הפעם במבחן: קסדת הקצה של בונטרגר: Bontrager Velocis – בצביעה בולטת לרוכבי כביש, אוורור משמעותי ופיצ’ר אחד מיוחד במיוחד. לצדה בליין תמצאו מגוון עשיר של קסדות מהחברה הזו – מקסדות כניסה ב 250 ש”ח ועד למחירים של מאות רבות וטכנולוגיה עליונה. 

מבחני קסדות אופניים בBIKEPANEL כוללים מבנה קבוע יחסית שמסייע לכם לקבל את כל ההיבטים של המוצר. אנחנו משתדלים לחקור עבורכם לעומק את העיצוב, הפיצ’רים המיוחדים, אוורור, משקל, רצועות ואבזמים, מנגנוני ההידוק, הריפוד וכו’. איך יצאה ה Velocis? קראו:

מאת: גיאחה

תיאור היצרן

הקסדה מקוטלגת באתר Trek – החברה האם של בונטרגר כקסדת כביש. “תשכח שאתה לובש את זה. המתחרים שלך לא” אומר האתר ומוסיף – “היא תהייה נוחה לך לפחות כמו למקצוענים שלנו”. לקסדה שלד פנימי, מנגנון הידוק אחורי ביד אחת, ואת ה NeoVisor – המצחיה משנת חוקי המשחק (על כך בהמשך).

אני מצאתי דווקא את מה שכותבת CTC יבואנית Bontrager לישראל כהרבה יותר מעניין ובר משמעות מהטקסט השיווקי מדי של האתר העולמי. פה כבר מדברים במונחי ערך אמיתי לקונה וללקוח, תוכנית חסרת תקדים בענף, שצריכה לגרום לכם לחשוב פעמיים כשאתם שוקלים קסדה:

  1. מדיניות ה-Crash Replacment מבטיחה לקונה שאם במהלך השנה הראשונה נפגעה הקסדה כתוצאה מנפילה ו/או תאונה, CTC תחליף אותה בקסדה חדשה!
  2. Bontrager מציעה תוכנית עולמית, לכל מוצריה ללא יוצא מהכלל, לפיה ניתן להחזיר את המוצר עד 30 יום מקנייתו ולקבל את הכסף חזרה “no questions asked”… לא צריך תירוצים ולא סיבות.

אלה תנאים כל כך ייחודיים, שהם מוסיפים לא מעט ערך לקניית קסדה כזו, אפילו אם היא לא זולה במיוחד.

  • דגם: Bontrager Velocis
  • מחיר: 990 ש”ח.
  • משקל: 226 גרם.
  • שיווק: CTC – ובחנויות Trek ישראל
  • חורי אוורור: 23

לפני שממשיכים – תנו אימייל, וקבלו עידכונים חמים אחת לכמה ימים מבייקפאנל על כתבות חדשות:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

סטייל ועיצוב

תשמעו, לפני שנתייחס לסטייל ולעיצוב הספציפיים של הקסדה הזו, יש לאמר אמירה כללית על נושא הסטייל בעולם קסדות האופניים: הוא תחת איום ומתקפה קשה. יש תהליך לא פשוט לעיכול לאחרונה של כניסתן של קסדות אווירודינמיות מ כ ו ע ר ו ת! הנה, שחררתי את זה מהמערכת ועכשיו אתם יודעים מה אני חושב על איך שהן נראות. אז לשמחתי הקסדה הזו היא לא אחת מהן. (וכעת כשתכנס הקסדה האווירודינמית הראשונה למבחן, יהיה פה אתגר…).

