חגיגת הטור דה פראנס מתחילה! אנחנו הולכים לחגוג אותה השנה עם Rudy Project ויניב שור, בסדרת כתבות איכותית שתביא לכם את כל מה שצריך לדעת על הטור. מי שישתתף ויתרום לשיחה בתגובות לכתבה יוכל לזכות במשקפיים מתנת Rudy Project!

בשבועות הקרובים – החל מעכשיו ועד לסיום הטור, אנחנו רוצים לראות אתכם משתתפים בתגובות לכתבות האלה. מי שיגיב וגם יבצע שיתוף לפייסבוק (חייבים את שתי הפעולות) ויתרום לשיחה בצורה שהכי נאהב –  יעשיר את הקוראים במידע נוסף מעניין, מצחיק, מוסיף ערך, פרשנות מקורית ואיכותית או כל תגובה (ושיתוף לפייסבוק) אחרת שנאהב – יוכל לזכות במשקפי שמש של Rudy Project! כן, כמות יפה של משקפי Rudy Project יכולה להגיע לכיוונכם אם תצטרפו לשיחה ותתרמו לה!

IMG-20150621-WA0003

מסלול הטור השנה מאופיין בקטעי נג”ש קצרים יחסית ומספר רב של קטעים עם סיום בעלייה מה שמקשה על ניתוח הפיבוריטים לנצחון. מעבר למועמד עצמו ויכולותיו צריך לקחת בחשבון את התמיכה הקבוצתית ואת מזג האוויר שיכול להשפיע מאוד. בנוסף, הרוכב שיגיע לשאנז אליזה עם חיוך של מנצח צריך כרגיל גם את אלת המזל לצידו.

כתב: יניב שור
תמונות: ASO –  RCS SPORT @ ANSA

 

1

טור-דה-פראנס 2015 מתחיל באוטרכט הולנד ועובר דרך בלגיה לצרפת במהלך השבוע הראשון, בקטע משולב אבני פאבה שעשוי להיות משמעותי מאוד לדירוג הכללי.

 

2

במהלך יום המנוחה הראשון עובר המסלול לחלקה הדרומי של צרפת וכולל ביקור בפירנאים ובאלפים כמיטב המסורת, עם סיום באלפ-ד’הואז ולפני החזרה לפריז.

3

 

בשבוע הבא נביא כאן ניתוח מעמיק של המסלול ולאורך הטור נעדכן עם חדשות ותמונות. בינתיים, הנה החברים שכדאי לשים לב אליהם, וקצת ממה שהם כבר עשו השנה.

אלברטו קונטאדור – טים סקסו-טינקוף

בן 32, 1.76מ’, 62 ק”ג. ארץ מוצא: ספרד.

הישגים עיקריים: ג’ירו 2015 כמובן! מעבר לכך קונטאדור כבר ניצח בכל שלושת הגראנד-טורס ומאחוריו דאבל ג’ירו-וולטה באותה שנה ועוד עשרות ניצחונות לאורך קריירה של 12 שנים. במונחים של ימי מרוץ (בעיקר בזכות השתתפותו בג’ירו) קונטאדור מוביל את המתמודדים האחרים בשנת 2015, מה שיכול לשחק לרעתו או לטובתו – תלוי בהתפתחות המרוץ.

למה כן: כי כמו שכבר כתבנו לפני הג’ירו, הוא רוכב הגראנד-טור הטוב ביותר בדור הרוכבים הנוכחי, מטפס מעולה ורוכב נג”ש מספיק טוב (במיוחד בטור בו קטעי הנג”ש קצרים יחסית). קונטאדור קר-רוח ויש לו כריזמה, קילר אינסטיקט וביצים של שור. פעמים רבות בעבר הראה שהוא לא מפחד לאתגר את מתחריו ואת עצמו בכל שלב במרוץ.

למה לא: כי יש לו יותר מדיי ימי מרוץ השנה והמתמודדים האחרים רעננים יותר. כי בפעם האחרונה שרכב ג’ירו-טור בשנת 2011 נכשל בניסיון להשיג ניצחון כפול.

