הנעלים של Shimano שקיבלתי למבחן הן לא סתם עוד ציוד רכיבה בצבע אדום, הם כל כך אדומות ששאר התכונות שלהן נראות שוליות.

נראה כאילו מישהו בשימנו ניסה לבדוק כמה רחוק אפשר ללכת עם הצבע האדום. אולי הוא חשב על פרארי, אבל דבר אחד בטוח, הנעלים האלו מושכות תשומת לב מהרגע שיצאו מהקופסה ועד שחזרתם איתן למכונית אחרי טיפוס בנס הרים. מתאים לכם? יופי! עכשיו אפשר להמשיך במבחן.

מאת: יניב שור
צילום: יניב שור, גיאחה
image001

גילוח צחצוח

אני בכלל כותב בבייקפאנל על סבב ה-World Tour ומירוצי חול – לא אמרו לי שדיגמון נעליים הוא חלק מהחוזה! בשבועות האחרונים הייתי עסוק בלהוריד דופק בין קלאסיקה לקלאסיקה ולא הספקתי להתגלח לפני הכתבה – עם הכבישונים הסליחה.

לפני כמה שנים ראיתי איזו פרסומת ביורוספורט שבעקבותיה בהחלטה חסרת הגיון, החלטתי שאני חייב, פשוט חייב, להשתמש בנעלים של איבן באסו. הייתי משוכנע שזה למעשה הדבר האחרון שמפריד ביני ובין לתת לו בראש על הססטרייר. הנעלים היקרות בהגזמה התבררו כקרש סופר מקצועי במשקל של נוצה, ולקח לי לא מעט זמן להתרגל אליהן. גם אחרי שהתרגלתי אי אפשר להגיד שנהנתי מהן או מהיתרון הזעום שהן מייצרות עבור רוכב מאסטרס. צחוק בצד, ההתנסות הזאת לימדה אותי פרק בחשיבות של נוחות לרוכבי מאסטרס שתחרותיות היא לאו דווקא הדבר המרכזי ביותר עבורם. גם מי שמתאמן ברצינות כמה פעמים בשבוע ומכניס מדיי פעם רכיבות ארוכות ייהנה יותר מציוד ברמה גבוהה אבל מפנק. לרוכב כמוני אין צורך בספרטניות שמורידה עוד כמה שניות במסלול תחרות של 4 שעות. הגישה הזאת לבחירת ציוד מנחה אותי מאז ומתאימה הרבה יותר לתפיסה של רכיבת הכביש כאתגר ספורטיבי שאפשר להגיע אתו רחוק בלי לוותר על הנוחות. לרוב החברות הגדולות יש קווי מוצר שעוקבים אחרי ההיגיון הזה ומציעות ציוד מעולה ומפנק בלי סתירה. ועכשיו לנעלים!

רוצה מנוי חינם לBIKEPANEL? הכנס אימייל פה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

קצת נתונים

הנעלים מדגם Shimano Dynalast RP3 נמכרות במחיר האטרקטיבי של 599 ש”ח. משקלן על פי היבואן – DAA (מפרסם קבוע באתר) הוא 527 גרם למידה 40. כמצופה, בקופסה אין שום דבר חוץ מנעלים. יצרנים אחרים דוחפים היום דרך המוצר גם חומר שיווקי, מדבקות לרכב, וכו’. Shimano לא, לפחות לא בדגם הזה. הנעלים הם חלק מסדרת ה-Road Performance של Shimano שהיא הסדרה השנייה אחרי סידרת הרייסינג היקרה יותר. בסדרה זו מספר דגמים החל מ-RP2 הפשוטות יחסית ועד RP9 המותאמות אישית לרוכב.

הסדרה כולה וגם דגם ה-RP3 שבמבחן מיועדת לרכיבת כביש, אבל מוגדרת בShimano כ-Indoor Friendly ולכן מצוידת באפשרות חיבור לפדל SPD רגיל הנהוג יותר ברכיבת ספינינג. תכונה זו עשויה לסייע לרוכב כביש שמעדיף את החיבור הנהוג בשטח עם שחרור קל יותר גם על אופני הכביש שלו.

שתי רצועות הידוק על בסיס סקוץ’ ועוד אחת עם הראצ’ט המוכר של Shimano להידוק מיטבי לרגל. על פי היצרן תפקידן של הרצועות האסימטריות הוא להוריד לחץ בנקודות הרגישות בכף הרגל. הנעל משולבת סיבי זכוכית בחלק התחתון ותחליף עור סינתטי בחלק העליון להורדת משקל ושיפור העמידות לאורך זמן.
image003

אדום אדום אדום

“אבא, למה יש לך נעלים אדומות”? (נבו, בן 8)
“כי זה מה שגיאחה נתן לי למבחן”
“אבל אבא אתה לא בת!”
“חמודי, אדום זה לא רק לבנות. אתה יודע שמוביל הג’ירו לובש ורוד?”
“כן בסדר. אבל אבא, אתה לא יוצא איתן החוצה נכון?”

