פעם בשבוע, בכל יום חמישי אנחנו מביאים את הסקירה והפרשנות של דני אסקרוב – שמאפשר לכל מי שפספס כמה קטעים, להתחבר ולראות את הטור בוויקאנד כאילו הוא היה שם על הטריבונות, המנגלים והבירות לצד הדרך בצרפת. כל הקטעים והוידאו וכל הפרטים שחשוב לדעת בפנים:

Tourparcoursglobal

שלב 5 – גורילה עקבית 

גם היום השלב יוכרע בסיום. האינטרסים בדבוקה כרגע מכתיבים רוטינה קבועה שיחול שינוי בדרוג הכללי. בריחה של 4 ורדיושק מקדימה. קצת עזרה מלוטו. פופוביץ׳ ממשיך להיות הרוכב עם הכי הרבה זמן מסך ומצדיק את השכר שלא שולם לו כמה חודשים. יחסית רגוע כולם מנסים להתאושש לפני העליות ואחרי התאונות.

גרינאדג׳ לוקחים היום חלק יותר פעיל מקדימה. אחרי קאוונדיש וגרייפל גם הם מתים לנצח שלב עם גוס. מחכים לספרינט והפלוטון מנהל את הטווח מהדבוקה בצורה מסודרת. אחרי התאונה אתמול גם סקיי עולים קדימה בעיקר בכדי לשמור על וויגינס. 20 קמ לסיום תמונה מרהיבה של כל הקבוצות מסודרות בטורים ושומרים על הקפטנים שלהם. אופניים ספורט קבוצתי !!

סקיי בפירוש מפיקה לקחים ושומרת על קאוונדיש עם כל הקבוצה ולא רק עם שני רוכבים, דקות ארוכות של החברים בקסדות הצהובות מקדימה. וויגינס בעצמו מושך לפני בואסון-האגן הקטר האחרון של קאוונדיש. הם נגמרים מוקדם מדי וקאוונדיש לבד 500 לסיום.

בתזמון מושלם הבריחה נתפסת 200 מטר לסיום. היום תורו של סאגאן לאבד נקודות ירוקות, הוא בולם יפה נפילה 3 קמ לסיום אבל מאבד את הדבוקה. אין נזק אחר.

לוטו, רכבת הספרינטים הטובה ביותר בטור לוקחת את גרייפל מגלגל 40 אחרי התאונה  לנצחון נוסף. גוס ששוגר נפלא לקו ע״י לנקסטר מנוצח גם היום. האדו מסקסו בנק היה גם כן במשחק היום.

טיילר פראר מגיע מדמם, עצוב ופגוע לקו. הרבה מזל רע לגרמין בספרינטים השנה.

אנקדוטות להיום – גרייפל נכנס עם הנעל בגלגל של המוביל שלו הנדרסון, אתמול היה בדיוק להפך … קנטוול מסקסו השאיר חצי ישבן ימני על הכביש היום, המוצא הישר … שמועות שפאראר ביקר באוטובוס של ארגוס-שימנו במטרה להכות מישהו … קלודן, אחד שלא חושש להביע דעתו מותח ביקורת על התנהגות הרוכבים בגישה לספרינטים … קרסטן קרון מסקסו בנק אמר שזה היה השלב הכי קל בחייו, 139 וואט ממוצע, היי גם אני יכול …

 

 

שלב 6 – שדה הקטל

אוי כמה שהספורט הזה יכול להיות אכזרי. יום עצוב בטור. יש משהו מאד מתסכל להפסיד לא בגלל שאתה ספורטאי פחות טוב אלא מסיבות אחרות.