ההימור שלנו: ניצחון של קונטאדור גם בטור יהיה נצחון אדיר על המגבלות האנושיות בעידן בו כולנו רוצים לחשוב שהספורט נקי. זה יהיה נצחון לג’נדרי – ישר מהאגדות, וככזה הוא חייב להיות בסבירות נמוכה. בכל זאת נחזיק לו אצבעות כדי שנוכל להגיד לנכדים שזכינו.

 

4

קונטאדור נאבק במזג האויר בטור של 2014 לפני שנפצע ופרש

כריס פרום – טים סקיי

בן 30, 1.86מ’, 69 ק”ג. ארץ מוצא: קניה, אבל עם שורשים במערב.

הישגים עיקריים: נצחון משכנע במיוחד בטור דה פראנס 2013. פרום ניכנס לתודעה כרוכב גראנד-טור לגיטימי רק ב-2011 עם מקום שני בוולטה. שנה לאחר מכן תמך בוויגינס בטור והגיע שני בעצמו, ולדעת רבים היה חזק ממנו.

למה כן: כי הוא כנראה הרוכב הכי חזק. לפרום יש יכולות פיזיות יוצאות דופן שמתחילות במבנה גופו העכבישי וממשיכות ביכולות מעולות גם כמטפס וגם כרוכב נג”ש. באוטוביוגרפיה שלו הוא מספר שדופק המנוחה שלו הוא 30 וכי במבחן הספק של חצי שעה לפני הטור של 2013 הגיע ל-459 וואט בשיא. בשנת 2012 נחשפנו ליכולות אלו כשכמעט ברח למוביל קבוצתו וויגינס (“בטעות”). שנה מאוחר יותר בקטע 8 של טור 2013 נתן הופעה מדהימה שהרימה לא מעט גבות לגביו למרות שלא נכשל מעולם בבדיקת סמים. בקריטריום דה-דופינה שנערך בשבוע שעבר נראה בכושר מצוין ואם ישחזר את העליונות ההיא מ-2013 יסיים את המרוץ כמנצח.

למה לא: כי הוא מסומן על ידי הרוכבים האחרים שיודעים שיתקשו מולו בהרים. כתוצאה מכך הוא עלול לסבול התקפות רבות בעליות הקצרות יותר ואפילו בקטעי המעבר יצטרך להיות בערנות שיא. טים-סקיי שנכשלה בג’ירו תצטרך לסייע לו בכך בכל יום מחדש. בנוסף, שילוב קטע פאבה וקיצור הנג”ש לא משחקים לטובתו.

ההימור שלנו: לרוכב החזק ביותר בטור יש את הסיכויים הגבוהים ביותר לנצח. אפשר לבנות על קונטאדור וניבאלי שיעשו הכל כדי לנער את פרום ולחשוף את החולשות היחסיות שלו במישור ובמזג אוויר קשה, אך אם לא יצליחו להתמודד אתו בהרים פרום ינצח בכל זאת.

5

קטעי הנג”ש הקצרים פוגעים בכריס פרום

6

בכל זאת ירים ידיים בפריז? כריס פרום בפוזה אופיינית

ניירו קואינטנה – מוביסטאר

בן 25, 1.67מ’, 58 ק”ג. ארץ מוצא: קולומביה.

הישגים עיקריים: נצחון בג’ירו של 2014 ושני לפרום בטור של 2013 (בו זכה גם במלך ההרים ובקטגוריית הרוכב הצעיר). לאורך הקריירה הקצרה יחסית שלו ניצח עוד כמה מרוצי קטעים.

למה כן: כי הוא צעיר ועדיין במגמת השתפרות ובכל מרוץ הוא נראה יותר טוב. קואינטנה הוא מטפס טהור והמסלול של הטור השנה מתאים לו. גם אם יאבד זמן בשבועיים הראשונים יוכל להמשיך להתקיף בקטעי ההרים המסיימים את הטור.

למה לא: כי הוא יפסיד זמן בנג”ש ויתקשה לפצות על כך בהרים. בנוסף מוביסטאר כקבוצה חלשה יותר מסקיי/אסטנה/סקסו-טינקוף והוא יקבל פחות סיוע. הנוכחות של וולוורדה, מועמד פודיום לגיטימי בעצמו (רביעי בטור של 2014), בקבוצה שלו היא יתרון על הנייר אבל בפועל וולוורדה לא ילד ומהווה סוג של אלטרנטיבה מבית שרק תקשה על קואינטנה.

