מותר לפרגן ל SRAM כי הם שיחקו אותה כשיצאו עם מע’ ה 1X11 שלהם: גישה שהביאה נדבך נוסף, וכזה שרוכבים רבים אוהבים מאוד, למערכת ההילוכים של האופניים. הם ביטלו את המעביר הקדמי, פינו מקום על הקוקפיט ובתודעת הרוכבים (שכבר לא צריכים להתעסק או לחשוב על הפלטה), והגדילו את טווח הקסטה מאחור בצורה שמפצה על טווח ההילוכים שאבד מלפנים. לאחר זמן מה החלו להופיע פתרונות גם למערכות של 10 הילוכים של Shimano.

בכל המקרים המיועדים ל 10 הילוכים,  מדובר בגלגלי שיניים המרחיבים את הטווח של הקסטה האחורית מ 11-36 ל 11-40/42 (כלומר גלגל השניים הקטן הוא של 11 שניים והגדול הוא של 40 או 42 שניים).

בכל המקרים העיקרון זהה: מחליפים או מוסיפים גלגלי שניים במקום אלו המקוריים של שימנו, ומורידים גלגלי שיניים לא נחוצים מהקסטה המקורית.

30T

הרציונל – למה זה טוב?

הסבתי את מערכת ההנעה של ה PIVOT 5.7 שלי ל 1X10 מכמה סיבות:

  1. לפשט את האופניים, פחות מעברים ופעולות
  2. לפנות מקום על הכידון, נהיה כבר קצת עמוס עם מעצורים מעבירים ושלט למוט אוכף
  3. לחסוך משקל
  4. רציתי יותר שקט ברכיבה (פחות רעשים, ויותר בטחון)
  5. כי בא לי לשחק 🙂

זה פשוט או שצריך קצת להשתמש במחשבון?

כן אין ברירה, צריך לחשב, לא מתמטיקה גבוהה, רק חשבון פשוט: צריך לחשב את גודל גלגל השניים שיוצב על הקרנק. כשגודל הגלגל שיניים הגדול בקסטה נתון, צריך לחשב איזה גודל גלגל שיניים אנחנו רוצים מלפנים על מנת לקבל את יחס ההעברה אותו אנחנו רוצים. אצלי המבחן הוא יחס העברה הדרוש על מנת לטפס את המדרגות של הקמיקזה במירב.

נקודת המוצא הוא המצב הקיים. את המערכת הקיימת אני מכיר ויודע באילו גלגלי שיניים אני משתמש ולאיזה הילוך אני נדרש במצבי הקיצון.

אצלי, הפלטה הקטנה מלפנים היא גלג”ש  של 24T אשר הניע בעליות הקשות ביותר גלגל שיניים של 36T בקסטה מאחור, שזה יחס של 0.667=24/36. מכאן שאם נרצה לשמור על היחס הזה נצטרך גלגל שיניים קדמי של 28 שיניים מול 40 שניים בקסטה האחורית 0.7=28/40, היחס מעט גבוהה יותר אבל ככל שגלגלי השניים גדולים יותר כך גם ההתנגדות של השרשרת קטנה יותר ובתוצאה הסופית דומה.

בחינת החלופות לקרנק ולקסטה

ובכן, המאמר הזה בא לבחון חלופות שונות ליישום הרעיון של מערת הילוכים של 1X10, יש חלופות גם בצד הקראנק וגם בצד הקסטה. שווה לבחון את כל האלטרנטיבות ולבסוף להעדיף את זו המאזנת בצורה הטובה ביותר את המחיר ואיכות הפתרון. נתחיל מלפנים ונתייחס, ראשית, לקראנק.

איך מרכיבים על הקרנק גלגל שיניים בודד של 28T ?

