השקת הסינאפס 2014 של קנונדייל (חלק 1 מ 2)

זה היה אירוע חשוב ל Cannondale: השקת ה Synapse החדשים  באיטליה. ה Synapse הם המוצר הגדול הבא של קנונדייל ל 2014 (כלומר יחלו להגיע לחנויות בסוף 2013). הצפיות של קנונדייל גבוהות מאחר ואלה אופניים חשובים בקו המוצרים שלה שפונים לשוק אדיר וצומח של רוכבי כביש שצריך מוצר מתאים: פעם קראנו להם רוכבי סופ”ש אבל מאז שהם היו רוכבי סופ”ש הם התפתחו. הם הוסיפו אימון או שניים באמצע השבוע, והחלו ממלאים באלפים רבים באירופה ובארה”ב (ובמאות בישראל) את אירועי הגראן פונדו, ורכיבות הכביש האתגריות. הם יוצאים לטיולים או מחנות אימון רב יומיים והדרישות שלהם מהאופנים התעדנו והתפתחו גם כן. האם ה Synapse יתקבלו בקרב כל אותם רוכבים שאינם מקצוענים, כמוצר אליו הם שואפים?

גם הצפיות מקנונדייל עצמה גבוהות היום מבעבר: המוצר הקודם שהיא השיקה בתחום הכביש הוא הצלחה גדולה ומוערכת. אופני הקצה התחרותיים – ה Super Six EVO זוכים לביקורות מצוינות בכל מגזין שבוחן אותם עקב שילוב נדיר של משקל נמוך במיוחד (720 גרם), נוחות, תגובתיות והיגוי מעולים. עם רף כזה, נשאלת השאלה האם ה Synapse החדשים יצליחו להמשיך את ההצלחה הזו? גם בשוק העולמי וגם בשוק הישראלי אפשר לשים את הדברים כפשוטם על השולחן: נשאלת השאלה האם ה Cannondale Synapse יצליחו לנצח את המתחרה הגדול והעיקרי שלהם בקטגוריה הזו: הספשלייזד רוביי?

גילוי נאות: קיבלנו בבייקפאנל הזמנה מקנונדייל ביחד עם עוד כ 40 עיתונאי אופניים מכל העולם להשקה ושתי רכיבות התנסות בכבישים ובדרכי הכורכר של טוסקנה. חיים קשים. הנה הוידאו של קנונדייל מאירוע ההשקעה:

 

7 השנים הטובות

תשאלו את נוקיה מצד אחד ואת אפל מצד שני – לכל חברה יש עליות וירידות. גם בתחום האופניים התחרות קשה ויש תקופות חלשות יותר ולעומתן תקופות של התעוררת. אז בקנונדייל, לפחות בשלוש שנים האחרונות יש התעוררות יפה והיא חוזרת להוביל ולעשות מוצרים מעניינים ומוצלחים יותר מבתקופה הקודמת לכך. המעבר של המפתח הראשי והמוערך פיטר דאנק (מסקוט) משפיע על כל ליין המוצרים וסייע למובילות הטכנולוגית שלהם. השנה, סומנה קפיצת מדרגה נוספת כשהיא לקחה חסות ראשית על קבוצת פרו טור שנקראת על שמה ללא שותפות עם אחרים, והיא חוגגת ברמות שמזמן לא נראו פה עם הקלף המטורף שקוראים לו פיטר סאגאן – מכונת ניצחונות בקנה מידה נדיר במיוחד בסבב תחרויות הכביש של הפרו טור, בליגה של כוכבי העל של הענף. כתבה נפרדת על סאגאן עוד נעלה בקרוב. את ה Super Six Evo כבר הזכרנו – לגמרי אופני השנה בתחום הכביש, וכעת – מגיע תור ה Synapse החדשים.

אגב תקופות ואבולוציה – קנונדייל מזכירים שהם החלו את הטיפול בקטגוריה עוד ב 2002 עם אופני הנוחות הראשונים שלהם – ה Road Warrior בתקופה שכל מה שעניין את הענף היתה תחרותיות קשיחה ולא מרחמת מאלומיניום והמשכה ב 2006 בהשקת ה Synapse קרבון הראשונים עם יכולות השיכוך וביטל הויברציות, הד טיוב גבוה יותר, וריץ’ קצר יותר. הסינאפס הנוכחיים הם דגם שכבר נמכר במשך כשלוש שנים, ובהחלט הגיע הזמן לחדש אותו.

1-_P5V1236

אבולוציה של קטגוריה: מ”אופני נוחות” ל”אופני אנדיוראנס”

חלה אל מול עיניינו התפתחות טכנולוגית משמעותית שמאפשרת התפתחות שיווקית מעניינת: אבולוציה של קטגוריה מ”אופני נוחות” ל”אופני אנדיוראנס”.