ההימור שלנו: טרנקילו ניירו! בשנה הבאה. בכל זאת מועמד עם סיכוי טוב מאוד לפודיום, לחולצת ההרים ולנצחון בקטעי ההרים היוקרתיים.

7

קואינטנה נותן בראש לאורן בדרך לניצחון הגדול ביותר שלו בג’ירו 2014

וינצ’נזו ניבאלי – אסטנה

בן 30, 1.81מ’, 65 ק”ג. ארץ מוצא: איטליה.

הישגים עיקריים: ניבאלי מגיע לטור כאלוף המכהן לאחר שניצח את הטור בשנה שעברה. אך הנצחון המאוד משכנע ההוא (ביתרון של מעל 7 דקות!) ישאר לנצח עם כוכבית לאחר שגם פרום וגם קונטאדור פרשו עקב פציעות. בנוסף לטור ניצח ניבאלי את הג’ירו בשנת 2013 ואת הוולטה ב-2011 ועמד עוד 4(!) פעמים על הפודיום של מרוצים אלו. לניבאלי עוד ניצחונות רבים במירוצים קצרים יותר והוא גם אלוף איטליה.

למה כן: כי הוא בשיאו והוא היחיד שבאמת ויתר על כל העונה כדי להתכונן לטור, עד כדי כך שבמרוצי ההכנה נראה קצת אנמי (בניגוד לאופיו ולסיבה שבזכותה הוא מכונה “הכריש”). כמו בשנה שעברה ניבאלי יתפלל למזג אויר קשה ולגשם בהם הוא פורח בעוד האחרים סובלים. את ג’ירו 2013 ניצח בשלג ואת הטור של 2014 בגשם ובשני המיקרים הראה יכולות יוצאות דופן של bike handling.

למה לא: כי הוא לא הכי טוב. בנג”ש פרום וקונטדור טובים ממנו ובהרים קואינטנה ופרום טובים ממנו. לניבאלי יש המון אופי אבל ספק אם זה יספיק.

ההימור שלנו: אנחנו יודעים שיהיה לך קשה, אבל וינצ’נזו, בחייאת, תהפוך את הטור הזה למעניין.

8

ניבאלי נהנה מאהדת הקהל בטור של 2014

9

גילוי נאות – כותב הכתבה מרים דגל…

יואכים רודריגז – קטושה

בן 36, 1.69מ’, 57 ק”ג. ארץ מוצא: ספרד.

הישגים עיקריים: לאורך קריירה מרובת היישגים ונצחונות, אף פעם לא ניצח גראנד-טור אבל כל כך הרבה פעמים היה ליד. את הג’ירו רכב כבר בשנת 2001 ובאמתחתו 4 ביקורים על הפודיום של גראנד-טור ועוד פעמיים מקום רביעי. בשנה שעברה נשמט מהפודיום של הוולטה כאשר מקדימים אותו קונטאדור, פרום ווולוורדה.

למה כן: כי אחרי הנצחון של כריס הורנר בגיל 40, אף אחד כבר לא יגיד שהוא מבוגר מדיי. המסלול ההררי הולם אותו וקטעי הנג”ש לא יזיקו יותר מדיי למטפס הנפלא הזה.

למה לא: כי הוא אולי לא מבוגר מדיי אבל כבר מעבר לשיא, והשנה באים לטור יותר מדיי אריות.

ההימור שלנו: יעשה שמח, אבל במקרה הטוב יהיה על הפודיום.

10

יואכים רודריגז – הג’וקר של 2015? 