שיטת הבנייה שלה היא שלד פנימי (In-mold composite skeleton) המחזק את המבנה והבטיחות שהיא מעניקה. השיטה מאפשרת גם להגדיל את חורי האוורור.
image003

אני אוהב את המראה של הקסדה הזו מבחינת הפרופורציות, חתך ואיזון בין החלקים השונים, אבל יש מה לאמר עליה, כי היא לא טריוויאלית – מדובר באחת הקסדות היותר “נפחיות” שעברו אצלי. לא כל קסדה היא בעלת “נפח” זהה, ובכך אני מתכוון לגודל הכללי שלה ביחס לראש ולקסדות אחרות. יש קטנות כאלה, עוטפות וצמודות ויש אחרות שבולטות יותר למעלה ולצדדים – הבונטרגר היא מהקבוצה השנייה – גדולה יחסית.

מה שחשתי, ואני לא יודע אם כולם יתייחסו לזה בצורה דומה (לי זה היה טיפה נמוך מדי) , הוא שהיא גם יורדת נמוך יחסית במצח. זה נראה עוטף מאוד, וזה גם מרגיש לי סוביקטיבית בטוח יותר – כי נפילות הן לא על החלק העליון פעמים רבות אלא בהטחה על הצד וקסדות קטנות וצמודות יש בהן משהו פחות מרגיע בהיבט הזה (כמובן שזו לא בדיקת מעבדה, ויכול להיות שקסדה נפחית תספוג פחות ודקה יותר דווקא תספוג יותר, אבל כמו כל צרכן כל שנותר לי אלא לסמוך על מותגים מוכרים שהם מתיחסים ברצינות לעניין הבטיחות במוצרי בטיחות…)
image005

זאת ועוד, בונטרגר לקחה את נושא הנראות ברצינות לאחרונה, אולי לאחר שקלטה את הביקוש האדיר לנושא מרוכבי כביש עם השקת נצנץ היום המוצלח לכבישונים שלה. היא השיקה ליין שלם של מוצרי High Viz (בדומה לקיט הזוהר של BIKEPANEL שמופיע פה בתמונות) שכולל ביגוד, נעליים, ווסטים, שרוולים ועוד, בצבעי צהוב זרחני, ועם חומרים מחזירי אור ממש. כחלק מהתימה הזו לקחתי את הקסדה הצהובה, ואני חושב שזה פשוט נכון ומתאים. ההבדל בנראות של קסדות High Viz לאחרות הוא משמעותי. כמובן שיש גם בשחור מרזה, למי שרוצה להקטין ראש.
image007

פיצ’רים מיחדים – המצחיה (Visor)

עוד היבט נוטף סטייל בקסדה הזו שלא ניתן להתעלם ממנו הוא ה Bontrager NeoVisor – זו מצחיית שמש שנראית בדיוק כמו שנראה כובע רכיבה שמכניסים הסטייליסטיים מתחת לקסדה בימי גשם או ימים קרים, אלא שפה מדובר במצחיה בלבד שמתחברת בסקוצ’ באיזור ריפוד המצח הקדמי, וזה קטע מגניב לגמרי וייחודי!

למה זה מגניב?

ראשית – כי לרכיבת כביש וייזור של שטח לא מתאים ונחשב עבירת סטייל ומחוץ לתחום, ואילו פה אתם מקבלים פתרון הצללה לגיטימי, ואף סטייליסטי הן לרכיבת כביש והן לרכיבת שטח- זה יתרון מוחץ על רוב קסדות הכביש-או-XC שיש שם בחוץ.

שנית – חוץ מלהיראות מקצוען וסטייליסט, אתם מקבלים פה פונקציונאליות שלא מבטלת את האוורור, כמו שיעשה כובע רכיבה שתכניסו מתחת לקסדה, וזה כבר בהחלט יתרון לרוכבים בטמפרטורה מזרח תיכונית. חסרון שאני יכול לחשוב עליו הוא שבאחסון בתיק הרכיבה זה יכול להצ’תקמק. כמו כן ברכיבה עבורי אישית זה הרגיש מעט נמוך מדי ונכנס לשדה הראייה. את המצחיה אפשר למצב בשני מצבים – רגיל שיורד למטה, או להעלות אותה למעלה – בדומה למה שעושים עם הכובעים לפעמים (ברוח חזקה בכל פעם שהעלתי אותו למעלה הוא קפץ למטה חזרה), אבל בכל זאת לטעמי זה נוקאאוט של פיצ’ר למי שהקסדה מתיישבת עליו פחות נמוך מעלי.
image009