כן יצאתי איתן החוצה. ובאמת קשה להישאר אדיש. רק 70 אנשים בישראל יזכו לצאת החוצה עם הצבע הזה שהובא לארץ במהדורה מוגבלת. יצרני הנעלים היום הולכים רחוק עם שילובי צבעים שנראים טוב על שילדות בשילובים דומים. האדום הזועק למרחקים חייב אותי בפעם הראשונה בחיי לחשוב על התאמת צבע הנעלים לצבע החולצה… החליפה הירוקה שחורה של בייקפאנל פחות התאימה, טוב ש-TACC רוכבים באדום.

החריגה היחידה מהאדום הזועק נמצאת מאחור, שם כתם שחור קטן מזכיר צבעים אחרים. גם האבזמים והסוליה לא אדומים.  

קהל היעד של העיצוב המוחצן הזה הוא כמובן רוכבים שיש להם תימה של אדום בציוד הרכיבה שלהם והם רוצים להשלים אותו עם נעליים אדומים. לדוגמה – כאשר רוב השלדה שחורה או לבנה, ויש בה נגיעות אדומות עדינות, עם חליפה בצבעים ניטרליים דווקא כמו שחור ולבן, נגיעה כזו של צבע במראה הכללי יכולה להשתלב לא רע בכלל. בדבוקה המקצוענית יש נעלים אדומות בהקשרים מנותקים לגמרי מהשלדה ו/או הביגוד – אסטנה למשל רוכבת לפעמים בנעלים אדומות…

ואם אתם לא מסוגלים לעכל את זה – תמיד אפשר לבחור מהצבע הלבן או השחור השמרניים יותר שיש לדגם:
image005

התאמה ונוחות כללית

בלבישה ראשונה הנעל נוחה מאוד יחסית לנעל כביש. התמיכה בעקב מצוינת והנעל מתרחבת ומאפשרת תנועה של האצבעות בדיוק בנקודה הנכונה. הריפוד הפנימי של Shimano עושה את העבודה. Shimano שומרים על קו אחיד במידות וברפידה התחתונה בצורה שמאפשרת קנייה חוזרת או קניה באינטרנט ללא סיכון. המידה שעבדה עבורי בשטח מתאימה גם כאן והתחושה דומה.

זו בהחלט לא נעל ספרטנית כמו שנעלי כביש נוטות לפעמים להיות (רק לשם השוואה, נעל ה-SIDI שאני נועל בדרך כלל הרבה פחות מפנקת וכופה מנח רגל שלרוכב חובב קשה להתרגל אליו). התחושה בזמן הדיווש גמישה יחסית אך לא על חשבון האחיזה של הקרסול.  

מנגנון הסגירה

מנגנון הסגירה טיפוסי ל-Shimano: שיחרור בלחיצה על החלק העליון של האבזם ומתיחה על ידי הרמת החלק התחתון.

תפעול המנגנון בזמן רכיבה פשוט להפליא, עובד יפה גם כאשר הרצועות מהודקות ולא דורש כל תרגול. שוב ניכר כאן הניסיון של Shimano והיכולת שלהם לתת לרוכבים פתרונות שעובדים ללא סיבוך מיותר.

הרצועה העליונה גבוהה יחסית ומייצרת תחושה מצוינת של החזקת הקרסול בתוך הנעל, אך יש לכך חסרון. עבור רוכבים עם קרסול רחב (כמו שלי למשל…) יש בהתחלה לחץ בחלק העליון של הנעל. הלחץ הזה מסתדר עם הזמן, שכן הנעל גמישה יחסית וללא יותר מדיי חלקים קשיחים והיא נוטה לקבל דיי מהר את צורת הרגל.
image007

אוורור

הנעל מאווררת באמצעות חורים בתחתית וחלק עליון מרושת ובהחלט מתאימה למזג האוויר בישראל רוב השנה. בחורף וברכיבות בוקר קרות במיוחד אני מעריך שהנעל מצריכה ערדליים או לפחות גרב עבה. בהחלט יתרון על פני נעלים עם תכונות אוורור אירופאיות מדי שנמצאות בשוק.
image009

סוליה ומדרסים

פטנט הדיינפלאסט של שימנו מדבר על זוויות מדויקות ביצירת הקשת של מנח הרגל בתוך המדרס. הם עושים את זה באמצעות המדרס החיצוני ולא רק הצהוב הפנימי שבתמונה מטה. הטענה שלהם היא שיש שיפור אנרגיה של 5% בשלב המשיכה בפידול, ביחס לנעליים ללא דיינפלאסט, אבל האמת הכנה היא שלא פגשנו ברוכב שיכול לאמת את העובדה שהוא השתפר ב 5% במשיכה… אני כן יכול להעיד שהן נוחות באופן כללי.
image011

המדרסים הפנימיים מצד שני שונים מהמקובל המינימליסטי בתעשייה, והם יותר מאווררים ועשויים חומר שנראה מעט יותר איכותי לאורך זמן. במקרה הזה הם בפורמט קבוע וללא ה Insert משנה גובה הקשת שיש בנעליים של Shimano מרמות המחיר הגבוהות יותר, אבל הם עושים את העבודה בצורה נוחה ונראים כיותר מתאימים לקיץ הישראלי מאלה שאין בהם אוורור- במיוחד בחיבור עם חורי האוורור הניכרים של הסוליה התחתונה.image013

