלה היא פשוט לחבר בינהם – אחד בעליה ואחד בירידה. (מידע נוסף).

image12תחשבו “מודולריות” – בהתאם למרחקים השונים שאתם צריכים אתם יכולים לייצר שילובים וחיבורים מעניינים מכל אלה. במידה ויש לכם אפשרות להקפצה, הגמישות והאפשרויות נפתחות עוד יותר.

מתכון אפשרי וקל מאוד לביצוע של יומיים של ריצות (מגיעים בחמישי בערב אחרי העבודה, ורצים שישי ושבת):

  1. ביום הראשון – לרוץ את חצי מרתון ערד מצדה באופן פרטי במחנה שלכם (והגיבורים יכולים גם לחזור בריצה…)
  2. ביום השני -לרוץ בשטח את דרך הגמלים בעלייה (6.5 ק”מ), לרדת מנחל רחף עליון (13 ק”מ מאחוריכם), ולהמשיך לסיום טמפו במסלול הנוקדים השטוח יחסית: שלושה מסלולים שמביאים אתכם לעוד חצי מרתון שטח כייפי גם ביום השני.

image10לרכיבת כביש:

האזור של ערד וכפר הנוקדים מכיל כמה מסלולים קלאסיים לרכיבת כביש, וכולם נהנים מהעליות המדהימות שיש לאזור להציע.

בעיני המסלולים העיקריים ששווה לשקול הם המסלולים הבאים:

  1. נוקדים – מצדה – ערד – ים המלח – 105 ק”מ: מסלול שיוצא מפתח הכפר. יורדים בחימום קצר וקל למצדה מאחורה, ואז מתחילים לטפס… עולים חזרה לערד ויורדים את ערד ים המלח וחזרה לכפר הנוקדים.
image4

יורדים למצדה ברכיבת כביש ומטפסים חזרה

  1. נוקדים – ערד – חתרורים- צומת רותם- ים המלח – עליה לערד. מדובר בכ 120 ק”מ שיגוונו לכם את השהייה במקום מהכיוונים שאתם בטח כבר מכירים בכבישים האלה – של גראן פונדו ים המלח כיוון שתרכבו בהם הפוך ממסלול התחרות.
  2. ואריאצית גיבורים על מסלול הגראן פונדו – זו קלאסיקה, ויש בה את מעלה עקרבים שאף פעם לא נמאס… שווה בהחלט, רק שפה תעשו ואריאציה מאריכה מעט כדי להתחיל מהכפר, ותצברו הרבה יותר גובה מצטבר: תטפסו לערד, תרדו את הירידה לים המלח במלואה בתחילת הרכיבה ולא בסופה, ואז תתחברו למסלול הקלאסי. בחזור תטפסו שוב מצומת חתרורים ותרדו חזרה לכפר הנוקדים מערד. זה יביא אתכם לכ 170 ק”מ ו 2500 מטרים מצטברים קשים בהרבה מהגראן פונדו. כמובן שאפשר גם לרדת עם הרכבים למטה ולעשות בדיוק את מסלול הגראן.
  3. נווה זוהר- מעלה דרגות: מסלול רולינג הילס/שטוח עם אופציה לעקיצה? אפשר גם: יורדים עם המכוניות לנווה זוהר ורוכבים צפונה עד העליה למצפה דרגות. שם החזקים יכולים לטפס (כמה פעמים שהם רוצים…) והאחרים יתחילו לחזור. זה יצא קצת מעל ל 90 ק”מ בבקעה, ומי שיטפס יוסיף את איכות העליה מעל ל 90 האלה.

image15לרכיבת שטח

המסלולים במקום לרכיבת שטח מתחלקים בגדול לשני סוגים – אלה שיורדים לים המלח ואלה שמשחקים קצת ברמת המדבר וסביב ערד. מטבע הדברים- הקלים יותר מבחינה טכנית הם העליונים סביב ערד, והטכניים יותר הם הגולשים למטה לים המלח.

image9אין באמת שביל קלילים במדבר, הדבר הכי קרוב לקל הם הדאבלים, אבל בנינו מי מגיע עד לדרום מדבר יהודה כדי לרכוב על דאבלים? אז אספנו כמה מהמסלולים הכי מעניינים שיש לאזור להציע, קלילים הם לא, אבל כולם יביאו אתכם אל עומק המדבר, במקום בו האופניים הם חלק בלתי נפרד מהסלעים.