ההתפתחות הזו חלה במקביל גם באופני הקצה התחרותיים ביותר וגם בקטגוריה שבאה להשלים אותה. אם תרצו – זו התקרבות היבשות זו לזו בתהליך מעניין: לפני כמה שנים השלדות שרכבו עליהם הרוכבים התחרותיים היו מאוד לא נוחות. אנחנו לא מדברים פה על ימי האלומיניום העליזים, אלא כבר על התקופה בה הקרבון שלט בכיפה, אולם הוא היה בלתי מפנק וסיפק חווית רכיבה מפוקפקת. היום כשלוקחים אופניים כאלה ורוכבים עליהם ליד אופניים מודרניים מגלים גמישות גדולה בהרבה בנקודות המפתח (צינור הראש, ואיזור הקראנק העוטף את ציר הפדלים הוא ה BB – Bottom Bracket), לצד חווית רכיבה הרבה פחות נעימה ולא מפנקת. כבר אז עקב חוסר הנוחות הזו נוצרה קטגוריה משלימה של אופני נוחות ייעודיים. אז חשבנו שזה נהדר (כי ההשוואה היתה לקרשי הקרבון התחרותיים), אולם אם נרכוב עליהם היום נגלה אופניים שסיפקו שיכוך שהחוויה שלו היא ניתוק מתחושת הקרקע, יציבות כיוונית מוגזמת, ותנוחה זקופה מדי לרכיבת כביש.

1-Synapse Tuscany_15 monday selection_By ADL-8066

מתאמצים לשמור על אוביקטיביות – בדרכי הסטרדה ביאנקה בטוסקנה

 

התקדמות היבשות מתבטאת בהתבגרות ועידון של הדרישות. אופני הקצה הפכו נוחות בהרבה וחלק מהטכנולוגיות שמציגה פה קנונדייל ב Synapse החדשים כבר קיימות ב Evo שנחשבים אופניים נוחים מאוד, ומצד שני חל גם שינוי בצד המשלים: יותר דינמיות, יותר התקפיות, ועדיין עם יותר נוחות ובאלנס מעט שונה ביחס לזריזות ההיגוי והתגובה. ההתפתחות בקטגורית הנוחות היא כזו, שנוצרה קטגוריה חדשה שכבר אי אפשר לקרוא לה “נוחות”, אלא נכון יותר לקרוא לה: “אנדיוראנס”. בקטגוריה הזו בסיס הגלגלים וה Rake (רייק – מידה שמבטאת את מיקום ציר הגלגל ביחס לזווית צינור הראש, בערך… בהזדמנות נסביר את זה בדיוק עם שרטוטים, אולם לבינתיים רק נאמר שרייק קצר משמעותו היגוי זריז, ורייק ארוך משמעותו היגוי יציב יותר על זווית צינור ראש נתונה) מעט ארוכים משל קטגורית המירוץ אולם לא ארוכים מדי. ההד טיוב גם הוא מעט ארוך יותר, אבל לא בצורה מוגזמת…

Untitled

בורוד – הגיאמטריה של הסינאפס. בירוק של הסופר סיקס. הדגמה יפה של ההבדל בין הרייס לאנדיוארנס: פחות טופ טיוב, יותר בסיס גלגלים, יותר רייק, ויותר הד טיוב.

כל חברות האופניים מנסות לפנות אל הרוכב הלא מקצועני – זה שלא הולך להתחרות במירוצי ה  UCI \ איגוד האופניים דווקא, אולם בהחלט רוכב הרבה, נמצא בכושר טוב או מצוין, ואוהב לבלות על האופניים שעות ארוכות ובדרכים מגוונות. הוא אולי יוצא לאירועים וטיולים רב יומיים בחו”ל והוא לא מפספס את הגראן פונדו והרכיבות האפיות שיש לסביבה שלו להציע. זה הרוכב שלאו דווקא רץ להוריד את גרף הוואטים מהאימון האחרון, אבל הוא כן ירוץ לשתף את התמונות עם החברה מהרכיבה בפייסבוק, ובהחלט יתכן שהוא יודע להוציא לא מעט וואטים בכל זאת.

1-_P5V9249

ויתרתי לו. סבטיני ראשון מוביל בסוף עלייה שפרקה את הפלטון קלות (אני שני משמאל מעמיד פנים שקל לי)

בקנונדייל אבחנו את ההבדל הזה בין “אוהבי המירוץ” מול “אוהבי הרכיבה”: לא מדובר ברוכבים שאינם חזקים בהכרח או שאינם תחרותיים. אין הבדל בין סוגי הצרכים בין הרוכבים החזקים והתחרותיים לבין מחפשי הנוחות כיוון שכולם רוצים יותר קל, יותר קשיח ויותר נוח – גם המקצוענים וגם החובבים, רק שסדרי העדפויות בין התכונות השונות האלה מדורגים בצורה שונה בכל קבוצה.

005

מימין האופניים של טד קינג. משמאל של סאבטיני.