הכי מאווררת שיש

מדובר בקסדה הכי מאווררת שעברה אצלי לאחרונה והיא בהחלט המועדפת מכולן לרכיבת קיץ. החורים, 23 במספר, אולי בזכות אותו שלד פנימי במבנה שלה, באמת ענקיים, הן בצד היניקה, והן בצד שחרור האוויר מאחור.

באמצע בין אותם פתחי כניסה ויציאה, יש תעלות ברורות של אוויר שמוליכות אותו בקלות ובלי התנגדויות החוצה, תוך שהוא אוסף חום ולחות מהפדחת של הרוכב – דבר משמעותי לשיפור ביצועים וקירור גוף ברכיבה. הנושא הזה מחזיר אותי למבנה ה”גדול” יחסית שלה- הוא כנראה מאוד פונציונאלי פה בהיבט האוורור וזה מורגש: יש שפע של מקום לאוויר להכנס ולצאת ב Bontrager Velocis. 

החיסרון של אוורור כל כך מוצלח הוא שכמו שהוא יונק אוויר ומקרר את הפדחת, כך גם מעופפים יכולים להכנס לשם בקלות. מבחינתי אין התלבטות בכלל במזג האוויר בישראל – את האווירודינמיות והאטומות אני משאיר לימים קרים. פה צריך כמה שיותר אוורור וזה אחד הפרמטרים הכי חשובים לי בקניית קסדה.
image011

משקל

עד שהגיעו הקסדות האווירודינמיות המגמה החשובה ביותר היתה הורדת משקל. קסדה קלה יותר תהייה הרבה יותר נוחה על הצוואר לאורך זמן, ומרגישים את זה. לא בטוח שאתם רוצים את הקסדה הכי קלה שיש, כי גם בתחום התקן יש שונות של רמות בטיחות וככלל אצבע קל יותר = עמיד פחות. הבעיה היא שזה לא אומר שכבד יותר הוא בטוח יותר…אז פשוט קונים ממותגים מוכרים. קסדות קלות כמעט מדי יהיו קרובות ל 200, קסדות קלות בהחלט יהיו בין 200-240 ומעל ל 240 זה כבר לא נחשב קסדה קלה בז’אנר הכביש-XC.

הקסדה (במידה מדיום) נשקלה במעבדות המחקר של BIKEPANEL, ושקלה 226 גרם בדיוק. מצוין ואכן משפיע לטובה על הנוחות.

 

האבזמים

ברוב הקסדות אבזם הוא רק אבזם ואין הבדלים גדולים בין קסדה לקסדה, אבל כבר נתקלתי בחדשנות אפילו פה עם אבזם פטנט עם מגנט לשחרור מהיר בעבר, או בהתחכמויות אחרות במנגנון הפתיחה שדווקא היו פחות נוחות. הפעם מדובר באבזם מינימליסטי ופשוט, ששייך למשפחת האבזמים שרוצים בעיקר לעבוד ולא להוסיף משקל מעבר להכרחי. עובד ותקין. אין תלונות, אין ייחוד: קליק קלאק סטנדרטי עם שני כפתורים בצד שלוחצים עליהם לשחרור ושולפים.
image015

הרצועות

בדײכ רצועות בקסדות משתייכת לאחת משתי קבוצות עיקריות: דקיקות, קלילות, ולכן גם גמישות יחסית, מתנופפות יותר בקלות ומסתובבות סביב עצמן. הן סובלות לפעמים מהחלקה באבזמים (וצריך להדק יותר פעמים). יתרונן הוא במינימליזם, ההתאמה נעימה לפנים ובמשקל.