נתחיל דווקא מספירת המלאי, קבוצת ראבובנק זינקה עם 8 רוכבים לקטע. את היום הם סיימו עם 15 התרסקויות, שתי צלעות שבורות, ריאה מנוקבת ומטר מרובע של עור שנשאר על כבישי צרפת. וזה לא מדבר על אובדן הזמן של חסינק. את הנזק בגארמין כבר אי אפשר לתאר, דניאלסון מרוסק ומדמם, פאראר שמתרסק יום אחרי יום, הייסדל שמאבד 13 דקות וואן סומרן שבקושי שורד את השלב. האוטובוס נראה כמו בית חולים, אופניים שבורים, והאפקט הזה של יום אחרי יום של נזק וחוסר מזל. אתם מכירים עוד ספורט כה אכזר? אני לא. הקטע היה קטע מישורי קלאסי. בריחה של 4 רוכבים, הפעם עם שען מעולה כמו זבריצקי בתוכה, מרדף של רדיושק בסיוע לוטו וגרינאדג׳. שוב לא היתה עזרה מקבוצות ספרינט אחרות.

הלקח משלב 5 הופק וכבר אחרי ספרינט הביניים, אותו לקח הפעם גוס, הטווח היה מינימלי על מנת לא למשוך את המרדף עד למטרים האחרונים כמו אתמול. 25 קמ לסיום, כשהפלוטון ב 70 קמש בירידה תאונה שעשרות רוכבים היו מעורבים בה. התאונה גורמת אובדני זמן של דקות למספר לא מבוטל של רוכבי GC – הייסדל, וולורדה, פרנק שלק, חסינק, מולמה, ברייקוביץ הם השמות הבולטים.

זה חבל כל כך שכל האנשים אלו איבדו סיכוי ממשי עקב נסיבות כאלו. מצד שני, אולי יהיה טור מעניין יותר כי להרבה רוכבים אין יותר מה להפסיד …

גרייפל שנפל פעמיים בקטע ופרק את הכתף לא היה במיטבו. בהעדרו היה זה סאגאן שבספרינט מרשים המשיך להפציץ. הדמות שנבחרה לחגיגות הסיום – HULK.

קאוונדיש, דווקא לא נפל בתאונה אלא היה עם פנצ׳ר כשהתחיל שדה הקטל וסתם לא הגיע לספרינט.

בנסיון להביט חיובי על יום קשה, BMC, סקיי, ליקוויגז ואוסקלטל שומרים על רוכבי המפתח בריאים. מחר המרוץ משתנה ומתחילים לטפס, סיימנו את השבוע הראשון, שבדרך כלל גובה את מרבית הקורבנות.

זהו הטור. אולי קודם להיותו תחרות ספורט יפהפיה הוא בעצם החיים עצמם – עליות, ירידות, נצחונות ומפלות. חומר גלם ממנו עשויות אגדות. אחרי הכל מחר תמיד יש יום חדש.

 

מילה על התאונות

16 רוכבים לא התחילו את שלב 7. זוהי כמות לא מבוטלת ומעט גבוהה מהממוצע. אז מה קורה?

ישנם מספר גורמים: לדעתי לא היו השנה קטעי כביש מסוכנים במיוחד. המארגנים דאגו למסלול ראוי בשבוע הראשון של הטור.

לעניות דעתי הבעיה בגורם האנושי. פאראר ואוסקר פרייר במו ידם גרמו ל 2 תאונות קשות במהירויות גבוהות. גם התאונה בסיום שלב 4 היתה אגרסיביות יתר או חוסר תשומת לב של אייזל ו/או רובי האנטר. השלבים היו קלים יחסית ולא דרשו מאמצים גדולים ולכן כולם מאד טריים בסוף וגם יותר רוכבים שורדים. כולם רוצים חוזים טובים ומוכנים ללכת עד הסוף בעבורו. רוכבים רבים, ביניהם ווקלר וברייקוביץ׳ תולים את האשמה ברדיו. יש הרבה לחץ ממנהלי הקבוצות לעלות קדימה כקבוצה בכל מחיר ומה לעשות שהמקום מקדימה מוגבל.

לדעתי נכון יעשו אם יאפשרו לשופטי המרוץ, כמו במרוצי מכוניות, להפעיל סוג של מכונית קוצבת, לבריחה ולדבוקה, במקרים כמו התאונה בשלב 6 שבה היו מעורבים כ 100 רוכבים. את המרוץ צריך לנצח בתחרות. התאונות הן חלק מהספורט, אבל יש לצמצם את האפקט שלהם על הדרוג במקרים מסוימים. לא תמיד הדבוקה עושה זאת בעצמה. בואו נקווה שההרים יחזירו את המרוץ לפסים של תחרות ספורט ולא ריאליטי של הישרדות.

