יש מוצרים שמייצרים וואו עוד בקופסא. נכון שהמקום הטבעי של האוכף הוא על מוט האוכף, אבל לקופסא יש השפעה. זה קרא לי גם עם מד הוואטים של Garmin, וגם עם הפיזיק הזה – מוצרי אופניים שמגיעים ארוזים כמו הסמארטפון הכי חדש שיצא, בקופסא יוקרתית שעושה חשק לרוץ ולהרכיב אותם, ולדאוג שישארו נקיים כמו שהגיעו לתמיד. כך הגיע הפיזיק אליינטה החדש: באריזה שהכל בה מוקפד ומעוצב מהטיקט הזערורי ביותר ועד המוצר היפהפה שמונח שם בפנים כמו איזה פסל של אומנות גבוהה. החזקתי את 198 הגרמים של האוכף הזה וממש הרגשתי צורך עז להתקין אותו כבר, מהר, ולעוף לרכיבה.

1-Fizik 31

 

גילוי נאות – זה לא בדיוק מבחן רגיל

חשוב לי לאמר – זה מוצר שאני בחרתי לעצמי כבר מזמן. ה Aliante מונח בגאון על שני זוגות האופניים הפרטיים שלי: גרסת השטח על ה KTM Scarp וגרסת הכביש על ה Ridley Helium SL. בכביש, האליינטה הזה ששלחה אלי פיזיק במיוחד מאיטליה יהיה כבר ה Aliante השלישי שלי (את השניים הראשונים רכשתי כרגיל – לא למבחנים).

מדוע אני חולק את הגילוי הנאות הזה? כי מבחן לציוד שבחרת או קנית לעצמך הוא כבר לא מבחן אוביקטיבי – זו כתבה על הפריט. בבייקפאנל, אנחנו מנסים להציב רף גבוה לעצמנו בעניינים האלה. אין אצלנו PR ללא חתימה ככתבת מפרסמים. לא תראו אצלנו מבחני אופניים שכתבו בוחנים אחרי יומיים רכיבה עם המוצר או על אופניים שהם קנו בעצמם… מאחר ומבחן אוכף הוא לא מבחן של התאמה אישית, כי התאמת אוכף ונוחותו לבוחן מסוים לא באמת רלבנטית עבורכם, אתם יכולים לראות בכתבה הזו חשיפה למוצר שאני אישית וסוביקטיבית אוהב.

נחשים, זיקיות ושוורים

האליינטה הראשון הושק כבר ב 1999, לפני 16 שנים, והוא רב מכר אמיתי. הוא מוטה נוחות ומיועד לאנדיוראנס – רכיבות ארוכות על האופניים. הדגם החדש הושק ביורובייק בשנה שעברה וזה שבמבחן פה הוא אחד מכמה דגמים וצבעים. מעליו יש דגם קל יותר – R1 השוקל 185 גרם. הדגם הזה הוא ה R3, גם הוא עם מסילות מקרבון אולם בסיס האוכף שעליו מונח הריפוד עשוי פיברגלס ולא קרבון כמו ב R1, והוא שוקל 195 גרם. מתחתיו יש דגמים נוספים עם מסילות מתכת ומשקלים גבוהים יותר, אבל אותו עיצוב קשתי בדיוק שמתאים לקבוצה גדולה של רוכבים – מסוג “שור”. שור (bull) הוא חלק משיטת ההתאמה שלהם של ציוד למבנה הגוף של הרוכבים.

פיזיק מחלקת את הרוכבים לשלוש קבוצות בהתאם לגמישותם: “נחשים” הם הכי גמישים – להם יותאמו אוכפים שטוחים וצרים, “זיקיות” – להם יותאמו אוכפים שטוחים ורחבים, ו”שוורים” שיקבלו את האליינטה: גלי (מקומר) ורחב. אגב – אין התאמה בהכרח לרמת המקצוענות שלכם על האופניים. פיטר סאגן כשהיה בקנונדייל בחר באליינטה גם כן.