לפי החישובים בפרק הקודם באופניים שלי צריך גלגל שיניים קדמי בעל 28 שיניים, פשוט לא? מסתבר שלא כל כך. נתחיל מהתחלה, כשמרכיבים גלגל שיניים בודד מלפנים הוא צריך להיות במרכז המערכת, על מנת להימנע מהצלבות והטיית השרשרת בזוויות שאינן בריאות לשרשרת ולגלגלי השניים. את גלגל השניים הבודד אפשר להרכיב על הפלטה האמצעית בקראנק של שלושה גלגלי שיניים או כגלגל שיניים בודד (ללא ספיידר) על קראנק של Truvative או Race Face.

נחדד מעט.., הגלגל שיניים הקטן ביותר שאפשר להרכיב על הפלטה האמצעית הוא של 30 שיניים. Race Face ייצרו עבוריינו גלגל כנ”ל ואפשר לראותו מורכב בתמונה הבאה. אפשר כמובן להרכיב גלגל גדול יותר אפילו עד 36. באופן אישי, בחרתי באופציה של גלגל שיניים המורכב ישירות על הקרנק ללא ספיידר. הפתרון הזה חזק יותר, כיוון שהפלטה יושבת על הציר ולא מחוברת אל הספיידר בברגים, וקל יותר, במקום ספיידר וגלגל שיניים נדרש גלגל השניים בלבד. העדפתי את הקראק של SRAM, על ה NEXT של Race Face , גם בגלל שלקרנק של Race Face יש ביקורות בעייתיות ב MTBR, וגם בגלל שלא הייה לבייקדיל, היבואן, קראנק כנ”ל עבורי לנסות.

קניתי גלגל שניים של 28T בארה”ב מג’נסון וייאללה לעבודה. הורדתי מהקרנק SRAM XX01 את הספידר הרכבתי את גלגל השניים ישירות על הקראנק.

IMAG0044

נעבור לקסטה?

יש מספר אפשרויות העומדות על הפרק כשבאים להרכיב מערכת של 1X10. אלו הם פתרונות של יצרני After Market, עבור קסטות של SRAM ו SHIMANO. בחנתי שלושה פתרוונת אלטרנטיביים / מתחרים. ברוב האפשרויות העיקרון דומה, מוסיפים לקסטה גלגלי שיניים גדולים יותר מהגלגל המקורי הגדול ביותר על חשבון גלגל שיניים אחד או יותר ממרכז הקסטה שנמצאים בשימוש לעתים רחוקות יותר.

ובכן האפשרות הראשונה שבדקתי הייתה הקסטה של Recon אותה קיבלתי למבחן ממדודי Fun Ride. זה אמור להיות פתרון של קסטה 11-40 מלאה המחליפה את הקסטה המקורית. נראה פתרון מלא ושלם, אבל החיים פחות פשוטים, חלק מגלגלי השניים לא כורסמו מספיק מדוייק ולא עלו על הלב של הנבה. אני השתמשתי רק בשלושת הגלגלים הגדולים 34-40 יחד עם קסטה 34 סטנדרטית של שימנו.

products_0Ztj

העסק עבד לא רע, אם כי, גם לא ממש טוב: השרשרת לא עברה בין הקסטה של שמנו אל  גלגלי השניים הגדולים של Recon.

הסבר (קצת תיאוריה): בכל גלגל שיניים של הקסטה יש ארבעה מקומות בהם מכורסמת מדרגה קטנה המסייעת לשרשרת לעלות בין הגלגלים. בגלגלי השניים של Recon מדרגה זו לא הייתה מסונכרנת עם הקסטה של שימנו. השרשרת עלתה קשה בין שימנו ל Recon. בין שלושת גלגלי השניים שהוחלפו לבין עצמם לא הייתה כל בעיה.

האופציה השניה אותה בחנתי הי General Lee. במבט ראשון היה נראה כי מדובר בייצור איכותי בהרבה מזה של Recon. הניסיון בשטח הראה אחרת. מסתבר שגלגלי השניים של General Lee, יוצרו מאלומיניום ללא כל ציפוי או הקשחה. השחיקה הייתה מהירה מאוד, גלגלי השניים יצאו מכשירות במהירות שאינה סבירה לעלות המוצר. נסיון מעניין, תוצאה לא מספיק טובה. General Lee עברו לשלב ההדחה ויצאו מהמשחק.

general lee

 

סיימתי את הבדיקה עם גלגל השניים של OneUp, בהחלט מוצר מנצח. כדי להרכיב אותו יש צורך לוותר על גלגל שיניים 17T. לי, לפחות, לא הייתה שום בעיה עם זה. השרשת עולה יפה ויורדת יפה מגלגל השיניים המגודל. איכות הייצור נראית מצוינת. כרסום מדויק, חיזוקים במקומות הנכונים. יתרונות בלבד.