 שלב 7 – סקיי מפוררים את ההר

ברוכים הבאים לגיהנום. מרוצי אופניים כפי שהם אמורים להיות. מי שצפה השנה בפריס-ניס ובדופינה ידע מה התסריט הצפוי. לסקיי קבוצת הרים אימתנית ומיומנת, שמדברת ועובדת יחד. מעבר לכך, יש שם ערכים של חברות והקרבה. הסדר קבוע – בואסון-האגן, אייזל וקריסטיאן ניס עד העליה ואז רוג׳רס, פורטה ופרום מסיים את העבודה. וויגינס יפעל בעצמו אם ידרש לכך.

הקצב לפני ותוך כדי  העליה האחרונה כה גבוה שאי אפשר להתקיף. הביצוע והאפקט היום היו מושלמים. אחד אחרי השני החלו הרוכבים לנשור מהדבוקה. רק ניבאלי, אוונס וטאראמיי שרדו. האחרים איבדו דקות. מי יותר ומי פחות. פרום משך אחרון ועוד נותר בו הכח לסיים את העבודה ולנצח את הסטייג׳.

 אם נכליל כ 100 קמ נגש נראה שרוב הסיכויים שאנחנו יודעים את הרביעיה ראשונה. אוונס, וויגינס, ניבאלי ופרום נראים מצוין. אבל זה הטור, פנצ׳ר אחד במקום הלא נכון והכל משתנה.

מעבר לרביעיה ראויים לציון בעיני שניים: טאראמיי מקופידיס שהיה שם ממש עד הסוף ויורגן ון דן ברוק שלמרות ביש מזל ומרדף ארוך וכואב טיפס מצוין והפסיד מעט זמן יחסית. מקווה לראות אותם בהמשך.

בקטגוריית ה ״מה אתם עושים?״ רדיושק מובילה !! עם לא מעט רוכבים חזקים שהיו שם בסיום – זובלדיה, הורנר, מונפורט, גאלופין, שלק וקלודן, העובדה שכמעט ולא היה שיתוף פעולה ואין מוביל מוסכם וברור גרמה לכך שכולם הפסידו הרבה. הניהול הספורטיבי תמוה בעיני. גם בשלב הקודם, כששלק היה צריך עזרה הוא לא קיבל אותה, למרות שהוכרז כמוביל. זו הבעת אי אמון ממנהל הקבוצה. כנ״ל גם לגבי קלודן. התמהיל של מצב חברתי רעוע, החלטות ניהוליות לא עקביות ואי תשלום שכר והנה לכם הפועל פתח תקווה של הטור…

נסיים כהרגלנו בקטנה… כאילו היחסים החולים ברדיושק לא מספיקים, קצין העיתונות של הקבוצה זכה לביקורת פומבית מצידו של קלודן על כך שכתב שלא היו לו רגליים מספיק טובות…

 

שלב 8 – סקיי נגד שאר העולם

בגלל שלבים כאלו זה הטור דה פראנס. זה כאב כבר מהזינוק, לכולם. במשך השעתיים הראשונות התקפה רדפה התקפה, בריחות יצאו והוחזרו, רוכבים התפרקו כבר אחרי 15 ו 20 קמ.

הסיבות לאופן בו התנהל הקטע הן אורכו (157) הקצר יחסית, הפרופיל שכלל 7 עליות מדורגות ו׳האלמנט החמישי׳ של ספורט האופניים – אינטרסים. כבר נוצרו פערים, כולם ראו כמה סקיי חזקים ולכן היה אינטרס להרבה קבוצות לתקוף על מנת לזכות בקטע ועל מנת להתיש את סקיי שנאלצו לרדוף מקילומטר 0.