התנסות ברכיבה

יצאתי לרכיבה ראשונה קצרה יחסית כדי להתרגל והנעלים מרגישות מצוין כבר מהרכיבה הראשונה. הרצועה העליונה של הנעל נוטה לכיוון הרגל ובהתחלה זה מייצר מעט לחץ בחלק העליון של הנעל. עיון בתיאור היצרן מלמד שיש מידה של אי-סימטריה מכוונת ברצועות שתפקידה ללמוד את הרגל ולהתיישב נכון בחלק העליון. אכן לאחר מספר דקות (והידוק הרצועה תוך כדי רכיבה) שכחתי שאני על נעליים חדשות והרצועה העליונה התיישבה על פי צורת הרגל – יפה!

מעט עומס בחלק החיצוני של הנעל השתפר עם כיוון עדין של זווית הקליט והזכיר לי שוב עד כמה זה קריטי ומצדיק עוד עצירה ועוד עצירה עד שזה מרגיש בדיוק נכון. כיוון לא מדויק של הקליט יכול להוביל בקלות לפציעת ספורט בכל מקום מכף הרגל וצפונה.
image015

ברכיבה שנייה (שהייתה גם ארוכה יותר, כשלוש שעות) יש כבר תחושה שהנעל מקבלת את הצורה של הרגל. החלק העליון מרגיש טוב, ולא הרגשתי שום בעיות הרדמות של האצבעות וכאלה שאופייני לפעמים לנעלים חדשות. שינויים בקדנס, עמידה, טיפוס – הנעל פשוט נוחה, מאפשרת תנועה ומרגישה כאילו הייתה שם תמיד.

מתחת לנס הרים הצטרפתי לקבוצה דיי גדולה שרכבה בביגוד שחור ועם הנעלים האדומות הרגשתי מיוחד כמו כלנית אחרי הגשם. בבר בהר רק כמה מבטים מופתעים של קבוצת טריאתלטים הזכירה לי שאני על נעלים חדשות.
image017

מכוונות לנוחות – לא לרייסרים המחפשים קשיחות

הנעלים נמצאות בדיוק איפה שShimano מיצבו אותן – בסידרת פרפורמנס, לרוכב החובב שעדיין רוצה להנות מנעל כביש ייעודית וממנגנון סגירה יעיל ומתכוונן.

למרות המשקל הקל יחסית (527 גרם למידה 40 כאמור) אלו לא נעלים למי שמחפש את הקשיחות הקיצונית ביותר שאפשר להגיע אליה, למשל כמו שיש בסדרות הרייס של סידי, גארנה או אפילו Shimano עצמם. מיעוט חלקי פלסטיק קשיחים ורצועות הסקוץ’ התחתונות נותנות תחושה מצויינת של נוחות ברכיבת כביש, אבל חסרות את העברת הכוח חסרת הפשרות שדרושה ברמות גבוהות יותר.
image019

מבחינת המחיר זה בהחלט מחיר טוב לרמת המוצר. יש בשוק נעלים דומות במחיר מעט נמוך יותר אך בShimano משלמים בצדק על האיכות ועל ניסיון, טכנולוגיות וחומרים שמועתקים ביעילות יפנית אופיינית מדגמים יקרים יותר.

על העיצוב כמו שכבר אמרנו ניתן להתווכח 🙂 אבל לא ניתן להתעלם ממנו. אם תקנו את הנעלים האלו יש מצב שבזמן שיחה תשימו לב פתאום שלא ממש מסתכלים לכם על העיניים…
image021

לסיכום

הנעלים האדומות של Shimano, באות גם בלבן למי שרוצה מראה סולידי יותר, אבל באדום הן מתאימות קודם כל למי שרוצה נעלים אדומות!

אחרי הבחירה הזו הנעלים מציעות נוחות טובה מאוד ממש מהרכיבה הראשונה, תמיכה מצוינת בעקב ואוורור שמתאים למזג האוויר בישראל. הדגם הזה מושלם לרוכבי כביש שרוצים דגש על נוחות וספורטיביות אבל אינם רייסרים שמחפשים קשיחות מקסימלית. אם אתם רוצים להרחיב את המעטפת, לרכוב רכיבות ארוכות, אבל מבלי להרגיש בסד לא נעים ולוחץ בנעליים הן תוכננו עבורכם.

מה שהכי כיף בShimano ובמיוחד במוצרים ברמה הזאת של מיד-ריינג’ הוא שהכל פשוט עובד. מידה זו מידה, הנוחות לא בסימן שאלה, התחושה בנעל תהיה דומה לדגמים אחרים של Shimano שניסינו בעבר. הפרטים הקטנים כמו האבזמים פשוט עובדים כמו שצריך. לא סתם החברה הזו נמצאת איפה שהיא נמצאת והמעמד שלה בשוק משמעותי כל כך. במקרה של הנעלים האדומות יש לכם הזדמנות גם לקנות Shimano וגם לבלוט בכל דבוקה – שווה!

מאת: יניב שור
צילום: יניב שור, גיאחה