 

מה חדש?

  1. המשקל ירד די משמעותית. גם ה Aliante קרבון הקודם ולא רק גרסאות האלומיניום היה כבד יחסית. הורידו ממשקלו כמה עשרות גרמים אל 198 גרם (וכאמור בגרסה הקלה יותר 185 גרם). זה עדיין לא האוכף הכי קל בשוק, אבל בקטגורית אוכפי האנדיוראנס – מרחקים ארוכים ונוחות, המשקל החדש הוא כבר בהחלט סביר.
  2. האף צר יותר והחלק הצר הוארך מעט לעומת האוכף הקודם – מה שזה נותן זה מקום נוח וגדול יותר לרכיבה אגרסיבית נמוכה במישורים כשמתמקמים על חלק קדמי יותר, לעומת שימוש בחלק המקומר שמתאים לרכיבה אחורית יותר – אופיינית לטיפוס, שם גם נהנים מהמשענת הקטנה והתומכת שנוצרת מהקימור הזה כשמטפסים.
  3. הגנה טובה יותר בצדדים להשענת האופניים – גם בדגם הקודם היו הגנות פלסטיק אבל הן לא בלטו מספיק החוצה, וכשהשענת את האופניים על קיר, הריפודים העדינים היו משתפשפים. פיזיק תיקנה את העניין וכעת הגנת הצדדים מאפשרת להניח את האופניים בלי לדאוג להרס ריפוד האוכף.
  4. פס חיספוס באמצע האוכף בנקודה בו השיפוע שלו מעט גדול יותר, מונע החלקה לכיוון אף האוכף ותופס את הרוכב במקומו.
  5. החלק האחורי מעוגל ולא חתוך בצורת V כמו שהיה בדגם הקודם. אני לא בטוח שיש פה משמעות פונקציונאלית אבל זה בהחלט נראה טוב ומודרני יותר, ואנשי פיזיק מעידים שאחת המטרות הייתה יישור קו עיצובי עם הסדרה שיש בה גם את ה Arione וה Antares. בעיקר האריונה, שהוא אוכף יפהפה.

1-Fizik 3

קבלו טיפ מנהל המוצר בפיזיק איך לקבוע את זווית האוכף

לא מעט רוכבים מפספסים באוכפים ובטוחים שהאוכפים לא טובים עבורם לא בגלל התאמה אמיתית אלא בגלל כיוון שגוי. הנה טיפים מעולים ממנהל המוצר בפיזיק ו GCN לגבי התאמה נכונה של סוגי אוכפים בעלי הקשתה שונה:

ההתנסות שלי

הסיבה העיקרית לכך שאני אוהב את ה Aliante היא הפרופיל המוקשת שלו מאחור וכמובן ההתאמה הספציפית אלי בהיבט הרוחב. יש המון אוכפים שטוחים בהרבה, וברור שיש הרבה רוכבים שזה מה שמתאים להם, אבל לי מתאימה ההקשתה. זאת ועוד – ההקשתה היא לא רק בהתרוממות האוכף כלפי מעלה בחלק האחורי – גם בחלק הקדמי, הוא מעוגל, כלומר אתם לא יושבים על משהו שטוח אלא כאילו טיפה על “צינור” – השוליים מימין ומשמאל יורדים לצדדים, ועצמות העכוז שלי מתיישבות שם בול, בלי כאבים ברכיבות ארוכות.