מכיוון שכולם ניסו להכנס לבריחות נוצרו בריחות גדולות וחזקות שסקיי, כמחזיקי החולצה הצהובה, לא יכלו להרשות להן ללכת. למזלם במספר קטעים – אסטנה שלא היה לה נציג בבריחה ורצתה אחד כזה, עזרה בהובלה. ברוב הזמן סקיי עמדו בגבורה במאמץ וניהלו מרדף עיקש באופן עצמאי, שומרים על פער של כ 3 דקות.

הפרופיל של השלב כלל ירידה של 16 קמ אחרי הפסגה האחרונה. כ 30 קמ לסיום ליקוויגז עלו קדימה והחלו להכתיב קצב גבוה במטרה לדלל את הדבוקה ולהכין את הקרקע להתקפה של ניבאלי. אם הטמפו של סקיי מקשה על התקפות בעליה, נתקוף בירידה. לוטו עלו קדימה עם ון דן ברוק החזק שסיים את העליה בקצב רצחני – 9 שרדו (וויגינס ופרום, ניבאלי, אוונס, ון דן ברוק, מנצ׳וב, הורנר שלק וזובלדיה). רדיושק הראו מה אפשר לעשות עם עבודה קבוצתית יותר נכונה. היה להם גם את טוני גאלופין בבריחה כך ש 4 מה 11 הראשונים הם מרדיושק. הפועל פתח תקווה אבל שחקנים טובים …

אוונס, ניבאלי וון דן ברוק נתנו כל מה שהיה להם בירידה אבל הצמד של סקיי סגר הכל, למרות שפרום וויגינס נראו מאותגרים טכנית במספר סיבובים. אוונס וון דן ברוק ניצלו את אחת הפניות הטכניות למאמץ אחרון וניסו לקחת מספר שניות מוויגינס אבל וויגינס הצהוב סגר בעצמו את ההתקפה. חזק ונחוש הבריטי. שיתוף הפעולה הזה בין מספר מועמדים נגד סקיי נכון עבורם ונהדר לתחרות ולצופים בה. המשך יבוא.

מקדימה היה מרגש לראות את טיבו פינו הנפלא בבריחה ואת מנהל הקבוצה שלו ׳מאבד את זה לגמרי׳ ברכב. כמה רגש ושמחה יש בלנצח שלב בטור. איזה יופי.

קסייקוף הנהדר של אסטנה, שהיה בבריחת יחיד ונתפס בעליה האחרונה, סיים לבסוף 12.

נזקים, מלאי וקטנות – תאונה עצובה באמצע השלב גרמה לפרישתו של סמי סנשז האלוף האולימפי ואחד ממתמודדי ה GC … חפשו את התשובה של וויגינס לעיתונאים ששאלו אותו אחרי השלב על חשדות לסימום, הבחור לא עושה חשבון,שזה תמיד מעניין, אבל זו לא התנהגות ההולמת את החולצה אותה הוא לובש … קלודן שמחה על כי קצין העיתונות של רדיושק טען שלא היו לו רגליים הראה שבאמת לא היו לו רגליים … 

 

שלב 9 – ללא מילים

זה היה מוגזם בעיני כשדיברו על אנדי או פרנק שלק בהקשר של מאבק על נצחון בטור. האמת צריכה להאמר. וויגינס התחיל את הטור עם לפחות 3 דקות יתרון על כולם. על פרנק או אנדי זה היה 10 דקות … עכשיו אחרי שראינו אותו מטפס וגם יורד, צריך לקרות משהו שלא קשור לרכיבה על אופניים בכדי שלא ינצח.  אין לי שום יכולת להסביר פער עצום כל כך מהמתחרים, במיוחד כשהמתחרים הם קנצ׳לארה, אז אביא שני דברים שאולי אפשר ללמוד מהם – הראשון,  מאמר מעט טכני, אך לא ארוך …

ניתוח הספק של שלב הנג״ש בוואלטה 2011, הראה שכריס פרום הוציא 406 וואטים בממוצע במשך שעה. זהו יחס הספק משקל של 5.8. יחס שנחשב ׳לגיטימי׳ ובר השגה בשיטות נקיות.