image11לכל הרוכבים נאמר משהו חשוב: המדבר אינו סלחני. לא מגיעים למדבר עם צמיגים דקים, בלי צמיגי ספייר, ובלי כלים ומדבקות שיאפשרו לכם לפתור בעיות בשטח. תגיעו עם יותר מפנימית (עם חומר) אחת לרוכב. אצלנו הגיע רוכב אחד עם צמיגי 29+ דקיקי דופן, בסטנדרט ייחודי של חישוק שלא מאפשר גיבוי מצמיגים אחרים- לא רעיון מוצלח…

image5רוכב אחר נתקל בבעיות עם המעצורים, ואחרי שני פאנצ’רים היינו צריכים עוד פנימיות כקבוצה. נאלצנו לקפוץ לחנות האופנים של ערד סלע סייקל שם קיבלנו הצלה מערן המקסים (שהציל לא מעט חופשות רכיבה מדברית כבר ללא מעט אנשים בישראל) בדמות מעצורים זמניים עבור ימי הרכיבה הבאים, ותרומת אופניים למוזיאון האופניים של אלון! הוא חיכה לנו מעבר לשעות הפתיחה של החנות בשישי אחרי שהתקשרנו מהשטח. ברור שקנינו בנק של פנימיות שיספיק לחצי שנה הקרובה לאות הוקרה. אם אתם מגיעים לאזור – תגיעו אליו לביקור!

image7

סייקל סלע- חנות האופניים של ערד!

זה נשמע טריוויאלי אבל זה מדבר – וחייבים להגיע עם המון מים ואוכל. הבלת”מים במדבר הם חלק מהמשחק – וצריך להביא יותר כדי לא להיתקע עם פחות.image14

המסלולים המומלצים של Trailze

ערד לכפר הנוקדים: אחד המסלולים המעניינים באזור, שדווקא לא יורד אל ים המלח אבל יפגיש אתכם את עם חלקו הפחות מוכר והלא פחות יפה של החל צאלים עליון, מי שיבוא אחרי שיטפון יזכה פה גם לטבילה קרירה בגבים נפלאים. זהו לא אחד המסלולים הקרבים באזור, אבל מי שמצפה לזרימה סטייל יערות קק״ל יצטרך לחפש במקום אחר.

הגמל הזקן (האדום) – אי אפשר שלא לזכור חסד נעורים לאחד המסלולים שפרצו את הדרך ברכיבת השטח בדרום מדבר יהודה, שפעם מזמן לפני כל הזרונים והבוקקים היה המלך הבלתי מעורר של המדבר, לארוכו של סימון השבילים האדום המוביל מפאתי ערד אל מצוק העתקים ומשם למצדה, למדו ותיקי הענף בדרך הקשה כמה קשוח הוא המדבר, וגם כמה הוא נהדר.

בוקק – זרון, המלך מת יחי המלך החדש – אם גמל אדום פתח את הדרך, בוקק – זרון הפך לשיטפון, הגדרה של רוכב מדברי עוברת דרך מעלה זרון וסינגל בוקק, עד שלא רכבתם בדרכים העתיקות שבמשך אלפי שנים הובילו, גמלים ואנשים מרמת המדבר אל ים המלח דרך מעלה זרון העתיק לא באמת רכבתם במדבר. יש לכם הזדמנות רגע לפני שמהנדסי שביל ישראל באופניים הפוכים את המעלה הקשוח לעממי, לרכב בשבילים העתיקים אל נופי ים המלח הקסומים.

על הסכין, הצד הקשוח של המדבר – פנו זמן, סגרו כמה שעות טובות ביומן, הוציאו את המגינים וצאו לקרב, אתם האופניים והשבילים הקשוחים של המדבר. אם השבילים העתיקים מצאו את הדרכים הקלות והנוחות ביותר, המסלול הזה משחק על הגבול שבין טכני ללא רכיב, על איזה צד של הגבול הזה אתם תיהיו זה לגמרי תלוי בכם.

המתכון של כפר הנוקדים

יצאנו עם הפתעה גדולה מהמקום המושקע הזה, וחשק לעוד. האפשרות הזו לבלות שני לילות בכ 500 ש”ח (בחצי פנסיון!), במדבר מדהים, עם מסלולים, אווירה וכפר כזה, היא אופציה מעולה שמזכירה לנו שלא חייבים להוציא 1500-2000 ש”ח על חופשת ספורט. מי שרוצה להתפנק קצת יותר יכול להשקיע מעט יותר ולשדרג לחדרים או סוכות, אבל החוויה של האוהל הקבוצתי הבדואי היא מגניבה ושונה מהרגיל.

מגיעים עם האופניים או ציוד הריצה, נהנים במתחמי הסטלבט והמנוחה בערב, ישנים באוהל עם כולם, המצוידים מתעסקים גם במנגל ואוכל, והמפונקים קופצים לערד למוזה. אחלה חופשה!

מאת: צוות RUNPANEL,
בהזמנת כפר הנוקדים.