הקבוצה השנייה היא של רצועות עבות יותר שמחזיקות צורה טוב יותר, שומרות על המבנה ולכן גם מגיבות טוב יותר לרוח, מוסיפות מעט משקל למערכת. ההעדפה האישית שלי היא לסוג השני דווקא, ופה גיליתי את הסוג הראשון – הדקיק. זה נוח ונעים, אבל לפעמים מרגיש דקיק מדי.
image017

הריפודים הפנימיים

נקודת המגע שלנו עם הקסדה – אני תמיד מרגיש את זה בעיקר בריפודי המצח. בונטרגר קוראת להם AgION והם אנטי בקטריאליים ודומים למקובל ברוב הקסדות מבחינת עובי ורכות. יש בהחלט הרבה מהריפוד הזה מבחינת שטח, והחוויה הכללית היא נעימה וטובה.

הריפוד במצח: פצצות לגבות – כלומר יושב נמוך וקרוב יחסית לגבות שלי… זה חלק ממבנה הקסדה העוטף ויורד וכנראה גם מעיד על כך שהמצח שלי לא גבוה במיוחד. אני מקווה שזה אומר שהיא גם מגנה יותר בשל כך. בכל מקרה המיקום הזה מאוד אפקטיבי לעצירת הזעה. יתכן שלחלק זה ירגיש מעט נמוך מדי – תרגישו כבר בחנות.
image019

מנגנון החיזוק האחורי

פה מגלים הבדלים די משמעותיים בין קסדה לקסדה. המנגנון פה נשען על אלמנט של רשת פלסטיק האוחזת את העורף בצורה מאוד אפקטיבית, מדובר בחלק שיורד אף הוא נמוך מאוד ומכסה שטח גדול יחסית. באמצעו חוגת סיבוב אחורית מסורתית שמאפשרת הידוק ושחרור ביד אחת.

image021

המנגנון מאחור מאוד יעיל, אוחז מעולה ועושה את עבודתו והוא מצמיד ומהדק את הקסדה הייטב מאחור. ההתאמה האישית שלו מבוססת על כפתור קטנטן שאם לא תשאלו בחנות תתקשו למצוא אותו בעצמכם, והוא שמאפשר לשנות את גובה האחיזה בעורף ברמה של ס”מ בערך – זה לא הרבה אבל זה הספיק לי בדיוק למקום אותו במקום הנוח עבורי. התחושה היא של פלסטיק דקיק משהו – דווקא לא אופייני ל feel המוצק יותר שהתרגלתי לקבל מבונטרגר.

image001

סיכום

בשורה תחתונה – אני מאוד אוהב את הקסדה הזו ומשתמש בה המון, במיוחד ברכיבת כביש שם הצבע הזרחני מדבר אלי, ואני מקווה שגם אל הנהגים בסביבה. האוורור שלה הוא הכי טוב שנתקלתי בו כבר זמן רב והוא מצוין במהירויות הנמוכות יותר בשטח. המחיר גם אם לא זול תואם את הרמה הגבוהה שלה ועומד במקום ראוי ביחס לקסדות דומות שבחנתי בעבר.
גם אותה, כמו את כל המוצרים של בונטרגר אפשר להחזיר במידה ולא התאים לכם עד 30 יום מהקנייה. היא בולטת במיוחד באוורור מעולה, במבנה משרה בטחון ועוטף, במשקל קליל. עם הצבע הצהוב זרחני היא תורמת לניראות שאין לטעות בה.
יש לה פיצ’ר אחד שאין לאף אחת אחרת – מצחיית הקסקט שתתאים גם לכבישונים. בניגוד לכל מצחיות הפלסטיק שיש לקסדות האחרות- ולרכוב עם מצחית פלסטיק בכביש זו עבירת סטייל חמורה, ואם המצח שלכם טיפה גבוה יותר משלי היא תהייה מעולה עבורכם והיא יציאה מקורית ומגניבה במיוחד.

מאת: גיאחה