בעליות – בעליות אתם רוצים לעבוד מעט יותר עם השרירים הגדולים בצד האחורי של הרגל ומעט פחות עם הארבע ראשי הקדמי. תנועה קטנה אחורה על האוכף (לפעמים ס”מ הבדל בלבד) מייצרת את זה. פה בדיוק מגיע הAliante ומסייע לי לקבל עצירה בתנועה הזו בדיוק במיקום הנכון. הקימור מהווה סוג של “קונטרה” קטנטונת למאמץ שיוצא מהעכוז אל הרגליים, והוא מסייע לי למקם את עצמי בדיוק במקום הנכון לעלייה.
5-2015-04-15

במישורים – במישורים כדי להיות אווירודינמי יותר, משתמשים הרבה יותר בדרופים, ולכן צריכים להיות הרבה יותר רכונים למטה ולפנים. לכן פה אני יושב לא על החלק המקומר האחורי אלא זז קדימה אל החלק האמצעי, הצר יותר ו..השטוח של האוכף. בקטע טיימטריאל אגרסיבי וחזק אני יכול למצוא את עצמי נע עוד קצת אל החלק הקדמי של האוכף כדי לאפשר לעצמי רכינה נמוכה עוד יותר עם מרפקים על הכידון בלי לחץ על המפשעה. הAliante החדש גם מעט ארוך יותר וצר יותר מלפנים מהקודם, וזה טוב לי במיוחד למישורים.

עוד דבר שאני זוקף לאוכף הזה הוא איכות של שיכוך שלא קיימת בהרבה אוכפים אחרים שבדקתי. הAliante מוסיף לכל אופניים שתשימו אותו עליהם, דרגת התאמה נוספת לדרכים משובשות. פינראלו עשו Soft-tail לפריז רובה, אני שם Aliante. מסילות הקרבון והמצע מתחת לריפוד מהווים סוג של סופגי ויברציות.

1-006

המלצה חמה – החלף אוכף כל שנתיים!

אחרי שאתה רוכב על אוכף כשנתיים, גם הריפוד עצמו וגם המצע עליו יושב הריפוד, מאבדים אט אט צורה. ברמות מוצר שונות המצע הזה עשוי כמה חומרים: פלסטיק, סיבי זכוכית או קרבון. החומרים האלה אינם שומרים על צורתם לעד, והם מתרככים לאורך הזמן והשעות הרבות שאנחנו יושבים עליהם. מאחר ואנחנו כל כך רגילים והתהליך הזה כל כך איטי, אנחנו לא שמים לב אליו ולא חושבים להחליף אוכף. ואז, רק לאחר שהחלפתם – בום. באחת מגלים שהאוכף הישן שלכם למעשה כבר איבד את התכונות והצורה שבגללן קניתם אותו.

כששמתי את האוכף החדש והתישבתי לראשונה פתאום הבנתי עד כמה הישן התרכך. החדש הרבה יותר קשה ואז פתאום נזכרתי שבדיוק אותו הדבר הורגש גם בהחלפה הקודמת. זה משהו שרק פרספקטיבה של שימוש באוכף שנים יכול לתת והחלפה לאותו הדגם לאחר מכן מגלה. את המסקנה מכך חשוב לחלוק גם איתכם – אוכפים לא ישמרו על צורתם לעד. זה עוד מוצר מתכלה, ובדיוק כמו שאתם מחליפים שרשרת אחת לכמה זמן, כבלים להילוכים ורפידות למעצורים, כך גם אוכף – יש לו את התפוגה שלו. גיליתי את הנוחות של האליינטה עבורי – מחדש.

1-001

כעת נותר להתארגן על סרט כידון לבן – וזה מושלם!

סיכום

זה בהחלט לא מוצר שמנסה להיות הכי קל בשוק, למרות שמשקל של 198 גרם הוא מצוין, אלא בא לתת פתרון לרוכבים המבלים שעות ארוכות על האוכף ורוצים נוחות ואיכות.

Fizik Aliante החדש הוא שיפור ברור מהקודם. שיפור מהסוג הנכון: עידכון של העיצוב והסטייל, שיפור עדין בצורה של האוכף, אבל שינויים קטנים ונכונים שלא פגמו באיכות המקורית המצוינת של ה Aliante. אז קבלו הפעם המלצה לא אוביקטיבית – אחלה אוכף לשוורים.