המפגש בין העולמות האלה בא לידי ביטוי בקלאסיקות של האביב בבלגיה, הולנד וכמובן שבפריז – רובא. למעשה למעט פיטר סאגאן שבנו עבורו Synapse מיוחדים (עם תכונות השיכוך של הסינאפס אולם עם גיאומטריה של ה Super Six Evo) המקצוענים של קנונדייל –רוכבים על אותה שלדת ייצור סטנדרטי שאתם תוכלו לרכוש. הם, בניגוד אלינו ישימו על השלדות האלה סטם ארוך יותר כדי לפצות על הריץ’ הקצר, ובזווית של -17 מעלות כדי להשען על כידון נמוך יותר. עוד שינוי לא סטנדרטי שהם יכולים לעשות בתלות בגודל השלדה שלהם, הוא לבחור מזלג עם Rake קצר יותר שמגיע עם השלדות הגדולות וכך לקבל היגוי מעט יותר עצבני.

1-DETAIL SHOTS1

עיצוב אמריקאי, הנדסה גרמנית

אריק איגלמן המעצב הראשי והאיש שאחראי על איך שהאופניים האלה נראים משווה את ההבדל בין ה EVO ל Synapse לההבדל בין מכונית פורמולה 1 למאזארטי גראן טוריסמו (מכונית ספורט דו מושבית קלאסית ויפהפיה שהייתם שמחים לקבל לאיזה יום נהיגה באלפים). הבריף שהוא קיבל הכיל את הדרישות הבאות:

  • הוספת קשיחות ביחס לסינאפס הקודמים
  • הוספת שיכוך
  • באלנס בין התכונות השונות של האופניים (נוחות, משקל, קשיחות, היגוי, תחושות חלק קדמי ואחורי וכו’)
  • משקל מתחת 1000 גרם

 

1-DETAIL SHOTS

מימין מזלג ומוט כיסא תומכי שיכוך. במרכז – הגומי המכסה את אלן חיזוק מוט הכסא החבוי בטופ טיוב

 

מראה מושך וייחודי

עוד מאמץ הושקע ביצירת עקביות בעיצוב ובביצועים של האופניים לאורך המידות השונות, והתאמה מושלמת לכל הרוכבים. חלק מזה זה ה Rake השונה למידות 54 ומטה (זה נובע גם מאילוץ של תקנה האוסרת נגיעה של הגלגל באצבעות הרגל בסיבובים – מה שמחייב להרחיק מעט את הציר הקדמי במידות קטנות), אולם ניכר שהאופניים נראים מעולה גם במידות הגדולות יותר. לשם השוואה – הספשלייזד רוביי לטעמי סובלים במיוחד ממראה הולך ומדרדר ככל שהמידה גדלה – ובמיוחד מצינור ראש ארוך מדי ולא פרופורציונאלי. פה ניכר היה שגם השלדות הגדולות יותר נראות מצוין. בנוסף גם השקיעו בבניית שלדות ייעודיות לנשים שבהן יש יותר שיפוע לצינור העליון, Rake ארוך עוד יותר, והוספת מידה 56 גם לנשים גבוהות. סה”כ הטווח המכוסה: ממידה 44 ועד מידה 51, והמשמעות של זה היא עלוית פיתוח וייצור גבוהות מאוד (יותר תבניות לייצור) שמתורגמות לאופטימיזציה טובה יותר של נוחות והתאמת האופניים לרוכבים בגבהים שונים ולדמיון עיצובי לאורך כל המידות.

038

דניאל מבייסיקלינג שבדיה. חבר של ניב ליבנר, עם אחות בתל אביב ורכיבות משותפות עם TACC בעברו… יש סיכוי סביר שעוד תפגשו בנחשון!

מבחינת צביעה, ראינו שם כמה דוגמאות, כולן יפות ובטוב טעם: הדגם היקר ביותר ייקרא Black Inc ובהתאם לאופנה הנוכחית של דגמי הקצה בעוד חברות הוא בצבע שחור מט וללא מדבקת קנונדייל מנצנצת למרחוק על הצינור התחתון. כמעט אינקוגניטו! צביעה נוספת יפה מאוד שלדעתי תהייה להיט היא בצבעי הקבוצה – ירוק לבן שחור, ויש עוד צביעת מט בשחור ולבן עם הספרות 71 (שנת הייסוד של קנונדייל), ושחור תכלת. לא ראינו מדבקות אדומות, מה שמוכיח מעל לכל ספק שיש שם מי שמבין עניין, ומגן עלינו מטעם לא מעודכן.

לסיום: הנה מה שהיה לפיטר סאגאן ולטד קינג לאמר על האופניים. כאמור סאגאן רוכב על שילדת קסטום שניבנתה עבורו, וכל שאר רוכבי הקבוצה רוכבים עם שלדות מהמדף כמו שכל קונה יכול לרכוש:

[youtube]http://youtu.be/xcYaXW6z_y0[/youtube]

צילום: קנונדייל, PSV, גיא חלמיש
מאת: גיא חלמיש

בפוסט הבא מהשניים נצלול אל תוך הצינורות, הפיתולים, הסיבים והשרף ונשמע סוף סוף איך האופניים הרגישו בהתרשמות ראשונית!