הפתרון של OneUp:

הפתרון של חברת OneUp Components יפה, מעניין וגם מוצלח. מוציאים גלגל שניים אחד ממרכז הקסטה, למשל  זה עם 17 שניים, ומפנים מקום לגלג שניים גדול של 42 שניים שמתווסף בסוף הקסטה בצד הקרוב לגלגל. העסק עובד, לאחר כיוון מחדש של המעביר האחורי, פשוט מצויין. עולה יפה, יורד יפה. החלטתי להשאר עם גלג השניים הזה, זהוא גם הפטרון הזול מבין השלושה וקם המוצלח מבניהם. עבודת CNC באמת מרשימה, חיזוקים במקומות הנכונים. לפחות כרגע, יתרונות בלבד!

OneUp-Components-42T-Sprocket-Instruction-Sheet-XX13_cc6e5026-5234-41f5-8514-f9a7ae3f93b1

 

כיוון המערכת.

ראשית, יש לציין, כי נדרש למערכת הזו מעביר אחורי עם כלוב ארוך, רצוי גם עם קלאצ’ . כלוב ארוך נדרש כיוון שנדרשת שרשרת ארוכה שתוכל לעלות גם על גלגל השניים הגדול מאחור של 42T. הקלאצ’, למי שלא מכיר, הוא כפתור קטן, במערכות שימנו, המקשיח את עבודת המעביר האחורי ומעלה באופן משמעותי את מתח השרשרת. מעביר קצר לא יוכל לספק את התוצאה הרצוייה, ולא יצליח לטפל באורך השרשרת הנדרש. את הפולי העליון צריך להרחיק מהקסטה ככל האפשר על מנת שלא יגע בגלגל השניים הגדול של הקסטה. במקרה של קסטה עם גלג”ש 42, ומעביר אחורי של שימנו XT עם כלוב ארוך, הברגה עד הסוף של הבורג הרלוונטי תביא לתוצאה הרצויה.

IMAG0039

סיכום ומסקנות

הפרויקט כולו בהחלט הסב לי הנאה מרובה וגם שכר בצידו:

יתרונות:

  • התפנה מקום על הכידון, ירד השיפטר של המעביר הקדמי, שאפשר לי להוריד את השלט של מוט האוכף במקומו.
  • נחסכו כ 360 גרם מהמשקל הכולל של האופניים (שיפטר, כבל הילוכים, מעביר קדמי, גלגל שיניים בקרנק)
  • הרכיבה בהחלט שקטה יותר והשרשרת בהחלט יציבה יותר בתוך המערכת

חסרונות:

  • יש צורך ביותר העברות הילוכים. ההפרשים בין גלגלי השיניים גדולים יותר ולכן אני נדרש להעברת הילוכים תכופה יותר על מנת להתאים את ההילוך לתנאי השטח.
  • במקרים נדירים חסר לי הילוך מהיר יותר.

עלויות:

  • עלות הלגל”ש של ONEUP היתה 85$ (עם קופון הנחה), בדרך כלל 100$ כולל משלוח.
  • עלות הלגל”ש 28T היתה70$ כולל משלוחה.
  • בסה”כ כ 545 ש”ח למע’ 1X10, לא כולל עבודה 😉
  • זמן העבודה, למכונאי מנוסה, צריך להיות לא יותר משעה בסה”כ

 

מאת: עמית לביא

מנהל חנות סינגל טרק ת”א – רחוב המסגר 17. לכתבת הפרופיל על סינגל טרק ת”א