רוכבים אחרים שכדאי לשים לב אליהם:

  • הרוכבים הצרפתיים שמחזירים את הצבע ללחיים של הצרפתים בשנים האחרונות:
    • ז’אן קריסטוף פרו (שני בשנה שעברה) וטיבו פינו (שלישי בשנה שעברה)
    • פייר רולאן ותומאס ווקליר הניצחיים של יורופקאר. אולי הפעם?
    • רומן בארדה (שישי בשנה שעברה)
  • טיג’יי ואן גרדרן האמריקאי של BMC – סיים את חלקה הראשון של העונה מתוסכל וסבל גם ממחלה. יגיע עם הרבה מוטיווציה ואולי יצליח לשים את הרוכבים האמריקאים על המפה. הגיע חמישי בטור של שנה שעברה.
  • מייקל קוויטובסקי אלוף העולם הפולני שרוכב בקבוצת קוויק-סטפ – היה בכושר מעולה בתחלת העונה ויש כמה קטעים בטור שמתאימים לו. יכול להיות שימצא עצמו בעשיריה הראשונה ויקבל תיאבון.
  • אנדרו טלנסקי הכשרוני של קנונדייל – עוד סיכוי להישגים עבור האמריקאים
  • כמו שראינו בג’ירו, גם הפועלים החזקים של המועמדים יכולים למצוא עצמם על הפודיום אם יתמידו בביצועים לאורך כל המירוץ. הסיכוי לכך תלוי לא רק ביכולת של הפועלים אלא גם באישור של הקבוצות למהלך כזה שיכול להכניס שני רוכבים לפודיום אבל יכול גם לפגוע במיקוד הקבוצתי ובסיכויי ההצלחה.

(הערה: הסגלים של הקבוצות לטור עוד לא סגורים ונקבעים רק מספר ימים לפני המרוץ)

11

בדומה למירוצי שלבים אחרים גם בטור מתרכזת התחרות סביב החולצות אותן זוכים ללבוש המובילים בקטגוריות השונות:

  • הצהובה – מוביל הדרוג הכללי
  • המנוקדת – מלך ההרים
  • הירוקה – המאיץ המצטיין
  • הלבנה – הרוכב הצעיר

חולצת המוביל מקבלת באופן טיבעי את מירב תשומת הלב אבל גם על האחרות יכול להתפתח קרב משמעותי. 

12

מימין – ראפה מייקה, פטר סאגן, ניבאלי וטיבו פינו מציגים את החולצות בסיום הטור של 2014

קרב מעניין צפוי על חולצת המאיץ הירוקה. למרוץ מגיעים מאיצים מהשורה הראשונה בעולם, נתמכים על ידי קבוצות שהולכות לעשות חיים קשים לכל ניסיון בריחה בקטעים השטוחים. אין מצב שנראה כאן שישה נצחונות מתוך קבוצת בריחה כמו שראינו בג’ירו, בטח לא בקטע האחרון בשאנז אליזה.

המתמודדים העיקריים הם מארק קוואנדיש, מרסל קיטל, אלכסאנדר קריסטוף, נאסר בוהני, פטר סאגן וג’ון דגנקולב (שלא ברור אם ישתתף כמאיץ שני של ג’יאנט). 

מרסל קיטל

קיטל מקדים את קריסטוף על הקוו בשאנז-אליזה 2014 

בקרב פנים אל פנים קיטל היה חזק מקוואנדיש בעבר אבל כדי למצות את היתרון שלו צריך גם קבוצה חזקה וממוקדת. מי תגיע מוכנה ומחוייבת יותר לטור? אטיקס-קוויקסטפ או ג’יאנט-אלפצ’ין? “קאוו” הוא חתול רחוב עם מנוע של נמר, מרפקים וקללות. קיטל חביב יותר ומאיץ בחסד עליון עם קבוצה מצויינת. קריסטוף וסאגן יכולים לנצח גם בלי קבוצה ועל הכתפיים של בוהאני יושבות הציפיות של הצרפתים. כל זה לפני שהזכרנו רוכבי קלאסיקות מצויינים שמשתתפים בטור וינסו לאתגר את הרכבות בקטעי הגבעות. יהיה מעניין.

אז מה אתם הייתם מוכנים לעשות כדי לשמור על החולצה הצהובה?

הנה מה שעשה פביאן קאנצ’לארה לאחר שהפלטון ברח לו בטור של 2009. לא לבעלי לב חלש.

 

IMG-20150621-WA0003

כתב: יניב שור
תמונות: ASO –  RCS SPORT @ ANSA