בענף האופניים יש היצע גדול של חנויות, דגמי אופניים וקבוצות. אך טבעי הוא שגם בתחום ההתאמה הארגונומית יהיו יותר אפשרויות. ממש לאחרונה סקרנו בבייקפאנל את הפתרונות של אורן גונן מ FitZone ושל עמוס וולף. היליארד הרט הוא רוכב אופניים דרום אפריקאי ותיק ולו קליניקת התאמה בשם sizercycle bikefit. הוא הזמין אותי אליו לכפר סבא להתאמת אופני הכביש לטובת כתבה זו.

מאת: צור חלמיש

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

לפני כשנה וללא קשר למדידה החלפתי שלדת כביש לשלדה במידה 54 שמתאימה לי. הכידון הישן מצא את דרכו החוצה והוחלף בכידון קומפקט עם Shallow Drop ונוחות משופרת באיזור ה-Hoods. להתאמת אורך הסטם שאלתי שלושה סטמים, ניסיתי ורכבתי עם שלושתם והחזרתי שניים. מאז, החיים האירו לי פנים, שמחתי בחלקי, ולא ביקשתי דבר. הגעתי למדידה אצל היליארד עם אופני הכביש והלך רוח של “מה כבר אפשר לשפר”.

אם התרגלתם למכוון צעיר שהיה רוכב עילית ויכול לתת לכם בראש בכל יום נתון, החליפו דיסקט. רובינו מפנטזים על להיות תחרותיים אבל בפועל אנחנו ברמת גראן פונדו. כך גם היליארד הרט שרכב מספר פעמים ב-Cape Argus, הפונדו הענק בדרום דרום-אפריקה עם כ-35 אלף רוכבים, רובם נינוחים. הוא איש נעים ומקצועי ולו קליניקה בכניסה לכפר סבא. בעקבות אירוע לבבי בו לקה לפני מספר שנים החליט לרדת מחיי הלחץ ולעבוד במקצוע שבא מהלב. אין הכוונה להתאמת דיפיברילייטורים אלא להתאמת אופניים. הוא למד זאת באנגליה והמוטו שלו: “יותר נוח – יותר כח”.

היליארד בניתוח ממוחשב של הרוכב המדווש

היליארד בניתוח ממוחשב של הרוכב המדווש

עלות התאמת זוג אופניים אחד היא 500 ש”ח ועלות שני זוגות באותה פגישה היא 650 ש”ח. העלות כוללת ביקור שני תוך 3 שבועות שכן הגוף מתרגל לתנוחה החדשה ולעתים ניתן לשפר עוד. אפשר להגיע גם לפני רכישת אופניים ואז לקנות עם מידע מבוסס על הממדים הרצויים. עושים זאת על אופני מדידה של Calfee בהם ניתן לשנות אורך צינור עליון, קראנק, זוויות אוכף ומזלג, החלפה בין כידוני כביש ושטח ברוחב משתנה ועוד. התוצאות שיתקבלו יאפשרו גם רכישת אופניים במידה מתאימה וגם החלפת חלקים במעמד הקניה להתאמה משופרת. לאחר הרכישה יש להגיע עם האופניים החדשים ולכוון סופית.

הילארד מסביר שהמוח משגר כ-30 אלף פקודות לגוף כדי שהשרירים יעבירו אותנו מישיבה לעמידה. פעולת הדיווש דורשת כ-3000 פקודות. כאשר יש כאב או אי נוחות, המוח יתרכז גם בהם ולא יוכל לשגר את כמות הפקודות הנדרשת לדיווש אופטימאלי. לכן חשובה ביותר ההתאמה והנוחות.

אופני מדידה של Calfee

אופני מדידה של Calfee

התאמת אופניים על הטריינר ועם התוכנה

האופניים שלי הורכבו על הטריינר, התחלתי לפדל וניגשנו לעסק. קיבלתי אישור שמידת האופניים מצוינת עבורי, כך גם רוחב הכידון החדש, ויש גם צורך בהתאמות אחרות. הילארד מצלם את הרוכב בדיווש על הטריינר לפני ואחרי ביצוע השינויים. זווית המפרקים נמדדת באמצעות תוכנת Motion capture and digitalization. השינויים באופניים מבוצעים בתהליך איטרטיבי בו הרוכב מתבקש לענות אם השינוי הוא “יותר נוח”, “פחות נוח”, או “לא יודע”. תשובות מעורפלות כמו “בסדר” או “סבבה” אינן מוסיפות מידע.  

אי אפשר להסיק מהשינויים שבוצעו אצלי על רוכבים אחרים והם מפורטים כאן רק כדוגמה מה ניתן לבצע:

  • האוכף פולס. בתמונה מטה ניתן לראותו לפני פילוס עם אף שנמוך בכ-1 ס”מ יותר מאשר החלק האחורי. הפילוס מבוצע בין הנקודה הגבוהה באחורי האוכף לבין הנקודה הגבוהה מקדימה.
  • גובה האוכף עלה לטובת יעילות דיווש, עדיין עם ברך מספיק כפופה.
  • האוכף הוסט מעט אחורה בשביל לאזן את המאמצים בין הארבע ראשי וההמסטרינג (ירך אחורי). שאלתי את היליארד אם מבצעים כיוון אוכף אחורה/קדימה עם משקולת על חוט בשיטת KOPS (ברך מעל ציר הפדל). התשובה הנחרצת היתה לא ולא. גם אם שיטה זו תתאים לחלק מהרוכבים היא אינה מבוססת על כלום מבחינה ביו-מכנית. KOPS מניח שהיחס בין אורך השוקיים לאורך כפות הרגליים זהה בין אנשים שונים והכנסה של רוכב לתבנית שגויה זו עלולה להביא לכאב.
  • לשמחתי, הסטם קיבל אישור לאורך שלו וכן להתקנה הקרבית בה הוא היה. הוא הושאר מותקן בזוית שלילית המתקזזת עם זוית הסטירר למצב סופי אופקי ויפה.
  • הכידון עלה בספייסר אחד מעלה וכן סובב בתוך הסטם בזוית שהעלתה את השיפטרים. לא היה צורך לשחרר את סרט הכידון ולהזיז את השיפטרים לאורך צינור הכידון.
  • הקליטים הוזזו אחורה לטובת מרחקים ארוכים ועל חשבון הספרינט. זוויות הקליטים שונו כך שבדיווש הטבעי שלי הם יהיו במרכז הציפה שלהן עם הפדל. עכשיו אוכל להזיז את הנעל בין גבולות הציפה גם קצת ימינה וגם קצת שמאלה.
האוכף לפני הפילוס

האוכף לפני הפילוס

בתהליך ההתאמה היליארד הסתכל על הגמישות שלי בתרגיל הקלאסי של כפיפה קדימה. לא הצלחתי להגיע עד לנעליים וקיבלתי ציון של “יאללה בסדר”. לא טוב ולא גרוע. ברמה הפסיכולוגית אובחנתי כאחד שמנסה להשיג את חבריו, רוצה להראות כמו רייסר אבל יעדיף נוחות על אוירודימיות קיצונית.

מכוון טוב משקלל את כל אלה ביחד עם הנתונים האוביקטיבים יותר של גיאומטריות הגוף והאופניים. השינויים לא היו קיצוניים מדי כפי שנדרש בהתאמה של רוכבים בגיל שהילארד קורא לו “אלטע קאקערס” ובאמת תודה על המחמאה… הכיוון עבורי התמקד במנח אופטימאלי עבור סבולת, כך שלאורך זמן אתעייף פחות ואגדיל את פוטנציאל ההספק הממוצע. בוצעה הזנחה מודעת של הספק מקסימאלי בספרינט. לבסוף התקבל המנח הבא:

תוצאת המשחק בסיום

תוצאת המשחק בסיום

בסיום התהליך יוצאים עם תרשים המידות האישיות, אתו ניתן לכוון גם זוגות אופניים אחרים. הרעיון הוא להגיע גם בזוג הבא לאותה תנוחה במרחב דו מימדי ביחס לקראנק ולכידון. כמובן שהזוג הבא צריך להיות במידה קרובה, כדי לאפשר זאת. שתי המידות העיקריות הן מרחק האוכף מהציר המרכזי (A בשרטוט) וה-Seatpost to Handlebar Reach בין מרכז הכידון לקו שעובר במרכז מוט הכיסא בגובה האוכף (S בשרטוט). מידה זו נרשמה בטופס אך לא הוסברה בשרטוט המקורי וחבל. הוספתי אותה כאן בעריכה גרפית לאחר הבהרה מול היליארד.

הספונסורים מתבקשים להביא אופניים במידות אלה

הספונסורים מתבקשים להביא אופניים במידות אלה

התאמת האופניים – מסקנה אישית

היה לי נוח גם קודם ונוח לי גם לאחר השינויים. העלאת המושב (עדיין עם ברך כפופה ולא בפוינט של כף הרגל), אמורה לאפשר מעט יותר כוח בפידול. כדי שהעלאה זו לא תוריד נוחות הועלו גם נקודות האחיזה על ה-Hoods בכידון. פרדוקסאלית, העלאת הכידון הפכה את הרכיבה ליותר אירודינאמית כי יוצא שאני יורד לדרופים ליותר זמן.

התנוחה גם פרושה יותר לאורך אבל התרגלתי מהר.

לאחר מספר רכיבות נוכחתי שההמסטרינג (שריר הירך האחורי) מגויס למאמץ יותר מבעבר. לא שמתי לב לכך בעת המדידה על הטריינר כי העומס בקליניקה היה קטן בהרבה מהעומס ברכיבה מאומצת. יש ביקור שני ובו אולי נזיז את האוכף 3-2 מ”מ קדימה להשוואת מאמץ ההמסטרינג עם הארבע ראשי.

לא ציפיתי ולא קיבלתי שינוי קיצוני שהרי המטרה הייתה עידון תנוחה על אופניים שכבר התאימו לא רע. אנשים שהאופניים שלהם ממש אינם מכוונים צפויים לשיפור ניכר ועבורם התאמה אצל מכוון היא חובה.

ניתן ליצור קשר עם היליארד (sizercycle bikefit) בטלפון 052-2522722

מאת: צור חלמיש

לכתבות נוספות בנושא התאמת אופניים ב BIKEPANEL: 

צור חלמיש (צורחה) כותב על אירועי רכיבה ובוחן ציוד בשטח ובכביש. יש לו אופניים אדומים ומתאמנים שמחים מרמת קטקטים ועד מאסטרס כתומים. במשך שנים נהנה מרכיבות כיף עד שקורס מדריכים באיגוד האופניים נתן לו טריגר לשינוי החיים. אתם וילדיכם מוזמנים לבוא לאימון ניסיון במועדון האופניים VELOCITY ברעננה. לפרטים 054-4536874 צור