יאני ברייקוביץ מספר שלפני מספר שנים כולם צחקו על סקיי והדיבורים שלהם על כך שעשו מליון דברים לשיפור הביצועים. עכשיו כשהם עפים כולם מחפשים ׳הסברים׳ … ברייקוביץ אומר שההסברים הם אימונים, תזונה, הקרבה, חברות. (בריקוביץ בעצמו, אחד הרוכבים שמעלה נתונים על כל שלב בטור, היה באזור ה 340 וואט לאורך השעה, הספק שמשקף יחס של בערך  5.6 וואט לכל אחד מ 60 הקילוגרמים שלו). שאפו.

מחר יום מנוחה אותו כולם הרוויחו ביושר. מיום רביעי, עם תחילת ההרים הגבוהים, כל מי שלא מסקיי מתבקש למצוא חברים מקבוצות אחרות ולהתחיל להתפרע

 

שלב 10 – לוטו בירוק ובצהוב

עוד שלב מרתק בקרקס המתגלגל. שני מרוצים בכרטיס אחד והרבה אינטרסים מסוגים שונים.

בריחה של 25 יצאה כבר בתחילת הקטע. סקיי והפלוטון ׳אישרו׳ פער מקסימלי של כ 7 דקות . בבריחה היו רוכבים שמדורגים רחוק בדרוג הכללי (10 דקות לטוב שביניהם – סקארפוני) ורוצים לנצח את הקטע. היו גם 2 רוכבים של BMC בשביל אוונס, ופיטר סאגאן בשביל הנקודות הירוקות ובשביל ניבאלי (לדעתי בסדר הזה).

הפלוטון הגיע יחד לתחילת העליה לגרנד קולומבייר. מיד בתחילת העליה אוונס וון דן ברוק בדקו רגליים ודיללו את הדבוקה. למרות זאת טיפסו יחד עד למעלה. עם תחילת הירידה ראינו את ניבאלי מנסה את כוחו בירידה. כיף לראות את ניבאלי מנצל את היתרון היחסי שלו, מייצר מרוץ שמתעצם בירידות ונלחם בכל כוחו. שאפו ירוק. למרות שפתח פער של כ 45 שניות וקיבל סיוע לא מבוטל אך גם לא מספק מסאגאן, נתפס ניבאלי לקראת סיום העליה האחרונה. סקיי לא היו מוכנים לתת לו לרדת לקו הסיום עם יתרון.

ון דן ברוק הנפלא (והמאד חזק) תקף בסיום העליה האחרונה ויחד עם פייר רולנד יצר קבוצת בריחה שפתחה פער של 40 שניות על הקבוצה של וויגינס הצהוב.

ון דן ברוק גם איים על מספר רוכבים של רדיושק שמיד עלו קדימה ולחצו לצמצם את היתרון שלו על מנת לשמור על ראש הדרוג הקבוצתי. אינטרסים (ובכלל הפועל פתח תקווה נראית יותר טוב משלב 8). בסוף הדרמה זכה הלוטואי ב 32 שניות. הישג לא מבוטל. ניבאלי בירוק של ליקוויגז הגיע עם אוונס (מאד שקט היום), וויגינס ופרום לשמר את הסטטוס קוו בצמרת.

מן הבריחה של ראשית היום נותרה סלקציה של 4 רוכבים – ווקלר, סנשז, סקארפוני ודווניס (OPQS). לקראת הסוף הצטרף ינס וויגט האינסופי אחרי ירידה ומרדף ארוך.

5 החברים הקיזו אחד את חומצת החלב של יריביו ב 3 הק״מ האחרונים. ווקלר, הירוק, היה זה ששרד אחרון. בקושי מדווש אבל מנצח שלב בטור !! מסורת קונים בזעה וכאב. כך הסתיים משחק לוטו מרשים בו הירוקים ניצחו ותקפו והצהובים המשיכו לנהל קרב חכם.

מחר יום חדש. אחד השלבים (אם לא ה …). הקרב נמשך. האם הגיע היום האדום?

מאת: דני אסקרוב